Gå til innhold

F10 520d fra 163 til 184 hk


FritzP
 Share

Anbefalte innlegg

On 3.5.2018 at 16.14, dopus skrev:

Vet at dette er en litt eldre tråd, men håper trådstarter fortsatt er på forumet og kan svare meg på et par spørsmål

Hvor lang tid tar kodingen? Det er vel kun snakk om å kode dme? Er det innstillinger som må tas backup av og restore etterpå?? 

Det er ikke snakk om koding, men programmering/flashing av DDE. Det er snart 2 år siden jeg gjorde dette, men mener å huske at det selve programmeringen tar ca 15 minutter. Det finnes instruksjoner for bruk av E-sys til programmering på nettet, kanskje til og med på bimmers.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, vet at det programmering/flashing av ecu/dde. Hadde ustyr til å gjøre det på min gamle saab. Men der tok vi ut styreenheten og programmerte den . koblet til egen mekket strømforsyning  og brukte styreenehetens bcm tilkobling. Den tok kun 3-4min å programemere.

 

Tenkte egentlig på om man må ha ekstern strøm når man skal utføre flashing av DDE via OBD2. Et fullladet batteri varer jo mye mer enn et kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, dopus skrev:

hehe, vet at det programmering/flashing av ecu/dde. Hadde ustyr til å gjøre det på min gamle saab. Men der tok vi ut styreenheten og programmerte den . koblet til egen mekket strømforsyning  og brukte styreenehetens bcm tilkobling. Den tok kun 3-4min å programemere.

 

Tenkte egentlig på om man må ha ekstern strøm når man skal utføre flashing av DDE via OBD2. Et fullladet batteri varer jo mye mer enn et kvarter.

Ved programmering over OBD så er det absolutt å anbefale at man har en ekstern strømforsyning, en vanlig batterilader er ikke å anbefale, men det finnes spesielle ladere som kan settes i programmeringsmodus hvor den da gir en fast spenning. Alternativt kan man kople til en annen bil med startkabler hvor den bilen står å går og på den måten gir en forhøyet spenning (14 volt) inn på systemet. Kan jo bare nevne at ved flashing av F11 så vil matepumpe i tank gå hele tiden, og dette trekker jo litt, har man dårlig batteri så kan en risikere at spenningen blir for lav, og at bilen "powrer" seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...
På 8.8.2016 den 21.46, FritzP skrev:

Oppdatering.

Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.

Dette går som følger:

Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.

Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.

Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.

Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.

Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.

Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.

 

Har selv gjort dette på min 2016 F31 320dX 163hk og kan bekrefte at denne metoden fungerer. Jeg har nå 190hk og bilen går merkbart bedre på toppdrag.

For de som ikke helt vet hvordan man utfører framgangsmåten som er nevnt, anbefaler jeg lese seg opp.

Jeg skal på enklest mulig måte prøve å veilede/gi tips hvordan man gjør dette.
Jeg blir ikke å lage en steg for steg guide, fordi man bør vite hva en driver med.
Google, les forum, se youtube filmer.

Her inngår både koding av FA (Vehicle order) og flashing av DME (ECU til motor).

Jeg har brukt 2 pcer, ene til koding og andre til flash.

Jeg har brukt to forskjellige versjoner av E-sys;
3.27.1 med PRO Launcher, psdzdata LITE (For koding. Man må ha launcher for å kode) Diskplass ca. 5gb
3.33.4 uten launcher, psdzdata FULL (For flashing. Man MÅ ha FULL for å flashe ECU) Diskplass ca. 140gb

Eksempel på FA koding.
https://blog.uobdii.com/bmw-vo-coding-steps-with-e-sys-3-28-1-and-enet-cable/

Eksempel på ECU flash.
https://www.car-auto-repair.com/how-to-use-bmw-e-sys-flash-bmw-f11-ecu/

Etter at ny software var flashet inn i DME brukte jeg ISTA+ for å fjerne alle feilkodene som kom under flashing.

Nå skal det bare være å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...