Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, noen felger blir plutselig veldig populære, og da er prisen deretter, mens andre, som gjerne er nesten like ikke er verdt noe som helst.

Jeg har et sett 19" style 311 for salg, de er i hvertfall ikke populære. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, awt skrev:

Ja, noen felger blir plutselig veldig populære, og da er prisen deretter, mens andre, som gjerne er nesten like ikke er verdt noe som helst.

Jeg har et sett 19" style 311 for salg, de er i hvertfall ikke populære. 😛

Ja ser den, men merkelig nok så er f.eks Style 63 fortsatt relativt rimelig til tross for at de er ganske populære både for BMW folk og VW/Audi folk. Style 132 er begynt å stige litt.

Et annet problem med å handle brukte BMW felger fra Finn er at i 9 av 10 tilfeller så er en eller flere felger kantkjørt eller fulle i stygge merker..

Hmm, nei tror ikke de er så ettertraktet :P Ser ut som en litt mindre pen Style 230 egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, style 63 har alltid vært forholdsvis billige, og man har lett kunnet få tak i et sett til 2-3000,-. Her har nok mengden vært en faktor, det kryr jo ikke akkurat av originale style 95 på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Ja, style 63 har alltid vært forholdsvis billige, og man har lett kunnet få tak i et sett til 2-3000,-. Her har nok mengden vært en faktor, det kryr jo ikke akkurat av originale style 95 på samme måte.

Jepp, ser dog ut som de har såvidt begynt å stige litt i pris også men det kan jo være andre ting som spiller inn.

Lite med Style 95 ja.. Syns det var mer før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Sjekka simmringer på veiv? --Nei. Har hørt om dette, men aldri opplevd det selv ---

Prøvd å bytte til ny bensin? Ja.

Prøvd å starte uten luftfilter? Ja.

sjekka/prøvd å endre posisjon på clipset på nåla i forgasser? Ja. 

Tatt ut tank og gjort den 100% rein? "Ja". Tok ut kran i bunn, alt ser helt fint ut.

Jeg har også sprayet "alt" med startgass uten å få noe utslag.

47 minutter siden, Otis skrev:

Da jeg kjørte moped og snøscooter så var det endel problemer med effekt på tennplugger med feil varmetall. 

Jeg bytta til tilsvarende som stod i, men jeg vet jo ikke 100% om det er tilsvarende org... Må sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om simringene til veiven er montert riktig vei?

Har hørt om amatører som har byttet veiv selv og satt inn simringene feil vei. Hvis man ikke vet bedre så kan man tro at de skal hindre olje fra clutchsiden og trenge inn i veivhuset men de skal jo tette så trykket i veivhuset ikke blåser ut i friluft.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunndelen må være tett, en grei sjekk kan være å skru ut oljepåfyllingen på giret og se om det blåser. Andre siden kan man inspisere greit.

Har du god komp, så ville jeg latt det stå tilslutt.

Skift plugg først som sist, det skader aldri, en totakter går ikke fryktelig langt på plugga. På Jawa’n bytter jeg hver 6000km. Riktig varmeverdi kan være avgjørende.

Forgasser, det er her jeg ville lagt hovedfokuset. For meg så høres det ut som den får for lite dersom det minner om tenningskutt. Løft nåla, sett i den største hoveddysa du har. Se om du finner noen forskjell. Å tune en gasser er litt tidkrevende om man ikke har stort å gå etter. Blandingsskruen kan du til å begynne med skru rundt 1,5 omdreining utover. Den tar egentlig bare for seg luft/bensinforhold på tomgang.

 

Har skrudd litt totakter i det siste selv, og det er tilfredsstillende å få det til å gå!

nye lagre, simringer, veiv, noen nye girdrev etc.

0B612C33-1CA9-461F-9B6A-9F91F893A973.thumb.jpeg.fe8d79a71cac1ea9ee1e944dff88bbb4.jpeg53DDD131-A580-4398-98CE-93A30A02B953.thumb.jpeg.211be1b886b62f4a0d5d6acd0479daa2.jpegD147B3A1-BD42-4B92-AB92-C1797C87AD8E.thumb.jpeg.03f3b379856216426e0e103fc5aaa3d8.jpegF6C38312-23D4-4D0B-9D9B-3E318423604B.thumb.jpeg.e384258cdd47f367246c58c400c4fe5a.jpeg0B2CE175-CB06-40E9-9BC2-90B920D6F148.thumb.jpeg.316f3a84920185c9930f591bf2fb50f7.jpeg48C943E5-707B-4A65-8400-B017180B5767.thumb.jpeg.abee972c5fc1b24b0df2cef39742617f.jpegE6203ABC-4235-4EB0-9F95-E1FA956D9715.thumb.jpeg.dcbd8e12b785065b9a7e99acb513ce42.jpeg6AD0E46C-09D0-4882-9E9B-7EF6025901FD.thumb.jpeg.cbf959b5655ed3e86b7f9b1674589b28.jpeg5A9ADBAA-91BE-42E1-B539-4A1345A9569A.thumb.jpeg.fea56a12d067f1733f7ea01547244a06.jpegAD40385F-1583-48C5-96B3-AE99EAB0FEFD.thumb.jpeg.687a72ebf5ff13ad9ff1ba96dc2bb57a.jpegA86C9E0F-AB46-41BE-B8C7-D9C111FB7CA2.thumb.jpeg.43b2455e3896f502021c3061298a92ec.jpeg769C4261-E6FE-41D5-A091-E77AB3D02CF6.thumb.jpeg.1becd681ed140e0e58843e1f194fc68c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips fra flere. Justering av gasser har jeg i utgangspunktet grei kontroll på (så både nål og dyse er sett på og justert) Plugg er som nevnt også byttet. Jeg er ikke helt blank på totaktere (har drevet en del med dem i barne og ungdoms år), jeg bare som nevnt liker dem ikke. Og i dag ble det enda et nederlag for 2takterene for min del. Siden den får nok (litt feit) bensin på lave turtall fikk guttungen kjøre litt i dag og trene (for første gang) på clutch og gir. Etter ei stund med kjøring kom han bort og stoppa. Syntes den stoppa så "brått", og joda, der stod veiva fast. Plukka opp og fant at skjørtekanten på ene siden av stempelet var knekt.... Endelig bra det skjedde på tomgang.

 

Sa jeg at jeg har et anstrengt forhold til 2 taktere? .....

Ikke umulig at eneste måten å bedre dette inntrykket er å kjøpe noe som er helt nytt, og som jeg har kontroll på selv ift vedlikehold, justeringer og oppfølging. Men synes det blir litt råflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/5/2018 at 9:21 PM, TRF said:

65cc crosser til guttungen (17,4hk så relativt hissig). Kjøpt brukt, og tidligere eier har bytta veiv. *rant alarm* Jeg har relativt god forståelse av både totaktere og gassere selv, jeg bare liker dem ikke nevneverdig, og har derfor ikke stor nok erfaringsbank (fra voksen alder) til å se helt hvilken åpenbar feil det er jeg overser. Har plundra nok med 2 taktere i oppvekst og yngre dager til at jeg egentlig har lagt dem for hat, og konkludert med at det hører fortiden til på samme måte som dinosaurer. *rant over*

Den ruser fint, høres fin ut uten belastning (for det meste). I det du belaster den begynner den å "kutte". Bensinmangel eller tenningsproblemer er det det oppleves som. Så jeg begynte i en ende, plukka gasser i molekyler uten å finne noe feil. Ingen bedring. Kjøpte ny original gasser. Ingen bedring. Bytta hele tenningsanlegget over fra en annen crosser som hadde samme, og som fungerte, ingen bedring (stator, ledninger, coil, cdi, pluggledning, ny plugg). Bytta derfor tilbake. Dysa den opp litt, bedre farge på plugg, fortsatt ingen bedring ift symptomer. Sjekka tilførsel fra tank, alt ser helt fint ut ("filter" i tank, bensinkran, og slange). Sjekka reed, ser fin ut. Gått over med startgass uten å finne noe sted den suger falsk, igjen, alt ser fint ut. Filter og belger er fint.

Det hører med til historien: Første gang du gir på fra kald kan du ha god effekt i noen sekunder. Og du kan få til noen sekunder med full gass innimellom, men generelt går den å "nykker" eller med svært lav effekt etter å ha forsøkt å gasse litt.

:S

Syns igrunn dette kan minne om falskluft, slet med det samme på moppa i fjor ( Ja, jeg har en gammel moped som ekstrahobby ^^ ). Problemet hos meg lå i for tynn pakning mellom sylinder og blokk - samt falskluft ved gasseren. Men symptomene du beskriver tyder jo på lite bensin eller for mye luft. Dellorto gasser på den, og hvor stor? 

Flere ting rundt gasser som må sjekkes;

- Tomgangsdyse ( faktisk viktigere enn man tror )

- Er det 2t/4t "atomizer", altså delen som nåla går gjennom. I mange tilfeller ved kjøp av gassere så blir di levert med 4t atomizer  - og da er det vrient(!) å justere på en 2t. ( Snakker av erfaring, dette lærte jeg forøvrig først i fjor etter at jeg skjærte dritten! )

- Dysestørrelser, hvis Dellorto - hvilken størrelse kjører du på ? 

Sørg for at alt er tett, pluggen har riktig gap, dys den så høyt at den hoster bensin og beveg deg sakte nedover :) 

 

EDIT: Se der ja, nå som den er skjært så har du i det minste muligheten til å få det sammen ordentlig tett og fint. Hvis det skjedde på tomgang så slepper du vel unna å bytte veiv, et nytt sylinderkit så blir dette fint. 2takt er gøy, mange med scooter som sperrer opp øya når jeg kommer på tråmopeden forbi dem ;) 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett sett med 225 der en har sprukket og en er litt skjev. Kjører hakket høyere profil enn originalt da jeg hadde disse på F30en. Og jeg kjører definitivt ikke rally. Jeg behandler mine ting pent. Style 225 er det levert mange av da disse har vært levert sammen med M-sportpakke på E9x. Så disse er vanlige vil jeg si ja. De er ikke laget av BBS men Cromodora. Og når man banker på legeringen så er det en veldig spesiell lyd. Ikke som "vanlig alulyd". Men nesten en porøs lyd.

Mine blir erstattet med nye GS felger :D Har ikke betenkeligheter ett sekund for å kjøre kina/kopi/GS felger. Felgene jeg har på Z4en er type budgetfelger laget i Malaysia. De er både lette og tåler bank. Så alt av billigfelger er ikke bare drit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.5.2018 at 23.33, awt skrev:

Ja, noen felger blir plutselig veldig populære, og da er prisen deretter, mens andre, som gjerne er nesten like ikke er verdt noe som helst.

Jeg har et sett 19" style 311 for salg, de er i hvertfall ikke populære. 😛

Hadde de hatt forskjellig bredde hadde jeg vurdert de. Men nå er det for sent :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...