Gå til innhold

Generell info om E60/E61 520d facelift.


ESER
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker meg "ny" bil. E60/E61 facelift 2008 eller 2009 modell 520d automat.

Er den noen kjente feil med disse? Er automat kassa bra, turbo, motor etc?

Rust i bakluke, ledningsnett til bakluke?

Ser også at det står 163 hk på noen, mens det står 177 hk på andre, er det sånn her også at 163 hk= norsksolgt og 177 hk= import?

Hva slags motor er det egentlig i denne bilen? Det er vel N47, med registertrøbbel? Er det også "flaps" i innsuget som bør fjernes/blendes eller hva dem gjør?

All info er til stor takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God automat kasse. Men alt avhenger av vedlikehold og bruk. 

Rust på bakluke dekkes av BMW sålenge man har fulgt service og da særlig inspeksjon / Vehicle check, som skal tas hvert 4.år/60kkm.

Både 163hk og 177hk kan være norsksolgt. 

Motor er kjent for registerfeil og har swirl flaps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Otis. Har det egentlig vært noe tull med disse swirls flapsene på N47 motor, eller er det andre og tidligere motorer? 

Hva er forskjellen på 163 hk og 177 hk motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Shattered skrev:

163 er som regel 520d og 177 525d. Usikker på hvordan dette er etter facelift, 525d er rekkesekser og 520d er firer. 

 

24 minutter siden, Shattered skrev:

163 er som regel 520d og 177 525d. Usikker på hvordan dette er etter facelift, 525d er rekkesekser og 520d er firer. 

Nei, her snakker jeg utelukkende om 520d der det står 163hk på enkelte og 177hk på andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Shattered skrev:

163 er som regel 520d og 177 525d. Usikker på hvordan dette er etter facelift, 525d er rekkesekser og 520d er firer. 

Det er feil, Preface kom med 525d i 163 (hverfallt i Tyskland) og 177 hk versjon.

520d preface kom i hhv 150 (Norsk versjon) og 163 hk versjon.

På facelift så ble 520d bumped opp til 177hk og 525d til 197 hk, sistnevnte er en 3 liter.

Ideelt sett er det vel denne motoren en idealist ville anbefalt deg, evt 525i motoren med 218 hk.

Har selv hatt 09' 520dat i Le mans blå farge med lyse beige komfortseter, fantastisk komfort, 5 serie ER jo den beste BMW man kanskje får. Men hadde nok litt vonde drømmer om bakluke trøbbel og panorama trøbbel = dyrt!

At man automatisk skal få dette fikset på garanti... vel! Personlig syns jeg 6 trinns automat er litt masete til 520d, så ville gått for motorene jeg anbefalte ovenfor, ville nok fokusert på 09-10' modellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at 523i med 190hk er tilstrekkelig jeg. Men selvsagt er 525i med 218hk bedre, også mtp at man kan gjøre den om til 530i med ca 280hk.

Ang rust så er min oppfatning/erfaring at dette dekkes uten problemer. 

Men ang panorama soltak og ledningsbrudd i bakluke så kan man fint forebygge panorama soltak selv. Ledningsbrudd får alle e61, så det er bare å vente på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er feil, Preface kom med 525d i 163 (hverfallt i Tyskland) og 177 hk versjon.

520d preface kom i hhv 150 (Norsk versjon) og 163 hk versjon.

På facelift så ble 520d bumped opp til 177hk og 525d til 197 hk, sistnevnte er en 3 liter.

Ideelt sett er det vel denne motoren en idealist ville anbefalt deg, evt 525i motoren med 218 hk.

Har selv hatt 09' 520dat i Le mans blå farge med lyse beige komfortseter, fantastisk komfort, 5 serie ER jo den beste BMW man kanskje får. Men hadde nok litt vonde drømmer om bakluke trøbbel og panorama trøbbel = dyrt!

At man automatisk skal få dette fikset på garanti... vel! Personlig syns jeg 6 trinns automat er litt masete til 520d, så ville gått for motorene jeg anbefalte ovenfor, ville nok fokusert på 09-10' modellen.

 

Men det står da facelifter (520d) med 163 hk. I følge finn.no vel og merke. Mener du at alle facelift er levert med 177 hk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt opp mange ganger.

520d m47n2 = 163hk ----- eller 150hk i nedjustert versjon.

520d n47 = 177hk ----- eller 163hk i nedjustert versjon

 

Som dere ser er det "rom for misforståelser".

Forøvrig:

525d m57n = 177hk ---- eller 163hk i nedjustert versjon

525d m57n2 (3,0 liter) = 197hk

 

525d 163hk bør derfor være en meget interessant bil mtp import eller om du får den billigere pga lav effekt. Felles for "nedjusterte" biler (De tre første her) er at det kun er en ørliten forskjell i software som skiller dem. Man kan derfor (forutsatt at mapperen vet hva han driver med) enkelt justere opp til orginal effekt, og ved evt tuning kan man ta ut det samme som fulleffektsversjonene kan ved tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til 520d, synes jeg dette er verdt å merke seg vedrørende effektvirrvarret;

520d LE = 150hk / 340Nm frem til 09/2007
520d = 163hk / 340Nm frem til 09/2007
520d = 163hk / 350Nm fra 09/2007
520d = 177hk / 350Nm fra 09/2007

Det er verdt å merke seg at 520d LE og 520d (M47) frem til 09/2007 er levert både som pre-LCI og LCI (LCI = facelift = etter 03/2007). 520d LE og 520d LCI frem til 09/2007 har begge gammel, mekanisk girvelger (automat), mens seks og åttesylindrede motorer fikk elektronisk girvelger fra 03/2007. Elektronisk girvelger fikk 520d først ved den nye motoren (N47) etter 09/2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er litt skeptisk.. Swirl flaps og registertrøbbelet til N47 skremmer meg litt. Min 08.318d fikk ordnet register på aksjon, i tillegg så har den ikke swirl flaps.. Men E60/61 er da en så fryktelig fin bil=) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...