Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, flobben skrev:

Men gjelder ikke det bare offentlige? Tror private går til eier og ikke bil, så du bør sjekke opp reglene.

 

Dobbeltsjekket reglene og jeg har nok fortsatt rett. Uanset ville jeg sikkert ha prøvd å klaget, selv om sjansen er liten. http://www.advokata.no/IPS/sak1.htm

Krav på veiavgift og ubetalte parkeringsbøter følger bilen. Hvis du overtar en bil med uoppgjorte avgifter eller bøter kan dette således bli ditt problem.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.7.2018 at 23.44, Werther skrev:

Dette er vel ganske symptomatisk for Danmark. Et land som hater bilisme, og gjør alt for å unngå det. Ingen vaskehaller, ekstremt få bensinstasjoner og ikke minst sinnssyke avgifter.  

 

Sånn har det alltid vært i "syden". Bilister ignorer myke trafikanter og fotgjengerfelt.  Du er nok litt bortskjemt med norske forhold der vi stopper trafikken på E6 for å slippe over en andefamilie...

Har et spesifikt minne som stikker seg ut - Ancona på Italias østkyst i 1998. Fy faen, det var fullstendig Joker Nord for å krysse veien i et fotgjengerfelt selv i en by med mye turisme.  Selv når man timet godt og løp av gårde var det Fiat Unoer som snittet tærne dine i 80km/t i 40-sona. Ikke kjempe hyggelig med andre ord. Gjør man dette med promille eller narkotika-tåke havner man på panseret av en Renault Clio, hvis man er heldig våkner man på sykehuset i live!...

 

Veisaltet her i Skandinavia dreper bilene våres sakte men sikkert. Dog beskytter de oss mot ordentlige ulykker på vinterstid - det skjer mange flere møteulykker på vinteren uten salting enn på strekninger med salting. Hva vil du ofre? Et par bakskjermer og en kanal på E61en, eller ditt eget eller dine barns liv?

Her i Finnmark brukes det lite veisalt, det behøves rett og slett ikke.  Dog har kanskje klima mye å si om man behøver veisalt eller ei.  I Bergen er det et MUST, ellers har de hockeybane til vei.  De siste årene har de lagt i litt salt i grusen her oppe også, men ikke såppas som brukes i sør.  

For mye salt tiltrekker seg dyr til veien, fauna blir ødelagt, biler vet vi blir helt ødelagt. 

Som du sier: Livet eller bilen, så jeg skjønner jo hvorfor det brukes salt, men spørsmålet er jo om det må brukes så sinnsyke mengder? I all slags vær. 

Husker i Trondheim, der var det optimalt føre -10 og ingen hadde problemer. Så kom de å ødela alt med en masse salt og vi måtte kjøre hjem på sørpeføre. Været var likedan så de kunne spart seg for saltinga. 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TRF skrev:

Ca halvparten av det e70en min ligger an til på denne ferien.... 

Såpass ja. Ja, det er vel luft motstanden som drar opp samt 4-trekk? Eller har du campingvogn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.7l pr 100km trf stage 2 ved blandet kjøring, og sommerdekk som er modne for utskiftning. Er service rundt hjørnet, så regner med at med nye sommerdekk, service og en hjulkontroll så burde tallet gå litt ned. Men handler vell om hvor mange smil per mil man har og?

15319327550703111339795763278378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.7.2018 at 10.47, Kjennern skrev:

Synes 5000, kommer litt an på dekk og om det er tpms på dem.

Det synes jeg hadde vært greit og. 

Kan få til 4-5000, men da er det med dårlige dekk, kantkjørte og ingen tpms. 

Skal det være brukbar tilstand så ser det ut som man fort havner på 8-10 lilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, MGunders said:

Det synes jeg hadde vært greit og. 

Kan få til 4-5000, men da er det med dårlige dekk, kantkjørte og ingen tpms. 

Skal det være brukbar tilstand så ser det ut som man fort havner på 8-10 lilla

Ligger jo slike felger på Finn, eller gjorde det i våres. Lå lenge og priser varierte fra 5000 og opp. Selv om nytt koster en del så er nok ikke slike felger verdt gull lenger.

For all del, fine felger. Har dem selv på min F11, vurderer et sett til som vinter felger. Men venter litt for å se om prisen blir bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Såpass ja. Ja, det er vel luft motstanden som drar opp samt 4-trekk? Eller har du campingvogn? 

Ingen vogn. Full bil og Tyskland/a-bahn. Mye kjøring så jeg kjører det forholdene tillater :) 

Men ja, betydelig luftmotstand i de hastighetene vi prater om, tung bil, store hjul (x5m), 4trekk. Jeg får bilen fint ned på 0.8 tallet på landevegskjøring i Norge, men det skjer drastiske ting med forbruket ifra ca 130-150 og opp.

 

Men  der igjen, på det tyngste (full gass) trekket på fjorårets europaferie greide jeg å trykke gjennom ca 1,4 i snitt (mener jeg å huske) på en liten tank på e61 525d (m57tud25)... :S Kan ikke skylde på så mye annet enn sjåføren på den bilen. Manuell gir og vanlige M-sport hjul. Ingen takboks (på noen av bilene, stoler ikke på de i høye hastigheter, og ønsker ei heller mer vekt på taket i høye hastigheter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi skravler om forbruk. Selv er jeg imponert over forbruket til M52B25(tu). Min første 1996 523ia sedan gikk på 0.75 (målt ved pumpa og kalkulator) Oslo-Hamburg på nattestid der jeg lå i 140-150km/t hele veien. På hard kjøring på Autobahn i 170-230km/t brukte den fortsatt ikke mer enn 0.92.

Min nåværende 2000 523ia ligger på 0,78 på blandet kjøring. E39ene bruker mindre bensin enn begge E46ene (320CI/330CI) jeg har hatt tidligere som pleide å ligge på 0.8-0.88 på blandet. Utvekslingen er såpass høy på E46 at den med 5-trinns manuell drikker unødvendig mye bensin...

En kamerat jeg nevnte i en annen tråd testet forbruk på sin E70 2010 LCI 3.0d mot en 2008 3.0d preface - prefacen kjørte etter han på et identisk strekke fra Oslo til Notodden, og overraskende var det stor forskjell - LCI brukte 0,76 mens preface brukte 0.9 på tross av at den lå bak hele veien med samme antall passasjerer/vekt. Dette var i følge kjørecomputer, men min erfaring er at BMWs kjørecomputer uansett modell er relativt spot on på forbruksmåling.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte tur retur Paris-Le Mans på 0,67 med min F10 530d. Var nesten tomme motorveier så jeg hadde stort sett cruisecontrollen på 150 km/t hele tiden. Hadde det ikke vært for trafikken ut og inn av Paris samt en del fotobokser jeg måtte slakke av for så er jeg sikker på at jeg hadde kommet nærmere 0,60 tallet. 

Det frister veldig med diesel igjen, det må jeg bare innrømme 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...