Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

BMW har jo selv gått ut og sagt at de i hovedsak lager biler tiltenkt Europa. Og det er nok også tilfellet når vi ser på f eks 1, 2, 3, 4, 5 og 7-serien. Også når det gjelder de mindre X modellene. Videre er også BMW sitt fokus på dieselmotorer ett tegn på at de anser Europa som sitt hovedmarked. Men jeg tror kanskje dette kommer til å endre seg fremover. Nå har vi nettopp fått se både 8-serien og X7, dette er biler som helt klart ikke er tiltenkt Europa. 

Når det gjelder Ford så virker det på meg at de ikke anser Europa som det viktige markedet. For dem er det i USA pengene ligger, deres eget hjemmemarked. De selger over en million F150 pickuper i året, biler med en vanvittg høy fortjeneste. Ford kan lage luksusbiler hvis de vil, se bare på de seneste Lincoln modellene. De har luksus og teknologi helt på høyde med BMW og Mercedes. Samme med de påkosta utgavene av SUVene de selger, nye Expedition er en imponerende bil. Den har egen spylerdyse til linsa på ryggekameraet, det er over engineering ala BMW og Mercedes. Så det er bare å innse at vi lever i en verdensdel som på mange måter blir mindre og mindre viktig, mens vi selv tror vi blir mer og mer viktige for verdens samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Shattered skrev:

Haha, hvordan er det mulig? 😂 dauer! 

Jeg aner ikke, burde ikke vært mulig :D Uansett er hele greiene både morsomt(for oss andre) og skremmende. Jeg mener at man som sjåfør må vite hvilken bil man kjører, med det mener jeg dekk og dekktilstand, hjuldrift, motorytelse osv.. Da er det skremmende at det er 1-serieeiere der ute som tror de har fwd. I videoen som for en utenforstående som oss er det ganske vittig, spesielt når bilen får fart. Jeg mener likevel han som filmet kunne vært gentleman å gått ut å hjulpet, istedet for å filme. :)

 

@Fredrik 90 Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e har også spyler til ryggekameraet. :)

Endret av Marius2002
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt 20+ BMW er gjennom 20 år. Hver av bilene har alltid hatt hakk, merker fra fluer eller lignende. Vi har på 19/20+ biler valgt metallic lakk. 1 eller 2 av disse hadde solid black paint. Vi har hatt biler med individual lakk. Selv individual har fått skader av steinsprut, fluer eller asfaltflekker/syre. Jeg har pleid å polere alle bilene 2-4 ganger i året for å prøve å vedlikeholde lakken. Likevel så blir lakken ordentlig stygg gjennom 70.000-80.000 km. 

Nå har jeg gått over til Tesla. Dette fordi BMW enda ikke tilbyr elbil som kan dekke 100% av behovet. De har jo som alle vet bare 1 elbilvariant. i3 (og deres sportsvariant i3S).

Jeg reagerer litt på at Teslaen etter 89.000 km enda ikke viser noe tegn på steinsprutskader, eller div. andre skader som man vanligvis pådrar seg fra fluer, asfalt, fugledritt eller lignende.  (Har ikke endret bruksmønsteret)

Er BMW sin lakk bare generelt alt for myk/tynn? Eller rett og slett dårlig?

Ble overrasket over hvor bra lakken til Teslan er. Fikk en dør i siden på min Model S for noen dager siden. Lakken som var igjen på døren min var syndebukkens lakk (ingen lapp i ruten). Døren hadde ingen lakkskader, men fikk en liten bulk. (Aluminium). Heldigvis enkelt å fikse i følge Bulk Skadesesenter... 

Tesla gjør mye gærent, men lakk virker det som om de virkelig kan!

Noen andre her som kan dele litt erfaringer med BMW-lakk? Jeg vil gjerne ha elbil fra BMW når det en gang kommer.... (beklager folkens... fossilt blir for dyrt i lengden. Elbilen koster bortimot ingenting i drift sammenlignet med fossilt... og jeg bor i Oslo... så det er veldig gunstig per nå.)

 

Ps. Jeg savner BMW’s design. Det er stilig og bilene har et litt sint og sportslig uttrykk. Jeg nyter synet av enhver BMW jeg ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt tips på barnesete fra 3 til 12 år? Må være isofix.

Ønsker i ut gangs punktet sete med egne belter, litt usikker på beltestol ( heter det ikke det når man bruker belte til bilen? ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjennern

Vi har 2 stk BeSafe iZi Up X3 FIX og er fornøyd med de. Gode justeringsmuligheter for andre barn og fin belte holder for originalt belte i bilen. Kan være litt kinkig å bruke i framsete, da kniper den belte holderen til setet og man sliter med å strammet belte skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Otis said:

@Kjennern

Vi har 2 stk BeSafe iZi Up X3 FIX og er fornøyd med de. Gode justeringsmuligheter for andre barn og fin belte holder for originalt belte i bilen. Kan være litt kinkig å bruke i framsete, da kniper den belte holderen til setet og man sliter med å strammet belte skikkelig.

Takk for info, lurer på om vi skal reise å se Cybex Solution m eller z fix. Litt usikker på hvem enda. Ville helst ha en uten behov for å bruke bilbelte til bilen. Men tror ikke det er så lett å finne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjennern vi vurderer Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Denne har isofix, men dessverre ikke egne belter. https://no.recaro-cs.com/child-seats-details/recaro-monza-nova-2-seatfix.html 

Jeg har også sett på Recaro Young Sport Hero. Den har egne belter, men må festes med bilens belte.. 

https://no.recaro-cs.com/child-seats-details/young-sport-hero.html

Regner med det blir førstnevnte. Er enda et år til, men greit å vite hva som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å bruke forovervendte seter med egne seler, da det ikke er noe slakk i en brå stopp slik som ved bilens eget belte.

Når det er sagt er «det nye» å ha barna bakovervendt lengst mulig (altså over de anbefalte fire år), og gjerne til seks-syv år.

Vi har Cybex Solution X2-Fix og Maxi Cosi Rodifix (to av hver), og har ikke noe å utsette på noe av de, men rent plassmessig vinner Rodifixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Det anbefales ikke å bruke forovervendte seter med egne seler, da det ikke er noe slakk i en brå stopp slik som ved bilens eget belte.

Det visste jeg ikke var anbefalt, men det gir såklart mening :) Ang. alder er vi innstilt på 4 år(det gir faktisk 2 år til, kall det fredagsforvirring at jeg sa et år i forrige post), vi har nå Recaro Zero.1 som kan snus 360 grader.  Det er ikke i-Size, men mulig vi er heldig at dette dug etter fylte 4 år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men har ikke bakovervendte seter stort sett bare isofix? Det hadde vertfall mitt cybex sete.. og da er det jo vekten på 18kg som setter begrensninger mtp. Alder

Valgfritt igrunn. Vekten setter begrensninger om det ikke er i-Size. Jeg tror ikke det er noen fare for at ungen blir for tung innen fylte 4 år, men størrelsen. Hun har strekt seg mye og det ser allerede lite behagelig ut baki der hun sitter med krøkede ben, men det skal visst ikke gjøre noe ifølge de som har peiling, her må man bare se an tenker jeg. Isofix er ihvertfall gull verdt.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...