Gå til innhold

Morsomt "reklamestunt" av BMW mot Tesla


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

 

 

Er vel et stikk mot Tesla Model 3, som man må vente veldig lenge på etter man har kjøpt/reservert den. Synes den var morsom og verdt å dele.

Men 72mpg? Noe som er ca 0.32 på mila? Stemmer dårlig. Prøvekjørte denne, og hadde ca 0.8-0.7 på mila. Da skal du drive med veldig, veldig mye småkjøring for at det regnestykket skal gå opp. Dessuten er plugin hybrid per dags dato egentlig noe tull. En kamerat har A3 E-tron. Rekkevidden er på en god sommerdag rundt 15-20km. En vits. I tillegg har han forbruk på ca 0.7 på den lille bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom reklame :D 

De oppgitte forbrukstallene skal vel være mulig å oppnå på ei kort strekning, med minimalt med bakker og maks oppladet batteri. Er ikke noe man klarer på langkjøring akkurat. Kjørt PHEV en del, ikke særlig imponerende tall til å være splitter ny og hybrid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Popza skrev:

Men 72mpg? Noe som er ca 0.32 på mila? Stemmer dårlig. Prøvekjørte denne, og hadde ca 0.8-0.7 på mila. Da skal du drive med veldig, veldig mye småkjøring for at det regnestykket skal gå opp. Dessuten er plugin hybrid per dags dato egentlig noe tull. En kamerat har A3 E-tron. Rekkevidden er på en god sommerdag rundt 15-20km. En vits. I tillegg har han forbruk på ca 0.7 på den lille bilen.

 

Jeg har på min 330e et totalt snittforbruk på 0,34 liter per mil siden april i år. Kjører stort sett til og fra jobb hver ukedag, 17 kilometer hver vei i kø på E18. Hvis du bruker en plug-in slik den er beregnet å bli brukt er det på ingen måte "noe tull".

Redigerte inn et screenshot av turen min hjem fra jobb i dag. Som du ser er forbruket ganske så kurant. Det virker som om mange misforstår hele poenget med en plug-in hybrid. 

2016-08-19 14.59.22.png

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir "noe tull" når du må kjøre veldig korte strekninger over tid for å oppnå dette, ellers vil den bruke mer enn en 320i. Bruker bilen for mye til at det hadde blitt lønnsomt for meg og det tror jeg gjenspeiler hos mange, derav "noe tull".

Så litt på 330e før jeg kjøpte min 320d. Men siden jeg hadde fått erfaring fra A3 E-Tron, så velger jeg heller å vente med å bruke så mye penger på bil enda, er tross alt student og passer ikke mitt kjøremønster. Men synes det er kult at den faktisk kan få et slikt forbruk, vi prøvde å få et bra forbruk på E-tron'en på vei til Tønsberg en gang, ikke snakk om. Med litt "prøver hardt å kjøre pent"-kjøring endte vi på 0.5(og noe), men da var det ikke så mye igjen på batteriet heller. Så vi ble begge enige om at Audi sitt oppgitte forbruk på 0.15 til Audi A3 E-tron ikke kan være oppnåelig.

Sidenote, når vi snakker om forbruk. Er ikke så imponert over min 320d EfficientDynamics heller. Har oppgitt 0.41/mil på blandet kjøring(0.52-0.50 bykjøring og 0.36-0.35 på landeveiskjøring). Har aldri vært i nærheten av dette. Pr. dags dato ligger den på 0.59 på gjennomsnitt siste 4600km og siste jeg hadde reset som var rett etter jeg kjøpte bilen(kjørte sikkert 300-500km før jeg tok reset) hadde jeg 0.55-0.57 et sted. Hadde mindre forbruk med 3-liter rekkesekser(m57n2) på E60 LCI, med samme kjøremønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Popza skrev:

Synes det blir "noe tull" når du må kjøre veldig korte strekninger over tid for å oppnå dette, ellers vil den bruke mer enn en 320i. Bruker bilen for mye til at det hadde blitt lønnsomt for meg og det tror jeg gjenspeiler hos mange, derav "noe tull".

Så litt på 330e før jeg kjøpte min 320d. Men siden jeg hadde fått erfaring fra A3 E-Tron, så velger jeg heller å vente med å bruke så mye penger på bil enda, er tross alt student og passer ikke mitt kjøremønster. Men synes det er kult at den faktisk kan få et slikt forbruk, vi prøvde å få et bra forbruk på E-tron'en på vei til Tønsberg en gang, ikke snakk om. Med litt "prøver hardt å kjøre pent"-kjøring endte vi på 0.5(og noe), men da var det ikke så mye igjen på batteriet heller. Så vi ble begge enige om at Audi sitt oppgitte forbruk på 0.15 til Audi A3 E-tron ikke kan være oppnåelig.

Korte strekninger der du kan kjøre på strøm hele tiden og tilgang på lading er jo hele poenget når man snakker om hybrid, det som er "tullete" er å legge ut på langkjøring og forvente magisk lavere forbrukstall enn en vanlig bil. Det er akkurat på korte strekninger og bykjøring en hybrid skinner, ikke på langkjøring der man drasser på mange kilo batterier. Det sier seg jo selv. Som du ser av mitt forrige innlegg er forbruk på 0,06l / milen helt oppnåelig, når forholdene ligger til rette. Du vil aldri finne disse forholdene under langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og selger på Bilia i Drammen snakket akkurat om det du skriver, vi ble begge enige om at hele greia er litt "gimmick", han nevnte også at BMW ikke hadde de alt for store planene fremover for ladbare hybrider i iPerformance-serien de neste 10-15 årene. Satsingen ble kun fullelektrisk og hydrogen fremover mente han. Hvis det han sier stemmer, er det nok en grunn til det.

Selvfølgelig er den ikke best på langkjøring, ganske enkelt å forstå. Poenget er at de aller fleste kjører langkjøring av og til/ofte(ikke at jeg sitter med statistikk på dette, men vi bor i Norge som er et relativt "langstrakt land"). Så til syvende og sist, så tjener folk lite/ingenting på å kjøre hybrid pr dags dato. Hvis hovedpoenget med en plugin hybrid er å få bra forbruk på bykjøring/småturer. Kjøp en... elbil? Mye bedre(spørs jo også om du kjører veldig mye bykjøring og du må ha en slags "safe" med bensinmotoren, men igjen om du kjører veldig mye by, går batteriet fort tomt og du må lade det lille batteriet veldig ofte/bruke mye bensin. Så da vinner jo elbilen igjen ettersom den har lengre rekkevidde på batteriet sånn sett).

Hadde jeg hatt 18km tur/retur jobb, hadde jeg heller investert i en billigere elbil, evnt i3 og en annen bil ved siden(til lengre turer). Isteden for en dyr ladbar hybrid bil som ikke sparer meg noe spesielt. Men det er min mening.

Synes det er viktig å være litt realistisk, og ikke være helt "fanboy" heller. Kjempebra den fungerer for ditt bruk, men for de fleste så tror jeg at det forbruket bare er "noe tull" og ender opp på mye mer. Men "vi andre" burde da kanskje ikke kjøpe hybrid heller.

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Popza skrev:

Jeg og selger på Bilia i Drammen snakket akkurat om det du skriver, vi ble begge enige om at hele greia er litt "gimmick", han nevnte også at BMW ikke hadde de alt for store planene fremover for ladbare hybrider i iPerformance-serien de neste 10-15 årene. Satsingen ble kun fullelektrisk og hydrogen fremover mente han. Hvis det han sier stemmer, er det nok en grunn til det.

Selvfølgelig er den ikke best på langkjøring, ganske enkelt å forstå. Poenget er at de aller fleste kjører langkjøring av og til/ofte(ikke at jeg sitter med statistikk på dette, men vi bor i Norge som er et relativt "langstrakt land"). Så til syvende og sist, så tjener folk lite/ingenting på å kjøre hybrid pr dags dato. Hvis hovedpoenget med en plugin hybrid er å få bra forbruk på bykjøring/småturer. Kjøp en... elbil? Mye bedre(spørs jo også om du kjører veldig mye bykjøring og du må ha en slags "safe" med bensinmotoren, men igjen om du kjører veldig mye by, går batteriet fort tomt og du må lade det lille batteriet veldig ofte/bruke mye bensin. Så da vinner jo elbilen igjen ettersom den har lengre rekkevidde på batteriet sånn sett).

Hadde jeg hatt 18km tur/retur jobb, hadde jeg heller investert i en billigere elbil, evnt i3 og en annen bil ved siden(til lengre turer). Isteden for en dyr ladbar hybrid bil som ikke sparer meg noe spesielt. Men det er min mening.

Synes det er viktig å være litt realistisk, og ikke være helt "fanboy" heller. Kjempebra den fungerer for ditt bruk, men for de fleste så tror jeg at det forbruket bare er "noe tull" og ender opp på mye mer. Men "vi andre" burde da kanskje ikke kjøpe hybrid heller.

Hele poenget mitt er at du avfeier hybridbiler som tull basert på feil grunnlag, en hybridbil har aldri vært ment til å ha lavere forbruk i alle tilfeller, det er jo selvsagt ved korte kjøreturer i under 80 km/t en hybridbil har et meget lavt forbruk. Ikke til og fra Tønsberg slik du beskriver. Kjøper man en hybridbil og allikevel klarer å ligge på 0,7 liter på mila har du kjøpt feil bil, enkelt og greit.

Jeg vil ikke ha elbil. Jeg liker ingen av bilene som er tilgjengelig nå, jeg har ikke lademulighet hjemme, jeg liker ikke tanken på å ikke kunne fylle opp tanken på tre minutter osv. osv.

Summa summarum så har det ingenting med "å være fanboy" å gjøre - jeg er verken noen miljøforkjemper eller en hybridentusiast, men det handler om å kalle en spade for en spade og jeg påpekte bare at din kommentar om at hybridbiler er noe tull bunner ut i at du har misforstått hva en hybridbil faktisk tilbyr. Det blir som å avfeie gafler som noe tull fordi de ikke skjærer like godt som kniver.

 For meg og mange andre fungerer det utmerket, noe min bensinbesparelse er vitne til. At det ikke kler din hverdag betyr ikke at det er noe tull.

2016-08-19 15.09.47.png

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at Tesla kan få litt payback, nå har de nesten gjort narr av "fossilbiler" så lenge at det var på tide. Tipper det tar mer en to år før Model 3 kommer på veien, innen den tid har vel BMW kommet med ett helelektrisk alternativ og da er det toget gått...

Når det gjelder hybridbiler så ser jeg litt på det som en dobbel løsning. Du har elbil i byen og bensinbil på langtur, så enkelt er det. Hybridbiler kommer til sin rett for de som småkjører mye og tar kun få lengre turer, driver man med mye langkjøring så kjøper du dieselbil. Det som dog er en stor skam er at hybridbiler  må betale like mye i bommer og årsavgift som vanlige biler, synes de i det minste burde fått halvert avgiftene. Når en 330e kjører på strøm er den likestilt med en elbil, da burde avgiftene vært deretter! 

Og om 10-15 år kommer BMW fortsatt til å lage bensin og dieselbiler, men utvalget av hybrid og elbiler vil nok være noe bredere enn i dag. Det at en selger hos BMW mener noe annet vitner om at han har bedre CV enn bilkunnskaper og innsikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...