Gå til innhold

Chipping av 320d 2006


Vebjørnaa
 Share

Anbefalte innlegg

165-70, er det på hjul eller motor? 165 på hjul tilsvarer 185 i motor, har jeg hørt, så kanskje snakkes det om to ulike ting her.

Tunere rundt omkring får 185 HK ut av en 116D med originalt 115 HK, da skal du ha ganske god kontroll på de ulike modellene, av alle merker, for å vite at 118D/122 har andre begrensninger, selv om motoren er den samme. Dessuten, når du legger ut et uforpliktende svar på facebook, så blir ikke informasjonen kvalitetssikret i samme grad som når kunden får et konkret tilbud, så jeg legger i alle fall ikke noen vekt på en feil der.

Interessant det med usikkerheten i testbenk. Jeg har en graf her. Den viser 112 HK ved test før tuning, 184 etter. Hvis bilen har stått urørt på benken, altså ingen forskjell der mellom testene, kan jeg gå ut i fra at økningen er reell?

Dette er en E87 116D LCI. Hva kan forventes i 0-100 med 184 HK? Har bestilt en ODB2-sak for måling av akselerasjon, så spent på om resultatet kommer til å stemme noen lunde.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Basse Lusk skrev:

165-70, er det på hjul eller motor? 165 på hjul tilsvarer 185 i motor, har jeg hørt, så kanskje snakkes det om to ulike ting her.

Tunere rundt omkring får 185 HK ut av en 116D med originalt 115 HK, da skal du ha ganske god kontroll på de ulike modellene, av alle merker, for å vite at 118D/122 har andre begrensninger, selv om motoren er den samme. Dessuten, når du legger ut et uforpliktende svar på facebook, så blir ikke informasjonen kvalitetssikret i samme grad som når kunden får et konkret tilbud, så jeg legger i alle fall ikke noen vekt på en feil der.

Interessant det med usikkerheten i testbenk. Jeg har en graf her. Den viser 112 HK ved test før tuning, 184 etter. Hvis bilen har stått urørt på benken, altså ingen forskjell der mellom testene, kan jeg gå ut i fra at økningen er reell?

Dette er en E87 116D LCI. Hva kan forventes i 0-100 med 184 HK? Har bestilt en ODB2-sak for måling av akselerasjon, så spent på om resultatet kommer til å stemme noen lunde.

116D 115Hk og 118D 122Hk er ikke samme motor LCI har N47 og 122hk er M47 (samme som jeg har i 3-serien min)
Der er ikke 160-170Hk unormalt etter tuning.  N47 118/318d var 143Hk

Alle opperer med forskjellige tall som slutt resultat og det kan være mange variabler på hva en ender opp i effekt.
Alt fra luft temp og fuktighet til forskjellige dekkstørrelser og rullemotstand i en benk...

Det er som nevnt over her kurvene som er viktig. ikke om det er 165 eller 170Hk på et gitt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Basse Lusk skrev:

165-70, er det på hjul eller motor? 165 på hjul tilsvarer 185 i motor, har jeg hørt, så kanskje snakkes det om to ulike ting her.

Tunere rundt omkring får 185 HK ut av en 116D med originalt 115 HK, da skal du ha ganske god kontroll på de ulike modellene, av alle merker, for å vite at 118D/122 har andre begrensninger, selv om motoren er den samme. Dessuten, når du legger ut et uforpliktende svar på facebook, så blir ikke informasjonen kvalitetssikret i samme grad som når kunden får et konkret tilbud, så jeg legger i alle fall ikke noen vekt på en feil der.

Interessant det med usikkerheten i testbenk. Jeg har en graf her. Den viser 112 HK ved test før tuning, 184 etter. Hvis bilen har stått urørt på benken, altså ingen forskjell der mellom testene, kan jeg gå ut i fra at økningen er reell?

Dette er en E87 116D LCI. Hva kan forventes i 0-100 med 184 HK? Har bestilt en ODB2-sak for måling av akselerasjon, så spent på om resultatet kommer til å stemme noen lunde.

Nei begge deler er oppgitt i motor. 

En tuner skal ha kontroll på dette, har han ikke det, så er han ikke skikket til å røre min motor. Skjønner ikke hvorfor du skal unnskylde dårlig kvalitat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Her er et par filmer fra min 118d 122hk med Step 4 trimm ifra TRF- Racing.

 

 

Hei Øyvind. virker som du har litt greie på dette, så jeg spør deg...

Skal inn å tune min 318d (143hk) n47 til helgen, er blitt lovet 186hk og 410nm med et såkalt steg 2 program. hvor mye kan jeg stole på disse tallene? 

skal forøvrig inn til Tuning-center i stavanger...

mvh.

Tom I

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs tuner bør ikke han noe problem med å få ut den effekten av den motoren, men jeg er litt skeptisk til firmaer som får tilsendt ei fil ifra et eksternt firma i utlandet. En oppegående tuner kan se utifra dieselmengen som blir lagt inn i tabellene om hvor mye hk du får. De vet hvor mange mg diesel som gir feks 150hk. Det bør de vite.

Men som jeg skrev lenger opp så bør man ikke henge seg så veldig opp i effekttallene som blir oppgitt, men helle se hvordan effekt kurven ser ut. Desverre er det får tunere som kan tilby en tur på rulle eller i benk før og etter omprogramering. Men jeg er kanskje litt mer nøye på ting enn mange andre er. Men er jo effekttallene som selger det skjønner jeg jo.

Når min bil var hos TRF-Racing så ble ECU oppdatert med siste software ifra BMW . Så ble den softwaren modifisert(ikke noe eksternt fima som hadde gjort jobben) Bilen ble logget på rulle slik at man kunne se at alle verdier var som de skulle og vi kunne se på kurven vi fikk ut hvor effekten begynte og sluttet. 

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Her er et par filmer fra min 118d 122hk med Step 4 trimm ifra TRF- Racing.

Går godt den bilen der. :)

Sett at vi tar TRF Trinn 1 fra din bil, som er optimalisert software på benk, og legger den i en annen bil av samme modell. Vil vi ikke da kunne forvente samme effektforbedring på den andre bilen, som det som er målt på benk på din bil? Jeg antar at det er det de gjør de som sender inn filer til utlandet, og får optimalisert fil tilbake. Den optimalisert filen er basert på benkresultater fra en tilsvarende bil.

BMW gjør vel det samme når de oppdaterer software, den blir ikke tilpasset hver enkelt bil, men er en standard for hver enkelt modell.

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at man i utgangspunktet ikke justerer "unikt" for hver bil, men utvikler er oppsett til typen motor (som bmw også gjør). Men det at folk tror det har foregått noe reell utvikling når de kjøper filer for 50-150eur (som er prisen "tunere" betaler for filene) fremstår for meg som underlig. "Jeg vet ikke om jeg stoler på kjøtt fra norsk bonde, så da kjøper jeg noe billig fra utlandet som ikke lar seg spore, og som selger har skrudd opp prisen med 10 gangeren på. Selger sier det er best, så da må det være det".

 

Når det er sagt, man kan ikke bare ta ei fil og kjøre inn i alle bilene. Jeg må alltid bygge mitt oppsett på softwaren jeg leser ut fra den aktuelle bilen, hver gang. Det var litt enklere før (og andre merker) hvor det var svært få forskjellige sw versjoner. (TDS tiden eksempelvis, med fysisk eprom bytte).

 

Ellers mye fornuftige svar her fra Crzywiz og Ø.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TRF-Racing skrev:

Når det er sagt, man kan ikke bare ta ei fil og kjøre inn i alle bilene. Jeg må alltid bygge mitt oppsett på softwaren jeg leser ut fra den aktuelle bilen, hver gang. Det var litt enklere før (og andre merker) hvor det var svært få forskjellige sw versjoner. (TDS tiden eksempelvis, med fysisk eprom bytte).

 

Exakt så.

Det är big no no att använda samma fil på flera motorer från iaf år 2000 då det är massvis med olika mjukvaruversioner som har olika funktioner osv.
Så man åker på att mappa en mjukvara baserat på kundens unika orignal , aldrig köra in en "annan" fil från en annan bil.

 

Mvh
Andreas, Fekzen.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...