Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, 316 skrev:

Og det gjelder altså etter 60.000 km? Biler ser jo aldri ny ut da. 

VW skriver litt her om hva DE tenker er unormal slitasje:

https://www.volkswagen.no/no/kjope-bil/lease-bil/unormal-slitasje.html

 

Renault har en 4-siders .pdf-fil som forklarer deres syn på unormal slitasje: 

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/01/Unormal_slitasje.pdf

 

Mens BMW har kombinert vedlikeholdstips og unormal slitasje på en .pdf-fil de også:

https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/BMWF0006_BMW_Financial_Services_Leasing_6sider_A5_LOW.pdf.asset.1450261526404.pdf

 

Min samboer har to søstre hvor begge leaset en bil. Ene var en Audi A3 og andre en Skoda Citigo. A3en ble vasket 1-2 ganger i uken både innvendig og utvendig og hadde et pledd over seterekken baki i tilfelle passasjerer. Nøye på parkering og gikk heller 50 meter ekstra til butikkdøren, hun og mannen har ikke barn. A3 gikk glatt gjennom kontroll og skryt over bilhold. Hun andre var alenemor med to unger(4 og 7 år den gang). Der satt de drikkebegrene på taket, rotet mat og drikke inni bilen, kantkjørte felgene, full gass(skyte clutch) hele tiden resulterte i dekk uten spor, ungene sparket opp døren og rett før innlevering bulket kraftig sideskjermen. Ja, bilen så ut som et takras. 60-70000 i taksering. Sikkert bare reelt skader for 40000, men ja... Det burde finnes en mellomting... Uansett, ingen av de skulle ha leasing igjen enda. A3 folket kjøpte seg MB GL og Citigo fikk seg samboer med fler barn så der ble det kjøpt S-Max nå i januar. :)

 

 

 

En sideinput til ei linje over her, husker opphavet hadde pledd i baksetet når vi vokste opp. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det kommer litt an på om det er ett leasing selskap eller forhandleren som sitter med gjenkjøpet. Er det forhandleren som har gjennkjøpet på bilen så er det en ansvarlig selger eller klargjører som går over bilen. Dette pleier å være grei skuring, da de lett har øye for hva som er normalt og ikke. Et det en bank/leasingselskap som sitter med gjennkjøpet så kommer skrekk eksemplene, her er det taksmenn hvor oppgave er å spare selskapet for så mye penger som overhodet mulig. 

Det beste er å styre unna leasing hvis man ikke er trygg på dette. Det beste er å betale ned på bilen selv og til slutt eie den. Jeg skjønner at 3499,- i måneden er fristende for en stor familiebil med firehjulstrekk. Men de fleste jeg er borti som leaser bil gjør det som regel bare en eller to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg føler det kommer litt an på om det er ett leasing selskap eller forhandleren som sitter med gjenkjøpet. Er det forhandleren som har gjennkjøpet på bilen så er det en ansvarlig selger eller klargjører som går over bilen. Dette pleier å være grei skuring, da de lett har øye for hva som er normalt og ikke. Et det en bank/leasingselskap som sitter med gjennkjøpet så kommer skrekk eksemplene, her er det taksmenn hvor oppgave er å spare selskapet for så mye penger som overhodet mulig. 

Det beste er å styre unna leasing hvis man ikke er trygg på dette. Det beste er å betale ned på bilen selv og til slutt eie den. Jeg skjønner at 3499,- i måneden er fristende for en stor familiebil med firehjulstrekk. Men de fleste jeg er borti som leaser bil gjør det som regel bare en eller to ganger.

Jobbet selv for Bmw før, der takserte Bmw teknikere eller internbil teknikere bilene ved endt leasing. Samtlige riper som ikke kunne fjernes med polering ble notert i tillegg til ellers slitasje. Selv anser jeg meg som meget nøye med bilene mine, men aldri i verden at jeg kunne hatt en bil i 4 år uten at en eneste liten skavank dukket opp. Alternativet er jo såklart å lakkere eller bruke disse bulkmagikerne før endt leasing. Etter å selv ha leaset i 1,5 år vil jeg ikke gjøre det igjen. Får ingen fradrag på skatten for renter, fikk 25% moms på årsavgiften i tillegg til å sitte led bekymringen om regningen etter endt leasing. 

I hovedsak disse tingene som gjorde at jeg kjøpte ut min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leaset F20’en vår, og holdt den som om det var vår egen bil. 0 kr i regning ved innlevering til Bavaria, bilen var kjørt ca 75000km på 3 år. Riktignok ingen unger i baksetet :) mørke sider finner du alltid om du leter, det eneste som hang litt over meg var km-stand. Vi måtte øke fra 20-25k km i året ettersom vi kjørte mer enn planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk vi virkelig bruk for RFT dekk 😲 Fikk revet opp dekket på skarp asfalt kant midt på landsbygda i Polen sent på kvelden. Var ca 80km fra huset vårt. Etter 2timer + og cc på 40-45kmt kom vi helt hjem. Vi prøvde å fylle luft men var ikke mulig da hullet var for stort. 

Merket ikke så mye til det heller annet en at bilen lyste opp som et juletre og varslet om lite luft.

B771B499-3DEC-4C00-96D0-38C098E5FA31.thumb.jpeg.aa5191d663c08ad6b1b98d62c259d5c5.jpeg

Fikk nå sett måneformørkelsen fra bilen på vei hjem da. Så noe positivt kom det jo ut av det 😆

I dag blir det å finne noen som har 4 nye dekk. Spennende om vi klarer det på en lørdag. Bytter alle da de er 4 år og passe slitte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aller første gang måtte jeg bruke det originale verktøysettet til e61en.

Men det var ikke til bilen.

Var på stranden igår og på siden av oss satt ei tjaa..litt overvektig dame .

Et jækla smell og der gikk Baden baden stolen til vest med hun på:):).

Synes synd på dama ,fikk rettet bolt ,fant og mutter og fikset stolen for henne.

Jøss hvor glad hun var :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk og god sommer 😎!

Er det noen her som har fått til streaming på IDV6? Har nettopp fått i3S’en min, men finner ikke ut hvordan man kan streame video etc. når man står stille. Bilen har absolutt alt utstyr med unntak av blå setebelter. Så skal ha det som trengs på Navien etc. 

takker for svar 😁

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...