Gå til innhold

M50B20 Fjusker og lugger ved pådrag.


thomas_92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Må spørre her etter uendelig med bytting, måling og generell feilsøking.

Som topic sier har jeg en original E34 med m50b20 i, 94 modell. Startet med at den fjusket litt nå og da, ble det bare værre og værre også ble den ukjørbar.

Delene jeg har byttet/sjekket:

Kamsensor (byttet)

Luftmengdemåler (målt, og etter min oppfatning i orden. Går mye mer rufsete når jeg tar ut kontakten)

Veivsensor (sjekket, startet ikke når jeg tok ut kontakten til den)

Bensinpumpe (byttet) leverer 4 bar fremme før fuel rail

Bensinfilter (byttet)

Toppdekselpakning (byttet) pga olje i plugghull

Plugger (byttet) 

Coiler (sjekket ved å dra ut en og en)

Dyser (kun sjekket at de har strøm, 0.22 volt ca, som iflg bentley boka er riktig)

Kompresjon (målt til 14 bar +- 0.6 bar)

________________________________________

Alle sylindre får bensin, bilen går helt fint på tomgang og virker ganske grei ved rusing men fjusker og lugger veldig ved kjøring, spesielt på lave turtall og ved tunge gir, hender den plutselig sparker fra seg i 2 sec og virker frisk nesten - dette som regel på høyt turtall. Men den er generelt lat og mye dårligere drag. Bilen ble merkbart bedre ved utbytting av bensinpumpe, trodde nesten den var frisk helt til jeg satte den i gir å kjørte. Gamle pumpa leverte 1.1 bar, så var helt sikker på at det var den men. Bilen bruker forresten litt vann, mulig det har noe å si? Verken hvit eller blå røyk fra eksos, og det lukter normalt.

Spørsmålet er om det faktisk kan være så enkelt som lambdasonde? Eller om noen her inne har knakanes god peiling og kan redde meg her! Kom med innspill, er lei av å kjøre corsa 1.2 (!!!!)

Endret av thomas_92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en dyse får korrekt volt betyr ikke nødvendigvis at den forstøver bensinen skikklig.  Men en cylinder med dårlig dyse og forbrenning burde jo gi en svart eller våt plugg.. 

En dårlig lamda burde gi forskjell på kald og varm bil... Da den nødvendigvis ikke påvirker blandig før motor har oppnådd vise parametre som en gitt Kjølevanns temp eller lignende, i mellomtiden går motoren på fastsatte blandingsforhold fra ecu.  Da burde bilen oppføre seg normalt en stund så lenge blandingen styres av ecu...  For eks når den er kald.  Slik er det i hvertfall på andre biler jeg har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, thomas_92 skrev:

Jepp. Den er helt lik på varm/kald. Har gått over og prøvd med mengder startgass, rundt og under innsug uten noe reaksjon.

Takk for svar forresten.

Ja deffekt lambda skal vel ikke påvirke kald motor igrunn.

Men har du sjekket slanger osv eller har du kun sprayet med en sånn startgass? Sjekk slangen fra luftfilterboks og videre ned til gasspjeld. Denne har en tendens til og få sprekker og bli dårlig igjennom årene.

Litt usikker på om m50 motoren har en sånn blendeplugg bakpå innsug mot torpedovegg. Men vet hvertfall at m54 har denne gummipluggen. Hvis den er dårlig så er det nok til at den drar falskluft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, dopus skrev:

At en dyse får korrekt volt betyr ikke nødvendigvis at den forstøver bensinen skikklig.  Men en cylinder med dårlig dyse og forbrenning burde jo gi en svart eller våt plugg.. 

En dårlig lamda burde gi forskjell på kald og varm bil... Da den nødvendigvis ikke påvirker blandig før motor har oppnådd vise parametre som en gitt Kjølevanns temp eller lignende, i mellomtiden går motoren på fastsatte blandingsforhold fra ecu.  Da burde bilen oppføre seg normalt en stund så lenge blandingen styres av ecu...  For eks når den er kald.  Slik er det i hvertfall på andre biler jeg har hatt. 

Neida, men tenkte bare for å sjekke når det var så enkelt som det var. Men tviler selv på lambda, for den tar jo over når den når en viss temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, vegard89 skrev:

Ja deffekt lambda skal vel ikke påvirke kald motor igrunn.

Men har du sjekket slanger osv eller har du kun sprayet med en sånn startgass? Sjekk slangen fra luftfilterboks og videre ned til gasspjeld. Denne har en tendens til og få sprekker og bli dårlig igjennom årene.

Litt usikker på om m50 motoren har en sånn blendeplugg bakpå innsug mot torpedovegg. Men vet hvertfall at m54 har denne gummipluggen. Hvis den er dårlig så er det nok til at den drar falskluft. 

Skal sjekke litt mer nøye for falskluft, har ikke gjort annet enn å spraye startgass på slanger osv å høre om gangen forandrer seg. Har gått over slangene som er synlige og enkle å komme til. Takk så mye for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, dopus skrev:

Du kan også måle kontinuitet for å sjekke at lamda virker.  Ingen kontinuitet=brudd=kaputt

 

Har du prøvd noe så enkelt som injektor rens? 

Jeg har prøvd å målt. Men ble ikke så mye klokere, det skal altså være kontakt mellom pin 3 og 4 i kontakten som går inn på lmm? Ifølge bentleys så skulle det være det, men er ikke kontakt der. Ikke prøvd noe sånt nei, men tenkte å prøve å koble av strømmen på batteriet for ei natt så det resetter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 4 pins så er to av dem til et varmeelement  og to av dem til selve lamdaen.. Hvilken som er varmelementet er ikke lett å si. prøv å google din lamda for wire farge oversikt. du kan eventuelt måle volten på lamdaen når bilen går...dersom du kommer til den. Da skal volten variere og ikke være konstant. Hvilken voltrange din lamda har finner du hvis du googler delenummeret vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dopus skrev:

Hvis du har 4 pins så er to av dem til et varmeelement  og to av dem til selve lamdaen.. Hvilken som er varmelementet er ikke lett å si. prøv å google din lamda for wire farge oversikt. du kan eventuelt måle volten på lamdaen når bilen går...dersom du kommer til den. Da skal volten variere og ikke være konstant. Hvilken voltrange din lamda har finner du hvis du googler delenummeret vil jeg tro.

Hmm.. okei! Har sjekket litt i en bentley bok jeg har, skal variere fra 0.2-0.8 volt. Men min ligger på 0.75 ca stabilt på tomgang, desto mer gass jeg har desto høyere blir verdien. Men skal se litt mer nøye på det også når jeg kommer hjem.

Takk for svar og tips alle sammen! Appreciate it 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, dopus skrev:

Så lenge den ligger innenfor grenseverdiene så burde den være i orden.  Tror nok ikke det er lamdaen.  Har du sjekket bebsintrykk på railen.  Hva med regulatoren.  Har du sjekket den? 

Går jo langtover 0.8 den, om jeg gir gass så følger den bare på. Vært oppi 3-4 volt og. Sjekka bensintrykk på slangen som går inn på railen, 4.4 bar om jeg husker rett. Såvidt 1.5 bar før jeg skifta pumpe. 

Regulatoren har jeg ikke sjekket, hvordan funker den og hvordan kan jeg teste den? Helt mekanisk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...