Gå til innhold

BMW Service dyrt?


lunda
 Share

Anbefalte innlegg

De har kanskje norsk kjørestil i Storbritannia også. Der har N47 vært på tv til og med. Sitter ikke denne maskinen i div. Toyota? Har de kanskje andre serviceprogrammer, eller lavere effektuttak? Har ihvertfall inntrykket av at de ikke er like ivrige på å skifte ut deler og motorer uten kundens medviten nå, slik som de var for noen år tilbake.

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom min 2014 modell fortsatt har problemer med N47 motor vil vel jeg være en av de første i Norge til å finne ut av dette med km stand på 163 000km nå... 

Ifølge Bavaria skulle kjedestrammer problematikken være fikset opp i. Men som du sier. Tiden vil vise. Dersom motor skulle ryke håper jeg inderlig dette skjer før garantien går ut! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei og hå, 

Dette kan jeg naturligvis spørre BMW om da, men det er jo en populær sport å spørre på forum i steden, så da gjør jeg det (kanskje noen andre lurer på det samme ;)):

Jeg går og tenker på å kjøpe Service inclusive avtale (første service er nå rett over nyttår). Men jeg tenker jeg kanskje skal kjøpe Service Inclusive Plus som også inkluderer bremseskiver og klosser. Jeg har M sport-bremser, som såvidt jeg skjønner har endel dyrere deler, men det virker ikke til å være noen forskjell i pris på pakken (det er bare oppgitt én pris for 3/4-serie uavhengig av utstyr). 

Så er det noen som vet/kan bekrefte at det er fast pris på disse pakkene? For i så fall må jo dette være en veldig god deal når man har msportbremsene? Det eneste jeg lurer litt på er hvor ofte jeg må bytte i praksis. Hvis man f.eks kjøper 4år/60,000km avtale, så risikerer man kanskje at de ikke trenger å byttes, så har man betalt dobbel pris på servicepakka uten å få noe igjen for det? Regner med de ikke bytter bare for å bytte? :) Jeg ser at prisen på inclusive pluss går opp med 10,000 fra 60-80,000km, så det kan vel tyde på at de bytter veldig mye oftere på 80,000km. 

Noen som har erfaring med disse tingene mon tro? På forhånd takk.

 

EDIT: Bilen var ny høsten 2016, og har nå gått 15000. Jeg kjører vanligvis rundt 12000/år, så bilen kommer neppe til å passere 60,000km før den er 5 år.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er trege så kontaktet jeg BMW. Bremseklosser byttes vanligvis på 50-60,000km ved "vanlig kjøring". Så da blir det trolig en 5år/60kkm inclusive pluss avtale på meg. :)

15818kr er jo en forutsgibar og grei pris på service de neste 4 årene tenker jeg, selv om disse bilene er så sjelden på service at det kanskje ikke er så billig som det høres ut. Spørs om det blir et oljeskift eller to utenfor underveis også, stoler ikke helt på disse lange oljeskiftintervallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klosser og skiver foran var skiftet på min 118d ved km stand 99 000, disse skulle holde 17 000 km til ifølge kjørecomputeren, da var bilens kilometerstand 179 000. Kjører aktivt, mye både motorvei og landevei.. Klossene og skivene bak skiftet jeg selv ved cirka 140 000 km., dette var mer fordi håndbrekket tok dårlig, og den ene caliperen hang på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å kikker på BSI, men Basic. Første service ble tatt på bilen før vi kjøpte den, så vi får ikke den med i beregningen. Bilen er drøye 2,5 år og er gått 37k ca, kjører ca 16-20k i året. Har en kalkulasjonsjobb å gjøre i forhold til hva som svarer seg å kjøpe her. Regner med du har sett den kostnadsmatrisen med år/km som ligger på BMW sine sider @macrorain? Er en grei oversikt over alle valgmulighetene som finnes i BSI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Driver også å kikker på BSI, men Basic. Første service ble tatt på bilen før vi kjøpte den, så vi får ikke den med i beregningen. Bilen er drøye 2,5 år og er gått 37k ca, kjører ca 16-20k i året. Har en kalkulasjonsjobb å gjøre i forhold til hva som svarer seg å kjøpe her. Regner med du har sett den kostnadsmatrisen med år/km som ligger på BMW sine sider @macrorain? Er en grei oversikt over alle valgmulighetene som finnes i BSI.

Ja har sett den, men har jo ikke noe å sammenligne direkte mot. Altså hvilke servicer kommer jeg til å ha i perioden, og hva koster de enkeltvis. Det står heller ikke noe direkte på hjemmesidene såvidt jeg kan se om at det faktisk er billigere, bare at det er forutsigbart.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, macrorain skrev:

Ja har sett den, men har jo ikke noe å sammenligne direkte mot. Altså hvilke servicer kommer jeg til å ha i perioden, og hva koster de enkeltvis. Det står heller ikke noe direkte på hjemmesidene såvidt jeg kan se om at det faktisk er billigere, bare at det er forutsigbart.

Snakket litt med Bilia Skøyen ang. dette (der F36'en er kjøpt ny). De sa at mange endet opp med å kjøpe BSI 5/60 til ca 8000kr når de hadde 60k servicen da det kosta mindre å kjøpe denne BSI'en enn selve servicen kosta. Har lest meg til at prisene i tabellen er like i hele Europa, og er dermed basert på servicekostnader i Sør-Europa der servicekostnadene er mye lavere enn i Norge. Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men høres fornuftig ut. Mener å huske at serviceteknikeren hos Bilia nevnte på det samme - at Norge kom spesielt gunstig ut på disse avtalene da de var like for hele Europa.  

PS: jeg har også tenkt å ta et oljeskift mellom hvert besøk hos BMW, men da regner jeg med at oljeskiftindikatoren må stå som den er (ikke resettes), ellers vil jo aldri bilen si ifra om at den ønsker oljeskift snart, og da vil ikke BSI-avtalen kunne brukes på oljeskift - stemmer dette?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme. Jeg tok også skift i mellom, og fikk da kun ordinær kvittering, der ble ikke resatt noe. Gikk etter hvert over til å skifte sjøl, er vel ikke hverken noe goodwill eller garanti å hente motormessig på en 2008-modell gått straks 200 tusen km.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...