Gå til innhold

AC Service


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ta årlig service på bilen i neste uke, fikk tilbud om å ta en AC service inkludert pollenfilterbytte i samme tia, bra pris, sommertilbud. Bilen blir 5 år til november, regner med at det er på tide med å etterfylle noe veske. Noen av dere som har gjort dette tidligere, er det verd pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC service bør jo egentlig gjøres en gang i året (sier fagfolkene). Man skal jo også kjøre med AC på hele-året. En mister jo litt gram gass i løpet av året og jo mindre gass jo mindre kald luft, tar lengre tid før bilen blir kald om den står i solen, evt. blir ikke kaldt nok i det hele tatt. Så AC service bør en ta. Slipper jo også vondt lukt og en får sjekket systemet for lekasjer osv.

Her er også en nyttig side med AC info.

http://www.auto-utrustning.no/aircondition-og-klimaanlegg/vedlikehold-aircondition-og-klimaanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service skader sikkert ikke. Kanskje litt i lommeboka. Har en 2001 525 og tatt service en gang, ca 5 - 7 år siden. 166 000 km. Tar en performance test hver sommer med termometer inn i dyse på dashbordet. 2,5 grader på utblåsnings luft. Utetemp ca 25 Celsius.

Har en 2004 Chevrolet Tahoe 186 000 km. Aldri rørt noe på A/C og samme testresultat som på BMW. OK Chevy var vel 2,2 Celsius. Planlegger service på Tahoen om 10 dager.

Anlegget står på nesten hele året. Hvis anlegget er tett så mister man vel ikke gass, og blir det for lite så stopper kompressoren for å hindre skade.  Dette er ikke innlegg for at folk ikke skal ta service, kun min erfaring. (om 10 dager er det A/C service på Tahoe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Daniel80 skrev:

Har hørt at det er AC gassen som smører pakninger i AC systemet, og når man kjører lenge uten å ha AC påslått så tørker pakningene ut og det oppstår lekkasje. Det er derfor man sier at AC bør stå på hele året.

Og det er riktig. Gjelder også slanger.

 

En AC service koster som oftest under 2000.- ...innebærer gasspåfylling, trykktesting, sjekk av olje på kompressor, om anlegget har lekkasje og sjekk av fordamper.

Dette gjorde jeg i juni på min E60 og det kostet 1250.-  ..klima filter skifter en jo selv. Og jeg merker den blåser mye mer kaldt luft nå og kjøler bilen ned raskere enn i fjord sommer samt at det er ren duft uten vondt lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Da må jeg bare si at det er grådig rart når jeg tok service på min å bilen ble kaldt med engang etterpå, mens før servicen ble det nesten ikke kaldt i hele tatt. Mener å huske det skulle være 8 hundre gram og noe, men jeg hadde under halvparten. Hva skyldes det da?  ..ingen deler er jo skiftet.

 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reef89 skrev:

Tja. Da må jeg bare si at det er grådig rart når jeg tok service på min å bilen ble kaldt med engang etterpå, mens før servicen ble det nesten ikke kaldt i hele tatt. Mener å huske det skulle være 8 hundre gram og noe, men jeg hadde under halvparten. Hva skyldes det da?  ..ingen deler er jo skiftet.

 

Fikk du utskrift fra A/C service maskinen? Jeg sjekket utskrift fra min service fra 01.11.11 etter 10,5 år og 115 000 km. Total mengde på system er 750g + - 10g. 685g gjenvunnet og 760 fylt og 21 ml olje. Hvis anlegget hadde 740g og 685 gjenvunnet hadde det lekket 55g på vel 10 år. Kanskje jeg tar service til våren. Da blir det 5,5 år siden sist. Er lekkasjen fortsatt liten vil det da mangle ca 30g. Muligheten for lekkasje øker nok med km stand pga slitasje på kompressorakseltetning. 166 000 km pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sjekka lekasje ja på han over. Som sa de var tomt. Ac er et lukket system å skal ikke miste gass/veske samme med varmepumpe å kjøleskap å alt annent som har med kjøleteknikk å gjøre. Er ikke noe forskjell på bil. Eneste forskjell er at varmepumpe bruker r410 ac på bil bruker som oftest r134a. Å kjøleskap bruker propan eller noe annent litt usikker da jeg ikke driver med kjøleskap:) for å sjekke om systemet er tett. Kan det gjøres på 2 måter. Anbefaler å gjøre begge. Du trykktester med nitrogen. Og du dropptester med vakuum.

vakuum krav til små kjøleanlegg er 2,6mbar. Veldig viktig å vakuumere før du fyller på freon foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei er ikke noe lekkasje på systemet her, da ville det nok vært tomt på det 3 mnd.

Kjøler like bra i dag som i begynnelsen av juni. Ved servicen ble det jo som sagt trykktestet og sjekk av evt. lekkasjer.

Men uansett dette er jo no totalt off topic. Vi gir oss der, jeg fikk AC service og alt fungerer supert og jeg er fornøyd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...