Gå til innhold

Økonomien i "elbil" vs "fossil-bil"


minim
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker å få i gang en debatt om dette. Vær vennlig å ikke la det skli ut :)For å forenkle det litt kan vi ta utgangspunkt i Tesla Model S som er ganske populær i Norge og er blant de få med nok rekkevidde til å bruke det som en vanlig fossil bil. Selgerene hos Tesla drar jo frem hvor mye rimeligere det er å vedlikeholde og eie en el-bil samt at de sparer seg selv inn. Jeg klarer ikke få til disse tallene når jeg regner litt på det.  

Jeg kjører ca. 16000km i året med en bil som i snitt bruker 1liter/mil diesel som skulle være ganske representativt for blandet kjøring i løpet av hele året på en middels stor familiebil. Dette medfører en dieselutgift på ca. 20000kr med en snittpris på snille 12.5kr/l. Her må jeg også regne inn service kostnad på ca. 8000kr i olje/diverse samt 2000kr i bompenger/ferge roughly på et år. Da ligger jeg i 30000kr i kost i året. For å enklest regne verdifallet så har jeg tatt utgangspunkt i å avskrive bilen over 15år, selv om en dieselbil i de fleste tilfeller går mye lenger enn dette. Da havner jeg på ca. 66k i året i avskriving på bil og en totalkost på 96k i året. Bilens nypris er for enkelhetsskyld satt til 1mill siden den da kan sammenlignes i samme segment som Tesla. 

Med samme parametre som over for en Tesla model S90D til ca. 871k så ser det slik ut. Diesel, bom/ferge (dette kan dog bli fjernet ganske snart) satt til kr0 i året og en service kost på 5000kr årlig i service/dekk/diverse. Så mener jeg at for å nå 15år eller mer så må man regne inn en ny batteripakke eller så må verdien skrives i null tidligere. Jeg har ikke prisen på S90D pakken, men dagens pris på 85kWh pakken er 224000kr så la oss ta utgangspunkt i den. Skriver også denne av over 15 år som legger til en årlig kostnad på ca. 15k. Da er vi i en årlig kostnad på 20000kr og 58000kr i årlig avskriving. Da lander jeg på 78k. Med bytte av batteripakke etter ca. 10-13år så regner jeg med at levetiden på kjøretøyet kan være sammenlignbart med en diesel/bensin motor. 

Ser man bort i fra ny batteripakke og skriver av verdien over 10år så er man i 92k i året. Altså i mine øyner så kommer man ut omtrent likt med elbil og fossil bil slik som ståa er i dag. Om de fjerner incentiver som gratis parkering/bom/ferger om kort tid så vil kostnaden komme enda nærmere. Da går det mer på hva man har lyst å kjøre og om man kan leve med de bakdelene og ulempene som det å kjøre elbil medfører (lading/rekkevidde problem). Mye pendling gjennom dyre bomringer/bommer vil også gjøre et utslag her, men dette er høyst usikkert å regne inn da det er sagt at incentiver vil bli justert/fjernet når de oppnår "nok" el-biler i landet.   

Nå kjøper jeg heller aldri nye biler. Kjøper somregel ca. 4-5 år  gamle for å unngå det største verditapet. Litt usikker på hvordan jeg skal kunne sammengligne dette best mulig da Tesla ikke har særlig verdifall enda. Jeg regner med at dette verdifallet kommer når folk begynner å innse at batterier ikke varer evig og at bilene da blir ubrukelig før dette er byttet. Det vil jo egentlig si at til at de som venter for lenge med å kjøpe kan få den største smellen siden verdifallet da kommer over få år. Tips og innspill her mottas med takk. 

Håper på mange gode innspill og eventuelt korrigeringer/tips til min regning i denne posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst... en alminnelig familiebil (type: VW Passat med dieselmotor) bruker gjennomsnitlig ca. 0,5 liter/mil ved blandet kjøring (trolig litt under hvis du ikke er tung på gasspedalen). Ergo kan du halvere drifstofforbruket hvis du sammenligner med en ny dieselbil.

16000 Km årlig kjøring er ikke mye hvis du har en dieselbil (en bensinbil er trolig mer økonomisk), men motsatt gir denne kjørelengden deg en fordel i relasjon til en elektrisk bil iom at du kun har kjørt ca. 10 ganger så langt etter 10 år (nedbrytingen/slitasjoen av batteriet er 1-2% årlig) og har hatt full garanti på bl.a batteripakken hele tiden.

15 års eierskap på en bil inn i fremtiden er temmelig lang tid i relasjon til hvor hurtig den tekniske utvikling går nå. Jeg ville ha konsentrert meg om 5-10 år og ikke lenger. Om 5-10 år vil en elektrisk bil minst ha 700-800 Km realistisk rekkevidde og dieselbiler er ikke lenger i salg. Bensinbiler vil trolig kun fås som hybridbiler (altså med bensinmotor + en elektrisk motor) og prisen på disse bilene vil være mye lavere enn idag. Ergo bør du glemme alt om en realistisk vurdering når det gjelder avskriving av en bil over 10-15 år. Dette er ikke mulig å vurdere idag.

Batteripakken på en elektrisk bil og hvor lang holdbarhet denne har er ikke et tema. De fleste bilprodusentene gir 7-10 års garanti på batteripakken og innen den tid har du ganske sikkert byttet bil allikevel. Biler med stempelmotor i fremtiden er "ferskvare" og vil få en offisiell utløpsdato av myndighetene (trolig 5-10 år).

Glem alt om gratis bompasseringer og parkering. Det som betyr noe i det store regnskapet er om strømprisene på dagtid blir værende relativt lave (noe jeg ikke tror at de gjør) og om Tesla i de nærmeste årene kommer til å tilby gratis hurtiglading (noe jeg ikke tror at de kommer til å gjøre). Strømprisene blir ganske sikkert om noen få år helt variable og lading av en elektrisk bil på dagtid kommer til å bli relativt dyrt.

Konklusjonen er derfor etter min mening følgende: Glem alt om dieselbiler (spesielt dyre dieselbiler). Elektriske biler er uten tvil fremtiden, men ikke nødvendigvis en Tesla (som uansett vil være en ganske kostbar bil selv om Model III blir vesentlig billigere enn Model S). De fleste andre bilprodusentene kommer innenfor 2-3 år med mange alternativer. Glem alle bekymringer om batteripakken. De har idag 7-10 års garanti og kan kun bli bedre. Bensinbiler vil i en overgang (3-4 år) alt overveiende være billigere i drift enn sammenlignbare elektriske biler, men på litt lengere sikt (5-10 år) vil en elektrisk bil være klart billigere.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Fredrik. Jeg tar meg friheten til å kommentere det litt. 

Grunnen til at jeg sammenlignet en som bruker litern kombinert er jo for å sammenligne litt de samme kvalitetene i bilene. VW Passat kan nok mer sammenlignes med en Opel Ampera eller lignende til 1/3 av prisen for en Tesla. Jeg ville heller ikke favorisere fossilbil for mye. 1liter/mil reelt blandet forbruk over et år har jeg nok minst på min X5 3.0d ihvertfall og reelle tall så har de nok ikke knepet det veldig mye ned de siste årene. På M5en, ganske mye mer :D

15års eierskap er nok ikke reelt for så veldig mange nei, men mtp. avskriving og restverdi ved salg så må man jo tallfeste det på et vis og det har jeg gjort ved å avskrive over X år. Har du et forslag til hvordan man kan løse det bedre? Om jeg skal legge 500-700k i en elektrisk bil så vil jeg jo gjerne ha en anelse om hva jeg realistisk kan få igjen for denne bilen når jeg selger den om typisk 3-4år. Det vil bety at garanti på batteri/drivlinje så og si er gått ut samt at folk begynner å oppdage at Li-ion ikke er magisk og faktisk har en levetid. Kan jeg da regne med å ha tapt 300-500k på 4års bilhold så kan jeg jo fylle rikesli med diesel innregnet verditapet på fossil bilen og fortsatt komme meget pent i fra det. Det er jo akkurat dette jeg prøver å pirke litt i med denne tråden. Jeg håper dog at vi får korrigert mitt regnestykke til å komme godt i favør av Teslaen slik at jeg kan bytte en av bilene mine i el-bil da dette var fantastiske kjøremaskiner. 

Ja, jeg har trolig byttet bil før garantien på pakken har gått ut, men hva med neste eier som skal ta over bilen etter meg for en pen slump med penger? I et typisk scenario kjøper jeg en 4-år gammel bil for 450k og selger etter 3-4år for 300k. Med dette utsagnet mener du med andre ord at man skal avskrive bilen på 7-10år? Med andre ord, betyr dette at om jeg kjøper en brukt Tesla for 450k, eier den 3-4år og så må den skrotes eller selges til gi-bort pris?   

I følge Tesla så skal superchargers være gratis i all fremtid, MEN det verserer rykter om at nye modeller som Model 3 ikke vil få gratis superchargings mulighet. Slik jeg har forstått det så kan de ikke gå tilbake på gratis superchargers til de som allerede har fått dette inkludert. 

Jeg har ikke troen på at fossil biler blir faset ut så tidlig og det ser det ikke ut til at hele resten av verden har heller. I Norge har vi fått avgiftslette, stukket hodet i sanden og kjøpt mer el biler enn i hele resten av verden basert på folketall. Jeg tror miljø aspektet ved El-bil er mer et blaff omtrent likt med hva dieselbil var for miljøet for noen år siden. Når man innser kort levetid på bilene, avfall med oppbrukte batteri pakker, lading med ikke-miljøvennlig kraft, overføringstap i el-nett osv osv så tror jeg at det fort blir oppdaget at denne moten ikke var så miljøvennlig som først tenkt. Dette er dog en avsporing så jeg håper vi kan legge den ballen død og heller opprette en ny tråd om akkurat dette  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.
Jeg har noen tanker på dette, men disse er med unntak og kan sikkert endres med tiden :) 
Jeg tror heller ikke fossilbiler blir faset helt ut med det første, men om 10-15 år vil jeg tro de begynner med dette, spesielt diesel. Hybridbilen, el og bensin, tror jeg vil holde seg en god stund til.

Ellers er det ikke vanlig i Norge og bruke 1 million på bil, mellom 3-600 tror jeg de fleste har som budsjett. Så har en bil ca. 15% verditap i året, så kurven flater selvsagt ut.

Så kjøper du en bil til 600 000,- så forvent et verditap lik dette...
1 år: 600 000 - 15 % = 510 000
2 år: 510 000 - 15% = 433 500
3 år: 433 500 - 15% = 368 475
4 år: 368 475 - 15% = 313 204
5 år: 313 204 - 15% = 266 223
6 år: 266 223 - 15% = 226 290
7 år: 226 290 - 15% = 192 347

Ja det er en del mer som spiller inn, men dette er veldig generelt og en god tommelfingerregel.
Så hvem har 600 000,- cash? Det er ikke mange i dette landet det heller, så da må man ha lån.
Nybil kan man ha 9 år med 0,- i innskudd og 10 år med en viss prosent innskudd(jeg husker ikke).
Jeg skal ikke gå inn på renter osv. her, men jeg regnet på det tidligere. Man burde ha en betalingsplan på bil på 5 år om man har tenkt å skifte bil innen 3-5 år og ikke sitte igjen med restlån etter solgt bil. Så har vi 7 års nedbetalingsplan som jeg har inntrykk av er det mest vanlige, da satser man på et langt bilhold. Kurven på verditapet flater ut, så her er for de som ser for seg 5-7 års bilhold. Har man 7 års nedbetalingstid og man selger etter 1-2 år kan man vente seg en smell.

Har man 15 år nedbetalingsplan regner jeg med man setter bilen på huslånet? Det er lurt ved tanke på renter om man er strukturert og betaler såpass ned at bilen er betalt ned innen 5-7 år, men noe lengre ville jeg ikke satset på. Man skal jo ha verdi i boligen også. Ikke alle får lov til det heller, jeg hørte med banken, men jeg har ikke nok verdi i huset enda til å kunne gjøre det. Dette endrer seg.

Per idag er det vel Tesla som har den mest familievennlige EL-bilen, men det kommer til å komme mange andre aktører inn og presse markedet. Som Fredrik nevner vil også batteriene bare bli bedre, både ved tanke på rekkevidde, vekt og størrelse. Teslas Model 3 burde vært på veiene nå, at den ikke har nådd veien enda gir alle andre bilprodusenter muligheten til å komme de i forkjøpet og/eller lage en enda bedre utgave :)

Idag er det gratis parkering, gratis bom osv.. Dette kommer det til å bli slutt på. Allerede holdes det på med å endre reglene i Molde kommune da EL-bileierne ødelegger for seg selv, hvorfor? Jo de kjører tidlig til byen, parkerer gratis i sentrum og lar bilen stå hele dagen mens de er på jobb og av samme grunn hindrer kunder parkering og tilgang. Dette er blitt et så stort problem, at det jobbes med endring. Gratis bom er bare enn sålenge, dette vil endre seg, samme med gratis ferge om ikke allerede sistnevnte er endret ??
Strømprisene idag er såpass lave at man merker ikke mye til de, men disse vil nok med tiden gå opp. 

Så hva har vi av alternativer til Tesla? Vel, ikke så mye enda, men en Mercedes B-klasse ED er jo ikke så veldig gale, 230km med Range-Pluspakke, 200km uten. 280 000,- for Electric Edition. Greit bagasjerom på 501 liter. :) Ja, Tesla reklamerer med over dobbelt så mye rekkevidde, så det er en lang vei igjen å gå for andre og Tesla for den del. BMW har i3 og VW e-Golf, som er ypperlig som bybil, men enn så lenge tror jeg ikke de er til så mye mer.

Men en brukt Tesla? Er det noe å satse på? Hvorfor vil ikke Tesla-forhandlerne ta i innbytte bilene de selger? Det gjør jo alle andre.

Jeg er ikke helt klar for el-bil enda, men jeg tror fortsatt det er fremtiden når det kommer til bil. Men som jeg sa innledningsvis så er det enda en stund til, selv om vi kanskje allerede burde vært der?
Jeg har dieselbil idag, denne skal jeg ha så lenge det passer meg og mine, så får vi se hva neste bil blir :) 

Pr. idag tror jeg det er mest økonomisk å drifte en EL-bil i Norge, noe jeg også har inntrykk av er annerledes i f.eks. USA. Dette vil nok bli dyrere her også i takt med at fossilbilene fases ut.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vil det reelle verditapet på en Tesla se ut? De fleste andre el-biler har jo ganske bra verditap, men Tesla ser ut til å holde seg for bra. Jeg tror at noen kommer til å ta støyten ganske hart mot slutten av levetiden når batteriene dør, men når man vet omtrentlig levetid for dem så vil dette fordele seg fint utover slik som med fossil bilene i dag. Hvilket annet bilmerke kan man faktisk annonsere til samme pris som nypris 1-2mnd etter kjøp og få solgt den unna fort :D

Du har helt rett i at det ikke er noen andre alternativer, ihvertfall ikke om man bor litt utenfor bysuppa og skal bruke el-bilen til "alt". Jeg sjekket faktisk ruten i fra her jeg bor og hjem til mine foreldre og her er det et superlader alternativ som er 10km før jeg kommer frem. Hele avstanden totalt er 300km. Det er riktignok 1-stikk chademo lader midt på veien ved et kjøpesenter, men å gamble på at denne er ledig uten venting tror jeg ikke jeg kan basere meg på. Da er valget s70d/x75d eller større med en gang. Noe annet har ikke sjangs, spessielt ikke på vinterstid.    

Stemmer det at Tesla ikke tar dem i innbytte? Når jeg ser på nettsidene deres nå så har den en egen fane for brukte biler. Jeg spurte også for morroskyld om innbyttepris på mine biler og dette skaffet de (via samarbeidspartnere). Jeg har hørt at de tar innbytte på tesla også, men det ligger over 100k under det man kan få solgt dem for privat så derfor velger folk ofte noe annet. Det er mulig at Tesla selv er mer edruelig ovenfor bruktverdien enn det den vanlige forbruker er. 

https://www.tesla.com/no_NO/preowned?model=ms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@minim BMW F10 535d med 313 HK og 630 Nm har også et gjennomsnitlig forbruk på rundt 0,50 liter/mil ved blandet kjøring (0,53 liter/mil for å være nøyaktig).

Nei... jeg har ikke et bedre forslag til hvordan man kan beregne avskriving av en bil over så lang tid som 15 år med såpass mange usikkerhetsmomenter som det er i tiden fremover. Det beste rådet jeg kan gi er å tenke maksimalt 5-10 år frem i tid (altså at bilen er mer eller mindre helt nedskrevet i verdi etter 5-10 år). Blir det et generelt forbud mot dieselbiler (personbiler) i de store byene vil disse bilene bli mer eller mindre verdiløse. Nederland har vedtatt at salg av biler med stempelmotor skal forbys fom. 2025. Det er ikke utenkelig at andre land vil følge etter med tilsvarende forbud eller varianter over samme tema (f.eks Frankrike og Belgia). Dette vil også helt sikkert påvirke norske politikere, men hvordan og i hvilket omfang er vanskelig å si noe sikkert om utover at det bidrar til usikkerhetsmomentene ved beregning av avskriving av en bil.

Jeg tenker at Tesla lager utrolig fine elbiler, men at de også er for dyre for de aller fleste. Selv om man har penger nok behøver man ikke å bruke 800K ++ kroner på en bil. Det finnes billigere alternativer og mange flere vil komme i løpet av 2-3 år. Dette er den enkleste måten å redusere både usikkerhetsfaktoren og størrelsen på avskrivingen.

Elbiler er mye enklere konstruksjoner enn fossilbiler og det går kun ca. 1/10 så mange arbeidstimer til å produsere en elbil i forhold til en fossilbil. Ergo har også Tesla en konstruert pris for å konkurrere i et bestemt marked (som de fleste av dagens premiumbiler), men fortjenesten er i teorien mye høyere enn for fossilbilene. Tesla tjener dog ikke penger, men det er det andre årsaker til (f.eks utvikling og utbygging). Når de store etablerte bilprodusentene (som f.eks Mercedes-Benz og VAG) for alvor begynner å produsere elbiler vil prisen på disse bilene falle betydelig. 

Nei. Jeg mener ikke at f.eks en Tesla skal skrotes etter 7-10 år, men at batteriet når du kommer så langt har tilbake rundt 80-85% av maksimalt antall kWh. Dette påvirker både bilens effekt og kjørelengde, men ikke mer enn at f.eks en Tesla Model 90 blir som en Model 70. For de aller fleste er dette OK forutsatt at prisen på bilen gjenspeiler bilens aktuelle effekt og kjørelengde. Det som imidlertid er verdt å merke seg er at en elbil har langt færre bevegelige deler enn en fossilbil og dermed vil en elbil med mange kilometer på telleren i relativ forstand også være mye mindre slitt enn en tilsvarende fossilbil. Dette vil uten tvil påvirke verdien på elbilene i fremtiden. Slik jeg ser det er den store usikkerhetsfaktoren teknisk utvikling/innovasjon. Ny batteriteknologi vil innenfor 3-4 år føre til 700-800 Km realistisk kjørelengde og da vil ikke batteripakker som tilbyr 300-350 Km være spesielt attraktive.

Jeg stoler ikke på Tesla når de sier at supercharging for all fremtid vil være gratis. Idag er dette en gulerot for å få folk til å kjøpe en relativt dyr elbil, men med flere alternativer for kundene vil Tesla måtte senke ambisjonene ved å selge flere Tesla Model III på bekostning av Model S/X. Da er det ikke like nødvendig for Tesla å ha en gulerot i form av gratis strøm. 

EU arbeider med en 2025 plan når det gjelder overgangen til elbiler. Den betyr f.eks at fossilbiler som er eldre enn 10 år skal forbys i urbane strøk (altså fossilbiler som er eldre enn 2015 modeller). Kravet vil bli strammet successivt i årene deretter for etterhvert å totalt fase ut fossilbiler. Et veldig godt eksempel på at dette scenariet også er aktuelt for Norge er å se på hvordan de ulike strømleverandørene forbereder seg på at et stort antall elbiler skal koble seg på strømnettet. De har idag et scenarie som sier 1,5 millioner elbiler i Norge innen 2030. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På papiret eller i virkeligheten? Ene bilen min er oppgitt til 1,44 ved kombinert og 1,02 ved langkjøring. Har ikke sett under 1.6 selv ved langkjøring :) Men joda jeg kan sikkert strekke med ned til 0.7-ish, men regnestykket blir da bare værre ovenfor elbilen :(

Å tenke på å forby "stempelmotorer" når de største bilprodusentene i verden knapt har skyflet ut sin første brukbare el-bil modeller tror jeg det bare er politikere og et knippe andre som kan forstå seg på. Det er så mange scenarier som ikke er dekket opp av el-bilene enda at det vil ta for lang tid å oppsummere det her.  

Dette argrumentet med at det er færre bevegelige deler på en el-bil har jeg fått servert av Tesla selgere også. Det er nok helt riktig på teoretisk plan, men finst det noen undersøkelse på hvordan dette forplanter seg i det praktiske? Jeg bare tenker på mitt eget bilhold og da er det stortsett fjærer/dempere/foringer/kuler ol., bremser og akslinger det går litt av i tillegg til service deler som oljefilter/olje/dieselfilter. Det meste av dette med unntak av de olje servicen er jo felles for en elbil/ "vanlig" fossil bil uansett er de ikke? Hadde vært spennende om noen hadde bra tall på dette :) Jeg tror at batteripakkens slitasje vil overkjøre dette totalt når man kommer til slitasje over tid. Jeg håper jeg tar feil angående batteriene og leste senest i går en fin tråd om en som plukket i fra hverandre en 85kWh pakke og det var jo en liten teknologi bombe mtp BMS system og temperaturkontroll i forhold til mye annet der ute.  

Jeg har også mine tvil til at det blir gratis i all fremtid. Jeg har ikke sett kontrakten på kjøp av Tesla, men dette må vel være kontraktsfestet et sted? Om det skulle vært aktuelt for meg med el-bil så skulle jeg ihvertfall hatt akkurat det på papiret. Disse laderene er jo uansett ment for bruk når man er på langtur så det spørs hvor mye det hadde påvirket totalkostnaden å betalt på disse. Det virker som om tesla eierene oppfordrer at de med lokal tilhørighet helst ikke skal bruke SC :o  

Har du noen lenker som viser til at strømleverandørene forbereder seg på at 1.2 mill biler skal koble seg til innen 2020? Håper betson har lagt opp muligheter til å sette penger i dette her for da kan dette finansiere min nye bil :D Noen tall for å understreke mitt poeng. I 2015 ble det solgt 25.779 elbiler. Det er registrert 69.100 elbiler i norge totalt ved utgangen av 2015. Siden 25k var 17,1% av bilsalget i 2015 så ble det solgt ca. 150k biler i 2015. For å nå 1.2millioner biler innen 2020 så må det alså ikke bare selges 100% elektriske biler i fra dags dato, men de må øke omsetningen av nye biler med rougly 230%. Husk at dette er før  noen av de store produsentene har kommet med en skikkelig familie vennlig el-bil som kan brukes som bil nummer 1 for en familie. Jeg tar også med en funfact at det er registrert over 1.3millioner hengere i Norge og kun model X kan dra en del av disse hengerene (ikke alle..). Er det bare meg eller er dette like urealistisk som å forby stempelmotorer innen 2025? Husk at elbiler i dag er 2.6% av personbilparken og at gjennomsnittsalderen for en bil i Norge er 10.6år. Vi har også fått en enorm svekkelse i kjøpekraften vår de siste par årene så jeg tviler på at et forbud er realistisk i nær fremtid.  

Kilde for tall: http://www.tv2.no/a/8012626/

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2016-03-30

 

    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren/e i en elbil har kun 15-20 bevegelige deler (primært en aksel og div. lagere) mot minst et par hundre i en alminnelig stempelmotor. Elbilen har heller ingen tradisjonell gearkasse eller drivaksler som går igjennom bilen og ut til hjulene via en differensial som på f.eks en BMW. Elbilen har ikke et drivstoffsystem med pumper eller kjølesystem med vann og pumper. I prinsippet består en elbil utover et rullende chassis kun av en elmotor, inverter og et batteri (i en kompakt enhet).

Jeg vet ikke hvor realistisk det er at en F10 535d har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring (1/3 landevei, 1/3 bykjøring og 1/3 motorvei) på 0,53 liter/mil, men BMW pleier faktisk å oppgi nogenlunde realistiske verdier på dieselmodellene. Med tanke på effekten denne bilen har vil jeg mene at selv 10-15% ekstra forbruk er meget bra. 

Vedr. norske strømleverandørers prognose for antall elbiler i 2030.

https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

Jeg er enig i at dette perspektivet virker voldsomt, men ganske mye tyder på at antall solgte elbiler vil stige kraftig i årene som kommer ikke minst i Tyskland og dette tror jeg vil bli avgjørende. Som jeg skrev i min egen tråd her inne får dette noen interessante utslag også politisk ved at ulike fagforeninger ved de tyske bilfabrikkene også engasjerer seg i saken. De vil at bl.a Mercedes-Benz, som et tiltak for å sikre arbeidsplassene, skal bygge flere komponenter/deler til elektriske biler. Årsaken er at en tradisjonell stempelmotor krever ca. 10 ganger så mange mannetimer å bygge som en elektrisk motor. Fagforeningene forventer et kraftig øket salg av elektriske biler i tiden som kommer og derfor bør Mercedes-Benz ikke bare bygge elektriske biler, men også bygge elektriske motorer med tilhørende komponenter for/til andre bilmerker. Alternativet er at 9 ut av 10 medarbeidere må gå på bilfabrikkene. I tysk sammenheng får dette enorme konsekvenser og i relasjon til Mercedes-Benz handler det om langt over 20000 ansatte.

http://in.reuters.com/article/us-daimler-electric-idINKCN11N0GD

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har bygget mine motorer så jeg er fult klar over hvor mye deler man snakker om når man har tatt alt i atomer :) "Problemet" i den selger-strofen med at elbiler nesten ikke har noen deler er bare at moderne motorer og girkasser er svært holdbare og har relativt lite feil. Produksjonsfeil blir vel også i hovedsak avdekket i garantitiden. Det er delene jeg nevnte som det faktisk går i volum av og dette vil jo bli likt uansett motortype. Det er derfor jeg lurer på hvordan det endelige regnestykket blir til slutt. Det har nå vært en god del trøbbel med f.eks drivlinje/motor på TMS og det er neppe gratis å reparere når garantien har gått ut. 

Ingen tvil om at det er bra på den effekten om det stemmer :) Skulle lagt inn de tallene i regnestykket mitt i første post så hadde fosil bil kommet enda bedre ut. 

Man kan jo heller spørre seg hvorfor så vellykede foretak som GM, Toyota (nå eier de riktignok 10% av tesla), Mercedes, VAG, og BMW har sittet på gjerdet så lenge med el-bilene. Om man ser på hvor mange modeller de har på vei så kan man vel fortsatt si at de sitter godt der. Jeg tror ikke at det er en ren tilfeldighet. De sitter på lang kompetanse og de nødvendige folkene for å kunne gjøre det minst like bra som Tesla, men det er nok ikke marked for det. Dette viser godt igjen på salgstallene også. I Norge var det totalt over dobbelt så mange elbiler som i Tyskland. Markedsandelen for elbiler i USA er 0.8%,  japan 0.5% og kina 0.3%. Hva er det Norge forstår som hele verden har gått glipp av? Jeg tror det henger tett i sammen med at det er ekstremt gode incentiver her og så fort de forsvinner (kanskje så tidlig som neste år) så daler nok salget også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Marius2002 said:

Forbrukerrådet skrev en artikkel for to år siden ang. el-bil.
http://www.forbrukerradet.no/guide/2014/dette-bor-du-vite-for-du-kjoper-elbil/

Der står det også litt om økonomi, videresalg osv. som er veldig relevant.

Den var fin. Det er tydeligvis stor usikkerhet om dette med annenhåndsverdi så det er vanskelig å spå hvor dette bærer. Jeg kommer ihvertfall til å vurdere elbil når X5en nå skal byttes ut, men om det blir elektrisk er jeg ikke overbevist om. 

 

En annen ting som blir spennende er å se om de store lanserer noen nyheter på Paris motor show til helgen igjen. Det kan jo fort skje og da kan det være markedet får seg et sjokk om det lanseres noe som faktisk er sammenlignbart med Tesla. 

http://www.mondial-automobile.com/en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med 330e, 225xe, X5 40e eller Q7 E-tron?
De to sistnevnte er jo i prisklasse med Tesla. Det er høy utviklingsfart på batterier fremover og flere modeller kommer. Derfor tror jeg at dette vil påvirke annenhåndsverdien på en el-bil idag mye.
Men samtidig kan man ikke tenke at noe nytt kommer hele tiden...

En hybrid er idag kjempegreier, egentlig. Kan kjøres på ren el i bysentrum og bensin ellers, og plenty rekkevidde. En hybrid har vel ikke mye lavere forbruk enn vanlig fossilbil, spesielt ikke en tung bil som X5 og Q7, men det vel ikke det som er hensikten med en hybrid heller... Minuset er den tunge batteripakken og mindre plass(jeg vet ikke hvor mye plass batteri tar opp i de nevnte bilene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synst personlig at de har altfor kort rekkevidde i dag til å spille noen rolle. Mulig det er pga mitt bruksmønster. Med kort og flat vei der man daglig bruker bilen er det nok et stort pluss, men om jeg sparte to liter diesel i måneden så vet jeg ikke om jeg hadde giddet å plugge i stikken engang. 

Hybrid kan nok være tingen om de får inn 100-150km rekkevidde (reell 50-70km vinterstid). Med 31km som på X5 40e så vil man sikkert i praksis på norske vinterveier ha ned til postkassa før elmotoren slår inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å komme med fremtids spådommer om hvordan dette med elbiler kommer til å bli. Jeg kan iallfall si at kun tiden vil vise hva som skjer og ser man litt realistisk på ting så er bildet litt annerledes. Som trådstarter er inne på så sitter de store bilprodusentene på gjerdet når det gjelder elbiler, fordi usikkerheter er for stor. Er elbiler fremtiden, er hybrid fremtiden eller er hydrogen fremtiden. Og størst av alt, hva menes med fremtiden? Om 5 år, om 15 år eller om 50 år? 

Det er veldig lett for politikerene i ett lilleputt land som Nederland å si at fossilbiler skal forbys innen 2025, kun 9 år til. Nederlands bilpark har en snitt alder på 9,7 år, som er kraftig økende. Med mindre Nederlandske myndigheter har lyst til å dele ut nye elbiler gratis de kommende årene så vil de få ett seriøst problem den 01.01.2025. Landet vil stoppe opp og gå tilbake til ca 1920, da kun ett fåtall kunne bruke bil. Vel går utviklingen av elbiler raskt men den går ikke så raskt at ett helt land kan bli uavhengig av fossilbiler innen 9 år. Så det sier seg selv at dette er mer skremselspropaganda enn en realitet :) Det som jeg tror kan bli en realitet er at flere storbyer kan innføre strenge restriksjoner mot eldre fossilbiler, men noe total forbud er det ganske naivt å tro på. En annen faktor som spiller inn er at store europeiske land som Tyskland, Storbritania, Frankrike, Spania og Italia har en betydelig bilindustri å verne om. Da er det mindre smart av politikerene å legge ned totalforbud mot fossilbiler, en industri som skaper ti tusenvis av arbeidsplasser i de respektive landene. Jeg tror ikke VAG, BMW, Mercedes, Opel, Ford osv kun produserer elbiler om en 10-15 år. Iallfall ikke stor nok andel til å "leve" av om fossilbiler skulle bli forbudt. Det å få på plass infrastrukturen gidder jeg ikke en gang å si så mye om, du kan jo selv tenke deg hvordan det skal gå... Det er lett å sitte her i Norge med våre intensiver, rene kraftproduksjon, høye kjøpekraft og grønne politikere å mene at elbiler er umiddelbart fremtiden.

Når det gjelder verdien på Modell S så tror jeg også at etterspørselen har sitt å si på det lave verdifallet. Det er jo samme historien med flere fossilbiler også, Nye XC90, M2, X5 40e osv er alle biler med høyere etterspørsel enn hva leverandøren kan levere. Da holder prisene seg også veldig bra. Går man over på andre fossilbiler som selges i store kvanta..som f eks BMW F11 med xDrive så er jo historien nesten den samme. Men her er verdifallet noe større pga utvalget på markedet og at leverandøren ikke har noen leverings begrensninger. Men det er ikke typisk for Tesla at andrehåndsverdien holder seg bra, det er jo bare å se på de eldste Modell S som ligger ute nå. De har bortimot hatt ett normalt verditap, bare de får noen år på baken først :) 

Personlig så kommer jeg til å kjøre fossilbil i overskuelig fremtid, jeg er blandt de som ikke har troen på eldrift slik det er nå. En bensintank blir aldri slitt ut slik ett batteri blir, jeg har aldri stått i kø ved en bensinpumpe, det har alltid vært bensin i pumpa når jeg trenger det, rekkevidden stuper ikke bare jeg setter på setevarmen, har jeg dårlig tid kan jeg grisekjøre uten å være redd for rekkevidde. Fossilbilen er alltid reiseklar, hvorfor og når du måtte ønske. Det er en trygghet jeg velger å betale ekstra for, så elbilene skal komme ett veldig langt stykke før dette passer meg og mine behov. Og bare så det er sagt, vi har en elbil i bilparken så jeg vet hvordan elbil hverdagen fungerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...