Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Hawkon88 said:

Ny bil byr også på problemer.

Hvilken rolle spiller det om bilen har gått 140 eller 280 000? En m54b20 koster 3-5000kr med girkasse og man kan bytte den selv på en helg hvis man er så uheldig at motoren ryker og feilene ikke kan byttes med enkelhet.

skal du være "trygg" kan ikke bilen ha gått over 100 000km og da koster selv en micra langt over budsjett.

bestekompissen min hadde caravelle t3 i 8år fra han var 18. Bilen solgte han nettopp. Bilen var en 89modell, og det som ble gjort av vedlikehold var av billigste sort. Vi snakker eksospasta, ølbokser og slangeklemmer for å fikse eksoslekkasje. En båttank i bagasjen når det ble hull i bensintanken.. Riktig nok frem til han fant billige nok brukte deler til å gjøre jobben ordentlig. Den bilen tjente han penger på.. og med et forbruk på 1liter, tror jeg likevel er det billigste bilholdet jeg har hørt om.. 

 

Så bruk og alder spiller altså ikke inn på slitasje og potensielle problemer som kan oppstå? Her tror jeg du har en jobb å gjøre for alle tenker på dette med avskriving helt feil. Siden biler ikke taper seg over tid så bør jo avskrivingen kraftig korrigeres

Helt greit å trekke inn alt man kan gjøre selv, men også greit å tenke på at ikke alle har mulighet til dette. Studerer man et stykke hjemmefra er det heller ikke gitt at man har tilgang på garage/verktøy og kan ta slike reparasjoner. Ikke alt kan planlegges heller så man kan ikke ta alt "hjemme" der verktøyet er. Har selv hatt turboras 350km vekk hjemmefra og det var noe dritt å ta der kontra hjemme når det hadde vært en jobb en tok før kaffen var klar. 

En annen ting å vekte er f.eks at man er borte, men bilen er i bruk i familien. Jeg har selv måttet sette mine biler på verksted for filleting og betalt summer som jeg vrir meg i senga for enda for jobber som er enkle. Men hva er alternativet når man sitter 150km offshore eller på andre kanten av landet å vet at man ikke får gjort noe med problemet og de andre trenger bilen? Vet du hva mitt alternativ ble til slutt? Nyere bil med MINDRE sjangse for problemer. Uansett hvordan du vrir å vender på det så betyr nyere bil og mindre kilometer i de aller fleste tilfeller mindre problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår poenget ditt minim. Er familien avhengig av bilen, så stiller spørsmålet seg annerledes, men da er det strengt tatt en familiebil det er snakk om.

Dessuten er det selvfølgelig mindre risiko knyttet til en bil med mindre kilometer og som er nyere, men da koster den ikke 25000 og jeg forstår godt at man velger en nyere bil hvis man risikerer å måtte sette den på verksted.

poenget mitt at det beste valget for en student er å kunne gjøre jobben selv, og at det er bedre med litt ekstra risiko (og feil), enn at bilen må på verksted.

Det er de færreste problemene man ikke kan utbedre i et parkeringshus på en kveld/natt  hvis det er langt hjem, eller som det i det minste kan finnes en provosorisk løsning på. Det meste annet kan men planlegging legges til ferier.

Det er ikke noe som heter gratis bil, og med en gang man skal ha komfort i tillegg (det var et kriterie i denne saken) må man kompensere med høyere kilometerstand samt alder og derfor også risiko. Poenget mitt er utelukkende at en bil kan driftes med alle kostnader og avskrivninger med en pris ned mot 3kr/km selvom ting går i stykker, men da kan ikke bilen settes på verksted, og verditapet kan ikke være av betydning. Derfor mener jeg også at forbruk er litt underordnet, fordi en 1000 lapp eller 2000 i året ikke utgjør mer en noen prosent i det totale regnestykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fantastisk jeg at folk som aldri har eiet en gammel E34 eller E39 sitter og advarer folk mot å kjøpe dem, hva med å ha litt erfaring fra de aktuelle bilene før man uttaler seg. Det er nettopp på eldre premiumbiler at man i største grad kan drite i alder og kilometerstand, de er bygget med ett større fokus på kvalitet og lang levetid enn småbiler. Se heller på bilens stand og vedlikeholds historikk og jeg vil si du er garantert å unngå de store smellene. 

Nå har jeg de siste 4 årene driftet en E34 kom kostet 18 000,-, jeg har de siste 3 årene også driftet en F10 som jeg ga over 500 000 kr for. E34en koster nesten halvparten per kjørte kilometer å holde på veien enn hva F10en gjør. Det er fordi jeg kan ta servicer selv, billigere forsikring, ingen verditap, billigere deler og generelt enklere å jobbe på selv. For 6 år siden hadde jeg en Audi 100 2,6 (C4) som jeg ga 30 000,- for, samtidig hadde jeg en 4 år gammel A6 2,4 (C6) som jeg ga 350 000 for. A6en kosta meg uendelig mye mer å holde på veien enn den gamle 100en. Så jeg har i alle år eiet en gammel premiumbil samtlig som jeg har hatt en nyere en, og min soleklare erfaring er at det ikke er dyrere å eie en eldre bil. Ja det er en gammel bil og faren for at ting kan skje er større, men så er det også billigere og enklere å fikse når noe går galt. Når man er student og skal ha billigbil så får man uansett ikke noe som er garantert at ikke går i stykker. Prøv å finne billige deler og skru selv på en Citroen C1 (som koster mer enn en støken E39), lykke til....

Men det er klart, gutta som kun har kjørt nye franske biler med garanti og elbiler vet nok helt sikkert bedre enn oss med brukserfaring på disse eldre bruktbilene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du holde opp Fredrik 90. Jeg har erfaring med å kjøre bl.a BMW flere år før du ble født og jeg vet litt om hva som generelt er problemet (og det fine) med gamle biler. Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe en gammel bil som f.eks E34, men at man virkelig bør passe på hvis man er avhengig av bilen hver dag. Har du tid, et sted å skru, nok penger og nok motivasjon er det ingen problemer med å ha en gammel bil som trenger litt ekstra vedlikehold (og det gjør de stort sett alltid), men er situasjonen som @minim beskriver bør du styre langt unna 15-20 år gamle biler. Dette er vennlig ment, basert på lang erfaring og en advarsel.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men det er klart, gutta som kun har kjørt nye franske biler med garanti og elbiler vet nok helt sikkert bedre enn oss med brukserfaring på disse eldre bruktbilene :) 

Som eier (tidligere eier) av både gammel premiumbil (BMW) og gammel franskmann (Renault Kangoo), føler jeg meg nokså berettiget til å komme med et innspill her. Det er ingen tvil om at E39 er gjennomgående gode biler med god kvalitet. Forutsetningen for at en E39 skal være feilfri, etter egen erfaring med bil og fra BMW-systemet, er at vitale deler som er modent for utskiftning erstattes av kvalitetsdeler (f.eks OEM/Lemförder vs. Febi). Dessverre er svært mange av E39 modellene i dag besudlet med søppeldeler alà Febi, og de har vært eiet av en kundegruppe med fokus på alt annet enn vedlikehold. Min franskmann dog, har sannsynligvis vært det billigste bilholdet jeg noen gang har hatt - den ser ikke spesielt bra ut, den ruster og bråker, men de billigste slitedelene fungerer helt utmerket og bilen bare går og går (jeg behandler ikke franskmannen pent for å si det sånn). Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg nekter å la meg overbevise om at en billig-BMW-bilhold er billigere enn en billig-franskmann-younameit-bilhold (jeg sitter i hvert fall med motsatt erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det å sette en F10 på verksted å bytte en gåend foring/bærekule? Hva koster det å gjøre det samme med en 1980 modell? Hvor mye større sjangse er det for at dette må byttes på en 1980 modell enn på en 2014? Jeg kan til og med følge opp med et svar. Prisen er trolig omtrent helt identisk, men sjangsen er langt større for at noe er slitt når det har vært på veien i 36år kontra 2år. Det samme gjelder for 10 vs 20 år også på generelt grunnlag.  

Delen er bare et eksempel dradd opp av intent. Jeg sier bare at ingenting varer evig, men ikke alle er enige ser det ut som.  

Jeg har min del med erfaring med gamle biler, fredrik90. Har også et godt utstyrt verksted og setter ikke bort noe arbeid på verksted. Har de siste 10 årene hatt eierskap til over 20 biler hvor nesten utelukket alt har vært 15 år eller eldre (bytter ikke bruksbil så ofte). Jeg har kjøpt, reparert og solgt biler i lang tid å har min del av erfaring med gamle biler. Mitt forrige prosjekt var en mercedes fra -94 hvor jeg plukket motor i atomer (alt, veiv, råder, stempel, kammer osv var ute) og byttet det som var slitt før det ble montert sammen igjen. Jeg har dog en realistisk tilnærming til bilens alder også. Når jeg var yngre hadde jeg den samme holdningen til bil og kunne ikke forstå hvorfor folk kjøpte nye biler for det var jo helt tullete :)

Gjentar meg selv, kan man gjøre alt selv og har tilgang på utstyr/garage så for all del ingenting er billigere enn å ha en gammel bil. Man må også da ikke ha bruk for bilen i det daglige eller kunne tillatte å ha driftsstans på den i en tid når man enten ikke har råd eller tid til å fikse det selv. Har man ikke denne muligheten som er tilfelle for de aller fleste så må man tenke nøye igjennom valget.

Premium biler har premium priser på vedlikehold også når først noe skjer og det skjer like ofte med dem som biler utenfor premium segmentet. Å lure seg selv til å tro noe annet er ikke noe poeng. Gå heller for en noe nyere golf/polo/a3/kangoo/partner/caddy eller noe annet masseprodusert billig greier. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke bilen er, er underordnet mener jeg. Det viktige er at man har mulighet for å fikse selv. Dvs at delene med rimelighet er å oppdrive og grei å bytte. Dvs at det ikke tar lang tid, er dyrt å skaffe eller krever spesialverktøy, og det viktigste punktet- å skaffe nødvendig kunnskap for reperasjonen går greit.

Det er ikke tullete med dyrere bruksbil, men det krever at man har råd. Det er definitivt dyrere enn å ha en billig bil, som kan virke dyr- fordi kostnaden ofte markerer seg på vedlikehold og ikke avskrivninger man i større grad er forberedt på. Derfor mener jeg et fast trekk til vedlikehold av bil er smart, for da går ikke feil på bilen ut over ting man ønsker å bruke penger på.

Dessuten er det utopi å tro at en det ikke kommer feil (og gjerne plutselig) på gamle biler, men da kreves det at man er forberedt, og har eget vedlikeholdsbudsjett og penger i bakhånd øremerket til bilen, 1kr/km er en grei tommelfingerregel mener jeg, så unngår man ikke overaskelser.

fordelen med e39 er nettopp hvor lett de kan serves og hvor god tilgang det er til deler og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med biler, er at man kan være både heldig og uheldig med gamle og nye biler. Jeg skrur ikke selv men har en viss forståelse og respekt for vedlikehold slik at jeg er overhodet ikke interessert i å kjøpe en bil som har blitt mishandlet i form av dårlig eierskap og manglende service. 

 

Det man dog skal passe på er at man aldri handler en bil man ikke har råd til å vedlikeholde og drifte. Å handle er mye mer enn å bare betale kjøpssummen. 

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Nå må du holde opp Fredrik 90. Jeg har erfaring med å kjøre bl.a BMW flere år før du ble født og jeg vet litt om hva som generelt er problemet (og det fine) med gamle biler. Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe en gammel bil som f.eks E34, men at man virkelig bør passe på hvis man er avhengig av bilen hver dag. Har du tid, et sted å skru, nok penger og nok motivasjon er det ingen problemer med å ha en gammel bil som trenger litt ekstra vedlikehold (og det gjør de stort sett alltid), men er situasjonen som @minim beskriver bør du styre langt unna 15-20 år gamle biler. Dette er vennlig ment, basert på lang erfaring og en advarsel.

Fantastisk, i din iver etter å påpeke at du vet best ved å fremheve at du er så mye eldre så understreker du mitt poeng. Du kjørte disse bilene når de var nye, eller det vil si du kjørte E30. Etter dine egne utsagn så har du aldri eiet en E34 eller E39, hverken som ny eller gammel. Likevel kommer du og messer om hva som er bra eller dårlig...

Det at man bør styre langt unna biler som er 15-20 år gamle er renspikket løgn. Det er basert på manglende erfaring og kortsiktig tankegang. Selvsagt krever det noe ekstra oppmerksomhet med en gammel bil, hva hadde du forventet av en bil til 25 000 kr. Bare her viser du jo totalt mangel på hva vi diskuterer her. E34en krever noe mer oppmerksomhet ja, men hva kostet ikke denne bilen i innkjøp? Likevel brukes den daglig mer eller mindre helt bekymringsfritt

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Som eier (tidligere eier) av både gammel premiumbil (BMW) og gammel franskmann (Renault Kangoo), føler jeg meg nokså berettiget til å komme med et innspill her. Det er ingen tvil om at E39 er gjennomgående gode biler med god kvalitet. Forutsetningen for at en E39 skal være feilfri, etter egen erfaring med bil og fra BMW-systemet, er at vitale deler som er modent for utskiftning erstattes av kvalitetsdeler (f.eks OEM/Lemförder vs. Febi). Dessverre er svært mange av E39 modellene i dag besudlet med søppeldeler alà Febi, og de har vært eiet av en kundegruppe med fokus på alt annet enn vedlikehold. Min franskmann dog, har sannsynligvis vært det billigste bilholdet jeg noen gang har hatt - den ser ikke spesielt bra ut, den ruster og bråker, men de billigste slitedelene fungerer helt utmerket og bilen bare går og går (jeg behandler ikke franskmannen pent for å si det sånn). Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg nekter å la meg overbevise om at en billig-BMW-bilhold er billigere enn en billig-franskmann-younameit-bilhold (jeg sitter i hvert fall med motsatt erfaring).

Ja, her er jeg enig da du ser ut til å ha fornuftig tankegang rundt dette. Jeg må nok en gang understreke at ved kjøpt av en eldre BMW som bruksbil så må man være nøye på hva man velger. Dette har jeg skrevet opptil flere ganger men folk ser ut til å gå glipp av dette. Det forutsetter at en brukt E39 eller E46 er fulgt opp slik den skal, helst med originale deler eller gode uoriginale deler. Kjøp heller en brukt E46 av Gunnar på 62 år enn Kim på 21 år, mulig bilen til Gunnar er døll og kjedelig men han har kanskje hatt den i 10 år og stelt pent med den. Noe kvitteringer og merkeverksted stempler i serviceheftet kan bekrefte. Da finnes det ikke bedre billig bil som gir mye bil for pengene i mine øyne. 

Jeg skal være tilbøyelig til å være enig i at en fransk "pizzabil" ala Kangoo eller Partner kan være ett greit kjøp for en student. Disse bilene er så latterlig simple at man nærmest kan kaste de å kjøpe ny hver høst og vinter når dekk skal byttes. De er billige og lettskruddde, dette er noe HELT annet en biler som Citroen C5 og andre franske biler som ble nevnt tidligere. Men man må ofre behovet for kjørekomfort og utsende helt og kun basere seg på kostnader. Da er det store spørsmålet om det er noe man ønsker?

3 timer siden, minim skrev:

Hva koster det å sette en F10 på verksted å bytte en gåend foring/bærekule? Hva koster det å gjøre det samme med en 1980 modell? Hvor mye større sjangse er det for at dette må byttes på en 1980 modell enn på en 2014? Jeg kan til og med følge opp med et svar. Prisen er trolig omtrent helt identisk, men sjangsen er langt større for at noe er slitt når det har vært på veien i 36år kontra 2år. Det samme gjelder for 10 vs 20 år også på generelt grunnlag.  

Delen er bare et eksempel dradd opp av intent. Jeg sier bare at ingenting varer evig, men ikke alle er enige ser det ut som.  

Jeg har min del med erfaring med gamle biler, fredrik90. Har også et godt utstyrt verksted og setter ikke bort noe arbeid på verksted. Har de siste 10 årene hatt eierskap til over 20 biler hvor nesten utelukket alt har vært 15 år eller eldre (bytter ikke bruksbil så ofte). Jeg har kjøpt, reparert og solgt biler i lang tid å har min del av erfaring med gamle biler. Mitt forrige prosjekt var en mercedes fra -94 hvor jeg plukket motor i atomer (alt, veiv, råder, stempel, kammer osv var ute) og byttet det som var slitt før det ble montert sammen igjen. Jeg har dog en realistisk tilnærming til bilens alder også. Når jeg var yngre hadde jeg den samme holdningen til bil og kunne ikke forstå hvorfor folk kjøpte nye biler for det var jo helt tullete :)

Gjentar meg selv, kan man gjøre alt selv og har tilgang på utstyr/garage så for all del ingenting er billigere enn å ha en gammel bil. Man må også da ikke ha bruk for bilen i det daglige eller kunne tillatte å ha driftsstans på den i en tid når man enten ikke har råd eller tid til å fikse det selv. Har man ikke denne muligheten som er tilfelle for de aller fleste så må man tenke nøye igjennom valget.

Premium biler har premium priser på vedlikehold også når først noe skjer og det skjer like ofte med dem som biler utenfor premium segmentet. Å lure seg selv til å tro noe annet er ikke noe poeng. Gå heller for en noe nyere golf/polo/a3/kangoo/partner/caddy eller noe annet masseprodusert billig greier. 

For det første, så setter man ikke en E39 eller E46 inn på Bavaria om noe skal byttes. Det gjør man dermot med en F10. For det andre å bruker man, eller bør bruke kun originaldeler på en F10. Dette er fordi det fortsatt er en ny og kostbar bil, allfall slik jeg ser det. Videre er en E39 vesentlig mer lettskrudd en  en moderene F10, bare der er en eldre bil MYE billigere å holde på veien. Det er selvsagt større sjanse for at noe vitalt må byttes på en eldre bil kontra en 2014 som du sier, men vær så grei å vis meg hva slags 2014 modeller du får for  25 000 kr. Det er viktig å ha en realistisk tilnærming til bilens alder, men det er også viktig å ha en realistisk tilnærming til hva slags budsjett det er snakk om her. Bare her skorter det jo totalt på kunnskaper slik du nå argumenterer....

Videre hvem er det som har sagt noe om 1980 modeller? Hvorfor diskuterer vi nå plutselig biler som er 36 år gamle, det er snakk om biler fra rundt 1998-2002 og da er ting litt annerledes. Du har hatt 20 biler på 10 år som alle har vært rundt 15 år, så du har med andre ord ikke "levd" med disse bilene i det daglige over mange år slik jeg har med min gamle BMW. Punkt nummer en i din argumentasjon som er avslørende og lite tillitsvekkende. Du sier videre at du har drevet med kjøp, reparasjon og salg i alle år. Så du har med andre ord gått etter biler i enn annen teknisk stand enn hva jeg anbefaler å kjøpe, nettopp for å fikse dem opp og selge med fortjeneste. Punkt nummer to som feller din argumentasjon. Du har drevet med ett Mercedes prosjekt og totaltrestaurert en bil, som helt sikkert ikke var strøken og i god stand før du begynte. Punkt nummer tre i din argumentasjon som er helt irrelevant for hva vi diskuterer her. Er snakk om en bruktbil til 25 lapper og ikke ett restaurerings objekt..

Du avslutter med å fortelle at premiumbiler har premium delepriser. Da har du kanskje ikke sett deleprisene til f eks Toyota eller Mitsubishi? Da har du kanskje ikke sett deleprisene til Volkswagen eller Volvo? Vi som kjører BMW er så bortskjemte når det kommer til delepriser og deltilgang at vi ikke vet det selv. En ting er selve deltilgangen på originaldeler, noe annet er den enorme deltilgangen på uoriginale deler av god kvalitet. Tenker da på deler ifra f eks Lemförder og Bosch, som er billig og bra. 

Jeg har nå kjørt 60 000 km over 4 år med min 1994 modell E34. Eneste gangen den har hatt driftsstans var da bensinpumpa røyk, noe som kosta meg 400 kr (brukt original del) og to timers arbeid for å fikse. Ellers så har det bare vært tut og kjør, bytte av enkle slitedeler som bremser og foringer. Har måtte bytte bremserør pga rust og jeg har måttet fikse en bensinlekkasje, som ble gjort på et billig uavhengig verksted. Er sikkert noe annet småtteri jeg har glemt i forbifarten men ikke mer enn hva man må forvente av en 23 år gammel bil som nærmer seg 300 000 km og som kostet 18 000 kr ved innkjøp i sin tid (2012). Så igjen, det er også viktig å forholde seg til hva man får for 25 000 kr. Min erfaring er at det ikke er noe problem å kjøpe en gammel BMW til dette budsjettet. Man får nyere og sikkert mer feilfrie biler, men de vil aldri kunne tilby den kjøregleden og "godfølelsen" en eldre BMW gir. Det hele er ett spørsmål om ha man vi ha, hva vil man prioritere. Det er egentelig ikke verre enn det :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt her nå egentlig :).

Her begynner det med et enkelt spm om hva som annbefalles iht komfort  osv til en gitt pris.

Det har da resultert i en over fem siders lang diskusjon om hvor dårlig det ene er og hvor bra det andre er :).

Det står hvertfall ikke på engasjement her i gruppen uten tvil.

Men la oss stikke fingeren langt nede i jorden nå:

Gammel bil er dyrt og drifte det uansett være Bmw ,Audi og gud fader vet hva.

Alle vet at en gammel Premium bil koster å fikse hvertfall hvis du er student og spesielt hvis du ikke skrur selv.

Nei her er min dønn ærlige mening :

Kjøp en billig ,nyere bil som bruker lite drivstoff og som du kan kjøpe deler til på Biltema ,ja dere leste riktig :).

Så når enn er ferdig med student tilværelsen så kan enn gå og kjøpe  en skikkelig Premiumbil :).

Min mening er hvertfall at det å kjøpe seg en halvgammel større bil er totalt bortkastet i den sammenhengen her diskusjonen startet.

Student tilværelse= Corsa,Fiesta ,Toyota ja alt smått og økonomisk.

Nå,videre over til diskusjonene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart det mest fornuftige Jan, en billig liten bil. Men det er ikke alle som vil kjøre en liten bil, selv om de har begrenset med penger å bruke. Da må man prioritere og finne ut selv om en gammel BMW er verd de ekstra kronene det koster. Her har folk ytterst forskjellige synspunkter på hva som er riktig å prioritere, dette er en inviduell sak som man egentelig ikke kan bli enige om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gjenganger at brukere her anbefaler andre å styre unna eldre brukt BMW. Denne kjedelige holdningen til bil hører man så mye av andre ellers i samfunnet, så skal til og med "entusiaster" sitte her på forumet med en litt fiendtlig innstilling til eldre BMW. Gammel BMW gir vanvittig mye kjøreglede for pengene, lekkert design og ikke minst et sosialt og kunnskapsrikt miljø (både fysisk og på nett) rundt merket. Sistnevnte er viktig, og noe jeg savner med for eksempel Capricen min. Hadde heller tatt en deltidsjobb ved siden av studier for å kjøre en eldre BMW enn en kjip Yaris/Micra/pizzabil. Bare lyden av rekkesekseren er balsam for sjelen og kan ikke måles i penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er helt klart det mest fornuftige Jan, en billig liten bil. Men det er ikke alle som vil kjøre en liten bil, selv om de har begrenset med penger å bruke. Da må man prioritere og finne ut selv om en gammel BMW er verd de ekstra kronene det koster. Her har folk ytterst forskjellige synspunkter på hva som er riktig å prioritere, dette er en inviduell sak som man egentelig ikke kan bli enige om. 

Alldeles riktig Fredrik og dette er jeg enig i.:).

Jeg har selv vært der hvor jeg som 18åring og siste året på Gymnaset værket i kroppen etter en e21 320.(Dette var i 92).

Men visste at kjøp av en sånn i den tiden kunne bli dyrt og etter en diskusjon med min far ,endte jeg opp med en gammel Opel.

Ble ferdig med skole og forsonet meg med at når jeg fikk jobb ,skulle det bli Bmw og det ble det og resten kjenner dere jo

til,de av dere som følger med på trådene mine:).

Som sagt prioriteringer/valg er nøkkelen her :).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Fantastisk, i din iver etter å påpeke at du vet best ved å fremheve at du er så mye eldre så understreker du mitt poeng. Du kjørte disse bilene når de var nye, eller det vil si du kjørte E30. Etter dine egne utsagn så har du aldri eiet en E34 eller E39, hverken som ny eller gammel. Likevel kommer du og messer om hva som er bra eller dårlig...

Det at man bør styre langt unna biler som er 15-20 år gamle er renspikket løgn. Det er basert på manglende erfaring og kortsiktig tankegang. Selvsagt krever det noe ekstra oppmerksomhet med en gammel bil, hva hadde du forventet av en bil til 25 000 kr. Bare her viser du jo totalt mangel på hva vi diskuterer her. E34en krever noe mer oppmerksomhet ja, men hva kostet ikke denne bilen i innkjøp? Likevel brukes den daglig mer eller mindre helt bekymringsfritt

Nei og absolutt ikke Fredrik 90. Jeg understreker på ingen måter ditt poeng, men jeg lurer derimot litt på hvor du har hodet noen ganger. Jeg har vært mer enn normalt interessert i biler i snart 40 år og har selv kjørt biler i 32 år. Én ting er at man lærer ganske mye av å ha biler samt kjøre biler. Bare se på deg selv når du trekker frem din egen erfaring og de bilene du har hatt eller kjørt. Jeg har 3-4 ganger så lang erfaring som deg og har hatt mange flere biler. Noe helt annet er at flere av mine biler har vært litt eldre og det er nettopp disse bilene som av alle mine biler har gitt meg problemer.

Jeg har hatt en 10 år gammel Porsche 924 og på den totalhavarerte motoren og gearkassen. Jeg har hatt en 13 år gammel Land Rover og på den brøt differensialen i bakakselen sammen i tillegg til at den ene eksosmanifolden splittet seg i to deler. Jeg har hatt en 16 år gammel Boble, men den utviklet alvorlig rust i bærende konstruksjoner. Jeg har hatt en 10 år gammel E46 og den hadde også mye rust i tillegg til at jeg bl.a måtte skifte svinghjulet to ganger og clutchen tre ganger. Gamle biler og sogar litt dyrere biler medfører nesten alltid problemer.

Med fare for å gjenta meg selv for de litt langsomme av oss... jeg har ikke sagt at man bør styre unna f.eks E34 og E39 på generelt grunnlag. Dette er fine biler som er solid bygget, men med tanke på alderen disse bilene nå har er dette ikke biler man bør satse på hvis bilen skal brukes daglig og budsjettet er trangt. Dette er vennlig ment, basert på lang erfaring og er en advarsel.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...