Gå til innhold

Problem med kjølesystem M52 motor, prøvd alt


-oddi-
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har problem med kjølesystemet på min E38 med M52B28 motor. Det er tydeligvis utrolig mye luft i systemet, da radiatorslangene er knallharde

Har til nå byttet:

Radiator, termostat, termostathus, vannpumpe, viskosekobling.

Har prøvd å sett på all verdens av tips og videoer på nettet angående lufting, men likevel ingenting som fungerer.

Det som er rart er at når jeg setter temp på varmeanlegg på maks og setter på vifta, så forsvinner lufta ut av kjølesystemet gjennom lufteskruene, og det renner kjøleveske uten noe luft ut. Kjører jeg en liten tur, så er slangene harde igjen.

Kan nevne at begge radiatorslangene er varme og at jeg ikke ser noe antydning til olje i kjøleveska.

Vis noen har noen gode tips, så er jeg veldig takknemlig for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis toppakning er gåen, skulle ikke gjerne nåla på tempmåler har steget også?.

Den står stabil midt på. Men jeg har gått inn på kjørecomputer, så føler jeg med tempen, og ser at temp ligger stort sett på 94-99 grader ved kjøring

Termostaten jeg har nå åpner seg på 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -oddi- skrev:

Men vis toppakning er gåen, skulle ikke gjerne nåla på tempmåler har steget også?.

Den står stabil midt på. Men jeg har gått inn på kjørecomputer, så føler jeg med tempen, og ser at temp ligger stort sett på 94-99 grader ved kjøring

Termostaten jeg har nå åpner seg på 92

Hvordan vet du at du har luft i systemet om tempen ligger midt på? Når du setter vifta på og temp så vil viften blåse gjennom varmeapparat registeret som er en liten radiator, noe som vil føre til at temperaturen synker i kjølesystemet og man får mindre trykk når tempen synker.

Slangene på min er også bra harde, men det har aldri vært noe problem, det er jo mye varme i disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg går ut ifra at jeg har luft i systemet, når nåla ligger midt på, er at jeg har prøvd og lufte bila når den har vært driftsvarm med motor på. Da er det utrolig mye luft som kommer ut av lufteskruene.

( Har prøvd ved kald motor. Uten motor på med vifta på minimum, temp på max.)

Prøvde og lufte nok en gang i går,  kjørte jeg meg en tur etterpå, og da var radiatorslangene myke.

Hadde mye varme på varmeapparatet når jeg kjørte meg en tur, og merket at nederste slange var nesten kald.

Sånn skal det vel ikke være?.

Skrudde ned varmen på varmeapparatet, og da ble nederste slange varm igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...