Gå til innhold

Min første E39 😃


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Må holde tråden din oppe. Kjekt og se hva andre gjør med sin E39 😀

Droppet 523i og gikk helder for en 530d anger ikke et sekund men hører pengeboka skriker 😂

Fortiden holder jeg på å bytte ut div små ting. Venter på ei pakke fra koed kommer vel til uka kanskje 😀 Er noe små rust her og der men det blir ikke tatt før til våren når tempen blir høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare jeg som har hatt problemer med topran-kamsensor altså! Hadde problemer med min m52b20 nemmelig og bestilte en slik (nå viste det seg at det var dårlig kontakt i tenningsnettet til coilene). Men selv etter at jeg skiftet det så gikk ikke bilen som den skulle, da jeg tok diagnose så viste det seg at det var kan-sensor som var problemet. Jeg byttet tilbake til orginal da det ikke var den som var feilen, og vipps så funket bilen akkurat som den skulle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ///Bmw-Tor skrev:

Må holde tråden din oppe. Kjekt og se hva andre gjør med sin E39 😀

Droppet 523i og gikk helder for en 530d anger ikke et sekund men hører pengeboka skriker 😂

Fortiden holder jeg på å bytte ut div små ting. Venter på ei pakke fra koed kommer vel til uka kanskje 😀 Er noe små rust her og der men det blir ikke tatt før til våren når tempen blir høyere. 

Ja jeg så at du ombestemte deg i tråden din. Vil tro at det er en god kraftpakke i disse 3-liters dieselmotorene ? 👍 Gratulerer så mye med ny bil 😃 Har du ny tråd på denne bilen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, BjornarHS skrev:

Ikke bare jeg som har hatt problemer med topran-kamsensor altså! Hadde problemer med min m52b20 nemmelig og bestilte en slik (nå viste det seg at det var dårlig kontakt i tenningsnettet til coilene). Men selv etter at jeg skiftet det så gikk ikke bilen som den skulle, da jeg tok diagnose så viste det seg at det var kan-sensor som var problemet. Jeg byttet tilbake til orginal da det ikke var den som var feilen, og vipps så funket bilen akkurat som den skulle! :)

Ja man skal nok stole på det diagnoseverktøyet sier, såfremt det er et godt diagnoseprogram og verktøy. Diagnosen sa kamsensor på min, og null forskjell da jeg satte i topran kamsensorkabel. Kjøpte orginal hos Sulland og vips så funka bilen som den skulle igjen 😃 Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe uorginale strøm eller sensorkabler noe mer 😉 Bra du fant ut av problemet med bilen din da 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ja jeg så at du ombestemte deg i tråden din. Vil tro at det er en god kraftpakke i disse 3-liters dieselmotorene ? 👍 Gratulerer så mye med ny bil 😃 Har du ny tråd på denne bilen ? 

Takk takk 😀 Litt mer luksus bil det her en den andre men så hva prisen noe annet å :P 

Drar godt unna 😀 Hadde vært kjekt med 40+ hk til, men vet ikke om automat kassa tåler det (spørs litt på kjøringa å da)

 

http://bimmers.no/forums/topic/810936-bmw-tor-e39-530dat/?page=3#comment-3165320

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin daily driver tråd :D

Som du sier kan det være en fin tråd å henvise til ved et eventuelt salg av bilen. Så får man dokumentert alt. 

I tillegg liker jeg vel så godt å lese om slike biler, enn strøkne bygg og show & shine prosjekter.Fikk nesten lyst å lage tråd på min 01 520d e39, men ikke før det blir noe å fikse på den :P

Må si e39 har overrasket meg positivt. Slike biler skal jeg ha flere av! De har det beste fra komforten fra nyere bmwer, samtidig som den ikke har all elektronikken. Hadde en e60 og der var det modulfeil, sensorfeil, automatfeil osv. E39 virker mer som en bil du kan stole på, selv om e60 var som å sitte i et luftslott på langtur (ikke msport)

Fint å se du passer på bilen :D du har 2.5 litern som drar bedre enn den nyere m54b22 motoren. Skulle jeg utsette noe på bilen, så måtte det være at den skulle vært manuell. Men det er smak og behag :) disse bilene finnes snart ikke i manuell uten at dem er råna ihjel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden jeg har vært her og lagt igjen no info 😖

Det som er gjort siden sist, er at jeg oppdaget at teppet var dritbløtt på begge sidene bak. Det var helt tilfeldig at jeg kjente på teppet med hånda da jeg ventet på at bilen skulle bli ferdig vaska i maskina. Jeg fikk dratt av lister og løfta opp teppet. Det bare rant vann ut av "demperskummet" 😖 Først så klarte jeg ikke helt å skjønne hvordan det hadde blitt så vått. Jeg spurte litt rundt og fikk tips om at det kunne være dårlige pakninger i dørtrekka.

Uansett, først gikk jeg grundig til verks med å få tørka opp den dritblaute "svampen" av et bakteppe 😉 Det trodde jeg skulle gå greit fra ene dagen til den andre 😂 Det tok ei god uke gitt 😉

Jeg tok under tørkinga, ut begge framstolene. Dette for å få løfta teppene skikkelig opp. Tørkemaskina mi var noe så avansert som en 2000W vifteovn av billig merke 😂 Men den dugde den.

Da alt endelig ble tørt, satt jeg inn førerstolen og kjørte ned i vaskehallen for å se om jeg kunne få øye på hvor lekkasjen kom i fra og om det da stemte med dårlige dørpakninger. Og svaret fikk jeg. Dørtrekka var tette som en politikerhjerne de 😂 Men det var ikke gulvet. Stedene der det var blitt sveisa på plater over rusthullene, var slettes ikke tett. Det var tydelig da maskina satte i gang underspylinga 😂 Det strømmet inn greit med vaskevann skal dere vite 😂 Men da fikk jeg ihvertfall svaret på hvorfor jeg hadde dritblaute tepper 👍

Min eminente løsning på lekkasjeproblemet ble kjapt og enkelt bestemt. Jeg reiste rett hjem og fikk tørket opp vaskevannet. Deretter slipte jeg rent for rustbeskyttelse som var påført etter platene som var sveisa på over hullene. Så satte jeg under gulvet, ei kraftig lampe. Dette for å se hvor hullene var. Veldig kjekt. Da strålte det der hvor alle de bittesmå hullene slapp lyset igjennom. Så var det bare å ha på tettemasse i form av metallsparkel for min del. Lot dette tørke og slipte det jevnt og glatt. På toppen av dette la jeg over glassfiberstrie, polyester og herder. Så pusset jeg på nytt og lakkerte over med understellsmasse og lot dette tørke skikkelig.

De som har fulgt tråden fra start av, kunne lese at dette er et prosjekt type "fattigmann" 😉 Jeg har ikke særlig god råd og bruker de midlene jeg har til disposisjon. Skulle jeg selge bilen videre, vil den som kjøper bilen få vite eksakt hva som er gjort. Jeg lurer ingen.

Uansett, etter å ha tettet igjen på denne måten, reiste jeg på nytt ned i vaskehallen og kjørte gjennom for å sjekke på nytt. Nå var det knusk tørt og på den måten en suksessfull jobb 👍

Jeg glemte helt å dokumentere denne jobben med bilder 😖 Det var litt synd 😢 

Så fort det blir vår og grei temp, skal jeg løfte opp bilen bak, legge meg under og slipe ned rundt der hvor platene er påført. Deretter skal jeg kline på med rustfjerner/omvandler. Siden det bare er påført stålplater over rusthulla, så kan man jo selvfølgelig se rusthulla og dette er ikke noe pent. Derfor blir det å slipe og pusse det så rent som mulig og deretter gjøre samme jobben som inni bilen. Stålsparkel, pussing og deretter et lag med glassfiber for at det skal se jevnt ut. Så lag på lag med understellsmasse slik at det ikke synes noe som helst.

Dette har jeg gjort før også, så jeg vet det blir seendes helt fint ut. Dette er en type løsning som dessverre mange andre har gjort før meg, men som jeg mistenker sjeldent blir opplyst til neste eier. (Juks og bedrag) Men det blir ikke tilfelle her. Så dette er arbeid som gjøres for MIN DEL. Sånn at jeg kan ha en bil som ikke har dritblaute tepper og som ser bra ut for meg i den tiden jeg har bilen. Jeg har også erfaring på at en slik "reparasjon" ikke blir noe problem på en EU-kontroll. Så håpet mitt er at denne jobben fører til enda en periode med godkjent bil 🙏

Ja ja, blei en skikkelig avhandling dette her 😂 Men håper jo at noen gadd lese dette. Du må gjerne ha meninger om jobben jeg har gjort 😉 Den er så til de grader amatørmessig, men ærlig da 👍 Og det får funke til mitt bruk, og jeg hadde ikke valgt denne typen arbeid dersom jeg hadde hatt en entusiastbil. Da hadde jeg heller spart penger og fått det gjort skikkelig 😃

Ang bildene jeg la ved teksten, så skjedde noe som fikk meg til å klø skikkelig i nakken 😖 Plutselig ville ikke bagasjelokket åpne seg. Hverken elektrisk eller med nøkkel. Det viste seg at det lille staget som går fra nøkkelhullet til låsemekanismen hadde falt ut av sporet sitt 😖 Løsningen ble ganske kreativ, om jeg får si det selv. Jeg har heldigvis skiluke, så jeg tok ei jordkrafse og fikk tak innunder plastdekslet over mekanismen og rev den av. Deretter brukte jeg et kosteskaft til å sentrere staget over hullet den skulle inn i, for deretter å bruke et langt vater til å dunke staget på plass 😂 Dette var ganske vanskelig, siden jeg arbeidet fra baksetet i bilen som er nesten et par meter unna og det faktum at jeg er litt skjelven på henda og begynner å få litt redusert syn (tror jeg) 😂 Lykken var stor da jeg kunne få opp igjen bagasjelokket 👍

Det andre bildet viser litt fornuftig vedlikehold ifbm vinter, kulde og masse småkjøring, nemlig batterilading 👍😉

Utover dette så behandler jeg bilen min pent. Jeg tørker støv innvendig og vasker bilen minst én gang i uka gjennom vinteren. Dette forp*#%te saltet er viktig at ikke ligger på mange dagene av gangen. Billig forsikring da å vaske ofte 😃

Bilen fungerer knallbra, men merker litt rakling i forstilling når jeg kjører på "vaskebrett" underlag. Så mistenker no slitasje på enten bærebru eller rakkestag/kyllingbein. Men det er greit. Slitedeler er slitedeler, så får sjekke det skikkelig til våren og få bytta det som er slitt 👍 Så langt har jeg siden i høst (oljeskift), ikke vært nødt til å etterfylle hverken olje eller kjølevæske, så det virker som motoren er i bra skikk 😃

Ja ja, det får være nok info for denne gang. Takk til deg som gadd lese alt dette her 🙏😂

IMG_9535.JPG

IMG_9536.JPG

IMG_9537.JPG

IMG_9515.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg dro rett på Sulland (Bmw) og bestilte ny plastforing der som det lille staget skulle inn i 😉 Vil ikke at dette skal gjenta seg 😖 Møkkajobb å knotete å få til. Så bildet er av den nye foringa som er orginal og forhåpentligvis holder staget på plass til evig tid 🙏😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.11.2016 at 11.57, Evopower skrev:

Fin daily driver tråd :D

Som du sier kan det være en fin tråd å henvise til ved et eventuelt salg av bilen. Så får man dokumentert alt. 

I tillegg liker jeg vel så godt å lese om slike biler, enn strøkne bygg og show & shine prosjekter.Fikk nesten lyst å lage tråd på min 01 520d e39, men ikke før det blir noe å fikse på den :P

Må si e39 har overrasket meg positivt. Slike biler skal jeg ha flere av! De har det beste fra komforten fra nyere bmwer, samtidig som den ikke har all elektronikken. Hadde en e60 og der var det modulfeil, sensorfeil, automatfeil osv. E39 virker mer som en bil du kan stole på, selv om e60 var som å sitte i et luftslott på langtur (ikke msport)

Fint å se du passer på bilen :D du har 2.5 litern som drar bedre enn den nyere m54b22 motoren. Skulle jeg utsette noe på bilen, så måtte det være at den skulle vært manuell. Men det er smak og behag :) disse bilene finnes snart ikke i manuell uten at dem er råna ihjel.

 

Sorry dritseint svar 😖 Ikke nøl med å lage tråd 👍 Kult med daily driver-tråder 😃 Takk for oppmuntring ang å holde tråden oppe 😃 Jeg skal forsøke å være litt mer aktiv og ta flere bilder av ting og tang 👍

E39 er nydelig å kjøre. Nesten så digg at det blir kjedelig 😉 Jeg er en E34-entusiast og finner det mer moro å ratte en sånn enn E39 😉 Men nå skal jeg ikke ha en E34 før jeg har mulighet til å få tak i en som er i virkelig god stand. 

Ang at min har automat, så er det selvvalgt. Jeg liker best å kjøre biler med automat. Har ikke no rallygen i meg og er mest opptatt av cruising 👍 Dama har overtatt gamle E34'n min (520i) med automat. Og jeg må si at det er ganske mye mer bånndrag og kraft i en 523i med 2,5-liters motor. Det tar ikke lange tiden opp til 200, mens 520'n til dama sliter med å komme opp i sånne hastigheter i det hele tatt 😂

Så du får lage deg en tråd på 520'n din 😃 Jeg er glad i å lese om folk som pludrer med bila sine, enten det er en vask eller et oljeskift 😃 Takk for at du følger 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Får holde tråden bittelitt oppe og går. Har jo kjøpt meg et nytt prosjekt. En 1991 525i med motor fra nyere modell (vanos)

Uansett, niåtredven tusler og går. Ikke vært noe tull etter jeg fikk skiftet til ny orginal kamsensor. Bilen er toppers og frakter meg trygt dit jeg skal 😃 Vasker den minst en gang i uka sånn at stålmarken ikke skal få ta overhånd 😃

Snart skal den få litt mer fiks under i form av å pynte rundt der det ble sveiset inn nytt stål i gulvet. Det ser ikke pent ut fra pundersiden, så der skal jeg finne på noe så det ser helt og pent ut 👍 Så skal framskjermene tas av og pusses rent for rust og lakkes. Det skal jeg gjøre selv så her legges det ikke vekt på show-finish 😉

Er litt usikker på hva jeg gjør når 525'n blir fiksa og eu-godkjent. Men spørs om jeg ikke velger å selge da. Men har ikke bestemt meg 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Huff, her har det vært stille lenge 🙈 Men det skjer lite. Bilen er verdens mest stabile. Aldri noe tull. Starter og går hver dag. Alt funker. 

Men kikka litt i mappa i hanskerommet og fant frem serviceheftet. Der kunne jeg lese at bilen hadde fulgt servicen hele vegen fra 1998 og frem til jeg kjøpte den i sept 2016, minus service i 2013 og det er sjeldent eller aldri at jeg har eid en bil med så komplett hefte. 

Så kanskje ikke så rart at den har vært så problemfri den tiden jeg har eid den 😃

Men nå hadde jeg bilen på EU-kontroll og var spent på resultatet. Og jaggu var det bare toerfeil på avgass og rustne håndbrekkwirer 😃 

Jeg var i grunn litt overrasket fordi det rister i rattet ved nedbremsing, bilen er litt lavere på ene siden foran (defekt fjør/demper ?) og det klakker i noe på rufsete vegunderlag (bærekule/stabstag ?) Så stusser litt over at bilen ikke fikk toerfeil på noe av dette 🤔

Ja ja, uansett så gjorde jeg en real bestilling på Koed. 

Luftfilter, plugger, veivhusventilasjon og toppdekselpakning, samt at jeg kjøpte en sportskatalysator (brukt) av en her på forumet. Forsøker å få ned CO som var altfor høy, ved å skifte disse kompinentene. Funker ikke dette så får jeg bestille nye lambdasonder. 

Handla også nye håndbrekkwirer, brekksko og alle fjører og sånne ting 👍 

Så når jeg får montert dette og forhåpentligvis får bilen godkjent, skal jeg handle nye skiver og klosser samt ha bilen på stag/foringssjekk hos NAF og få avklart hvorfor det skrangler i forstillinga. 

Jeg skal også få skifta servoolje og servooljebeholder. 

Greit å legge penger i denne bilen som har vært så trofast og når våren kommer skal jeg pusse ned rusta og flekklakkere den så det ser helt og ok ut 😃 C143228F-1EAB-411C-9890-853189B503DB.thumb.jpeg.a922395fec343f13ca02081f5a269124.jpeg

Sportskatt jeg fikk rimelig av Eirik Viste 👍 Håper på plug&play 🙏4860EFD8-8B42-4648-A881-4E09AC4169C2.thumb.jpeg.498ecbd3bedd93230a4de86b17192342.jpeg

Får kanskje litt røffere låt også ?831A2F5E-6D01-43CD-8C5B-DB11B2850E03.thumb.jpeg.ba5a94e4041e532ec2e83bf853b02d46.jpeg

Stæsj fra Koed 😃C5A94935-C84C-442E-9F59-6121533A631D.thumb.jpeg.d4009fa39695bd02f6cf0fc7299a9926.jpeg

Veivhusvent fra Vaico håper jeg holder mål 🙏334A4D96-BBCD-4DC2-A466-46BE4577DE80.thumb.jpeg.08b3cfab470872e8e6ce08748327c27b.jpeg

Håndbrekksko93D9DA1F-328E-4DF7-AF2F-3886C20CBEFE.thumb.jpeg.fbe35d7af70f5f86af9c77cd9a006eaa.jpeg

Mange sier at det eneste som duger er NGK-plugger, men Fredrik på Koed sa at det er bare tull og fjas. Tiden får vise 😉C13C3091-0984-4ACB-AC5C-A12DA9259AC4.thumb.jpeg.4bbb4581a0cb78debf5e6c42204a798f.jpeg

Ny orginal toppdekselpakning 👍5BA6F7E7-5EED-4E07-8A9B-74C0C55C9851.thumb.jpeg.8cc9f959f9f2983fcb345c7ef49dde62.jpeg

Spennhylse, muttere og pakninger til den «nye» katalysatoren 👍312FBBCA-F18A-48C3-BB03-799C318EC0F2.thumb.jpeg.d1936c9ffd946d72eda49bf84bcb72d9.jpeg

Håndbrekkwirer og alt det andre nytt og ferskt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se liv igjen her .:).

Enn kan med god samittighet koste på litt penger på denne .

Når du har en stabil hverdagsbil ,er det greit å ta en service ,sånn at den fortsetter å levere .:).

E39 tror jeg er gode biler og mye komfort ikke minst .

Men nevner det her og,vi blir ikke arbeidsledig med gammel bil som hobby og hverdagsbil .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...