Gå til innhold

Roadtripp 2016. Reisebrev ifra årets bilturer i Europa.


 Share

Anbefalte innlegg

Europa roadtripp 2016

Vi satte av 14 dager til denne turen, det var noe kortere enn hva jeg ønsket men sånn ble det denne gangen. Turen gikk først til Hannover i Tyskland hvor vi kun overnattet, dagen etter kjørte vi videre til Munchen. I Munchen hadde vi to dager hvor vi var på BMW Museum, vi besøkte Ørneredet i Alpene samt en tur til Alpina i Buchloe. Turen videre gikk til Venezia, via Brennerpasset i Østerrike. Etter to dager her gikk turen videre til den franske riviera hvor vi hadde to dager i Antibes, med turer til Nice og Monaco. Så kjørte vi i retning Sveits, over San Bernadino passet og St Gotthars passet. Vi overnattet i Zurich før vi dagen etter kjørte til Stuttgart via Lichtenstein og Vaduz. Vi hadde en dag i Stuttgart for å besøke Porsche museum samt Mercedes Museum. Siste etappe gikk til Berlin, her hadde vi en dag før turen gikk hjem.

Totalt så ble det ca 6500 km og 8 land, ikke galt på 14 dager ;)  Mange av plassene vi var skulle vi hatt mer enn en til to dager, som f eks Rivieraen og Venezia. Men det gjør jo bare at man må reise hit igjen senere :) 

Reiseruta ser slik ut, vi kjørte mer eller mindre i ett åttetall igjennom Europa.
 Roadtripp.JPG

Bilder kommer fortløpende..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1

Plasseringen jeg fikk inne på Fjordline ferga er under en hver kritikk, dette er siste gang vi bruker Fjordline.

1.JPG

Men så fort man kjører i land så er dette glemt, danske motorveier var nesten helt tomme denne søndags formiddagen :) 

2.JPG

Deg gjorde jo at man fort var i Tyskland hvor vi kunne se utover Keilkanalen...

3.JPG

....og snart passerte vi Hamburg :)  

4.JPG

 Dette skjedde jo selvfølgelig.... :gunfire:

5.JPEG

Vi måtte uansett ha en pause for litt påfyll av både tank og mage. Favoritten min Currywurst med pomfri serveres på de fleste rasteplasser :) 

6.JPG

Artig reisefølge :)  

7.JPEG

A7 Autobahn på sitt beste...

8.JPG

.... A7 Autobahn på sitt værste...

9.JPG

Men det gikk nå greit uten for mye kø :) 

10.JPG

Dette er egentlig det eneste bildet ifra Hannover, det er tydelig i Wolfsburg er nærmeste nabo :) 

11.JPEG

Dag 2

Vi reiste kl 08 00 for å komme tidlig frem til Munchen, men først måtte Imperialbluen ha noe frokost ;) 

12.JPG

13.JPG

14.JPG

Dette er en infrastruktur vi bare kan drømme om i Norge  

15.JPG

"125 jahre AWM"! Hva er AWM?

16.JPG

Alianz arena, det betyr at vi er på vei inn til Munchen :D 

17.JPG

Vi nærmer oss :) 

18.JPG

19.JPG

Endelig "hjemme" ;) 

21.JPG

Det obligatoriske bildet av bilen foran Vierzylinder :) 

20.JPG

22.JPG

Her i Tyskland har de jaggu skjønt det, la kvinnfolka parkere sammen og bulke å skrapa opp kun sine egnene biler :P Skulle hatt mer av dette på Norske kjøpesentere også...

Ellers så var dette ett super hotell, ca 20 min gangavstand til BMW Welt og midt i ett rolig strøk :)  

23.JPG

Vi fant ut at resten av dagen brukte vi i Munchen sentrum :) 

24.JPG

25.JPG

26.JPG

27.JPG

28.JPG

29.JPG

30.PNG

31.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3

Vi bestemte oss for å dra til Ørneredet i dag, dette ligger i Obersaltzberg helt på grensen til Østerrike. Ca 1,5 times kjøretur ifra Munchen, absolutt anbefalt om man er i området. 

På vei ut av parkeringshuset så var det noe i øyekroken som fanget min oppmerksomhet...

 32.JPEG

Jeg ble jo supergira, regnet med at dette var neste 5-serie G30 under testing. Jeg ut av bilen og knipset bilder, prøvde å være rask så sjåføren ikke kommer tilbake. Madammen sto ved inngangen til hotellet og ventet på meg, ho var forbanna når jeg kom og lurte på hva jeg somla med. "jammen,jammen jeg så en kamuflert BMW"..... det var god nok grunn og ho ba meg kjøre tilbake for ho ville også se :P 

33.JPEG

Jeg forsøkte å parkere min egen bil ved siden av for å vurdere størrelsen, men det var ikke lett

35.JPG

36.JPG 
Interiøret var veldig 7-serie artig...?

37.JPG

Men men, vi fikk nå somla oss ut på Autobahn i retning de Bayerske alper :)   

38.JPG

39.JPG

40.JPG

42.JPG

43.JPG

Vi begynner på "Hitlerveien". Ettersom de største Nazitoppene bosatte seg i Obersalzberg så laget de en bedre veiforbindelse inn til byen ifra den allerede da nybygde Reichautobahn (som Autobahn het den gang) 

44.JPG

45.JPG

Det begynner å stige drastisk...

46.JPG

47.JPG

Opp dit skal vi, Ørneredet. Eller Khelsteinhaus som det heter :) 

53.JPG

24 prosent stigning...

55.JPG

56.PNG

Flott å se at Nordmenn kjører skikkelig vare nå de er i utlandet...E61 M5 8) 

57.PNG

Dette er bussterminalen hvor bussene opp til ørneredet går, her går det kontinuerlig busser :) 

58.JPG

Begynnelsen på veien opp til Ørneredet, det var litt av en spektakulær busstur...

59.JPG

60.JPG

61.JPG

62.JPG

63.JPG

64.JPG

65.JPG

Dette var toppen, herfra gikk det heis det siste stykket...

66.JPG

67.JPG

Utsikten her opp var helt rå...

68.JPG

Der nede ligger Kønigssee...

69.JPG

Khelsteinhaus sett ovenifra..

70.JPG

Der nede ligger Berchtesgaden..

71.JPG

72.JPG

73.JPG

74.JPG

75.JPG

76.JPG

77.JPG

78.JPG

79.JPG

Kehlsteinhaus, bygget i 1934 som en 50 års gave til Hitler. Men føreren var ikke så veldig imponert og var her kun ett fåtall ganger...

80.JPG

81.JPG

82.JPG

83.JPG

84.JPG

85.JPG

Her kan man se hvordan veien opp hit bukter seg langs fjellsidene. Denne veien er i dag stengt for offentlig trafikk, derfor kjører det busser opp og ned her :) 

86.JPG

87.JPG

Vel nede igjen så hadde jeg lyst til å bort å se ruinene til Berghof. Dette er ruinene av villaen som Hitler bodde i store deler av 30 tallet og 2. verdenskrig. For meg som er interessert i historie og ikke minst krigshistorie så var dette ett must....

48.JPG

49.JPG

Bildet over her er så si tatt på samme sted som bildet av Berghof under her. I denne villaen bodde Hitler og det er her mye av grusomhetene under 2 verdenskrig ble planlagt. Huset ble kraftig bombet av de allierte i 1945, ruinene ble revet helt utpå 50 tallet. Man føler litt på forakten når man er her samtidig som jeg synes det er historisk interessant. 

00199822wm.jpg

Dette er alt som er igjen i dag, naturen har mer eller mindre slukt det som er igjen av murer og rester av det som engang var en storslått villa..

50.JPG

51.JPG

52.JPG

89.JPG

Over alt her er det etterlevninger ifra 2. Verdenskrig...

54.JPG

Vi bestemte oss for å dra bort til Kønigssee, noe vi ikke angret på for her var det trivelig :) 

90.PNG

91.PNG

92.JPG

93.JPG

94.JPG

95.JPG

Jeg skjønner ikke hvorfor Tyskere reiser i hopetall til Norge når de har de så pent hjemme....

96.JPG

97.JPG

Så setter vi turen tilbake til Munchen :) 

98.JPG

99.JPG

100.JPG

101.JPG

Det slo meg at det er ikke ofte man kjører langs vannet i Tyskland, det er jo vanlig hjemme. Men her går Autobahn langs Chiemsee som er Bayerns største innsjø :) 

102.JPG

103.JPG

Fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen mange fine og interessante bilder. Apropos Oberzalsberg, Berchtesgaden, Berghof og Kehlsteinhaus så er denne dokumentaren ganske interessant. Vel verdt å bruke litt tid på... :)

Autentiske dokumentarfilmer som denne fra National Geographic blir slettet relativt hurtig på Youtube så jeg anbefaler å downloade filmen for evt. se den senere ved en annen anledning.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4

I dag var det BMW Welt og BMW museum som sto på dagsorden :) Vi hadde også bukket fabrikkomvisning aller først, det var utrolig artig. Det var ikke lov å ta bilder på fabrikkturen, men det var en veldig artig opplevelse. Vi fikk se byggeprosessen helt ifra en rull med stål til ferdig produkt. Det var i hovedsak produksjonen av F30 og F31 3-serie, da disse produseres i Munchen. Man fikk liksom komme helt inn på samlebåndet, kunne nesten ta på bilene som gikk forbi der. Det var en veldig artig opplevelse :)

105.JPEG

Dette var litt kult ;) 

106.PNG

107.JPG

Så var det klart for å innta BMW Welt og BMW Museum :) 

108.JPG

109.JPG

110.JPG

111.JPG

Nye BMWer klare til å hentes av spente kunder :) En gang har jeg lyst til å gjøre dette

112.JPG

113.JPG

114.JPG

115.JPG

116.JPG

117.JPG

118.JPG

119.JPG

120.JPG

121.JPG

122.JPG

123.JPG

124.JPG

125.JPG

126.JPG

127.JPG

Hvorfor slutta BMW å lage båtmotorer tro? Var mange kjente norske båtprodusenter som brukte BMW motorer

128.JPG

129.JPG

130.JPG

Sist jeg var her i 2012 så hadde de ikke E9x generasjonen her...

131.JPG

...her har de gjort klar plassen til nestemann ;) 

132.JPG

Så var det om å gjøre å finne sin egen modell her da...

133.JPG

...530d..

134.JPG

...520I

135.JPG

136.JPG

Se her Sveigis! E34ene våre var sierherrer da de var nye i sin tid :) 

137.JPG

138.JPG

139.JPG

140.JPG

141.JPG

142.JPG

I8 på ett tidlig konsept stadie :) 

143.JPG

144.JPG

145.JPG

Kanskje den beste motoren BMW har laget, M50 :) 

146.JPG

M30 har også satt sine dype spor i BMW sin historie, var i produksjon ifra 1968 til langt ut på 90 tallet. Her en tidlig utgave.. 

147.JPG

148.JPG

149.JPG

150.JPG

151.JPG

152.JPG

153.JPG

154.JPG

155.JPG

156.JPG

157.JPG158.JPG

159.JPG

160.JPG

161.JPG

162.JPG

163.JPG

164.JPG

165.JPG

166.JPG

167.JPG

168.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til "tambur" her på forumet ;) 

170.JPG

171.JPG

172.JPG

173.JPG

174.JPG

En halv 4-serie... ;) 

175.JPG

176.JPG

Selv en 518i har sin plass på ett museum :) 

177.JPG

En av mine favoritt BMWer, E31 8-serie :) 

178.JPG

179.JPG

M70 V12er ifra 1987...

180.JPG

BMW mente elbiler skulle se teite ut allerede tidlig på 90 tallet....

181.JPG

182.JPG

Man kan nesten spør seg hva denne gjør her, men faktisk så startet denne en epoke... 

183.JPG

184.JPG

185.JPG

186.JPG

Så nærmer det seg utgangen, må vel si at dette var ett av høydepunktene på turen ja :) 

187.JPG

Vi var ikke mer enn kommet ut av BMW Welt før vi ser den nye 7-serien som taxi :P 

104.JPEG

Var en liten tur borti Olympiaparken hvor sommer OL ble arrangert i 1972 :) 

188.JPG

189.JPG

190.JPG

191.JPG

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Igjen mange fine og interessante bilder. Apropos Oberzalsberg, Berchtesgaden, Berghof og Kehlsteinhaus så er denne dokumentaren ganske interessant. Vel verdt å bruke litt tid på... :)

Autentiske dokumentarfilmer som denne fra National Geographic blir slettet relativt hurtig på Youtube så jeg anbefaler å downloade filmen for evt. se den senere ved en annen anledning.

 

Takk for det, og ikke minst takk for link til veldig interessant dokumentar :) Har alltid hatt lyst til å reise hit så det er virkelig noe jeg anbefaler, ikke minst er det nydelig natur her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 1 times kjøretur unna Munchen ligger Buchloe, her holder Alpina til :) Produsenten som har noen av de raskeste og mest eksklusive bilene på veien holder til i forholdsvis beskjedene lokaler...

192.JPG

193.JPG

194.PNG

Jeg regnet med at dette var så eksklusivt at vi ikke en gang fikk slippe inn. Men da tok jeg feil for her ble vi mottatt med åpene armer, de ble nesten i ekstase da de hørte vi kom helt ifra Norge :) De beklaget seg for at dette var alt de hadde å vise frem, kun to biler og noen glass monter. 

En fantastisk B4 Biturbo 8)  

195.PNG

Alpina D4, verdens raskeste dieselbil :D 

196.PNG

197.PNG198.PNG

199.PNG

Jeg gikk jo ikke tomhendt herfra heller, måtte bare ha Alpina sin 50 års jubileums bok. Jeg ble tatt med inn i det aller helligste når jeg skulle betale for den, gikk forbi kontoer og rom hvor det hang tekniske tegninger og planer for fremtidige Alpina modeller. Så det er litt kult å ha vært inni det aller helligste hos Alpina, men det var her de hadde den eneste kortterminalen på bygget. Tok selvsagt ingen bilder her, den tilliten ville jeg ikke bryte :) 

Boken koster 75 Euro, men det er den virkelig verd :) 

200.JPG

Etter Alpina besøket så farter vi videre mot Schloss Neuschwanstein :) Var faktisk deilig å bare kjøre landeveier, blir fort litt lei av jaget på Autobahn..

201.JPG

202.JPG

203.JPG

204.JPG

Det var en solid gåtur opp til slottet etter som det ikke går å kjøre bil her..

205.JPG

206.JPG

207.JPG

208.JPG

209.JPG

210.JPG

211.JPG

212.JPG

213.JPG

214.JPG

215.JPG

Så var det på tide å labbe ned igjen og komme seg tilbake til Munchen :) 

216.JPG

Måtte ha en liten fotoshoot :) 

217.JPEG

218.JPG

219.JPG

Hele veien tilbake til Munchen kjørte vi landeveier, gjennom små tyske landsbyer og hus som her ;) 

220.JPG

Dag 4

Så setter vi kursen for Venezia, passet greit for i Munchen hadde gråvært kommet :) 

Måtte bare bortom BMW Classic Car senter...

221.JPEG

Her kan man om man har for mye penger liggende sette sin eldre BMW til restaurering. Dette er en tjeneste BMW AG selv tilbyr, bilen blir restaurert tilbake til fabrikkoriginal stand med alt av papirer og historikk.   

223.PNG

Det var ikke lov å ta noen bilder her men jeg tok noen likevel :P Vinner jeg i Lotto så sender jeg 520en ned hit, da skal de få noe å bryne seg på ;)  

224.PNG

225.JPG

226.JPG

227.JPG

228.JPG

Vi kjører i retning Østerrike, kjørte lenge i følge med denne. Holdt godt driv i 140 km/t, gammel gubbe som kjørte ;)  

229.JPG

230.JPG

231.JPG

Vi nærmer oss Brennerpasset, synes det er greit å kjøre denne ruten til Italia :) 

232.JPG

233.JPG

234.JPG

235.JPG

Vi skulle ikke langt inn i Italia før vi fikk sol og over 30 varmegrader ;) 

236.PNG

237.JPG

238.JPG

Vel fremme ved hotellet i Lido de jesolo utenfor Venezia. Dette var utsikten vi hadde ifra hotellrommet, helt greit :D 

239.PNG

240.PNG

Utpå kvelden ble det en god vask av bilen også, har jo med meg vaskeutstyr så det må til. Nå hadde jeg kjørt ifra Arendal til Italia uten å vaske bilen så det var på tide ;) 

241.JPG

Før kvelden ble avsluttet på en restaurant med litt god mat :)  

242.JPEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5

Venezia for alle penga :D 

243.JPG

244.JPG

Det var trangt i parkeringshuset her, denne amerikaneren sleit litt blant annet ;) 

245.JPEG

Utrolig idyllisk her :) 

246.JPG

247.JPG

248.JPG

249.JPG

250.JPG

251.JPG

252.JPG

253.JPG

254.JPG

255.JPG

256.JPG

257.JPG

258.JPG

260.JPG

261.JPG

262.JPG

263.JPG

264.JPG

265.JPG

266.JPG

267.JPG

268.JPG

269.JPG

270.JPG

271.JPG

272.JPG

273.JPG

274.JPG

275.JPG

276.JPG

277.JPG

278.JPG

279.JPG

En gondol tur er nesten obligatorisk når man er i Venezia med dama si. Men 80 Euro takk for en halvtime....:shock:

280.JPG

281.JPG

282.JPG

283.JPG

284.JPG

285.JPG

286.JPG

Til og med Hard Rock Cafe har de fått klemt inn mellom betong og vann...

287.JPG

288.JPG

Madammen ville kjøle seg ned med litt italiensk iskrem, de er visst gode på slikt her nede ;) 

289.JPEG

290.JPG

291.JPG

292.JPG

Så hyggelig å se Sørlandsk båttradisjon i Italia, en liten sjekte produsert av Fjord Plast på Fevik :D 

293.JPG

294.JPG

295.JPG

Resten av dagen brukte vi på stranda ved hotellet, må jo slappe litt av også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Jeg gikk jo ikke tomhendt herfra heller, måtte bare ha Alpina sin 50 års jubileums bok. Jeg ble tatt med inn i det aller helligste når jeg skulle betale for den, gikk forbi kontoer og rom hvor det hang tekniske tegninger og planer for fremtidige Alpina modeller. Så det er litt kult å ha vært inni det aller helligste hos Alpina, men det var her de hadde den eneste kortterminalen på bygget. Tok selvsagt ingen bilder her, den tilliten ville jeg ikke bryte :) 

Boken koster 75 Euro, men det er den virkelig verd :) 

200.JPG

 

Regner med at du fikk boken - katalogen signert, datert og stemplet av en person som betyr noe der inne på kontorene til Alpina?
Kan bli mye verdt for dine enda ufødte barnebarn :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...