Gå til innhold

BMW Service dyrt?


lunda
 Share

Anbefalte innlegg

Nå, DanielStance skrev:

Da er det ingenting feil :) Kupefilter (x2 for F10/11) koster over 1000 lappen. Hvorfor vet jeg ikke, men sånn er det.

Hehe, er vandt med biler der kupefilter koster 200 kr jeg vettu :)

Da har jeg lært mye nytt... Selv om jeg fortsatt må grine frem ca 15000 kr for bytte av bremser. Meeeen, fin bil da! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lunda skrev:

Hei!

Hentet bimmern min fra merkeverksted idag. Har en BMW 520 Xdrive 2014 modell.

Bytte av olje + filter. luftfilter, kupefilter og drivstoffilter

Kr 8320-, 

Er det bare meg eller er dette i grenseland. Forstå meg rett. Faktura er betalt og jeg har en bil som funker.. Så joda. Det koster og eie "ny" bimmer... Men 1300 kr for ett oljefilter? 

Ble også anbefalt bytte av bremser raund baut. Pristilbud på 16300 kr. Er dette noe en kan gjøre selv? (Jeg har ingen problemer med å skru selv, men tenker på wear sensorer, nullstille service i bilen osv?). Hva skjer med evt nybilgaranti dersom jeg bytter de selv? 

Dette er nok hva det koster i Norge, tror ikke prisene varierer mye mellom de forskjellige merkene.

Imidlertid så viser det også hva en kan spare om en har evner og muligheter til å gjøre slikt selv, tenker da på biler som uansett er utenfor garanti.

Kan bare nevne at de delene/filtrene som her er listet opp kan fås for ca 160 EUR i Tyskland ex mva. Originaldeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lunda skrev:

...Ble også anbefalt bytte av bremser raund baut. Pristilbud på 16300 kr. 

Var ikke det veldig tidlig på en 2014 modell? Hvor langt er den gått? Og hva er grunnen til at det anbefaler bytte - er det utslitt skive eller rust på kanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Var ikke det veldig tidlig på en 2014 modell? Hvor langt er den gått? Og hva er grunnen til at det anbefaler bytte - er det utslitt skive eller rust på kanten?

Hehe, ja har kanskje ikke nevnt det. Hele 161 000 km på to år altså. (Ja, jeg kjører LATTERLIG MYE BIL) :) 

klosser er slitt. Skiver på minimum. Rust på skivene bak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 17 tusen på Bilia for olje, oljefilter, luftfilter, bremsevæske, kupefilter og tennplugger (8 stk pga V8) nå i Mai. Dette er dog en E92 M3 så prisen er litt deretter.

Ellers så har jeg betalt rundt 6k for olje, oljefilter og bremevæske (dette gjør jeg vært år).

Enklete av disse filterne som kupefilter og luftfilter har absurde priser i mine øyne og det kan neppe være behov for å bytte dem årlig. Jeg gjør det heller ikke..

Olje og bremsevæske er da mer essensielt sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilter og kupefilter kan man bytte selv innimellom, selv om det ikke står i serviceheftet at det er gjort. Så kan de heller bytte også når bilen er på service slik at den får det med på servicehistorikken. Blir ofte dobbelt opp, men å bytte kupefilter en gang i halvåret skader ikke for inneklimaet i bilen :) Betalte vel mellom 400 og 600 på Meca til E91lci 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lunda skrev:

Hehe, ja har kanskje ikke nevnt det. Hele 161 000 km på to år altså. (Ja, jeg kjører LATTERLIG MYE BIL) :) 

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å følge litt med på registerkjedet  etterhvert som bilen din går så langt. N47 motoren er ikke så glad i å gå langt uten tilsyn av register :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 18.8.2016 at 17.24, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å følge litt med på registerkjedet  etterhvert som bilen din går så langt. N47 motoren er ikke så glad i å gå langt uten tilsyn av register :) 

Takk for tips, men hva tenker du på av tilsyn? Bytte? Kjedestrammer?

Det blir mye kjøring, og jeg passerer nok 200 000 km i løpet av neste år engang.. Litt skummelt uten garanti, men har siden jeg kjøpte bilen byttet olje hver 15 000km istedet for 30.. Longlife my ass. Vi får nå se :) Forhåpentligvis holder den noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lunda skrev:

Takk for tips, men hva tenker du på av tilsyn? Bytte? Kjedestrammer?

Det blir mye kjøring, og jeg passerer nok 200 000 km i løpet av neste år engang.. Litt skummelt uten garanti, men har siden jeg kjøpte bilen byttet olje hver 15 000km istedet for 30.. Longlife my ass. Vi får nå se :) Forhåpentligvis holder den noen år til.

Sjekke kjedestrammer og kontrollere at kjedet ikke har slakk. Å bytte kjede er veldig kostbart da dette har en plassering som gjør at motor helst må ut av bilen. Men du gjør veldig riktig i å bytte olje på 15 000 km også, intervallen på 30 000 km er en vits. Det er ikke noe som heter "longlife", det er en falsk trygghet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok nylig en bil som fikk sitt første oljeskift på 50 000 km, ifølge serviceheftet. Den har vært to ganger på service hos merkeverksted (veldig godt kjent), hverken luftfilter eller kupéfilter har blitt byttet. Luftfilteret er datert samme år som bilen var ny, så antar at det originalt levert med bilen ("originalt" har ikke positiv betydning her). For øvrig var filteret svart som natta. Ikke annet å vente når det har gjort jobben sin etter beste evne i 80 000 km.

Så dette får meg til å lure på hva verkstedene driver med i dag. Det tar 30 sekunder å løfte på lokket og sjekke tilstanden til luftfilteret. De leser nok heller av elektronisk hva som skal gjøres, og gir katta i å sjekke noe selv. Dette er ikke enestående, noen stikkprøver på finn.no, der "komplett servicehefte" er lagt ut, viser flere tilsvarende tilfeller.

En bil med betalt servicepakke ville jeg vært spesielt skeptisk til. Da har de ikke like mye å tjene på å gjøre jobben ordentlig.

6000 for oljeskift + bremsevæske? Ikke bare overpriset, det er svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.8.2016 at 17.24, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å følge litt med på registerkjedet  etterhvert som bilen din går så langt. N47 motoren er ikke så glad i å gå langt uten tilsyn av register :) 

Er vel utbedret etter 2012

 

http://prestige-german-engines.co.uk/engine-issues/bmw-timing-chain-failure/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Haug523 skrev:

Man trodde først at N47 var "friskmeldt" etter 2009, men problemet ble bare flyttet til en høyere kilometerstand. Hvis man tar ett søk på Finn.no på F10 520d med høyest kilometerstand så vil man se at overraskede mange av bilene med km stand over 200 000 km har fått byttet motor. Det ligger 12 stk F10/11 520d til slags på Finn.no med en kilometerstand på over 200 000 km. På 5 av disse opplyses det i annonseteksten at motor har blitt byttet, hvilket jeg synes er alarmerende.... Nå kan man selvsagt ikke garantere at det er registerhavari som er årsaken til alle disse havariene, men det er nærliggende å tro dette med tanke på historikken N47 har. Nå er det ennå ikke så mange 2012 modeller eller nyere som har tilbakelagt denne kjørelengden, men det vil tiden vise om disse har blitt bedre. Hvis man ser på 525d biler med N47 og lang kilometerstand så ser ikke dette ut til å være avtagende, dessverre..

Jeg vil påpeke at jeg ikke synes N47 er noen dårlig motor, det er en glimrende maskin til å være en firesylindret dieselmotor. Jeg vil heller legge skylden for kort levetid på lange service intervaller, norsk kjøremønster og det idiotiske start/stopp systemet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...