Gå til innhold

Min første E39 😃


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Deilig å endelig ha fått bilen hjem igjen 😃

I dag har det vært en dag der jeg har fått skrudd på alt som ble skrudd av ifbm sveisinga, masse plast og deksler, samt vask og shinings innvendig 😃 Gud hjelpe meg så fælt det ble inni bilen av støv og røyk etter sveisinga, så det ble full vask og vask og skinnbehandling av interiøret 😃 Så nå er det reint og digg inni bilen 😃

Men vi er ikke ferdige da 😉 Har fått sveiset igjen hullene i gulvet bak. Ting tar tid når man ikke har erfaring. Men det er ok. 16 oktober skal vi få sveisa kanalen bak og helgen etter skal skjermene foran skrus av og rust fjernes 👍

Da vil bilen være tilnærmet rustfri 😃

Når vi har gjort disse greiene, skal vi gyve løs og fremdørene under list, samt høyre bakskjerm skal lakkes på nytt siden det ble mer skjoldet enn jeg kan akseptere 😜

Til slutt, forhåpentligvis i oktober, skal jeg bestille time hos et firma på Tynset som utfører Fluid-Filmbehandling 😃 Det skal visst være genialt på biler der rust har begynt å bli en utfordring.

Da tenker jeg at vinteren bare kan komme og bilen vil være rustet for å ikke ruste 😉

Skal selvfølgelig ta masse bilder så fort vi starter på igjen 😃 Gøy med sånne forumer der man kan få motivasjon og spirit til å holde bilene i orden 😃

IMG_9255.JPG

IMG_9257.JPG

IMG_9258.JPG

IMG_9259.JPG

IMG_9261.JPG

IMG_9263.JPG

IMG_9265.JPG

IMG_9266.JPG

IMG_9267.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetid på resten av mine gjøremål med bilen 😖

Uansett, nå er time bestilt hos RATS i Østfold, for skift av olje og filter på kassa.

Den får noen raptuser noen ganger når den er kald. Dersom jeg er litt rask på labben med å smokke den fra revers til drive, kan den være litt brutal og hogge til. Den kan også feks, være slik ved kald kasse, at jeg kjører de ca 400 meterene fra meg og ut til hovedveien og stopper for å vente på å komme utpå, at den hogger seg i gang når jeg da har feks stått i ti sekunder og ventet og gir gass.

Når den er varm, har den ingen symptomer på noe feil. Da girer den ganske så fint. Men både jeg og han som utførte diagnose på bilen, sitter med en følelse av at kassa har litt for lite olje eller at olja er gammel og slitt.

Så derfor har jeg bestilt time hos dette automatkasse-verkstedet, i håp om at ny fersk olje skal gjøre susen 🙏

De utfører visstnok noe som heter fjerning av adapsjon etter oljebytte. Er det en slags resetting av kassen ? Blir ikke helt klok av det jeg leser på nettet.

Uansett så blir det en trygghet å få ny olje og nytt filter på kassa. Det koster litt, men fanken heller, det er bedre enn å rase kassa på ett eller annet tidspunkt og alt maset etterpå med å skaffe en ny brukt kasse som man aldri sikkert vet hvordan er 😜

 

IMG_9282.JPG

IMG_9283.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratuler med e39 😀

Får min e39 nr 2 neste torsdag/fredag en svart 523i 1998 mod gått 290 000 km. 6 år siden sist jeg hadde e39 og savnet har vært stort etter jeg solgte 525ia 2003 mod.

Skal kjøpe den av en i slekta til fruen, som er mekaniker så han har passet på bilen den tiden han har hatt den. Hva noen små ting som måte fikses som hva feil og få sen inn på EU kontroll neste torsdag, så da blir den godkjent i 2 år til :) Men har noen rust flekker som må fikses på høyre framskjerm, bagasjelokk og lista under og noen små flekker under dørene. Ellers noe  små ting som innstegslister som er slitt, frontrute som kanskje skulle vært byttes snart da den har en del riper.

Det første som blir gjort er vel og fjerne rusten selv samme som deg da økonomien ikke er på topp fortiden. Samt litt små ting som spoiler som er ferdig lakket fra eBay (lurer litt på hvordan kvaliteten er😜 ) og interiørlys i hvit eller samme som deg og bytte ut dem svarte nyrene og sette på chrome. Ellers er planen og holde bilen preface og ikke har på no facelift. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.10.2016 at 20.08, ///Bmw-Tor skrev:

Gratuler med e39 😀

Får min e39 nr 2 neste torsdag/fredag en svart 523i 1998 mod gått 290 000 km. 6 år siden sist jeg hadde e39 og savnet har vært stort etter jeg solgte 525ia 2003 mod.

Skal kjøpe den av en i slekta til fruen, som er mekaniker så han har passet på bilen den tiden han har hatt den. Hva noen små ting som måte fikses som hva feil og få sen inn på EU kontroll neste torsdag, så da blir den godkjent i 2 år til :) Men har noen rust flekker som må fikses på høyre framskjerm, bagasjelokk og lista under og noen små flekker under dørene. Ellers noe  små ting som innstegslister som er slitt, frontrute som kanskje skulle vært byttes snart da den har en del riper.

Det første som blir gjort er vel og fjerne rusten selv samme som deg da økonomien ikke er på topp fortiden. Samt litt små ting som spoiler som er ferdig lakket fra eBay (lurer litt på hvordan kvaliteten er😜 ) og interiørlys i hvit eller samme som deg og bytte ut dem svarte nyrene og sette på chrome. Ellers er planen og holde bilen preface og ikke har på no facelift. 😂

Gratulerer med 523i 👍

Kikka på tråden din og bilen ser fin ut 😃 Greit å skaffe en bil som tydeligvis er blitt tatt godt vare på 😃 Jeg var litt uheldig med min når det gjelder rust, men så ga jeg ikke så mange kronene for den 😉

Nå har kamsensoren gått også og jeg fikk tak i en uorginal som ikke virket. Så nå blir det å bestille en orginal sensor.

Du får holde tråden din i gang 👍 Artig å følge tråder det folk viser at de tar godt vare på bilene sine på en rimelig hverdagslig måte 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg oppdaterte, men har ikke ligget helt på latsiden av den grunn 😉

Har vært hos Rats i Båstad Østfold og skifta olje og filter på kassa. Da verkstedarbeideren testa bilen sa han at det virka som om bilen var en 520 og at den gikk veldig dårlig. Jeg hadde rett og slett ikke merka at bilen hadde begynt å gå dårligere 🙈

Han tok da diagnose på motor og fikk opp kamsensorfeil. Tilfeldigvis hadde han selv en E39 og hadde en sensor liggende, ubrukt.

Da jeg kjørte hjem igjen etter oljeskiftet merket jeg selv hvor daff bilen var 😖

Så jeg var rask med å skifte sensoren da jeg kom hjem, men til ingen nytte. Bilen gikk like dårlig. Jeg reiste ned til en kompis med diagnoseutstyr og fikk fremdeles opp kansensorfeil. Da kjørte jeg hjem, fisket den gamle sensoren opp av søpla, rengjorde kontakten, kobla fra batteriet og bytta tilbake. Da jeg kobla til batteriet og starta opp for å teste bilen en tur, gikk den som den skulle igjen 😃 Masse bånndrag og en helt annen lyd og snerr i motoren 😃

Men gleden var kortvarig, for da jeg parkerte og lot bilen stå litt og starta opp igjen for å dra å handle, var den like dævv og treg igjen 😖 Men da jeg tok av batteripolen og satte den på igjen, gikk bilen bra igjen 😃 He he, ny glede, men sånn gikk det att og fram 😜 Så det virker som sensoren virker men kutter ut etter at jeg stopper og den blir stående litt. Men da kan jeg ihvertfall slå fast at det ikke er noe annet enn denne sensoren. Så en ny blir bestilt så fort jeg får lønn igjen. Skal ha orginalsensor, siden den som ikke virket var av uorginalt merke (Topran) Aldri hørt om dette merket. 

Ja ja, så har jeg fått skiftet olje og filter på motoren 👍 Det tror jeg var lenge siden sist på denne bilen, for olja var kølsvart og filteret fikk jeg nesten ut av lokket og plastikkbunnen på dette filteret satt fast i bunn av oljefilterhuset 😳

Men nå er det ihvertfall nytt i både motor og gir så jeg kan kjenne trygghet på dette 😃

Til helgen ser det ut som jeg skal få sveisa ferdig kanalen bak og frontruten skal skiftes på forsikring. Vi skal også få lakkert opp igjen det stresslakka arbeidet som ble gjort sist, så nå skal det mattes ned skikkelig under list begge framdørene og hele venstre bakskjerm og få dette lakkert så bra det kan gjøres med en sprayboks 😉

Som sagt hele veien så er dette en lavbudsjettbil så alt av arbeid blir gjort med enkle og små midler, men det er uansett bedre enn at intet blir gjort 😉

IMG_9303.JPG

IMG_9304.JPG

IMG_9305.JPG

IMG_9306.JPG

IMG_9317.JPG

IMG_9318.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med litt bilder 👍IMG_9328.JPGFor et jævlig filter 😳 Fullstendig krøllete og kølsvart 😖IMG_9328.JPGIMG_9328.JPGOrginalsensoren fra 1998 👍IMG_9344.PNGNoen som har hørt om dette merket ? Googla det for pris og den dyreste kosta 280 spenn, så tviler på kvaliteten 🙈 Ikke virka'n heller så 😜

IMG_9327.JPG

IMG_9329.JPG

IMG_9330.JPG

IMG_9331.JPG

IMG_9335.JPG

IMG_9336.JPG

IMG_9340.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Shattered skrev:

Se her ja, begynner å se bra ut :D Regner med du har brukt en del kr på dette prosjektet nå, så du beholder vel denne bilen ei stund? :P

Jada det begynner å hjelpe :-) Jeg betalte 4000 kr for olje og filterskift på kassa, men da jeg så hvordan han gjorde det, så blir det bare tull å sette bort bilen neste gang. Nå skal jeg skifte slikt selv i fremtiden. Det er jo ikke no hokuspokus i det hele tatt :-P Neste blir å skifte olje og filter på Brocaten til dama :-)

Så langt tipper jeg at jeg har lagt ca 10 lapper til sammen og det er ikke gæli :wink: 

Men nå må jeg ut med ca 1300 spenn i ny orginal kamsensor, for ikke faen om jeg kjøper slike ting uorginalt noe mer :-P Ja og så skal jeg bare betale 1000 spenn for ruteskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke skjedd stort den siste mnd. Det har vært en del fram og tilbake ang den rustsveisinga. Skal ikke gå inn på det her. Det har hatt sine årsaker. Men i dag skal jeg ihvertfall reise og hente den. Nå er gulv og kanal sveisa og bilen fri for rusthull 😃

Den har også fått ny frontrute på forsikringa 👍

Jeg sitter og undrer meg på om jeg skal gidde å ha en tråd på en Bmw-variant som er så vanlig som det E39 er ? På mange måter er den jo ikke noe prosjekt i ordets rette forstand. Jeg har den bare som brukis og spennende er den jo ikke akkurat 😜 

Men samtidig er det jo greit å ha en tråd der jeg dokumenterer det jeg gjør og det kan jo være greit mtp evnt salg av bilen senere ? Da kan en evnt kjøper gå inn og kikke og få sannheten om bilen og på den måten være trygg på at den er slik jeg forteller at den er 😉

Det er jo ikke så mange som følger her og det kan jeg jo forstå, dersom man er mest interessert i mer spennende prosjekter det det blir gjort store fremskritt. Men så har vi jo Sveigis da 😃 Den bilen VAR et prosjekt. Nå er det stort sett vedlikehold, men det å følge Sveigis er en sann fryd, for fyren er rene forfatteren med artige oppdateringer og underholdene måte å fremstille bilen og livet med den 👍 

Ja ja, nå er ikke jeg noen Sveigis, men kan jo kanskje fortsette å legge ut litt om bilen og hverdagslivet med en halvsliten 523i 😂

Ønsker alle bimmerfrelste en god helg 😃

IMG_9373.JPG

IMG_9374.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Diiesel skrev:

Du er kjempe flink til å passe på bilene dine, selv på budsjett :)

Takk for det Diiesel :-D 

Ja jeg klarer bare ikke å eie en bil og bare tute og kjøre :-P Jeg liker å vite at bila mine er så bra de kan være og bruke de ressursene jeg har :-) For tiden er de ressursene relativt små, så får benytte meg av de mulighetene jeg har. Det verste er alltid å IKKE gjøre NOE :wink: Men nå har den i det minste nye væsker på både motor og automat, null hull og ny frontrute :-D Så nå mangler det bare å få tatt en understellsbehandling på den og det skal jeg gjøre så fort jeg har råd. Har tenkt å benytte Fluid Film-behandling. Hørt bare positive ting om den beskyttelsen, og at den er veldig fin på biler som har begynt å få litt rust-utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ha tråd Tore .:).

Er jo gøy med tråder som omhandler en vanlig e39 og.

Jeg og sikkert flere liker vel så godt tråder som denne enn en e60 m5 .

Dette er mer for vanlig levelige og gøy å se forandringer på en "vanlig " bil.

For du er flink til og passe på og vedlikeholde og det må du dele med andre :).

Min e34 er jo et godt eksempel ,,

Startet med et vrak og har dokumentert alt jeg har gjort her og nå vil jeg si den er ferdig.

Nå blir ikke mye skriv om sveis,sparkling osv på min tråd,nå er den tid ferdig og tiden fremover blir det stortsett vedlikehold på min tråd.

Men det er gøy og vise vanlige ting og i trådene og faktisk vise at bilen fungerer og er i daglig bruk.

Syns det er så dumt når folk bygger /lager tråd ,så får de ting ferdig,plutselig dødt :(

Derfor ikke legg ned tråden Tore ,fortsett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, sveigis skrev:

Selvfølgelig må du ha tråd Tore .:).

Er jo gøy med tråder som omhandler en vanlig e39 og.

Jeg og sikkert flere liker vel så godt tråder som denne enn en e60 m5 .

Dette er mer for vanlig levelige og gøy å se forandringer på en "vanlig " bil.

For du er flink til og passe på og vedlikeholde og det må du dele med andre :).

Min e34 er jo et godt eksempel ,,

Startet med et vrak og har dokumentert alt jeg har gjort her og nå vil jeg si den er ferdig.

Nå blir ikke mye skriv om sveis,sparkling osv på min tråd,nå er den tid ferdig og tiden fremover blir det stortsett vedlikehold på min tråd.

Men det er gøy og vise vanlige ting og i trådene og faktisk vise at bilen fungerer og er i daglig bruk.

Syns det er så dumt når folk bygger /lager tråd ,så får de ting ferdig,plutselig dødt :(

Derfor ikke legg ned tråden Tore ,fortsett :)

Takk for hyggelig tilbakemelding Jan 😃 Ja, får vel forsøke å holde tråden 😉 Var fantastisk deilig med ny frontrute by the way 😃 En åpenbaring, bokstavelig talt 😂 

Nå er det i grunn bare viltig å holde bilen så beskyttet som mulig gjennom vinteren og for meg betyr det å vaske jevnlig uansett vær og temp 👍 Det som er så fint, er at vi har et kjøpesenter like ved der jeg bor og rett etter vask på vinterstid, kjører jeg ned i parkeringshuset og parkerer under viftene som blåser ut den sure lufta også stikker jeg i svømmehallen og blir der et par timer mens bilen tørker 😃😂 Helt perfekt og så og si aldri noen gjenfrossing av dører etterpå 👍Smart som faen !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...