Gå til innhold

Økern´s 320d E90


Oekern
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er sant, men sånn ere.. Har hatt så hat forhold til bakhjula da de har sitti så godt inn i hjulbuen, samme med sommerhjula.. Så var godt og endelig få gjort noe med det ! 
Har lagt en god syntetisk forsegling som jeg håper/tror holder vintern ut, så bør gå fint ift salt hvertfall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daniel. skrev:

Gjorde seg med spacer ja :) Bakhjulene på Pre-LCI E9x har en tendens til å forsvinne langt inni hjulbuen :lol:

Men den bruksanvisningen på spacerene var veldig forvirrende ja :P

Ja de gjør fort det, ekke rart folk har på 255 - og kanskje enda bredere bakdekk på disse bilene, good plass. 

Ja, ikke sant ?
Godt jeg ikke var aleine om og mene det. Får tru det ikke gjør noe at jeg smurte inn baksiden av spacer. 
Er nøye med etterstramming av hjulbolter, så oppdager hvis det skulle skje noe.. 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har det første mekaniske problemet oppstått. Fikk plutselig en høy og til dels kraftig "klunke" lyd bak i bilen. 
Kom da jeg kjørte på ulendt underlag (rein asfalt og tykk is om hverandre) på vei ut fra butikken. Lyden kom så videre ved hull i vegen og ved fartsdumper. Hadde et ørlite håp på at det var eksosen som hadde løsna i et oppheng, men så heldig var jeg ikke. 

Jekka opp bilen bak og skjønte fort at her er det noe gærent.
0F5u8GY.jpg
ysdp6ud.jpg
Gc6Tee6.jpg
 

Ser ut som at den har løsna i gummien i selve lageret ? 
Har faktisk senkesett liggendes da jeg kom over et fint tilbud på black friday, men lager måtte jeg bestille igår da jeg ikke hadde fått somla meg til det før.. 
Kjøpte senk da jeg uansett var belaga på og bytte dempere før EU (Lekk i 2 dempere) , så hell i uhell egentlig, men det hadde jo ikke behøvd og skje akkurat nå fordeom da, men sånn er det, hehe. 

Er det en enkel jobb og bytte dempere på denne bilen ? Har aldri skrudd på BMW før. Trenger man f.eks fjærklemme bak, eller får man dem ut får hånd når demper er ute ? 
Er det noe som er greit og være obs på ? 

Ser for øvrig at demperen bak ikke ser helt lik ut den orginale som står i. For meg virker det som den originale har 6kant på toppen for og skru den fast med ? mens den fra senkesettet kun har gjengeparti hele veien ? 

EDCfIkz.jpgDet fulgte ikke med "bumb stopps" og sånn "trakt" som er på originalt. Er det vanlig og IKKE bruke dette  på senkesett ? 

Har kjøpt en gummimatte til bagasjen. lovte meg sist vinter at det var lurt og kjøpe dette så man slipper fuktig teppe.. 
5DwkkIs.jpg

Prøvde autoglym sin rapid aqua wax for noe over en uke siden. Ga et fint piff til LSP igjen hvor avrenninga har tapt seg endel. (Fortsatt bra beskyttelse, altså) 
YUImoIA.jpg
THK2KX8.jpg

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er grei jobb å skifte fjærer og dempere bak på disse. Du trenger ikke fjær klemme så vidt jeg husker, mange år siden jeg byttet på en sånn bil nå. Bumbstopperen / støv kappen flytter man vanlig vis over på ny demper vis den fortsatt er okei. 

Det Gjør det enklere med muttertrekker når du demonterer / monterer demperne. Særlig når du ikke har umbrako spor i toppen men du klarer kanskje å improvisere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, men strammer man ikke til litt væl mye ved bruk av muttertrekker ?  
Har fått foringene nå, så mulig det blir bytte i morra hvis det ikke blir for kaldt. Stedet jeg har fått lånt er det ikke fyring i.. 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Oekern skrev:

MÅ man ha fjørklemme for og få ut demper forran/montere nye ? 

For å få de ut av bilen?

En stund siden jeg tok ut noe på en E9x, men mener man kan vippe ut hele driten utenfor skjermen, så bare splitte den som holder i demperen. Så har du komplett fjærbein ut.

Men når du skal demontere så må du nok ha fjærklemme. Men de demperene trekker seg sammen så du bør vel ha sveisetang/vice grip + noe å ha i mellom så du ikke skader demperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Supersport senkesett montert. Ble ferdig lørdag. Veldig grei skruing egentlig. Fikk lånt verksted med løftebukk - og det gjør jo alt mye enklere. Fikk og god hjelp av en kompis. 
Alt av lagre og gummi ble bytta, men da "skivekappe" ikke fulgte med bumpstopper kit (som jeg trodde) ble det en jalla-løsning på den ene siden bak. Brukte ei vanlig skive istedenfor og brukte om igjen den gamle på andre sia. Kjøper delen ny og bytter om etterhvert begge sider. 

Trodde bilen skulle bli lavere foran. Hjulbuen bak er nærmere dekket enn foran, men jeg syns ikke bilen ser baktung ut - HELDIGVIS. Hater det utseende, men når man legger merke til hjulbuene så er det jo alikevell noe irriterende. Settet er jo stivt, men var forberedt på det værre, så positivt overraska.
30/20mm senk + senkeskåler framme.

k6ddeLO.jpg
RtOwaTm.jpg
opIGMnN.jpg
qLjHyvL.jpg
EiPHO80.jpg 

x1h5PyB.jpg
8gHpQxP.jpg
fdTY6Tq.jpg

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok sette seg etter noen dagers kjlring og du ser nesa faller litt :) Ellers så er jo hjulbuen bak også lavere i karosseriet enn den foran så litt slikt blir det nå.

Ellers en meget bra oppgradering! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Forrige "helg" fikk jeg polert bilen. Brukte torsdag, fredag og lørdag på dette. 

Det aller første jeg gjorde var og sope garasjegølvet - og det trengtes !

XekP97q.jpg

 

Til forvask brukte jeg først PB toppa med skum

mPnGy6X.jpg

 

Brukte en detailer børste på vanskelige steder

4pxlfH4.jpg

zmNngH7.jpg

 

Så var det en runde med AG ultra, MPF og bremsestøv/flyverust fjerner

lSyG0NV.jpg

1XZkk0q.jpg

 

Etter dette fikk man en meget god bekreftelse på at all tidligere beskyttelse var borte

B2EEBLD.jpg

hymOios.jpg

9azl90t.jpg

 

Etter dette ble bilen tørket og satt i garasjen. Clay var neste på lista

0UTXGHp.jpg

 

Så står man igjen med et rent utgangspunkt som ser overraskende blankt og fint ut

RU7uDpR.jpg

NWnKxYW.jpg

 

Men her er det MASSE og ta tak i. Bilen har straks rulla 280tkm så det aller værste er endel steinsprut i front. 

Ellers masse annet morro og ta tak i

bCSbxE3.jpg

24LmjIp.jpg

zXrk5kj.jpg

ommXlf6.jpg

lHPZcGq.jpg

pDp2Q3m.jpg

 

Her kan jeg ikke skjønne annet enn at noen har vært borti meg uten og si ifra

I38zJaz.jpg

 

Dette er da maskinparken som ble brukt. Begge nyinnkjøpt (North via finn, shinemate ny)

tdv78Vd.jpg

 

Så satte man igang. Framskjerm fører side først ut. Denne gangen brukte jeg jekken for og få noe mer gunstig arbeidshøyde

iLer555.jpg

RXzsiVb.jpg

039jWZ0.jpg

cXgmId7.jpg

 

Den groveste polishen jeg hadde har 1500 slip. Antar at det er derfor jeg ikke ble kvitt alle ripene

UTEbmJX.jpg

 

Forutenom dette ble jeg fornøyd med resultatet

LmGUVKE.jpg

Dgxih1j.jpg

 

Så var det førerdør 

nhRLpTG.jpg

bw4aeaw.jpg

N5XROLK.jpg

5y17zDf.jpg

TfTAtCc.jpg

fVxb2Qk.jpg

hfrNYCN.jpg

wewJJ1I.jpg

8iiMvGZ.jpg

kSZGSmb.jpg

r631eNX.jpg

Ihf4CdT.jpg

 

Panser (med MYE steinsprut)

tWa38Dc.jpg

r631eNX.jpg

95vGtG1.jpg

 

Lakkskade passasjerdør og øvrig

NcfZzoq.jpg

h9qO7uH.jpg

bHsG2U9.jpg

 

Sola glimta til litt så jeg åpna porten for og se om man fikk en liten oppfattning av resultat

MzPLr3B.jpg

 

Bakdør

rtPQDAh.jpg

uyQs18N.jpg

5NeFpor.jpg

a7rOyPZ.jpg

 

Tak

KjvCd0H.jpg

yZrHMcy.jpg

uwQn1Ai.jpg

Y6W6BcP.jpg

 

Sideskjørt. Aner ikke hva dette er for noe

YfiRpLO.jpg

yxdBmx9.jpg

vCvPeUQ.jpg

 

Bagasjelokk

7J7nbJj.jpg

uu24Lwh.jpg

UHlq7W6.jpg

 

Bakfanger

iJ2sRAQ.jpg

clwzug1.jpg

utoVLnc.jpg

 

På lørdag fikk jeg sjukt dårlig tid. Det var dåp på søndag så jeg måtte bli ferdig - og før jeg var ferdig fikk jeg en telefon om at besøket var på plass. (Rart ting alltid skal ta lengre tid enn man trur)

Så plastdetaljer og ruter måtte jeg ta i ettertid. Da det ble sjukt stress på slutten lørdag rakk jeg heller ikke og ta noen ferdig-bilder. (Sola var borte uansett) Og etter dette har bilen vært møkkete når sola har vært framme. Så dette får jeg legge ut seinere.

Jeg har heller aldri helt fått sett over bilen i sola, rein. Så jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvor bra/fornøyd jeg er med resultatet. 

 

Jeg ble litt "skuffet" over at jeg ikke klarte bli kvitt alle ripene, men man må tydeligvis grøvre til enn 1500 slip i polishen ? 

Hva anbefales ?

Må si shinemate maskinen overrasket stort. Lite virbasjon og meget hendig plassering av turtallsknapp. 

North detaling maskinen skuffet stort med mye vibrasjon og håpløs plassering av turtallsknapp. Jeg måtte fordele produkt, stoppe den, justere, starte den igjen.

På shinemate kunne jeg enkelt justere uten og måtte skru av maskin/bytte ´håndgrep.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...