Gå til innhold

Økern´s 320d E90


Oekern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er helt ny her og dette er min aller første Bmw.

Bilen er ment som framkomstmiddel uten videre oppgraderinger/modifikasjoner. Grunnen til at jeg oppretter en tråd da er rett og slett fordi det er en del ting jeg lurer på, som jeg har litt vansker for og google fram.. Så håper ekspertisen på forumet kan bistå. Det dukker også helt sikkert opp ting i fremtida.Som sagt, dette er en daily driver.(Prosjektbilen går jo aldri..) Det som dog irriterer meg er at bilen har potensiale, så vi får se med tia hva som skjer..

Bilen er en 2007 320d sedan med automatkasse. Utstyrsliste under. På bakgrunn av hva jeg har, og har hatt før syns jeg bilen er usedvanlig kjempegod og kjøre! Masse knapper, funksjoner og stæsh. Skal dog ikke så mye til og imponere når du er vant med 89 Corrado og 92 mod Lancer.. Kjøpte bilen på 252 tusen km. Bremser og klosser rundt må byttes samt "kyllingbein" førerside. Bilen har en liten skade på bakfanger..

Fyrer løs med de 2 første spørsmål: Det står i vognkort og på statens vegvesen side at bilen har 150hk. Jeg har sjekka bmwvin og der står det 120 som må være KW - altså 163hk. Hvorfor er den da registrert med 150 ? Ikke at jeg klager på det, mens syns dette er merkelig. M47/T2 motor. Syns den går overraskende bra.
Siden bilen har gått såpass langt som den har; er det lurt og bytte olje på girkassa ? Den har fullt servicehefte, men hva som er gjort aner jeg jo ikke. Inngår dette i service ?

Utstyrliste:
1CA: Selection cop relevant vehicles
2BF: Lt/alloy wheels double spoke 154
200: Diesel particle filter
205: Automatic transmission 
240: Leather steering wheel
249: Multi-function for steering wheel
4AE: Armrest front retractable 
428: Warning triangle
431: Interior RR vw mirror w aut anti-d
441: Smokers package
465: Through-Load system
481: Sport seats front F/ driver & passenger
493: Storage compartment package
494: Seat heating F driver & passenger front
502: Headlight washer system
507: Park distance control. Rear
520: Foglights
521: Rainsensor
522: Xenon light
534: Automatic air conditioning
540: Cruice control 
644: Prep.for.mob.ph.blet.interf
663: Bmw radio professional
7RP: Advantage package
7RS: Comfort package
8SP: Cop control
842: Cold climate version
843: Engine design
850: Added fuel tank filling for export (Betyr dette at bilen er importert ? (Står ikke så i vognkort..)
853: Language version english
863: Europ/dealer directory
885: Swedish/onboard documentation
896: Daytime lights function
321: Exterior parts in body color
4AG: Interior strip titan.Dull
548: Speedometer with kilometer reading

Har bare 1 bilde foreløbig:

IMG_2428_zpsscojvag1.jpg

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen bil,  tror du har fått veldig mye bil for penga! Ikke alt jeg kan svare på, men automatkasseolje ligger ikke i service intervallet tror jeg. Anbefaler virkelig bytte olje samt oppdatere bilens girkasse.

 

Siden bilen også har kjørt ett stykke, så ville jeg anbefalt å kjøre igjennom tunap dyserens. Kan anbefales å kjøre igjennom, hjelper virkelig på gangen på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur også jeg har fått mye for penga her! Helt nydelig og kjøre. Dyserens er notert - høres fornuftig ut. 

Hva mener du med og oppdatere girkassa ? Har skjønt at den kan 'tunes' til og b.la gire fortere og på høyere turtall, men dette føler jeg ikke noe stort behov for. Du tenker kanskje på noe annet som jeg ikke har fått med meg ?

Har lyst til og bytte olje på kassa, så det gjør jeg nok - men må vente en stund. Ser olja er sviiiindyr :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Lifetime olje på kassa ja, det er fint. Da behøver jeg ikke stresse  

Ja, flere bilder kommer. Jeg har bodd i oslo de siste 4,5 årene - men skal nå flytte tilbake til maura hvor jeg er fra. (Ikke langt unna gardermoen flyplass) Overtar ikke leiligheten før 1.nov (nybygg) så bilen ble bare kjøpt, hentet og parkert hos mor og far i mens. 

Tar flere bilder når jeg drar opp for og skjifte bremser og kyllingbein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Ikke tilfeldigvis Økern fra Mitsubishi forumet også? Med Corrado og colt? :P Det var i så fall leenge siden :P

Dette er helt riktig - bortsett fra at det var en lancer ;) Lancern ble solgt i 2012, men Corrado'n har jeg enda. Hvem er du?:) kjenner ikke igjen brukernavnet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oekern skrev:

Jeg trur også jeg har fått mye for penga her! Helt nydelig og kjøre. Dyserens er notert - høres fornuftig ut. 

Hva mener du med og oppdatere girkassa ? Har skjønt at den kan 'tunes' til og b.la gire fortere og på høyere turtall, men dette føler jeg ikke noe stort behov for. Du tenker kanskje på noe annet som jeg ikke har fått med meg ?

Har lyst til og bytte olje på kassa, så det gjør jeg nok - men må vente en stund. Ser olja er sviiiindyr :/ 

BMW utvikler alltid ny software for å øke stabiliteten på kassen ( litt vanskelig å forklare, men en oppdatering kan blant annet gjøre at den girer finere på lave gire, girer raskere osv. Gjort dette selv på e46 med ny olje og filter. Bilen girer mye bedre og raskere. Meste av det kommer nok av ny olje, men de lager jo ikke ny software oppdatering kun for tull. Ett oljeskift kostet 3500kr hos rats, og software kom vell på 800 kr, litt usikker. Anbefaler å ta kontakt med de, veldig dyktige. står litt om hva software oppdateringer kan gjøre her :  http://www.tv2.no/a/8407120/ er kanskje ikke helt nødvendig med ny software, men liker selv å oppdatere til nyeste programvare når det blir tilgjengelig. De lager jo ikke ny software på kødd, er jo alltid en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oekern skrev:

Takk for det! Lifetime olje på kassa ja, det er fint. Da behøver jeg ikke stresse  

Ja, flere bilder kommer. Jeg har bodd i oslo de siste 4,5 årene - men skal nå flytte tilbake til maura hvor jeg er fra. (Ikke langt unna gardermoen flyplass) Overtar ikke leiligheten før 1.nov (nybygg) så bilen ble bare kjøpt, hentet og parkert hos mor og far i mens. 

Tar flere bilder når jeg drar opp for og skjifte bremser og kyllingbein. 

lifetime er det ikke noe som heter, er bare ne olje som er utviklet for å holde litt lenger. Hvis man visste om alle egenskapene oljen har i girkassen så hadde man byttet oftere enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig. Takk for god informasjon! Hørtes litt for godt ut til og væra sant mtp lifetime olje ja. 

Jeg tenkte og ringe de forskjellige stedene som står i servicehefte for og se om de har noe historikk om hva som er gjort med bilen tidligere. 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifetime kalles det i utgangspunktet da det var garanti på 100.000 km, da Bmw ikke stilte garanti utover det. 

Er vel anbefalt å ha et intervall på 50/60.000 km for hver gang den skal byttes olje på utover dette. Nå vil jo det være mer aktuelt om du chipper bilen og utsetter kassa for mer dreiemoment. 

Om det ligger i serviceplanen nå for nyere bmwer er jeg spent på, siden de neppe kan gå god for en olje som skal vare i 200.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipper eller ei, bytt olje hvert fall etter 100000 km, ganske sikker på at det ligger i intervallet nå, Mercedes hadde jo og "life time" på 90-2000 tallet, men de skjønte at noe var galt da antall girkasser som havarerte gikk betraktelig opp, synd bmw ikke tok samme hintet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dere ikke er redd for og dele synspunkt og erfaringer. Takker for det !:)

Blir nok til og byte olje på girkasse og motor, må bare få samla opp penger først. Var innom GS på helsfyr igår. Endte på Omega sin drivstoffrens da han sa det ikke var noe poeng og bruke nesten 400,- mer på tunap sin når jeg ikke hadde et direkte problem. Omega'n var kjempefin for og forebygge sa han. Plukka med polering til glass også. Bremsedeler blir levert idag. Blir nok montering til sønda'n. 

Ser at chip tuning gir meget stort utbytte ift pris ! Helt rått egentlig for en som er vant med motor fra 89 og lite potensiale i utgangspunktet. Føler ikke noe behov for dette enda, og er kanskje litt skeptisk siden bilen har gått "såppas langt"

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...