Gå til innhold

Nytt prosjekt 1992 M5 3.8 Touring


x25Touring
 Share

Anbefalte innlegg

  • 5 weeks later...

Takk takk alle sammen. Skal prøve å oppdatere, er bare det der med tida... Er ikke så mye som har skjedd enda uansett.

Eneste lille oppdateringen er at jeg sannsynligvis kjøper nye felger til den i morgen. Bilder kommer, hvis handelen går igjennom.

Det er felger uten dekk, så dekk må handles. Er det noen av dere som kan fortelle meg hva originaldimensjon er på 18" med ulik bredde foran og bak er?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.9.2016 at 21.28, Fredrik 90 skrev:

Ja det var artig å få sett bilen live, dette blir veldig bra :) Også veldig hyggelig å bare stå og prate bil osv ;) 

Ble ett lite mini BMW treff også ;) 

image.jpg

 

 

Var veldig hyggelig med en liten samling ja :) Ser at Range Roveren min fikk sneket seg med den også :) Men det er vel innafor, siden den har BMW-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil. E34 M5 Touring er sjeldne biler. En betydelig andel befinner seg vel i Norge siden mange biler ble tatt inn til Norge på 90-tallet som varebil til omtrent halve prisen. Men det gjør ikke bilen mindre grom for det!

Jeg har en E34 540/6 Touring Individual i daytonafiolett met., så det er mye likheter når jeg ser din bil. Jeg vet ikke hvor opphengt man skal være i at alt skal være originalt siden det er en Individual bil, men sysler med planer om såkalt M60B44 motor. Bunndel fra 4.4 M62 og topper, register og el.nett fra M60. Har i alle fall alle deler liggende.

Skal følge med her. Også enig i at bimmers er et mye kjekkere forum enn FB.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18" var vel aldri originaldimensjon på E34, eller kanskje bare 1995 M5 med M parallell felgene?

235/40-18 og 265/35-18 er vel dimensjonene som er riktige. En kar kjøpte mine MK Motorsport 8.5 og 10 x 18 felger(tok de i retur senere pga manglende bet.) Han fikk ikke godkjent 275/35-18 dekk bak som stod på felgene. Byttet til 263/35-18 og da var  det ok. Selv om dekkene var nesten bredere enn 275 dekkene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eirik Viste skrev:

18" var vel aldri originaldimensjon på E34, eller kanskje bare 1995 M5 med M parallell felgene?

235/40-18 og 265/35-18 er vel dimensjonene som er riktige. En kar kjøpte mine MK Motorsport 8.5 og 10 x 18 felger(tok de i retur senere pga manglende bet.) Han fikk ikke godkjent 275/35-18 dekk bak som stod på felgene. Byttet til 263/35-18 og da var  det ok. Selv om dekkene var nesten bredere enn 275 dekkene.

 

Ja man fikk disse i alle fall fra 1994 mener jeg. Og ja M Parallell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er riktig. Kanskje 245/40-18 framme? Men 235 var standard dimensjon på 8 og 8.5 felger. BMW har alltid hatt bredere dekk bak når felgene er 9", etter det jeg vet. 255/40-17 og kanskje 265/40-17 stod på 9 " felger bak. Dette er dekk som har vært på flere BBS sett jeg har kjøpt tidligere i Tyskland. Der er de mer nøye med å få skrevet dimensjonene i vognkortet enn hjemme, har jeg inntrykk av. Når folk bruker spacere eller felger med lavt innpress der dekkene er utenfor hjulbuene, tror jeg dette påpekes på EU- og andre kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere pirret nysgjerrigheten min. Endte med at jeg brukte 15 minutter på å gå gjennom diverse pappesker før jeg fant noen originale salgsbrosjyrer for E34 M5 printet januar 1994. Det stemmer at originaldimensjon fra fabrikk var 245/40-18 både foran og bak på både sedan og touring.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på dette området synes jeg ikke BMW M har vært flinke nok. 245 synes jeg er litt for bredt på en 8" felg og for smalt på en 9". Eller kanskje de har testet mer enn andre? Synes jo at f.eks 8.5 framme med ET 15 eller 13 ser mye finere ut. Og er helt topp å kjøre med. Og bak med i alle fall 9.5 eller helst 10 ", og et innpress som bygger litt mer ut. Heller 265 bak enn 245 på 9".

Mine MK Motorsport 8.5 og 10 x 18 bygger mer ut enn originale M5, men er ikke for mye. I alle fall etter min smak. Mange bygger alt for langt ut(spacere), og det liker jeg i alle fall ikke. Jeg har og Azev A med 8.5 og 10 x 17 som sitter som et skudd på E34 Touring.

E39 M5 har og 245/40-18 dekk på 8" ET20 felg originalt. Det ser ikke spesielt bra ut på den bilen. Er jo nesten 5 cm ut til skjermbuen. Er et misforhold når det er 275/35-18 bak på 9.5" bredde. Tror ET er 22 bak. Fyller hjulbuene mye finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også ta en tur i brosjyre arkivet mitt og finne frem en brosjyre jeg har på E36 M3 og E34 M5. Den er printet i 1993..

image.jpg

For Touring står det følgende dekkdimmensjon...

image.jpg

Så i denne boken bekreftes det Werther har funnet ut, biler produsert etter Mai 1994 har 245/40 18 på alle hjul. MEN biler med Nurburgring pakka har 255/40 18 på alle hjul :) 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder enda fast på at BMW tullet med dekkdimensjonene. Hvis Nürburgring utgavene hadde 8" bredde framme, så må det bli en god "pølsekant". Sånn det er på E39 med 225/55-16 dekk på 7" felg.

Vet ikke om man kan skylde på begrenset utvalg i dekkdimensjoner på den tiden, men Alpina gjorde det i alle fall riktig etter min smak. B10 bilene hadde visst 8.5 X 17 ET12 med 235/45-17. 9.5 x 17 ET24 bak med 265/40-17. Angående rulleomkrets sjekket jeg nettopp at hvis en bruker 235/45-17 framme så er rulleomkretsen bare 0.1% større med 265/40-17. 255/40-17 har 1.2% mindre rulleomkrets. Alpina er best her og og ser bedre ut på bilen en orig. M5.

265/40-17 er det mindre utvalg av og dyrere enn 255/40-17. Jeg er nok ekstra opphengt i dette temaet. Vil og ha dekk som beskytter felgkanten. Ikke trygt hvis man bruker 245/40-18 på en 9" felg. Lett å få kantskader. Da skal man i alle fall velge dekk som har brede dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at dere har litt litteratur å bruke som referanse 😊 Bilen min har ikke Nürburgringpakke, og ikke originaldimensjon på 18" Men jeg har nå i helgen fått tak i ett sett M Parallel fra E38. Disse er 8x18 og 9,5x18 og har ET13 foran og ET25 bak mot ET20 og ET22 originalt. De er har en litt annen finish enn de som ble levert originalt på E34, men jeg tror ikke forskjellen gjør alt for mye. Det er originale BMW-felger, ikke replika, som er viktig for meg. Fikk også handlet til meg reservehjulet, kjekt med ett komplett sett på 5 hjul 😊 Standen er sånn passe bra, så regner meg jeg bruker de som de er i første omgang. Pengene strekker ikke til restaurering av de i denne omgang.

IMG_6769.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...