Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, awt skrev:

Ja dette er den store snakkisen her dette, på høy tiden denne kjeltringen ble stanset. De har jo også arrestert en som jobber på trafikkstasjonen her, mistenkt for å være korrupt. Biler fra Olsen Bil som aldri burde vært godkjent har blitt godkjent, så jeg synes litt synd på eierene av disse bilene nå etterhvert som ting avdekkes. Eier du en bil ifra Olsen Bil, kvitt deg med den så fort som mulig før du får avskiltninger begjæring pga ugyldig godkjenning.

Jeg er så glad for at jeg ikke har handlet noe hos dem, har kikket på flere biler der oppigjennom men det har liksom aldri blitt noe....heldigvis ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, KireS skrev:

Leasing eller lån, verditapet skal betales på en eller annen måte og det koster med ny bil. Er ikke noe mer ut av vinduet å ha en bil i 3 år du har kjøpt og ha et verditap på 150k. Men man betaler ofte ekstra for den forutsigbarheten\sikkerheten.

Dette er viktge betraktninger når det gjelder leasing av biler og som med alle andre bilkjøp er noen leasingavtaler bedre enn andre. Det er derfor viktig å undersøke markedet ordentlig før man signerer avtalen. 

Jeg tenker at hvis man kan komme over en pent brukt BMW som er 2-3 år gammel vil det værste verditapet være overstått og det er stadig garanti igjen på bilen. Hvis man så beholder bilen i 6-7 år tror jeg at dette vil være betydelig billigere enn 3 ganger leasing av en tilsvarende bil og det vil stadig være en restverdi tilbake som bilen kan selges for. Derfor er det viktig at innskuddet på en leasingavtale er minst mulig uten at dette påvirker den månedlige prisen.

En annen veldig viktig ting med leasing er at man må vite hvor langt man kjører pr. år. Har man plutselig behov for å kjøre lenger enn avtalen foreskriver blir det fort veldig dyrt. Man bør av samme årsak også ha oversikt over livssituasjonen. Leaser man en Golf og det kommer småbarn i huset er det ofte dyrt å endre avtalen midtveis til en større bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i Fredrik men det er to forskjellige ting. Å sammenligne det å lease en ny bil vs å kjøpe en brukt blir to helt forskjellige ting, må sammenlignes med kjøp av ny.

Ang begrensinger så er det riktig, for oss er golfen bil nr 2 så plassmessig vil det aldri bli et problem. Km kan man øke hvis man ser at man trenger mer, men da er det viktig å ta dette underveis og ikke dagen du skal levere tilbake bilen, da blir det dyrt.

Men skal man lease bør og låse seg til en bil i 3-4 år(kan videreleases på Finn) så bør man ha en oversikt over hvordan jobb\livssituasjonen vil være de neste årene.

Og til slutt må man shoppe mye rundt og ikke låse seg til en biltype. Noen avtaler kan være veldig bra mens noen tilbud jeg har fått har vært helt ville mtp kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja dette er den store snakkisen her dette, på høy tiden denne kjeltringen ble stanset. De har jo også arrestert en som jobber på trafikkstasjonen her, mistenkt for å være korrupt. Biler fra Olsen Bil som aldri burde vært godkjent har blitt godkjent, så jeg synes litt synd på eierene av disse bilene nå etterhvert som ting avdekkes. Eier du en bil ifra Olsen Bil, kvitt deg med den så fort som mulig før du får avskiltninger begjæring pga ugyldig godkjenning.

Jeg er så glad for at jeg ikke har handlet noe hos dem, har kikket på flere biler der oppigjennom men det har liksom aldri blitt noe....heldigvis ;) 

http://www.nettavisen.no/nyheter/vegvesen-ansatt-fengslet-for-korrupsjon/3423292444.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Det er jeg enig i Fredrik men det er to forskjellige ting. Å sammenligne det å lease en ny bil vs å kjøpe en brukt blir to helt forskjellige ting, må sammenlignes med kjøp av ny.

Jeg tror at mange står i en situasjon der alternativene f.eks er en 4-5 år gammel 5-serie, en ny Peugeot 308 eller leasing av en Golf/Passat (f.eks Golf GTE). Praktisk og økonomisk ser jeg derfor ikke den helt store forskjellen bortsett fra ulik risikoprofil og binding av kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Helt klart verdt det.. Bystyret i Bergen er så arrogant mot billister at de trenger en liten wake-up. De har gått over grensen for lenge siden, så forhåpentligvis ser vi mere av disse aksjonene frammover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eselfjes skrev:

Folk må begynne å våkne opp, er tross alt vi som har valgt disse folka. Er veldig positiv til sånne aksjoner, men får håpe utrykningskjøretøy kommer fram uten problemer.  

Problemet er vel at man stemmer på noen fordi de lover det ene, men så snart de er blitt valgt så gjør de noe annet istede. Er jo ingen hjelp i å stemme på noen som helst lenger :grr:  Og selv om personen/partiet man stemmer på tilfeldigvis skulle ønske å gjøre som de lovet, så kommer det garantert andre og over-bestemmer noe annet likevel, fordi det er ikke den som vinner valget som avgjør, men de som klarer å rotte seg sammen med flest andre pungsvin :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Norge er at vi ikke har et ordentlig demokrati, vi bare leker demokrati. Er helt vanvittig at fillepartier som Venstre og KrF med til sammen 9% skal ha så mye makt at de hele tiden kan torpedere alt av samarbeid. Det samme problemet hadde vi med SV for noen år siden, og MDG i Oslo nå.   Sånn blir det vel når vi nesten utelukkende har yrkespolitikere uten erfaring fra det ordinære arbeidslivet. De blir en egen overklasse som lever i sin egen lille boble dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther: Hadde vært interessant å høre hva du mener er definisjonen på et "ordentlig demokrati".

Nå er vel ikke dette tråden for de dype diskusjoner om hvordan vi skal organisere samfunnet vårt, men våger meg frampå med to bemerkninger (dog ikke rettet mot noe spesifikt forum-medlem):

1. Jeg tror det er veldig lett å undervurdere den utfordringen det er å være folkevalgt politiker på øverste nivå. Misforstå meg rett: Ja, vi både kan og skal kritisere våre politikere; det er bl.a. denne kritikken som gjør at de må legge seg ekstra i selen for å gjøre en så god jobb som mulig. Men jeg tror det er veldig lett å undervurdere hvor vanskelig det er å balansere mellom ulike hensyn som skal tas av politikerne på Stortinget. Og jeg tror ikke man nødvendigvis hadde gjort en veldig mye bedre jobb selv, erfaring fra ordinært arbeidsliv eller ikke.

2. De meningene i folkedypet som kommer til uttrykk gjennom de små partiene i Norge, ville antakelig være der selv om vi skulle gå over til et system med to- eller tre store partier, men da heller komme til uttrykk gjennom økt fraksjonering innenfor partiene. For meg er det ikke opplagt at to-tre større, men mer fraksjonerte, partier ville utgjøre noe mer stabilt styringsgrunnlag enn dagens situasjon.

Endret av Dweezil
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...