Gå til innhold

Generell info om E60/E61 520d facelift.


ESER
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Otis skrev:

Kjøp m57 da :)

Eventuelt finne en som registerfeil har blitt ordnet på? Bilen kan vel ikke være gammel for å tegne motor/gir forsikring hos forsikringsselskap?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er også en mulighet. Bruker å være maks 8 år på slik ekstra forsikring. I tillegg så kan det være 100kkm med 25% egenandel, 150kkm med 60% egenandel og 200kkm med 75% egenandel feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ESER skrev:

Undersøkte hos Gjensidige nå, der var det 8 år og maks 200kkm. Men M57 har også disse swirl flapsene?

M57TU2 med 197hk har ikke swirlflaps. Ellers har alle motorer det.

1 time siden, Julianv skrev:

525/530d M57 i facelift og med automat har det i alle fall ikke. Usikker på 520d :) 

M57TU2 med 197hk har ikke swirlflaps. Ellers har alle motorer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle 525 facelift med 197hk denne motoren? Noe annet å utsette på den, eller er det et sikkert valg? Hvordan er automat kassa her? Det er ikke samme kasse som i 520?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.8.2016 at 18.42, Ron Jeremy skrev:

Det er feil, Preface kom med 525d i 163 (hverfallt i Tyskland) og 177 hk versjon.

520d preface kom i hhv 150 (Norsk versjon) og 163 hk versjon.

På facelift så ble 520d bumped opp til 177hk og 525d til 197 hk, sistnevnte er en 3 liter.

Ideelt sett er det vel denne motoren en idealist ville anbefalt deg, evt 525i motoren med 218 hk.

Har selv hatt 09' 520dat i Le mans blå farge med lyse beige komfortseter, fantastisk komfort, 5 serie ER jo den beste BMW man kanskje får. Men hadde nok litt vonde drømmer om bakluke trøbbel og panorama trøbbel = dyrt!

At man automatisk skal få dette fikset på garanti... vel! Personlig syns jeg 6 trinns automat er litt masete til 520d, så ville gått for motorene jeg anbefalte ovenfor, ville nok fokusert på 09-10' modellen.

 

Kan du spesifisere masete? Girer den mye opp og ned når du ligger å "cruiser" liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ESER skrev:

Har alle 525 facelift med 197hk denne motoren? Noe annet å utsette på den, eller er det et sikkert valg? Hvordan er automat kassa her? Det er ikke samme kasse som i 520?

Alle 525d med 197hk har akkurat samme motor. Det er forøvrig samme girkasse i 520d og 525d. Ratet til 450nm. 

2 timer siden, ESER skrev:

Kan du spesifisere masete? Girer den mye opp og ned når du ligger å "cruiser" liksom? 

Jeg har kjørt 520d med 177hk og den er prikk lik min egen 525d på skift kvalitet. Nå slippes ikke turtallet så langt ned som på 525d, men det er kanskje bare bra. Da slipper du brumming fra motor på lave turtall, noe en 4 sylinder lager ved turtall under 1200ish. 

Viktig å ta med at en 520d ikke har samme utveksling på girkasse enda det er samme kasse. 520d har ca 1900 omdreininger ved 100kmt, mens en 525d/530d/535d har ca 1400 omdreininger. Man har 2000 omdreininger ved 136kmt på R6.

Ellers er det positivt med 520d da jeg synes den er noe lettere i nesa enn R6. Synes den var litt mer villig til å svinge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når sant skal sies så er ikke disse automatkassene perfekte mht skift kvalitet i enkelte gir, men jeg synes den er flink å velge gir på rett turtall og den lærer seg fort hvordan man kjører.
Mulig noen ikke er enig med meg, men etter å prøvd 8 trinns automat i en E70 fra 2011, så er denne 6 trinnskassen rimelig dårlig på skiftkvalitet i enkelt gir.

Til tross for dette, så ville jeg uansett ha valgt automat hver gang i denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...