Gå til innhold

Trekke vogn/tung henger med automatgir


largund
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte campingvogn og dro på ferie i sommer. ca 3000km kjørt med forbruk ca 1.3 pr/mil. (!!)

Bilen min har jo en automatkasse fra GM, A5S390R. Amerikansk altså. Snakka med noen amcar-folk som kjørte Ford Excursion med 7.3-motorer og disse hadde noen int. tips ang. tungtrekking med autokasse.

Snakka bl.a om å kjøre den i sportmodus i bakkene. (lurte på om ikke dette ville gi lock-up på lavere hastighet) Prøvde dette siste 10 mila og syns den dro bedre med mindre sluring. 

Var også noe snakk om å gire manuelt, men d ser jeg ikke vitsen med. Girkassa overstyrer jo uansett...

Også snakka vi om justering av lock-up. Få kassa til å gå i direktedrift på ca 70km/t istedet for på over hundre (i Drive).

 

Har noen noe konkret erfaring med dette og vet noen om det faktisk er mulig å justere lock-up på våre girkasser?

 

MIn bil er forresten en 2001 330XDat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  det er mulig. Alpejohn her inne er en av de som har testet dette. Mener også at hpi testet dette. De var ikke fornøyd med det. 

Ellers så er jo manuell giring eller sportmodus anbefalt så kassen ikke girer mye opp og ned og dermed får varmgang på oljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter meg merke i at min e53 3,0d går i 100% lock up i 5te tidligere enn e39. Fra ca 80 så kan du gi så mye gass du vil, den forblir i lock up. Det du da evt kan vurdere er jo å a)bytte software på din EGS (gear styreenhet) eller b ) montere inn EGS fra en x5. Disse fungerer om hverandre uten noe mer styr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ett raskt søk på eBay etter E53 M57 EGS kommer d opp mange til salgs, men ingen spesifisert utelukkende for E53. D står at alle går til E39/E46/E53

Så om jeg skal ha en E53 EGS inn i min må vel jeg forsikre meg om at den kommer fra akkurat en E53...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette her syns jeg.

Som Otis nevner så testet jeg en modifisert TCM, som låste 100% fra 50 og oppover. Problemet med dette
Var at i slakke oppoverbakker så låste den, selv om du da ville få så lavt turtall at motoren ikke klarer og dra fremmovre og øke farta. Med det resultat at man må gi mye gass og da smalt den ut av lockup, noe som var litt ubehagelig og ikke føltes "orginalt". Det ble litt irriterende etter hvert. Jeg burde kanskje fått det fra 60-70.. Da kunne det gitt litt mer mening.
Men det var helt sjef på flat vei da.. Eneste litt hard utkobling.

Men som du nevner TRF, en kompis hadde en 525d med auto. Den låste også litt sånn du nevner..
Mye tidligere og holdt godt igjen.
På min 530d låser den i ca 85+, men det skal veldig lite gass til før den kobler ut igjen. Av og til kan den holde litt igjen, men da ofte når farta er 90-100+. Ellers kobler den bare ut ved litt motstand. Det er litt irriterende..

Frister litt dette med X5 TCM, men kan vel kanskje være noen spesifikke SW/FW modeller på TCM som gjelder? Tenker på om det er visse SW/HW versjoner som er bedre en andre..?

Tror jeg skal ta og teste den andre TCM som jeg har liggende igjen, og se hvordan den funker når tillegget er deaktivert.. :)

En annen ting er jo noe de selger på automatgir service i bergen, sånn dings man kobler opp som øker trykket i girkassa så den slurer mindre. Men om denne kan brukes sånn uten videre det vet jeg ikke.. B&M Shiftpluss  var det..

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler så er dette ikke ett problem virker det som. Fordi jeg kan ikke merke at min bil slurer etter jeg har passert 27 kmt i 2.gir.

Har aldri merket at den slurer i noen andre gir. Kan dette stemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet dette en del på en Mercedes 5trinns kasse fra 2001. Brukte da en aurduino kontroller til å styre kassen og kunne da justere ALT som var slik jeg ville ha det. Når jeg trekte minigraver som kom på 3.5t med henger brukte jeg alltid et modus jeg laget meg som kjørte kassen i lockup på alle gir og giret med "lockup inne" :D Det fungerte utmerket og oljetemperaturen var noe helt annet enn når jeg kjørte med lockup kun over 85 på 5 giret som var originalt. Kom jo aldri opp i denne hastigheten uansett med henger.. Dette gir ikke behagelig giring i det hele tatt og det var negativt for momentet siden converteren hjelper på å holde turtall der hvor det er moment. Dette var på en 3liter diesel som det var hentet ut 250hk (177hk originalt) på uten VNT turbo så den spolte litt sent.. Fordelen var at både motor og gir gikk kaldere samt at forbruket gikk ned 0.2 litt uhøytidelig målt (var ikke nøyaktig samme strekning). Jeg hadde det slik at jeg byttet mellom modus på M/S knappen så kjørte egentlig kun slik når jeg dro henger eller tynte bilen litt og ville ha direkte giring. Hvor sunt det er for kassen å gire med "lockup på" vet jeg ikke, men tror ikke det er bra for kassa å brenne oljen heller med altfor høy temperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du fortelle mer om, og det umiddelbart! :P

Jeg hadde vært meget fornøyd om jeg hadde fått lockup litt tidligere.. Og fått det til og fungere ganske greit..klsrer jeg og lage dette selv? :P jeg er ikke så inn på dette, så sansyneligvis ikke.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interresant her nå.

Som sagt så fikk amcar-gutta justert inn lock-up på ca 70km/t.  

Kommer man seg inn på EGS med Progman/SSS for å justere enkeltparametere som lock-up?

Jeg har bare erfaring med BMWscan140. Hadde mer enn nok trøbbel med å få denne til å virke på Win7. Kjører nå Win10, men har ikke testa prog. etter installasjon.  Leste litt på anskaffelse av Progman og det så ut til å være mye styr for å få til å funke. 

Vurdere å kjøpe en EGS jeg fant på eBay som kommer fra en X5. Iflg TRF tenker jeg denne vil gi meg bedre ytelser ifht orig. girkassestyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en del arbeid med research for å få laget en sånn styring.. Jeg har ikke laget og programmert dette selv. Det er en danske som har satt sammen alt til et kit som man bruker mot den originale pluggen i kassen. Den kassen er litt genial da den ble brukt på en del S klasse/amg også (ratet til 990Nm). Her er et dårlig bilde av displayet mitt.. Vil tro det "enkleste" er å programmere om styringen du har om det lar seg gjøre.

jeg endret også slik at den giret mye hardere for å spare clutchpakkene etter råd fra han som laget kontrolleren. Tror ikke det er helsekost å gire med lockup og la clutchpakkene bruke 3-4sek på et skift om man har mye lass og effekt siden det vil slure noe fælt. Har altfor lite greie på dette, men det var morro å eksperimentere litt med det og prøvd å lære litt. Det ville forundre meg litt om det ikke var gjort noen fremstøt på å få til dette på BMW kasser også? Noen som kan en del om kasser bør gi input på hva som er det mest ideelle når det kommer til innstillinger også for mine tester var mer eller mindre rene eksperimenter for å se hva som fungerte bra :) 

 

 

image.jpeg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ofgear.dk/index.html

Kan kjøpes herfra, men det er som sagt til Mercedes kasse (722.6) så dette passer ikke til BMW kasser.. Men ville nesten være rart om det ikke er laget noe lignende for BMW? Nå tror jeg han har kommet litt lengre med utviklingen og laget egen PCB til kontrolleren, men da jeg kjøpte den i fra han så var det kun en vanlig arduino kontroller til noen få hundrelapper med et utgangskort på. Det er ikke elektronikken som koster, men all tiden det tar å lage/teste programmet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...