Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Jøss... 26 varmegrader her i Aarhus nå og på vei mot 27. I morgen er det varslet 28 varmegrader... :)

Spørs om varmebølgen som ligger over Europa for tiden klarer å strekke seg helt opp til Norge. Jeg har mine tvil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.8.2016 at 15.52, Shattered skrev:

Regner med "alle" har lest dette, men hvis ikke: :lol:

14067755_10210443599837380_6698132800351

 

Gal verden, i nordre nordland går  gassferger,gassen blir fraktet med trailer fra hammerfest, en avstand på ca 70 mil en vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste engang om hvordan enkelte produsenter lager fiskepinner i EU. Altså... fisken (primært torsk og sei) blir fanget i Nordsjøen (selv om pollock fra Alaska også brukes). Deretter blir den rensede og frosne fisken omlastet i f.eks Hirtshals og fraktet med vogntog til Rotterdam eller Hamburg. Der kommer den på et skip som skal til en kystby i Kina. Der blir fisken omlastet til et vogntog for så å kjøres 400 Km inn i landet til en fabrikk som lager fiskepinner og sikkert mye annet. Deretter blir fiskepinnene kjørt tilbake til kystbyen og omlastet til et skip som skal til Rotterdam eller Hamburg. Deretter blir fisken omlastet og fraktet til ulike distribusjonslagre i Europa. Deretter blir fisken fraktet til ditt supermarked for så å bli fraktet i din bil hjem til deg. Disse fiskepinnene er med andre ord ikke spesielt miljøvennlige selv om de sikkert smaker ok... :?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk. Har pakket ut og fylt på mine kartonger med Findus fiskeprodukter opp i gjennom tiden. Ytterkartongen er ofte preget med et skriftspråk som ihvertfall ikke jeg forstår. "Interessant" også å høre om to uker gammel "sprellfersk" fisk i ferskvaredisken på supermarkedene. (TV2 matkontrollen i dag)  Er fersk fisk-begrepet like utvanna i Danmark som i Norge, Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men bortsett fra den helt vannvittige historien om fiskepinner er jeg faktisk mest bekymret når det gjelder ferske rødspetter her i Danmark (jeg liker rødspette). De blir fanget i Kattegat mellom Danmark og Sverige, som isolert sett er fint nok. Problemet er at fødevarestyrelsen her i Danmark (tilsvarer matvarekontrollen i Norge) anbefaler at man begrenser inntaket av bunnfisk (maks 100 gram i uken) og fisk som befinner seg på toppen av næringskjeden som f.eks torsk (og ikke minst tunfisk). Årsaken er at rødspetter fra Kattegat inneholder relativt store mengder kvikksølv og torsken spiser små rødspetter. Ergo bør man sikre seg at torsken kommer fra Nordsjøen og ikke fra kattegat. Det er i praksis umulig med mindre man kjøper frossen fisk fra f.eks Royal Greenland (les: da kommer fisken fra Grønland eller Island). Eller man kan kjøpe spesifikk norsk fisk, men det er dessverre ganske dyrt her i Danmark.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du har hatt katta i sekken når bilen har vært videresolgt tre ganger på ca et halvt år :lol: St96398 har nå vært i Nesbyen, Vestfold (meg), Oslo, Hamar og Drøbak nå, på under et helt år.. Avbefaler å kjøpe den om dere får tilbud om det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nevnt over her... Går litt Findus-produkter her i hus når jeg er tom for fisk fordi ferskvaredisken er svindyr.

Min bestefar bor i Vesterålen og har tilgang til nettopp fersk fisk. Han har snekret sitt eget røkeri så jeg bruker å få noen ladninger med røyket fisk og tørrfisk i året. Det er litt annen kultur enn her, han bare spaserer på kaia og får seg en bråte med ferskfisk av båtene der så tar han noen oppdrag med traktor eller noe, kompisgreier... Hvilken type fisk varierer, mest torsk. I år har jeg fått litt hvalkjøtt, dette har jeg skivet opp rått og spist som snacks. 

Sjømat er noe av det bedre ja! :) Reker og vin en passende aften eller på svabergene er heller ikke til å si nei til!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Du vet du har hatt katta i sekken når bilen har vært videresolgt tre ganger på ca et halvt år :lol: St96398 har nå vært i Nesbyen, Vestfold (meg), Oslo, Hamar og Drøbak nå, på under et helt år.. Avbefaler å kjøpe den om dere får tilbud om det! :P

Hehe. Min forrige (316i touring 2005-modell; bilen jeg kjøpte for 99000,- påkosta 94000,- og solgte for 45000-,...) ble solgt til Drammen for omtrent to år siden . Der gikk den i underkant av tusen kilometer på et år. Så ble den annonsert på finn, med samme utsalgspris som ved sist eierskifte. Møtte den plutselig her i byen og fulgte etter den en stund. Den var fremdeles over gjennomsnittet hel og fin i karosseriet til E46 å være. Jeg savner bilen - dog ikke motoren. Nå er den registrert i Kristiansand, står det å lese. Spent på hvor langt den går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, And-reas skrev:

Spent på hvor langt den går :-)

Man kan fort bli overrasket :) Solgte førstebilen min etter 7-8 måneder til en kar som ikke virket å passe så godt på den. Han fikk knekte fjærer, alle pakninger dårlige, lakkerte rustbobler med 1k-lakk fra biltema osv. Bilen hadde jo gått 300k+ allerede når jeg solgte den. Men mange måneder senere var jeg på roadtrip med en kompis og når vi kom til Haugesund så kan du gjette hva som passerte oss når vi kjørte rundt og lette etter en matsjappe. Jo, der var faktisk bilen! Hadde byttet gjennom en haug med eiere og så langt i fra så bra ut som i mitt eie, men jaggu levde den enda! Så faktisk også en gang at den ble lagt ut til salg dyrere enn jeg solgte den og, og med kilometerstand i Finn-annonsen på halvparten av hva bilen hadde gått. Men nå har EU-fristen gått ut for nesten et år siden, så den er nok enten et sted og råtner, eller solgt i deler.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, And-reas skrev:

Hehe. Min forrige (316i touring 2005-modell; bilen jeg kjøpte for 99000,- påkosta 94000,- og solgte for 45000-,...) ble solgt til Drammen for omtrent to år siden . Der gikk den i underkant av tusen kilometer på et år. Så ble den annonsert på finn, med samme utsalgspris som ved sist eierskifte. Møtte den plutselig her i byen og fulgte etter den en stund. Den var fremdeles over gjennomsnittet hel og fin i karosseriet til E46 å være. Jeg savner bilen - dog ikke motoren. Nå er den registrert i Kristiansand, står det å lese. Spent på hvor langt den går :-)

Auch. Jeg kjøpte førstebilen (316 e46) av en kompis (au), og solgte den to år etter da jeg ville ha noe med større motor og litt mer spennende (kjøpte e39). Betalte 70 for den der og da, men solgte den igjen for 32500. Vet bilen slet med koking, så ble den avskilta litt over et år etter jeg hadde den (fiksa kokinga ved å bytte vannpumpa da jeg solgte den). Regner med den er hugget, da jeg har søkt op skiltnummeret noen ganger. Viste seg senere å ha vært juksa med kilometerstanden :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...