Gå til innhold

Chipping av 320d 2006


Vebjørnaa
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Vebjørnaa skrev:

Hei, har tengt å chippe min e90 320d 06 mod til steg 2, men hva må gjøres hvis jeg vil ha steg 3? og er det mye dyrere fra steg 2-3? fikk pris på steg 2 for ca.5000

Må jeg bytte girkasse? 

20160721_210334.jpg

Definer hva du mener med "steg 2"  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Vebjørnaa skrev:

Les deg opp på den siden, så klarer du å svare på det jeg spurte om. Da vil du også se hva som kreves for "steg 3", og hva\hvorfor det koster. 

Det du har fått pris(5000kr) på er neppe noe som kan kan karakteriseres som "steg 2". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Les deg opp på den siden, så klarer du å svare på det jeg spurte om. Da vil du også se hva som kreves for "steg 3", og hva\hvorfor det koster. 

Det du har fått pris(5000kr) på er neppe noe som kan kan karakteriseres som "steg 2". 

Snakket med opti tuning trondheim , spurte hvor mye det kostet ca. for "steg 2" å de sa 5000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Steg" är bara en paketering som trimfirmor sysslar med så det går inte att bara säga steg 1,2,3 eftersom de kan skilja mellan olika trimfirmor. Det är som att fråga efter Big Mac på Burgerking eller Whopper på Mc Donalds.

Jag skulle kunna mappa Steg 1 till 10 om det skulle vara så där man får 4 hk extra mellan varje steg.

Det jag menar är att det handlar om marknadsföring och att ha färdiga mjukvaror som gör att hanteringen blir smidigare. Då har man döpt mjukvarorna till olika steg.

Själv har jag valt att köra "trimchip" där man har ett vanligt trimchip med en safe mappning på en helt original bil. Sedan har jag allt annat som "Specialchip" och då görs programmet utefter kundens setup och önskemål. Vill man tex att vissa saker ska programmeras bort i mjukvaran så gör jag det osv osv.

De stora chiptrimningsfirmorna kan inte erbjuda unika program på samma sätt eftersom det kanske är ett par personer som är säljare, en som är ansvarig för paketering av produkter och en som kan mappning etc etc.

Så för att jämföra olka steg behöver man kolla på vad som är gjort och vad som ingår.

 

Mvh
Andreas, Fekzen.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vebjørnaa skrev:

Hei, har tengt å chippe min e90 320d 06 mod til steg 2, men hva må gjøres hvis jeg vil ha steg 3? og er det mye dyrere fra steg 2-3? fikk pris på steg 2 for ca.5000

Steg 2 hos Optituning er etter det jeg kjenner til, fjerning av DPF og eventuelt blokkering av EGR. Dette vil gi kun 10 HK mer, men du får samtidig bedre utnyttelse av de hestene du har, det er det som er den største effekten av steg 2, tror jeg. Har ikke hørt at Optituning tilbyr noe steg 3, i så fall må du nok ringe dem og høre selv.

Hvis du har tenkt å ta steg 3 hos TRF, så er det en viss mulighet for at de vil kreve at du tilbakestiller tuningen gjort av andre, ellers kan det bli mye ekstra jobb for dem. TRF kan sikkert svare på om det er tilfellet her, eller om de kan gjøre steg 3 uten at tidligere tuning kommer i veien.

Endret av Basse Lusk
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Steg 2 hos Optituning er etter det jeg kjenner til, fjerning av DPF og eventuelt blokkering av EGR. Dette vil gi kun 10 HK mer, men du får samtidig bedre utnyttelse av de hestene du har, det er det som er den største effekten av steg 2, tror jeg. Har ikke hørt at Optituning tilbyr noe steg 3, i så fall må du nok ringe dem og høre selv.

Hvis du har tenkt å ta steg 3 hos TRF, så er det en viss mulighet for at de vil kreve at du tilbakestiller tuningen gjort av andre, ellers kan det bli mye ekstra jobb for dem. TRF kan sikkert svare på om det er tilfellet her, eller om de kan gjøre steg 3 uten at tidligere tuning kommer i veien.

En kjapp titt på prislappen tilsier at du tror nok feil :)

Bare dette alene sier meg at de ikke har helt kontroll på hva de driver med.

1.png

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært innom Optituning og sett på hva de driver med. De har egen testbenk for måling av effekt. Mener du benken må være feilkalibrert til de grader? De lager mappingen selv og tilpasser til hver enkelt bil dersom kunden velger testbenken.

Bilen min fikk 100 nye hester, det ble merkbart, men synes ikke opplevd ytelse står i forhold til antall hester. Manglende respons kan også skyldes turbolag og generell diesel-karakteristikk. Eller feilkalibrert testbenk. Hva tror du?

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Jeg har selv vært innom Optituning og sett på hva de driver med. De har egen testbenk for måling av effekt. Mener du benken må være feilkalibrert til de grader? De lager mappingen selv og tilpasser til hver enkelt bil dersom kunden velger testbenken.

Bilen min fikk 100 nye hester, det ble merkbart, men synes ikke opplevd ytelse står i forhold til antall hester. Manglende respons kan også skyldes turbolag og generell diesel-karakteristikk. Eller feilkalibrert testbenk. Hva tror du?

Testbenken viser satt på spissen, akkurat det de vil den skal vise. 

Nevnte screenshot over her, tilsier at de ikke har helt kontroll på hva de driver med. Når man først skal legge disse tusenlappene i motoren sin, så kan man heller legge litt ekstra i det, å benytte noen som faktisk kan akkurat din motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke 185hk ut av en 118d 122hk med original turbo. 165-170hk går fint, men ikke mye høyere. Turboen er for liten til at den klarer å gi mere.

Har selv 118d med 122hk originalt og har kjørt i tre år med steg 2 ifra TRF på den. Den hadde vel rundt 170hk/390Nm tror jeg det var.

Og som CrZyWiz sier så kan man nesten få ei rulle til å vise akkurat hva man vil. Bare man stropper bilen hardt fast på rulla så få man et annet resultat enn hvis man stropper den litt løsere.

Tallene man får ut av en benk/rulle er ikke så mye verdt mener jeg, men selve kurven derimot er veldig nyttig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...