Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Streaxu skrev:

Noen her som har 2. generasjon Chevrolet Tahoe eller erfaringer med dem? Fine å ake i og kjøre, men hvordan er motorene og bilen generelt?

 

Vurderer å bytte ut Hiacen med en, men så er jo Hiacen en skuddsikker bil å!

Kjøp 2003 eller nyere, da har den bedre motor (299 hk kontra 274 hk) og litt bedre interiør. Motor og drivverk er stort sett solid og bra, se etter rust i ramma. Har bilen LPG anlegg påse at dette har fått servicer som påkrevd, hvis ikke får du ett helvette. 

Gode biler å kjøre som holder seg forholdsvis bra. Deler anbefales det at man kjøper på nett fra USA, det koster 1/3 av hva det gjør å kjøpe i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.3.2018 at 15.38, Streaxu skrev:

Noen her som har 2. generasjon Chevrolet Tahoe eller erfaringer med dem? Fine å ake i og kjøre, men hvordan er motorene og bilen generelt?

 

Vurderer å bytte ut Hiacen med en, men så er jo Hiacen en skuddsikker bil å!

Om du ikke har så fryktelig i mot Hiacen(jeg personlig digger HiAce), så vil jeg mene at du bør beholde den.
En del kamerater har hatt Tahoe, flere 1. gen og en 2.gen.

Å kjøre 2. gen er noe helt annet enn 1. gen. Godt er det, for den relativt lille 1.gen Tahoen er jo som en lastebil å kjøre.
De er også bygget som en lastebil. Understellet er tungt, stort og grovt. Det er som regel alltid slitte forstillinger å spore, jeg har byttet styresnekke på to Tahoe 1. gen feks. Bilene er litt sånn at man må gjete mye på rattet, er som regel god slakke der framme.

Ellers synes jeg de ruster bemerkelsesverdig mye.. En relativt pen 2. gen en kamerat hadde hadde oppspiste hjulbuer, og hadde den inne på rustfjerning og lakk tre ganger. Nevnte jeg bensinforbruk? Helt vanvittig. Å skyve den skoesken opp i fart koster penger. Mye penger. Jeg lånte bilen tur/retur Kragerø en gang og brukte en helt proppfull tank med bensin.
Motorene fungerer greit, lite feil der, om du ikke kjører på gass.
Det elektriske er jo et annet kapittel. Jeg forstår det ikke, relativt nye amerikanske Forder(jeg har skrudd på flere F250er og noen Econoliner, både 6 litern og 7,3) og Chevroleter, de har ledninger laget av ståltråd? Det irrer og ledninger ryker av og arbeidet Bergheim gjør for å få lys og den slags godkjent  i Norge er heller ikke noe skryte av. Relleer som ryker, sikringer som ryker, lys som ikke virker.. Jordfeil grunnet varme pæresokler som brenner osv osv osv.
Grunnen til at samtlige kjører med ekstralys er rett og slett fordi at originallampene ikke duger til noe som helst.

Når det er sagt, meget bra turbiler for tur til fjells, skog og mark med ski og full oppakning for en uke. Man duver av sted med god plass i kupeen og går ganske så lydløst(sett bort fra 6.5en i 1. gen). Holder man seg unna grusa fjellveier med vaskebrett er stort sett alt godt, om man har litt fart gjennom svingene så er understellet såpass tungt at bilen flyter oppå vaskebrettene i svingene.

Eneste som har amerikansk bil i vennegjengen nå har en nyere Silverado med Duramax. Ikke feilfri den heller, men det har jo skjedd noe positivt. Skal sies at det har vært noen timer med loddebolten der også, og det er ting som ikke funker, på en relativt ny bil.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper M5en ikke er innkjørt, i følge alle tidligere tester så skal M5 klare bedre enn dette. 

https://www.caranddriver.com/reviews/2018-bmw-m5-test-review?src=socialflowTW&mag=cdb&dom=tw

Men BMW jobber jo allerede med en Competition utgave med over 620 hk, så de har jo åpenbart noe mer på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tipper M5en ikke er innkjørt, i følge alle tidligere tester så skal M5 klare bedre enn dette. 

https://www.caranddriver.com/reviews/2018-bmw-m5-test-review?src=socialflowTW&mag=cdb&dom=tw

Men BMW jobber jo allerede med en Competition utgave med over 620 hk, så de har jo åpenbart noe mer på gang.

"620hk" Som betyr egentlig tett opp under 700hk, siden BMW alltid sier lavere enn det som faktisk er. F10 M5 hadde vell nærmere 600hk enn de 550hk BMW sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ahj skrev:

"620hk" Som betyr egentlig tett opp under 700hk, siden BMW alltid sier lavere enn det som faktisk er. F10 M5 hadde vell nærmere 600hk enn de 550hk BMW sa. 

AMS dynotesta en F10 M5 med 560 hk til 637 hk. Mens andre har fått lavere tall, stort sett rundt 600 tallet. Det jeg ikke skjønner over her er hva som er galt med M5en i testen. Den kan åpenbart bedre enn 3,3 sek til 100, når andre har klart det helt ned i 3 sek...hvilket gjør den raskere enn drosja. Den SKAL i følge tallla være raskere til 200, alle M biler er raskere enn tilsvarende AMG til 200 og mer. De må komme tilbake med en M5 som er innkjørt, har riktig dekk, riktig dekktrykk og en mer kapabel sjåfør. Vi fikk jo ikke greie på hvem som satt i AMGen, så det er noe som skurrer her.

Virker som om noen biler har mye mer effekt, mens andre har nærmere det som er oppgitt fra fabrikk. Virker også som om det er helt vilkårlig. Det gjelder heller ikke bare M biler. Husker vi klødde oss godt i huet da vi for morroskyld bremsa min gamle 520i 2,2 til 172 hk kontra 170 hk originalt. Da var den 8 år gammel og gått 110 000 km... Var vel en her på forumet som bremsa sin helt originale E28 518i til 120 hk eller noe på E30 Meet for noen år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Det er nok ikke noe avvik av betydning på nye motorer av samme type, i samme bil fra BMW. Det du klør deg i hodet av har sin helt åpenbare forklaring.

Fortell heller noe mer, slik at vi kan lære noe her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tipper M5en ikke er innkjørt, i følge alle tidligere tester så skal M5 klare bedre enn dette. 

https://www.caranddriver.com/reviews/2018-bmw-m5-test-review?src=socialflowTW&mag=cdb&dom=tw

Men BMW jobber jo allerede med en Competition utgave med over 620 hk, så de har jo åpenbart noe mer på gang.

De fleste bilene car and driver tester gjør det bedre enn tallene produsentene oppgir, fordi de testes på en drag bane. I tillegg ble bmwen testet i januar/februar.

https://www.youtube.com/watch?v=Xzh_fl2GB9s

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Fortell heller noe mer, slik at vi kan lære noe her

Det han mener er at det heller er forskjell på kalibreringen på de rullende landeveiene, enn bilene. De dynotallene du leser om på Internett betyr egentlig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg tallene til side så synes jeg F90 M5 trekker det lengste strået estetisk sett eksteriørmessig :) 

bmw-m5-vs.Merc-e63s.jpg.c3146117ab35cc8fbf0772e35365fe61.jpg

Mercedes på sin side har All Terrain-versjon av E-Klassen og faktisk etter min mening den mest kledelige stylingen på dagens E-Klasse. BMW har vel safet litt for mye på G30s design og er intet revolusjonerende, men det betyr ikke at den ikke er en fin bil fordi. 

Interiøret er diskutert i en annen tråd her :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW må ikke alltid være best. "Vinner" noe annet - så går det an å ikke alltid finne på unnskyldninger på hvorfor. 

Legg tall til side , legg for guds skyld "bilbladene" til side. 

Problemet er å favorisere ett bilmerke. Man blir sveiseblind, og diskuterer som en glad kristen mot en ikke troende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyno testing av biler på ettermarkedet kan gi mindre og større avvik. En ting er kalibrering av dynoen, men enda viktigere er alle de andre faktorene som man aldri har 100% kontroll over (varierende rullemotstand mellom dekk og rulle som et eksempel). Motorens oppgitte effekt effekt er gjennomført i klimakontrollert rom, som en lab test, i "standard atmosfære", og på utstyr ettermarkeds bare kan drømme om.

Hva bør en dyno brukes til på ettermarkeds nivå? Primært steady state som et verktøy, og for å illustrere forskjell før og etter tuning. Disse oppgavene gjør en ordentlig dyno utmerket.

Divergens mellom oppgitt og faktisk effekt kan forekomme, men det er ikke variasjon fra individ til individ sånn uten videre (fordi BMW er eksepsjonelle motorbyggere så slipper vi det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bimmerfun skrev:

BMW må ikke alltid være best. "Vinner" noe annet - så går det an å ikke alltid finne på unnskyldninger på hvorfor. 

Legg tall til side , legg for guds skyld "bilbladene" til side. 

Problemet er å favorisere ett bilmerke. Man blir sveiseblind, og diskuterer som en glad kristen mot en ikke troende.

 

Hadde det bare vært så enkelt. Jeg skulle ikke sagt noe på denne testen om de ikke fantes andre tester hvor M5en gjorde det bedre. AMG har alltid vært 0,1 til 0,2 sek raskere enn tilsvarende M på 0-100. Det har jeg ikke noe problem med, M bilene tar igjen dette så fort svingene begynner å komme. Men her har vi en bil som åpenbart underpresterer, også er det ingen som lurer? 

Hvorfor skal vi legge tall til side? Dette er noe en hel industri strever etter å forbedre? Hvorfor skal vi legge bilblader og tester til side? Vi har jo ikke akkurat mulighet til å teste ut disse bilene selv. Da er det jo nettopp tester og bilblader som gir oss det innblikk og pekepinn vi trenger på ett produkt. 

Det er en forbanna uting å drive å kalle folk for fanboy og «sveiseblind» bare fordi man stiller spørsmål ved noe som ikke gangner «vårt merke». Jeg undres stadig hvor entusiasmen til enkelte er... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...