Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Åssen i allverden kan en bil bli varm på felgen uten at bremsene henger på? Alle andre felger er kalde bortsett fra venstre fremfelg 🤔 Nettopp byttet kalipper i det aktuelle hjørnet for å bøte på nettopp dette.

Er det bak kan det være håndbrekket som har hengt seg/strammet for hardt. Men siden det er foran... Ikke noe som har hengt seg der? Jekk opp og kjenn om hjulet går rundt uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen inne til verksted nettopp fordi problemet tilsynelatende ikke var utbedret med kalipper bytte. Men de fant ikke noe som hang på. Jeg merker det ikke ved småkjøring, men jeg merket det f eks hele veien ned til Hamburg for ett par uker siden, så det gjelder motorvei kjøring. Kan klossen akkurat ligge inntil slik at ved lave hastigheter eller korte turer så er det ikke nok friksjon til å skape varme. Mens ved lengere turer i høyere motorvei hastigheter så blir ting varmt og utvider seg, slik at det henger litt på. Går helt fint å kjøre med dog, lå i perioder i 160-170 km/t på Autobahn uten at dette kunne kjennes. Men felgen ble varm og god 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Shattered skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128757312

Hvordan er disse kontra vanlige Pajero? Bortsett fra at de er grisestygge😝 Er 2.gen jeg liker best selv. 

Pajero Sport er egentlig bygd på L200 mener jeg. Det er såvidt jeg vet enkle og solide konstruksjoner - det er rusten som tar de foran noe annet. 

Ang Vitara - Har en kompis med XL-7 v6 bensin - DEN er tørst 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Et slitt hjullager vil kunne bli varmt, har havarert to hjullagre tidligere, og stålet blir blått av varmen selv av kjøring i sakte fart om det blir ille nok.

Det var ett godt poeng, hjullagerene på denne bilen har jo vært med i 24 år og 290 000 km så kanskje det er på tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på hjullager ja. Det burde jo verkstedet absolutt ha funnet ut av.

Jeg ville ha undersøkt det så fort som mulig, har sett eksempler på at et lager har skjært seg og rett og slett kappet av spindelen. Spesielt på framhjulsdrevne biler er det ikke helt uvanlig at dette skjær og at man mister et bakhjul. Kjedelig om dette inntreffer mens du cruiser i 160 på autobahn. Er nok enda værre og miste et framhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Holder på hjullager ja. Det burde jo verkstedet absolutt ha funnet ut av.

Jeg ville ha undersøkt det så fort som mulig, har sett eksempler på at et lager har skjært seg og rett og slett kappet av spindelen. Spesielt på framhjulsdrevne biler er det ikke helt uvanlig at dette skjær og at man mister et bakhjul. Kjedelig om dette inntreffer mens du cruiser i 160 på autobahn. Er nok enda værre og miste et framhjul.

Såpass, der røyk den nattesøvnen 😩

Tror jeg skal få bytta de hjullagerene i en fart. Har alltid trodd at dette er noe du hører og kan kjenne lenge før det blir «farlig».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er kan sikkert diskuteres men jeg husker og ha fått inn både Golfer og Peugeoter iløpet av de 5 årene jeg var bilopphugger som hadde mistet bakhjulet på den måten. På et av de programmene de sender på tv om diverse bilbergere så var det en lastebil i Stockholm som hadde mistet framhjulet. Man så tydelig på bildene at spindelen som lageret var tredd inn på var kuttet rett av.

Hvis det er nok lagerfett der så er det nok ikke noe farlig men hvis det begynner og bli varmt så er det tydelig at fettet begynner og forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Såpass, der røyk den nattesøvnen 😩

Tror jeg skal få bytta de hjullagerene i en fart. Har alltid trodd at dette er noe du hører og kan kjenne lenge før det blir «farlig».

På Benzen begynte det først å synge venstre side forran i høyre-svinger. Er ganske følsom for slike lyder, så det legger jeg fort merke til. Bytter på venstre side, alt ok. Tenkte at jeg venter til over helga med å ta høyre side.
Legger ut på langtur og 20 mil hjemmefra.. PANG. Så eksploderte det høyre foran, helt uten forvarsel.. Det var jo byttet for nesten 200 000km siden, så tenkte at det ville gå litt til..
Litt logistikk med å få den hjem på henger, men det gikk det også.

Kjører glad og fornøyd et par måneder til og kommer senere kjørende glad og fornøyd en ettermiddag. Et kjempesmell kommer bakfra, uvisst fra hva og hvorfor, men alt virket OK. To dager etterpå så havarerer venstre side bak med en påfølgende heftig negativ camber.
Krabber derfor så sakte jeg klarer inn på en sidelomme og får Viking til å hente meg de 10 minuttene hjemmefra.

Hatt min runde med hjullager for å si det sånn. Ble senere byttet hjullager forran en gang til, da biltema-lagrene jeg satte inn forran ikke varte lange tida før det begynte å synge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Diiesel skrev:

Kreves det spesialverktøy for å bytte reimer på m57tud25? Noen som evt. har link til dette?

Jeg mener at du kanskje må ha en spesial kopp til veiva for å tørne motor rundt. Sjekk det.

Ellers har du vanlig strammer på AC reima og dermed slipper du spesial verktøy der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

På Benzen begynte det først å synge venstre side forran i høyre-svinger. Er ganske følsom for slike lyder, så det legger jeg fort merke til. Bytter på venstre side, alt ok. Tenkte at jeg venter til over helga med å ta høyre side.
Legger ut på langtur og 20 mil hjemmefra.. PANG. Så eksploderte det høyre foran, helt uten forvarsel.. Det var jo byttet for nesten 200 000km siden, så tenkte at det ville gå litt til..
Litt logistikk med å få den hjem på henger, men det gikk det også.

Kjører glad og fornøyd et par måneder til og kommer senere kjørende glad og fornøyd en ettermiddag. Et kjempesmell kommer bakfra, uvisst fra hva og hvorfor, men alt virket OK. To dager etterpå så havarerer venstre side bak med en påfølgende heftig negativ camber.
Krabber derfor så sakte jeg klarer inn på en sidelomme og får Viking til å hente meg de 10 minuttene hjemmefra.

Hatt min runde med hjullager for å si det sånn. Ble senere byttet hjullager forran en gang til, da biltema-lagrene jeg satte inn forran ikke varte lange tida før det begynte å synge igjen.

Er det da slik at på en E34 så går det ikke an å merke at hjullagerene er slitt? For jeg hører ikke noe, kan heller ikke føle noe. Jeg er veldig var for ulyder og merker det veldig fort, og på alle andre biler jeg har hatt så har jeg hørt tydelig når ett hjullager er gåent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...