Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, TRF skrev:

Dyno testing av biler på ettermarkedet kan gi mindre og større avvik. En ting er kalibrering av dynoen, men enda viktigere er alle de andre faktorene som man aldri har 100% kontroll over (varierende rullemotstand mellom dekk og rulle som et eksempel). Motorens oppgitte effekt effekt er gjennomført i klimakontrollert rom, som en lab test, i "standard atmosfære", og på utstyr ettermarkeds bare kan drømme om.

Hva bør en dyno brukes til på ettermarkeds nivå? Primært steady state som et verktøy, og for å illustrere forskjell før og etter tuning. Disse oppgavene gjør en ordentlig dyno utmerket.

Divergens mellom oppgitt og faktisk effekt kan forekomme, men det er ikke variasjon fra individ til individ sånn uten videre (fordi BMW er eksepsjonelle motorbyggere så slipper vi det)

Har du noen betrakninger rundt dette med innkjøring av motorer, eller har dette ikke noen betydning?

Tenker da med hensyn til effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hadde det bare vært så enkelt. Jeg skulle ikke sagt noe på denne testen om de ikke fantes andre tester hvor M5en gjorde det bedre. AMG har alltid vært 0,1 til 0,2 sek raskere enn tilsvarende M på 0-100. Det har jeg ikke noe problem med, M bilene tar igjen dette så fort svingene begynner å komme. Men her har vi en bil som åpenbart underpresterer, også er det ingen som lurer? 

Hvorfor skal vi legge tall til side? Dette er noe en hel industri strever etter å forbedre? Hvorfor skal vi legge bilblader og tester til side? Vi har jo ikke akkurat mulighet til å teste ut disse bilene selv. Da er det jo nettopp tester og bilblader som gir oss det innblikk og pekepinn vi trenger på ett produkt. 

Det er en forbanna uting å drive å kalle folk for fanboy og «sveiseblind» bare fordi man stiller spørsmål ved noe som ikke gangner «vårt merke». Jeg undres stadig hvor entusiasmen til enkelte er... 

Du er en fantastisk ressurs for forumet og jeg leser alt du skriver, spesiielt turene dine nedover europa, BMW er antakelig "verdens beste bilmerke"(hvis det finnes noe slikt), problemet er at det hele tiden skal rakkes ned på andre merker.Det er helt unødvendig all den stund BMW lager så bra produkter som de gjør, og de er vel i lag med Porsche og Ferrari det merket som tjener mest penger.

Så den Nye M5 i Frankfurt på flyplassen(en flyplass som jeg hater), fantastisk flott bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, bricks skrev:

Har du noen betrakninger rundt dette med innkjøring av motorer, eller har dette ikke noen betydning?

Tenker da med hensyn til effekt?

Joa, jeg har det. Den generelle ideen om innkjøring som er "festet hos folket" mener jeg ikke har noe for seg. Det eneste som skal "slites til" under innkjøring er stempelringer mot sylindervegg. Jo høyere sylindertrykk jo bedre ift god tetting senere. Mao, jo hardere bruk, jo bedre. Det man gjerne ønsker å være forsiktig med under innkjøring (om noe) er den totale termiske belastningen, mao ikke full belastning over lang tid. Men tanken om at lagre og slitebaner skal "gå seg til" (som det er generell konsensus om) er helt feil. Se på motorsport motorer, disse kjøres gjerne inn i dyno gjennom kjøreprogrammer som i stor grad består av forskjellige former for "fullt øs".

Ang full effekt tilgjengelig, så vet jeg ikke om den nye m5 har noe effektreduksjon under innkjøring, i så tilfelle så står det nok beskrevet i et eller annet dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bricks skrev:

Du er en fantastisk ressurs for forumet og jeg leser alt du skriver, spesiielt turene dine nedover europa, BMW er antakelig "verdens beste bilmerke"(hvis det finnes noe slikt), problemet er at det hele tiden skal rakkes ned på andre merker.Det er helt unødvendig all den stund BMW lager så bra produkter som de gjør, og de er vel i lag med Porsche og Ferrari det merket som tjener mest penger.

Så den Nye M5 i Frankfurt på flyplassen(en flyplass som jeg hater), fantastisk flott bil!

Jeg synes det er hyggelig at du synes det, godt å få posetive tilbakemeldinger når man bruker litt tid på forumet. Jeg er også på langt vei enig med deg, å definere verdens beste er så si umulig. Slik jeg ser det så er det tre bilprodusenter som må trekkes frem som «verdens beste»...BMW, Mercedes og Porsche. Audi er for min del ikke lenger en del av denne gruppen da de mer og mer går over til å bli rebadget Volkswagen. Disse tre i toppen utfyller hverandre på en fantastisk måte, på forskjellige områder.

Jeg er ikke enig i at det rakkes ned på andre bilmerker, annet enn det som gjøres i en humoristisk setting. Det må være lov å ha litt takhøyde for fleiping og uskyldig «kritikk» av andre merker. Jeg er en ganske hardnakket BMW entusiast, jeg synes dette merker er absolutt best. Men det finnes da mye annet der ute som også interessant, og som det frister å prøve. Jeg synes det er feil å bli kritisert for å være BMW entusiast på ett BMW forum, det er en ødeleggende holdning som har ført til stadig med frafall. Det er her det skal være lov å være «fanboy» uten å bli kritisert for det som noe negativt. Jeg føler jeg klarer å være objektiv nok når andre biler skal diskuteres, har andre ett problem med det så er det deres sak. 

Jeg hadde jo valgt M5 foran E63 any day selvsagt, selv om den er en halv billenge dauere. Bare det at du kan skru firehjulsdriften helt av hele tiden er jo verd halve bilen spør du meg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er hyggelig at du synes det, godt å få posetive tilbakemeldinger når man bruker litt tid på forumet. Jeg er også på langt vei enig med deg, å definere verdens beste er så si umulig. Slik jeg ser det så er det tre bilprodusenter som må trekkes frem som «verdens beste»...BMW, Mercedes og Porsche. Audi er for min del ikke lenger en del av denne gruppen da de mer og mer går over til å bli rebadget Volkswagen. Disse tre i toppen utfyller hverandre på en fantastisk måte, på forskjellige områder.

Jeg synes det er rart å kalle Audi for rebadget Volkswagen. Teknologisk og kvalitetsmessig synes jeg fortsatt Audi er på høyde med BMW. I mitt hode er Audi, BMW og Mercedes på samme nivå, selv om de løser ting på veldig forskjellige måter. Porsche er for meg i en annen klasse enn de tre andre. Porsche er en "liten" sportsbilsprodusent som klarer å levere biler som har fantastiske ytelser, er veldig praktiske og som, ikke minst, har en holdbarhet på høyde med de store serieprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg synes det er rart å kalle Audi for rebadget Volkswagen. Teknologisk og kvalitetsmessig synes jeg fortsatt Audi er på høyde med BMW. I mitt hode er Audi, BMW og Mercedes på samme nivå, selv om de løser ting på veldig forskjellige måter. Porsche er for meg i en annen klasse enn de tre andre. Porsche er en "liten" sportsbilsprodusent som klarer å levere biler som har fantastiske ytelser, er veldig praktiske og som, ikke minst, har en holdbarhet på høyde med de store serieprodusentene.

Jeg er naturligvis helt enig (de som har fulgt meg her inne vet hvorfor), men det kanskje aller beste med Porsche hvis vi holder racingmodellene ved siden av, er nettopp det praktiske aspektet. Selv med ytelser som en Ferrari kan de kjøres som f.eks en alminnelig BMW på påskefjellet i Norge. Dette er det som alltid har imponert meg mest med Porsches filosofi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det ene til det andre... Seat kommer til Norge, de skal satse på netthandel. Du kan sende en forespørsel, så får man prøvekjøre bilene i Oslo. De skriver også at bilene er utstyrt med teknologi som gjør sameie og deling av bilene enkelt. 

http://seat.no/om-oss

Tanken er god, men litt av sjarmen med å kjøpe bil er å gå til forhandler. Kan hende det slår an og at dette er fremtiden innen bilhandel, men jeg er litt uenig. Ingen pris er oppgitt enda ser jeg, men den Ateca og Leon X-perience er jo "Norgesbiler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, awt skrev:

Tesla gjør jo dette med stor suksess, men akkurat der tror jeg kanskje det er en annen grunn til at bilene selger godt. :D

Du har forsåvidt rett, men som du sier selv så er det nok andre grunner :lol: Seat kan jo bli såpass billig at det blir suksess, siden det ikke er noen direkte forhandler som skal ha sin bit av kaka . Jeg mener selv(idag) at med ny bil så er litt av sjarmen å dra til forhandlere og se litt osv..

Bruktbil telles ikke, annet kapittel :)

 

Edit: Kom over en artikkel om at showroom skal være tilgjengelig i Oslo, Bergen og Trondheim. Ikke prøvekjøring, det må bestilles som vist på nettsiden. Hjelper på med showrooms i det minste. Så kanskje det går seg til likevel for Seat. 14 år har vi i Norge vært uten, sett bort fra et firma eller to som har importert selv.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎03‎.‎2018 at 23.14, FredrikE24 skrev:

Om du ikke har så fryktelig i mot Hiacen(jeg personlig digger HiAce), så vil jeg mene at du bør beholde den.
En del kamerater har hatt Tahoe, flere 1. gen og en 2.gen.

Jeg har lagt merke til at du stadig vekk kommer med drittslenging mot amerikanske truck/SUV. Du og vennene dine ser ut til å utelukkende kjøpe de mest oppbrukte bilene på markedet siden dere ikke gjør annet enn å restaurere bilene etter kjøp gjennom vennetjenester. Bare fordi du og vennene dine utelukkende kjøper bunnen av tønna behøver ikke det bety at bilene er drit. Både Tahoe og Suburban er jevnt over solide og greie brukbiler, og det kryr av biler med meget høy km på markedet. De ruster ikke mer enn tilsvarende biler på markedet.  Når du først skal gi anbefalinger får du holde tunga rett i munnen - det blir bare useriøst og pretensiøst når du anbefaler gamle HiAcer istedenfor da de som faktisk har brukt disse over tid vet at HiAce er underlegen på alt annet enn forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvask. Bruker dere svamp med såpe? Jeg har alltid kjøpt slik billig 10pk som inneholder såpe og kaster etter bruk(ny svamp til hver vask). Jeg har alltid kjøpt gode såper/shampoo fra annerkjente merker for å ha i vaskebøtta. Så begynte jeg å stusse nå om såpen som er i svampen ødelegger for den som er i bøtta? Eller om det ikke spiller noen rolle? :-k Jeg liker å ha ny svamp for hver vask i tilfelle det ligger igjen noe skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kennethe34 skrev:

De billigsvampene er ganske grove og lager swirls.. Kjøp heller ett par gode vaskehansker og en gritguardbøtte. Hanskene kan og vaskes i vaskemaskin :)

Gritguardbøtte har jeg :) Prøvde noen vaskehansker, Sonax tror jeg det var, men følte ikke det var noe. Får da gå opp i kvalitet på svamp :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom sommerhalvåret går det mest i skumkanon hjemme, men hvis det er behov for berøringsvask gjør jeg som Kenneth. Gritguard er must, og vaskehanske er genialt. Lenge siden jeg har brukt svamp ( utenom på felgene, men der har jeg pensel + felgrens så er ikke ofte jeg må gnikke nevneverdig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...