Gå til innhold

Hvilke vinterdekk har du på din e39?


gullsakar
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Ja, tidlig ute jeg vet det men jeg har begynt å tenke på vinterdekk siden jeg skal ha nye i år.  Ønsker å høre deres erfringer med vinterdekk til e39 touring eller andre 5 serier uten xdrive. Har søkt å lest tidligere tråder men årene går og dekk blir stadig bedre. Da jeg kjøpte min bil stod den på goodyear ultragrip med pigger. gjorde det brta i NAFs test i fjor med 4 plass men jeg likte ikke disse pga dårlig komfort og støy. Har også kjørt tidligere med Hakka 7. Veldig gode piggdekk og oppfølgeren Hakka 8 ennå bedre sikkert. Men er det nødvendig?

Er lysten på å prøve piggfritt i år. Komforten er jo sykt mye bedre og jeg føler det er meget sjelden man 'trenger' pigger. Bor på sørlandet og her er det stort sett slaps eller asfalt type tørr eller våt. Har hytte på fjellet men der er det som regel snødekte veier. Om ikke er kjettingene kjappe å hive på.

På en e46 jeg hadde tidligere hadde jeg piggfrie continental og det var aldri noe problem å komme seg rundt på vinteren.

Jeg tenker da evt å gå for en av de øverste plasseringene i NAFs dekktest som kommer før vinteren. Tiden vil vise hvem det blir..

Har vi plass til en til dekktråd? In case, skyt inn din mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke dimmensjon i det hele tatt? Å gå opp i profil hjelper veldig.

Ellers så synes jeg nok ikke det er verdt pigg når du kun trenger det noen få dager i året. Dog, de dagene trenger du enten pigg virkelig, eller så må tempoet enda lengre ned enn det folk flest tror.

Har kjørt en del Hakka, og de er suverene når det faktisk er glatt. Når det ikke er glatt er de vel bortimot de dårligste av "premium" dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Nokian Hakka 5 med pigg på min forrige vinter, veldig fornøyd med de :) Dama kjørte med noe billige piggfrie dekk og gikk rett fram i rundkjøringen på is når hun lå i 25kmt, mens jeg kjørte gjennom i 45 uten å skli noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TRF-Racing skrev:

Du nevner ikke dimmensjon i det hele tatt? Å gå opp i profil hjelper veldig.

Ellers så synes jeg nok ikke det er verdt pigg når du kun trenger det noen få dager i året. Dog, de dagene trenger du enten pigg virkelig, eller så må tempoet enda lengre ned enn det folk flest tror.

Har kjørt en del Hakka, og de er suverene når det faktisk er glatt. Når det ikke er glatt er de vel bortimot de dårligste av "premium" dekkene.

Dimensjon avhenger jo litt om man velger pigg eller ikke. Dekkene jeg kjørte sist vinter var 215/60-16 og vil nødig gå særlig bredere om jeg velger pigg. Piggfritt derimot kan jeg fint gå opp på 225-235. 

Nå har jeg kjøpt noen brukte felger i 17" for det er penere og gir bedre plass rundt bremser for vask og vedlikehold. Så 225/50-17 eller 235/45-17 er begge innafor på rulleomkrets. 

Noe som er litt rart er at når jeg byttet til sommerdekkene tidligere i år ble bilen betydelig høyere en med goodyear dekkene og bunnplate subbet ikke lengre nedi på humpler osv. 

Som dere ser her så skiller det pent lite på diameteren som vel avgjør høyden? Dekktrykk spiller selvsagt inn men den var alltid på normalen. 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Nokian Hakka 8 med pigg på min E82 123d. Var utrolig fornøyd med tanke på Comfort og feste på glatt underlag! Anbefales. Men mye pigger gir jo litt volum må påpekes, igjen derfor man har radio..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, danskiii skrev:

Hadde Nokian Hakka 8 med pigg på min E82 123d. Var utrolig fornøyd med tanke på Comfort og feste på glatt underlag! Anbefales. Men mye pigger gir jo litt volum må påpekes, igjen derfor man har radio..

Har samme dekkene på min e90. helt enig med deg, veldig gode dekk. De bråker en del, men nå kjører jeg med 225/40-18, så kan vell ikke forvente annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bergen er dem veldig brukandes.

kjørte med dem på 18" felger på 7eren min vinteren 2014/2015.

235 50 18 og 255 45 18. uten antispinn, stod ikke fast :P

vi har vel 2 dager mer kansje is på veien, bare å kjøre forsiktig.

er vel ikke mangen piggfrie som er bedre

 

piggdekk er falsk trygghet, selv om man har pigger så stopper det ikke med en gang, og det er det mangen som glemmer eller tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med Hakka R2 piggfritt. Veldig fornøyd med dekka, sitter godt på snø og helt ok på is. Kan ikke forvente at det sitter som støpt på is heller, men sjeldent man støter på rein holkeis. Relativt stabile på asfalt og. Kommer i fra Hallingdal så blir endel kjøring på fjellet, men har enda til gode å sette meg fast (bank i bordet).:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...