Gå til innhold

Roadtripp 2016. Reisebrev ifra årets bilturer i Europa.


 Share

Anbefalte innlegg

Da var det på tide å sette i stand en tråd om årets bilturer i Europa. I stede for en veldig lang ferie så ble det denne gangen to mindre turer og en lengre. Jeg velger likevel å legge dem ut i samme tråd for å holde de samlet. Det kommer til å bli veldig mye bilder så jeg kan ikke garantere at en og annen nettleser ikke "går varm" ;) Første turen var i påsken i år da vi dro til Paris, samt besøkte Lemans. Tur nummer to var kun to uker senere da jeg og min far dro på en langhelg til Techno Classica i Essen, forholdsvis kjapp ned og tilbake tur. Siste turen var selve hovedturen, turen gikk til Munchen, Venezia, Den franske riviera, Alpene, Zurich, Stuttgart og Berlin. En fantastisk flott tur :) Så det har samlet blitt bort i mot 15000 km på kryss og tvers av Europa i år, samt 10 land. Til alle turene har vi brukt min BMW F10 530d, en ypperlig turbil som er skapt for langkjøring og Autobahn. Har faktisk ikke noe som helst å utsette på bilen, mer perfekt turbil finner man ikke. Romslig, komfortabel, pålitelig, drivstoff gjerrig og ikke minst råsterk.

Men da er det egentlig ikke annet å gjøre enn å klemme igang, håper folket finner det interessant :)

Påsketur til Paris og Lemans

Denne turen var en 6 dagers tur til Paris, med stopp i Tyskland på veien ned og opp. Vi møter ett venne par i Paris, de flyr ned da de ikke gadd å kjøre hele veien. Første stopp var i Essen, kun for overnatting. På veien hjem stoppet vi i Hamburg, også det kun for overnatting :) Denne turen endte på 3900 km og tok oss igjennom 5 land.

Arendal-Paris.JPG    

Bilder kommer fortløpende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1

Dette var mer eller mindre kun en transport etappe. Vi raser igjennom Danmark...

1.JPG

Ett lastebildekk som ikke orket mer...

image_55.JPEG

.... og så er vi på Autobahn og i gråvær ;) 

2.JPG

Det obligatoriske bildet av Elbtunnel i Hamburg :P Godt å vite at man er på vei nedover i Tyskland..

3.JPG

image_54.JPEG

Det mørkner når før vi rekker å nå Essen, men lite trafikk og fri fart hjelper på jo på underholdnings faktoren til sjåføren ;) 

4.JPG

Dag 2

Vi reiser tidlig for å ha noe igjen av dagen når vi kommer frem..

5.JPG

Så var man på Belgias snorrette motorveier :) 

image_53.JPEG

6.JPG

I vår iver etter å komme av sted så utsatte vi frokosten litt. Så frokost ble inntatt på en motorvei kafe i Belgia...

7.JPG

...hvor vi kunne sitte å se ned på bilen ;) Legg merke til at jeg liker å parkere litt langere unna andre :P 

8.JPG

Endelig, France!!

10.JPG

Paris!! Vi nærmer oss :) 

11.JPG

Vi blir møtt av forholdsvis lite trafikk i byen, det setter man jo pris på 

12.JPG

Det jeg ikke setter pris på er parkeringsforholdene til hotellet. Makan til trangt og knølete parkeringshus skal man lete lenge etter. Jeg sov ikke godt første natten for å si det slik... Fikk ordna meg bedre plass senere  

13.JPG

Dag 3

Ut på tur...

24.JPG

... og inn i nok ett pintrangt parkeringshus under Notre Dame...

14.JPG

image_48.JPEG

Her sto jaggu paven ;) 

image_50.JPEG

15.JPG

Nemmen, hva er det mitt øye skuer? En E34 parkert gatelangs i Paris 8) Kjenner umiddelbart savnet etter å cruise over brostensbelagte gater i min egen "Originalwagen" :love:

16.JPG 

17.JPG

18.JPG

19.JPG

Selv om det er forholdsvis grått i været så har Paris en helt egen sjarm og sjel. Deilig å bare spasere langs Seinen :) 

20.JPG

21.JPG

Center du Pompidou er en snodig byggning :P 

21.5.JPG

Hadde ett lite ærend ute på flyplassen Charles De Gaulle utpå kvelden. Der spottet jeg tidenes mest legendariske fly...Concorde :)

22.JPG   

Fortsettelse følger

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4

I dag skulle vi ta turen bortover til Lemans, ca 2 timers kjøretur ifra Paris :) 

Grunn nr 1 til hvorfor man ikke bør kjøre i Paris

23.JPG

Så bar det ut på kanskje noen av de beste motorveiene jeg har kjørt på. Her var det 3 filer i hver retning og veldig lite trafikk. Cruisekontrollen ble satt på 150 km/t og ble nesten ikke rørt før vi skulle ta av mot Lemans :) 

25.JPG

26.JPG

Måtte jo selvsagt inn på 24 Hours museet å kikke :) Artig museum som kosta 9 Euro, absolutt verd det.

26_(2).JPG

27.JPG

28.JPG

29.JPG

30.JPG

31.JPG

32.JPG

Oversikt over hele La Sarthe banen. Mesteparten av banen foregår på offentlige landeveier som stenges når det er race.

33.JPG

34.JPG

35.JPG

36.JPG

38.JPG

39.JPG

40.JPG

41.JPG

42.JPG

Citroen DS 19 "UFO" edition :P 

43.JPG

En for meg ukjent sportbil, lav var den iallfall..

44.JPG

En litt sirompa franskmann ;) 

45.JPG

46.JPG

47.JPG

Citroen SM har jeg litt sansen for..

48.JPG

50.JPG

51.JPG

Ett par gamle rally Renaulter, 4CV var det vel de het :) 

52.JPG

53.JPG

54.JPG

55.JPG

56.JPG

57.JPG

58.JPG

59.JPG

60.JPG

Ett passelig antall miniatyrbiler :) 

61.JPG

Når vi først var her og banen består av offentlig vei så kunne vi jo like gjerne kjøre banen :) Dette er den såkalte Mulsanne Straight, en rettstrekke som det har blitt satt mange fartsrekorder på oppigjennom :) 

62.JPG

63.JPG

64.JPG

65.JPG

66.JPG

For meg som har kjørt denne banen hundrevis av ganger på Gran Turismo så var det selvsagt stor stas å kjøre her på ordentlig. Selv om det foregikk vel innenfor fartsgrensene :) 

67.JPG

68.JPG

69.JPG

70.JPG

71.JPG

72.JPG

73.JPG

74.JPG

Så etter ett par runder så måtte jeg rives løs og sette kursen tilbake mot Paris. Gikk i ekspressfart på tomme og førsteklasses motorveier :) 

75.JPG

76.JPG

Resten av kvelden tilbrakte vi på Montmatre hvor vi spiste litt god mat og nøt den gode atmosfæren :) 

77.JPG

78.JPG

79.JPG

80.JPG

I kirken her var det åpen gudstjeneste :) 

image_47.JPEG

Fortsettelse følger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5

I dag var det Eiffeltrånet samt litt andre severdigheter i Paris som sto for tur :) 

Måtte jo posere med bilen foran Eiffeltårnet ;)  

81.JPG

Tar en sjanse å parkerer i friluft denne gang, parkerte her sist vi var i Paris og synes det var greit :) 

82.JPG

83.JPG

image_49.JPEG

84.JPG

Opp opp og oppover... Forrige gang sto vi 4 timer i kø for å komme opp i Eiffeltårnet, denne gangen skaffet vi oss noen billetter som gjorde at vi slapp køen. Kostet dog 30 Euro ekstra, men var definitivt verd det :)   

image_45.JPEG

image_46.JPEG

Utsikten er helt fantastisk...

85.JPG

86.JPG

87.JPG

Folkene nede på bakken er jo som små maur :P 

88.JPG

89.JPG

90.JPG

91.JPG

Etter Eiffeltårnet så tok vi en båttur på Seinen. Ikke forferdelig spennende men fint å gjøre for å ha gjort det. Er også fint å hvile slitne bein en tre kvarters tid :) 

92.JPG

Her tar man tydeligvis med seg bilen på båten ;)  

93.JPG

94.JPG

95.JPG

96.JPG

97.JPG

98.JPG

99.JPG

Etter elvecruiset så gikk vi litt rundt, det er som regel nok å se på i denne byen :) 

100.JPG

101.JPG

Grunn nr 2 til at man ikke bør kjøre i Paris. Utrolig hva folk får seg til å kjøre rundt med..."Såså..er bare en liten bulk" O:)

102.JPG

103.JPG

104.JPG

Frihetsgudinnen i miniatyr :) 

105.JPG

Grunn nr 3 til at man ikke bør kjøre i Paris

106.JPG

107.JPG

Noen plasser bortenfor der jeg hadde parkert sto denne Volvoen. Den har stått der en god stund, for jeg kan faktisk huske at den sto der tilbake i 2012 da vi parkerte her sist. Men den knuste ruta på den nye Range Roveren gjør at det er siste gang vi parkerer her....

108.JPG

109.JPG

Grunn nr 4 til man man ikke bør kjøre i Paris

110.JPG

111.JPG

Utpå kvelden tok vi turen til La Defence, Paris sitt moderne finansdistrikt. Her går det i moderne arkitektur og skyskrapere. Skarp kontrast til resten av byen

112.JPG

Som dere ser så krangler jeg litt med kamerainnstillingene :evil: 

113.JPG

114.JPG

115.JPG

116.JPG

117.JPG

118.JPG

119.JPG

Det som føltes så fint her var at det virket så trygt her. Klokken var liksom over 23 00 men det var barnefamilier ute, folk gikk rolig rundt og man kunne liksom gå å surre med kamera og håndvesker uten å se seg over skulderen. 

120.JPG

Nede igjen på Champs Elysees var vi innom dette festlige Citroen showrommet :) 

121.JPG

I en større sidegate til Champs Elysees hadde BMW ett stilig showrom :) Beklager ufokusert bilde....:oops: 

122.JPG

123.JPG

124.JPG

125.JPG

 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6

Så var det klart for å sette nesen nordover mot Hamburg :) 

Først kjørte vi våre venner til Charles De Gaulle flyplassen... Gigantisk flyplass som motorveien nærmest går rett igjennom, her skal man ha tunga rett i munnen for å si det sånn ;) 

126.JPG

Jeg forsøkte meg på å ta ett bilde av ett fly mens jeg kjørte, det gikk dårlig...

127.JPG

128.JPG

Så nordover...

129.JPG

På Nederlandske motorveier fikk vi se sola, vi så ikke så mye til den på denne turen :P Ellers så var det ikke stort som skjedde, når vi kom frem til Hamburg var det egentlig bare å slappe av på hotellet. Vi hadde en lang dag med mye kjøring foran oss så vi tok kvelden tidlig :)  

130.JPG

Dag 7

Dette var dagen for hjemreise :D Men før vi forlater Hamburg så ville madammen så gjerne på Miniatyr Wonderworld. 

131.JPG

133.JPG

Dette var ganske rått. En eksakt miniatyr kopi av Frankfurt flyplass, helt vanvittig detaljert...

134.JPG

135.JPG

136.JPG

137.JPG

image_30.JPEG

image_31.JPEG

Plutslelig så blir det mørkt i lokalet og da åpenbarer det seg tusenvis av små lys..

image_23.JPEG

image_24.JPEG

Det er er jo akkurat som nå man sitter i ett fly under innflyving når det er mørkt... 

image_25.JPEG

image_26.JPEG

image_27.JPEG

Her har det vært skogbrann

image_28.JPEG

image_29.JPEG

Berlinmuren 

132.JPG

image_36.JPEG

image_37.JPEG

Las Vegas hadde de også fått plass til :) 

image_38.JPEG

Madammen fant bilen sin, VW E-UP! :P 

image_39.JPEG

Nord-Norge var med også...

image_40.JPEG

image_41.JPEG

image_42.JPEG

Og selvsagt miniatyr av lokalene Miniatyr Wonderworld ligger i :) Anbefales!

image_43.JPEG

Ellers så skjedde det ikke så mye mer, turen opp til Hirtshals var en ren transport etappe og neste bilde jeg finner på kameraet er av danskebåten som kommer for å ta oss hjem :) 

138.JPG 

Men det var en super tur med masse fine opplevelser :) 

Fortsettelse kommer

 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Fantastisk som vanlig Fredrik.

Må være knallgøy og cruise rundt på de veiene som du har gjort i år.:).

Like gøy hver gang du skriver reisebrev .

Hyggelig å høre :) 

Ja det var utrolig gøy, jeg anbefaler alle å ta seg en god roadtripp en gang. Det er turen som er hele målet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Marius2002 skrev:

Kult :D Skal følge med på resten her også! 

Så hyggelig! Det kommer mer :) 

39 minutter siden, Reef89 skrev:

Ja, dette ser ut som en meget vellykket og gøy tur :) fine bilder.

Ja vi var veldig fornøyde, kunne ikke tenke meg en bedre måte å bruke påsken på. Ellers takk for hyggelige ord :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker å 'leve farlig' og flørte med 'bulke folket' i Paris skjønner jeg :wink:
Selv på 70 tallet, da vi besøkte Paris på  InterRail, ble vi unge sjokkert over alle bulkene bilen hadde.
Og det har ikke stoppet med det, skjønner jeg på deg.

Takk for historiene og alle flotte bilder. Ser frem til resten :D
-Hva bruker du av kamera?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mr. Erling skrev:

Du liker å 'leve farlig' og flørte med 'bulke folket' i Paris skjønner jeg :wink:
Selv på 70 tallet, da vi besøkte Paris på  InterRail, ble vi unge sjokkert over alle bulkene bilen hadde.
Og det har ikke stoppet med det, skjønner jeg på deg.

Takk for historiene og alle flotte bilder. Ser frem til resten :D
-Hva bruker du av kamera?
 

Hehe, må ha litt spenning i hverdagen. Men det går overraskende greit når man først kommer inn i trafikkflyten, etter tre dager så var jeg vant til kjøremønsteret så da gikk det veldig greit. Gjelder bare å holde hodet kalt, følge med samt være litt bestemt. Du venter ikke på at noen skal lage en lomme til deg, du setter på blinklyset og legger deg sakte men bestemt over. Det er normalen her, gjør du det i Norge så tuter folk og viser finger.. Så har jeg jo også kjørt i Paris før så jeg vet litt hvordan det fungerer her :) 

Kameraet er ett Canon EOS 450D, samt en del Iphone ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, fxslin skrev:

Ser ut som det dere hatt det knall!! Gleder meg til resten!

Har vært en fantastisk tur, frister til gjentagelse kan du si :) Bare å følge med, har ikke kommet halvveis en gang..

 

6 timer siden, magneten skrev:

Flotte bilder og underholdende lesning! Mangler bare sol :D

Jeg skal hvertfall innom Wonderworld neste gang!

Ser frem til mer :)

Takker for hyggelige ord :) Ja vi manglet bare sol, men sånn er det i Paris i Mars ;) 

Wonderworld anbefaler jeg virkelig, det er så mye å se på og detaljene er så bra at man blir helt forbauset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...