Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke med andre her, men jeg klarer stort sett å ha det gøy med de fleste typer bil. Det er utrolig hva man kan klare å få ut noe kjøreglede av bare man stiller med åpnet sinn og insattsvilje. Husker vi kjørte til fjells i en kamerat sin Mitsubishi L300 på sommerstid, det å prøve å få den kassa til å gå fortest mulig både i svinger og rett frem var jo kjempe festlig. Så må jeg jo si at på en annen måte så hadde jeg det hysterisk morsomt med en F80 M3 Competition på veldig regnvåte innlandsveier. Gøy kan man ha det med hva som helst bare det er fire hjul og man tar bilen for det den er. Er vel derfor jeg har hold ut med en undermotorisert 520 automat i 6 år, storkoser meg i den bilen fortsatt 👍

Hvis jeg derimot måtte ta ett valg så foretrekker jeg stor motor, det at ting skjer når du klemmer til er ett must. Men om man sittet bak rattet i noe som ikke er sånn, så får man gjøre det beste ut av det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @TRF god morgen :D jeg skjønte du tok i og jeg liker å tro vi snakker samme språk her inne, eller i det minste forstår hverandre! :) Det var heller ikke meningen å dra fram "alle" spesialmodeller (E30is, E46 cs, Z3c), en kan fint kjøpe en standardutgave av f.eks. 325i/330i(som @chrisholm var på utkikk etter) og enten ha den slik BMW lagde de eller optimalisere den for bane selv. Velger man å optimalisere selv(f.eks. med tuning, bremser og understell, seter ++) er det en kurrant veg å gå, og får man det godkjent av SVV er det bare pluss. Men dette regner jeg med er underforstått i en slik diskusjon :)

@Fredrik 90 Jeg tror ikke @TRF mente at man ikke kan ha det gøy i en Z3 eller hvilken som helst annen bil, Yaris for den del, men heller hva som egnet seg på bane om man ønsker å gjøre det bra der. Da @chrisholm som begynte med at han ønsket å kjøre litt på bane/ringen. Så da er spørsmålet egentlig hvor seriøs man vil være med banekjøringen og hva ellers som er viktig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, chrisholm skrev:

@Marius2002 Skal ikke gå for mye inn på det, men i mitt tilfelle så skal bilen være hovedsaklig til banekjøring hvor jeg vil sette rundetider, men samt ha norske skilter slik at jeg kan ta en kjøretur en fin sommerdag, og til og fra baner/treff. 

God lørdag :beer:

Da hører du på @TRF:D

God helg:beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@chrisholm - da er nok e46 et svært godt alternativ (men det er det selv om ikke man skal sette rundetider).

Sedan, uten nedfellbar rygg er uten tvil stivest av disse. Selv med nedfellbar bakseterygg er den fortsatt stivere enn coupe. Men enda viktigere er at e46 har et fornuftig understell, men fornuftig geometri, og ikke minst godt utvalg og fornuftige løsninger på ettermarkeds deler. Det betyr at uavhengig av karosseriform så er e46 et godt utgangspunkt. Du bør dog være obs på hva du ønsker å oppnå, da markedet er fult av mindre fornuftige løsninger også. Som eksempel har vi nå inne original forstilling fra e46 GTR (nytt, direkte fra BMW Motorsport), som vi har til hensikt å reprodusere sammen med tilhørende deler for å gi effektive "bolt on" "100%" løsninger.

Det man skal være obs på med 3 serie generelt er at det er relativt lite plass til hjul på dem, spesielt når de blir lave. M3 er noe bedre, men fortsatt ikke mer enn det bør være. Det kan være greit å ha gjort seg opp tanker rundt dette på forhånd, da man fort blir "bitt av basillen" og "må ha mer" med påfølgende bredding og større hjul.

Videre er m54 en svært fin motor, med riktig lyd og det meste.  Men den går ikke bedre enn den absolutt må i såpass tunge biler som det e46 er. S54 er mer riktig, men naturligvis mye dyrere. Og jeg vet at diesel er helt uaktuelt for de fleste som ikke er slike raringer som meg, men for perspektivet sin del; 330d 204hk yter med enkle og rimelige grep 280+hk. 330i yter 231hk, og det er blir fort svært kostbart om du skal ha noe mer av betydning. Det er drøyt 50hk differanse, som er nesten like mye som forskjellen mellom 320i og 330i (60hk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Det var jo igrunn veldig forskjell på stivelse her.:shock:


BMW E46 Sedan (w/o folding seats) 18,000 Nm/degree
BMW E46 Sedan (w/folding seats) 13,000 Nm/degree
BMW E46 Wagon (w/folding seats) 14,000 Nm/degree
BMW E46 Coupe (w/folding seats) 12,500 Nm/degree

http://beautifullyengineered.tumblr.com/post/19609093654/torsional-rigidity-a-compiled-list-of-known-specs

Bredding har jeg tenkt litt på, og har planer om å gjøre det men ikke i første omgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, og det kan være greit å være obs på når man ikke kan stive opp md bur. Nå ser du også hvorfor jeg har lite til overs for z3 roadster. X drive e46 er forøvrig enda stivere enn de andre igjen. 

Bare å spørre om du lurer på "go fast" deler og konsepter på e46. Har selv en gr.n bil konvertert til wtcc, og et godt forhold til enkelte hos BMW motorsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen vedr. E36, E46 og E85 Z4 begynte med hvorvidt disse modellene er fornuftige kandidater til å være "moderne" klassikere vis a vis bl.a E30. Jeg mener absolutt at dette er tilfellet og jeg mener som sagt også at E36 er blandt de mest moderne 80-talls modellene (selv om den kom på markedet i 1990).

Jeg vet at mange mer eller mindre automatisk tenker motorsport når bl.a E30 nevnes (og det er definitivt en bra ting), men jeg tror egentlig ikke at dette er det viktigste for de aller fleste når det gjelder denne modellen (inkl. E36, E36/7, E36/8, E46 og E85) i fremtiden. Jeg tror at de aller fleste bare vil ha en fin bil fra en svunnen tid med bra kjøreegenskaper. Noen (som meg selv) opplevde disse bilene da de kunne kjøpes nye, mens andre bare er fascinert av 80 og 90-tallet. Jeg tror også at det for de aller fleste er et poeng at bilene fremstår som mest mulig originale slik BMW leverte bilene. 

Jeg tenker at det utvilsomt hadde vært stas med en E30 M3 (under tvil enda mer stas med en 320is siden den er mer spesiell og sjelden), men man kommer etter min mening temmelig langt med en pen 325i eller 320i også. Tilsvarende selvfølgelig også når det gjelder bl.a E36. M3 er alltid interessant, men de er normalt temmelig dyre og gir egentlig ikke så veldig mye mer kjøreglede (for de aller fleste av oss på alminnelige veier) enn f.eks en godt vedlikholdt 328i eller 323i/325i. Keep it simple... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se begynte diskusjonen da chrisholm linket til en kraftig modifisert e30, så prata man litt om fine biler, og at han var på utkikk etter e46 330 til å kjøre fort med. Skal bilen faktisk prestere så er z3 roadster kanskje det dårligste utgangspunktet som finnes på denne siden av 1990 fra BMW, i tillegg så er de på ingen måte billige om det er en versjon med litt motor.

Men, vi kan gjerne se helt bort fra banekjøring. Kjerneverdien til BMW har alltid vært fenomenale kjøreegenskaper, koblet med flotte motorer. Det å kjøre hardt over et fjellpass krever godt på veg de samme egenskapene som det å kjøre på bane gjør. Det er en ganske flytende overgang fra e46 320 -> e46 med sportsunderstell -> e46 med M-Sport 2 pakke -> e46 clubsport -> e46 m3 -> m3 csl ---> større gap --> e46 m3 vln -> e46 320 DTC -> ETCC/WTCC -> GTR.

Det er et par interessante ting med denne lista både på gatebiler, og de gromme løpsbilene. Understellkonseptene har vært relativt like fra (forstilling) e30 ->e86 og bakstilling fra e36 ->e86. Det være seg e30 320i-e46 320i eller e30 DTM -> e46 GTR. Det er gjort endringer ift styrke og variabler, men konseptet har vært bortimot det samme hele denne epoken, parallelt på gatebiler og banebiler.  

Det andre er at det ikke er snakk om revolusjonerende forskjeller på en gatebil og en løpsbil. Det handler stort sett bare om bedre kontroll/presisjon på hjulvinkler. Ut med alt av gummi og plast, inn med stålkuler (med de konsekvensene det har på NVH og levetid). Utover det er det selvfølegel dempere/fjærer/stab og bremser. Videre etter dette, er det mer et spørsmål om "hvor store hjul skal bilen gå med, og hvor mye downforce". Derfor har en GTR ekstreme modifikasjoner i karosseri, mens en DTC bil er "original".

Det er helt riktig at de fleste ikke skal bruke bilen på bane, der er vi helt enige. Men, de som kjøper en pen e46 330i manuell i dag, er ikke de samme som kanskje kjøpte den når den var ny. De som kjøper eldre "spesielle" biler i dag (og ikke skal kraftig modifisere for banebruk) gjør det av de grunnen du påpeker "fin bil fra en svunnen tid med gode kjøreegenskaper". Men det betyr også at fokuset man har på hva denne bilen skal gjøre for oss endrer seg. Vi er jamnt over villige til å bruke relativt sett betydelig mer penger på gode løsninger enn det gjerne BMW var når den var ny. Vi skal nyte bilen, ikke kjøre handlevarer midvinters på en riksveg full av telehiv. Dette gjør at mange ønsker seg en pen original bil, som de gjerne begynner å modifisere smått for å bedre passe dette, uten at det på noen måte går utover hvor "original" den er.

Et veldig godt eksempel på dette er bærearmsforinger i forstilling og bakstilling. På e46 m3 ble eks den ene foringen byttet ut med kule, for å bedre presisjonen. Dette er en svært kurant sak, og noe mange gjøre. Bilen er jo ikke mindre original av den grunn? Den er ikke "ødelagt" på noe vis. Det samme gjelder de "store" foringene foran og bak, disse er svært myke originalt. Man kan enkelt stive disse opp (bytte den bakre med kule, og i forstilling med en som har mindre svikt, som ble gjort på m3), og dette gir deg igjen, mer presise hjulvinkler, fortsatt helt uten merkbare negative konsekvenser (NVH). Men det er dyrere løsninger ift produksjon, og trolig derfor BMW ikke gjorde det på de vanlige modellene.

Så har vi tilfeller som chrisholm her. Man skal ha mer, det skal gå fortere, og man er villig til å fire på "hverdagslig" kjøreopplevelse. Igjen så har BMW Motorsport allerede utviklet løsninger, etter "hvor mye man vil ha". Løsningene jeg bruker i firmaet er i stor grad basert på det samme. Da begynner "jeg skal ta vare på en klassiker" til å bli "jeg skal kjøre fort med en e46". Men poenger mitt er at det er ganske flytende grenser, og ikke så mye "enten eller" som mange tror.

Når det er sagt, e46 Msport2 eller Clubsport er helt fenomenale kjøremaskiner. De er også langt sikrere enn e30 og e36 ift kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TRF skrev:

Det er helt riktig at de fleste ikke skal bruke bilen på bane, der er vi helt enige. Men, de som kjøper en pen e46 330i manuell i dag, er ikke de samme som kanskje kjøpte den når den var ny. De som kjøper eldre "spesielle" biler i dag (og ikke skal kraftig modifisere for banebruk) gjør det av de grunnen du påpeker "fin bil fra en svunnen tid med gode kjøreegenskaper". Men det betyr også at fokuset man har på hva denne bilen skal gjøre for oss endrer seg. Vi er jamnt over villige til å bruke relativt sett betydelig mer penger på gode løsninger enn det gjerne BMW var når den var ny. Vi skal nyte bilen, ikke kjøre handlevarer midvinters på en riksveg full av telehiv. Dette gjør at mange ønsker seg en pen original bil, som de gjerne begynner å modifisere smått for å bedre passe dette, uten at det på noen måte går utover hvor "original" den er.

Jeg er ikke helt enig med deg her og jeg tror faktisk at de aller fleste som bevisst kjøper en pent vedlikeholdt E36 eller E46 idag vil beholde den nogenlunde original også i fremtiden. Med tanke på hva markedet idag er villig til å betale for helt originale E30'er nesten uansett motorstørrelse er årsaken relativt innlysende. Personlig har jeg et litt annet fokus ved at det som først og fremst er attraktivt for meg er den genuine 80-talls følelsen når det gjelder f.eks E30 og E36. Jeg vil at bilene skal være mest mulig som de var da de kom ut av fabrikken på 80 og 90-tallet... :)

Jeg tror at poenget i denne diskusjonen derfor handler mest om bakgrunn og fokus. Noen få vil rigge disse gamle klassikerne til å bli best mulig sportsbiler med moderne kunnskap og teknikk, mens andre vil beholde bilene mest mulig som de var da de kom ut av fabrikken. De aller fleste vil ganske sikkert bare ha et nogenlunde pent eksemplar til en fornuftig pris... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tff.no/informasjon/trafikkforsikringsavgift/

 

Det måtte selvfølgelig være et lite skjult "men" som de ikke prata høyt om når de innførte dette.

De fleste er jo innforstått med at man må ha ansvarforsikring når man ferdes med registrerte kjøretøyer. Men før i tiden, dersom du hadde et kjøretøy du ikke lenger brukte/til restaurering etc, kunne man enkelt kutte ut ansvarsforsikring og la årsavgiften gå (for å slippe å levere inn skilter). Når kjøretøyet settes sammen igjen, eller tas i bruk, tegner man forsikring.

I den nye ordningen har man gitt en skikkelig gavepakke til forsikringsselskapene. Så lenge skilt ikke er levert inn, må du automatisk betale forsikring. Det betyr at selskapene nå får inn kroner de før ikke kunne kreve inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe nytt da? Ikke noe eg har mye erfaring med, men mener at de gangene eg har prøvd å si opp forsikring samtidig som bilen har hatt skilt så har jeg blitt nektet dette av forsikringselskapet. 

synest egentlig det er helt ok ordning, har man skilt så bør man ha ansvar ivertfall.  Har man SVV i nærheten og ikke må kjøre lengre avstander så er jo det ganske problemfritt også. Dem holder det i 6 mnd dersom man ber om det uten at dem makulerer det. 

Selv så bare leverer eg inn om høsten, deaktiverer ansvar og aktiverer lagringsforsikring. Veldig problemfritt for min del ivertfall. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...