Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Hpi skrev:

Dette er fløyel for ørene,  var akkurat ute en tur med hunden og det slo meg da det ut fra et kryss kom en litt eldre Golf diesel etterfulgt av en litt eldre Bmw 118D at noen av disse firesylindra dieselmotorene har en helt forferdelig trist lyd :)

..ikke nok med at lyden er trist i utgangspunktet, men det er jo superpoppis og nærmest hot å fjerne alt av DPF, lyddemping og annet ifb. eksosanlegget. Dette skal liksom være tøft, gromt eller younameit? Forstå det den som kan.

Ellers er jeg for øvrig helt enig i at V12´eren er den motoren med det peneste lydbildet fra BMW i dag. I tillegg har den tidenes kuleste oppstartslyd. Det som irriterer meg grenseløst med blant annet M3/M4 er denne buldringen og urene lydbildet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Skrev egentlig et innlegg her om NEDC og WLTP,  men etter å ha lest litt mer om det så ble det bare enda mer forvirrende - media melder én ting, mens forskriftsverket sier noe annet. Så jeg får undersøke litt mer før jeg prøver å si noe halvveis vettugt :P 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Walkabout skrev:

Edit: Skrev egentlig et innlegg her om NEDC og WLTP,  men etter å ha lest litt mer om det så ble det bare enda mer forvirrende - media melder én ting, mens forskriftsverket sier noe annet. Så jeg får undersøke litt mer før jeg prøver å si noe halvveis vettugt :P 

Jeg hørte en diskusjon om dette på Dagsnytt 18 på Nrk relativt nylig og det var mellom Naf og en fra Frp og det var ingenting fornuftig å få ut av den diskusjonen rett og slett fordi regelverket ikke er klart slik jeg tolket det.  Dama fra Naf prøvde å få et svar bl.a hva som skjer med de som bestiller seg ny bil i 2018 for levering i 2019 men det var helt uklart hva utfallet ville bli. Politikeren hevdet selvsagt at den totale avgiftsbelastningen ikke skulle bli høyere enn i dag men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå får FRP vise hva de er laget av, de har truffet bra på innvandring og veibygging. Nå gjenstår bilavgiftene, det kan ikke aksepteres at vanlige biler blir 100 000 kr dyrere. Dessverre så tror jeg ikke de får mye hjelp av Høyre, de begynner jo å bli like avgiftskåte som Arbeiderpartiet. 

Over til noe helt annet, ser det diskuteres lyd over her. Jeg synes at lyden i naboens G31 540i er helt rå, særlig på kaldmotor. Når han rygger ut av carporten om morgenen og akselerer bortover veien så kommer det skikkelige god lyd. Sitter man bak en busk og skal gjette bilmerke ut fra lyd, så er det ikke tvil om at det er en BMW.  Ellers så hadde jeg sansen for lyden i M550i også, flott V8 buldring😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hpi skrev:

Jeg hørte en diskusjon om dette på Dagsnytt 18 på Nrk relativt nylig og det var mellom Naf og en fra Frp og det var ingenting fornuftig å få ut av den diskusjonen rett og slett fordi regelverket ikke er klart slik jeg tolket det.  Dama fra Naf prøvde å få et svar bl.a hva som skjer med de som bestiller seg ny bil i 2018 for levering i 2019 men det var helt uklart hva utfallet ville bli. Politikeren hevdet selvsagt at den totale avgiftsbelastningen ikke skulle bli høyere enn i dag men vi får se.

Det jeg egentlig lurte på var om det var noen løsning på hvordan avgiftene skal beregnes når NEDC og WLTP eksisterer samtidig fra 2019, og hvordan dette slår seg ut på bruktimport kontra nybilkjøp. Motor.no hadde en artikkel om dette, og jeg sendte derfor følgende e-post til redaksjonen:

"Heisann!

Leste med interesse din artikkel datert 22. mai 2018: "Slik kan du lure deg unna avgiftshoppet", hvor det fremgår at bilmodeller fra 2018 og tidligere beholder den gamle typegodkjenningen, og dermed får beregnet avgift etter NEDC-modellen. Kunne du utdypet dette noe, eller bekreftet dette? 

Jeg ser blant annet av engangsforskriften § 3-1 at for biler som allerede nå er beregnet etter WLTP så skal dette omgjøres til NEDC-tall gjennom en form for kalkulator. Er det ikke muligens sannsynlig at det fra 2019 vil kunne komme en motsatt løsning, altså hvor NEDC-tall omgjøres til WLTP-tall slik at det ikke blir så stor forskjell på å importere enn pre-2018-modell kontra en nyere modell? Dersom en beholder en løsning for biler før/etter 2018/2019 vil jo dette kunne virke mot sin hensikt - dersom alle biler fra 2019 får et avgiftshopp vil flere importere "eldre" biler fra 2018 og tidligere, og dermed vil en ikke få fornyet bilparken med de miljøgevinster dette medfører. 

For øvrig synes jeg det er ganske lite informasjon fra myndighetene om omleggingen av avgiftsberegningen. Det er få måneder til dette skjer, og ingen vet helt hvordan dette kommer til å slå ut i praksis. Det er sikkert mange som er interessert i å lese mer om dette, så hadde satt pris på flere artikler som omhandler denne problemstillingen.

Ha en fortsatt fin sommer!"

Svaret var utfyllende og fint:

"Hei, takk for mail.

Dette er et mildt sagt uoversiktlig område, men jeg håper at artiklene på Motor.no de neste ukene og månedene vil kunne gjøre oss alle litt klokere.

Usikkerheten om hva som skjer er veldig stor, og det er mange aktører som påvirker denne kabalen – med ganske ulike interesser. Vi kommer til å ha mye stoff om denne problematikken i tiden som kommer, men bare veldig kort siden du spør konkret:

BIL (Bilimportørenes Landsforening) opplyser at 2018-modeller og eldre beholder sin gamle typegodkjenning med avgiftsberegning etter NEDC, hvilket gjør bruktimport gunstig. BIL og NAF har imidlertid foreslått at biler som er typegodkjent med NEDC får avgift beregnet etter dagens skala, mens WLTP-typegodkjente får en ny, korrigert avgiftsskala. Men de har ikke fått svar på dette kravet.

Den store X’en blir da hvilken avgiftsskala WLTP kommer til å følge. Og det er det ennå ingen som kan svare på, kanskje kommer det ikke noe før statsbudsjettet legges fram i oktober. Normalt vil bilavgiftene være en relativt grei sak for en regjering med flertallsstøtte i Stortinget. Når det i år kan bli veldig spennende, skyldes det flere forhold:

Det er politisk enighet om å legge til rette for målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler i 2025, men prisen begynner å bli høy. Det voldsomme salget av avgiftsfrie elbiler gir et gigantisk inntektstap for staten, samtidig som høyere avgifter på diesel/bensinbiler bare vil forsterke denne utviklingen. Derfor er det helt i det blå hvordan overgangen fra NEDC til WLTP skal skje. Men i Jeløya-erklæringen har regjeringen og støttepartiene fredet elbil-godene ut denne Stortingsperioden. Da blir det et spørsmål om de likevel velger å hente avgiftsinntekter på bensin/diesel-biler (som FrP i tillegg er kraftig prinsippiell motstander av), eller om de må finne pengene andre steder.

I en normalsituasjon ville myndighetene trolig brukt WLTP-overgangen som en unnskyldning for å skru opp avgiftene og kompensere for inntektsbortfallet. Det er jo tross alt politisk enighet om å stimulere til raskest mulig overgang til nullutslipp. Samtidig er det imidlertid forståelse for at avgiftsøkning vil kunne ha en dramatisk effekt i et allerede fallende marked for bensin/diesel. I tillegg er bilbransjen i Norge en næring med nær 50.000 arbeidsplasser, hvor antagelig FrP står relativt sterkere enn i mange andre næringer.

Så i sum: Det er en voldsom knipe for regjeringen, hvor den antagelig enten må tåle inntektstap på avgiftene, eller tvinge med Venstre/KrF med på en forsiktig avgift på elbiler (på et eller annet vis, de skal jo f eks uansett begynne å betale bompenger neste år).

På toppen av det hele: Det norske bilmarkedet er en fjert i internasjonal sammenheng, og for produsentene er norske forhold i praksis uinteressante. På kontinentet er det andre forhold rundt WLTP som er mye viktigere (avgiftene er f eks helt annerledes) – og som bidrar til en ganske intens kniving med hemmelighold av testresultater inntil videre av konkurransehensyn. Dessuten er det slik at EUs utslippVEDTAK (som ulikt norske myndigheters mye mildere MÅLSETTING) innebærer at industrien risikerer enorme bøter hvis ikke utslippsmålene nås innen 2021 (og igjen i 2025).

Oppsummert: Jeg er helt enig i informasjonen er altfor dårlig. Men det er altså noen praktiske grunner til dette, samtidig som det er et politisk spill – hvor informasjon gjerne blir et offer. Så vi har en jobb å gjøre her!

Fortsatt god sommer."

Summa summarum er det ingen som vet noe enda...

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett veldig interessant tema for meg som du tar opp der @Walkabout Ettersom jeg har solgt F10en såner jeg i gang og sonderer etter ny bil, men det er mye mulig dette ikke skjer før utpå nyåret. Så da er det avgjørende å vite om jeg bør importere før eller etter nyttår. For min del blir det mest sansynlig en 2017 modell, altså en «ren» NEDC bil. Har jeg forstått det riktig at disse også vil få høyere importavgift etter nyttår? Eller vil de regnes etter avgiftsystemet vi har i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er ett veldig interessant tema for meg som du tar opp der @Walkabout Ettersom jeg har solgt F10en såner jeg i gang og sonderer etter ny bil, men det er mye mulig dette ikke skjer før utpå nyåret. Så da er det avgjørende å vite om jeg bør importere før eller etter nyttår. For min del blir det mest sansynlig en 2017 modell, altså en «ren» NEDC bil. Har jeg forstått det riktig at disse også vil få høyere importavgift etter nyttår? Eller vil de regnes etter avgiftsystemet vi har i dag?

Derfor jeg også ville sjekke opp i dette, med tanke på hvordan WLTP eventuelt slår ut for en M4 vurdert før 2019.

Ifølge redaktøren i Motor.no (jf. ovenfor), så opplyser iallfall BIL (Bilimportørenes Landsforening) at 2018-modeller og eldre beholder sin gamle typegodkjenning med avgiftsberegning etter NEDC, hvilket gjør bruktimport gunstig. Hvorvidt dette stemmer er imidlertid vanskelig å si - jeg kan ikke se at det finnes noen eksterne kilder på dette.

Slik jeg adresserer, så vil jo dette eventuelt skape en vridning i markedet som ikke er i tråd med klimamålene som er satt. Svært få vil ha en 2019-modell bare fordi den er vurdert etter WLTP-standarden kontra en 2018-modell som er vurdert etter NEDC-standarden, dersom det innebærer vesentlige høyere avgifter.

For å skape likhet må enten myndighetene, slik jeg ser det, 1) senke CO2-avgiftene på biler som vurderes etter WLTP-standarden eller så må de 2) heve satsen for biler som vurderes etter NEDC-standarden. Noe sier meg at myndighetene velger det sistnevnte alternativet, da det vil gi mer penger i kassa.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kjennern said:

Kjørte Oslo-Karlskrona i dag, fullastet bil. 0,7 med noe friske pådrag. Stod sikkert i sport 35% av turen.

Ikke så fryktelig ille det med xDrive.

Jaja, gikk på en smell med forbruket fra Gdynia ned til Krakow. 0.9, men snitt farta gikk opp litt kan man si 🤣
Merker at brytepunktet for snilt forbruk er rundt 130-140..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

Jaja, gikk på en smell med forbruket fra Gdynia ned til Krakow. 0.9, men snitt farta gikk opp litt kan man si 🤣
Merker at brytepunktet for snilt forbruk er rundt 130-140..

Jepp... og dette tror jeg gjelder ganske mange biler. Over 130-140 Km/t og forbruket stiger relativt dramatisk, men det er jo ganske artig å kjøre fort da. Jeg har testet ut dette på flere forskjellige biler de siste årene og forbruket øker 60-70% fra rundt 130 til 170-180 Km/t med en dieselbil. Verdt å tenke litt over hvis man skal kjøre langt og en time fra eller til ikke spiller en vesentlig rolle... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtagbare hengerfester er noe satans hærk...hvis du glemmer å ta det av etter bruk. Nå har jeg nettopp brukt nesten en time, en halv flaske WD40 og en hel masse bannskap for å få det av på E34en. En uke!! En jævla uke sto det på...så er det ett sånn styr å få det av igjen. Har ikke giddet å ta det av hver gang fordi jeg har trengt det så si annenhver dag denne uken, men heretter skal det av etter hver gang. Så får det bare være tungvindt. 

Det var vel kveldens lille utblåsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det er MEGET viktig å bruke rikelig med fett på et avtagbart hengerfeste, og vedlikeholde det jevnlig. Mangler man blindlokket som skal sitte i hullet istedefor selve kula når hengerfestet ikke er i bruk, så bør man lage seg noe som tetter slik at smuss og dritt ikke finner veien oppi.
Ellers blir gjerne et avtagbart hengerfeste et ikke-avtagbart hengerfeste :mellow:

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med leasing her som kan si noe om "normal slitasje" ved endt periode og levering av bil tilbake igjen? Lest om alle varianter nå, inklusive skrekkeksempel på 70.000,- hvor de hadde ment at bilen skulle hellakkeres.

Er ikke kjent for å herpe bilene mine akkurat, men noen riper og parkeringbulker kan forekomme, samt at jeg har to små unger som driver med sitt i baksetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, 316 skrev:

Noen som har erfaring med leasing her som kan si noe om "normal slitasje" ved endt periode og levering av bil tilbake igjen? Lest om alle varianter nå, inklusive skrekkeksempel på 70.000,- hvor de hadde ment at bilen skulle hellakkeres.

Er ikke kjent for å herpe bilene mine akkurat, men noen riper og parkeringbulker kan forekomme, samt at jeg har to små unger som driver med sitt i baksetene. 

Alt utover swirls er unormal slitasje, dvs alt av riper og bulker. Trekker fort 5000,- pr ripe og pr bulk. Er vel samme innvendig, alt som ikke et bruksslitasje (dype riper, skrammer, rift i seter etc).

Tror ikke jeg hadde turt leasing med unger i bilen, hadde heller ikke turt å parkere noen plasser med bilen 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...