Gå til innhold

Vinterfelger/dekk erfaringsdeling


Flatfarm
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har det kommet vinterdekktest for 2016:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/

Jeg går for Continental ContiVikingContact 6 til vinteren, da det er det beste alternativet der hvor jeg handler hjul. Og det troner piggfritesten med små marginer i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Hakkapeliitta R2 (245/45R18) på F11 525 RWD.
Siden jeg kjører mest i sentrale østlandsområder (les: Oslo) så får jeg ikke testa de skikkelig, men til hytta i Lillehammerregionen blir det noe annet. De fungerer godt på en overraskende god vinterbil (etter å ha kjørt 4WD sammenhengende i 10 år).
Jeg hadde akkurat samme dekk på forrige bil som var 4WD og det er ikke fremkommeligheten det står på slik jeg opplever det, men på nedover og bremsing.

R2 er veldig mykt og etter research skulle jeg egentlig ha Vredestein siden jeg kjører mest på bart underlag, men grunnet bestillingstid ble det R2 igjen.

Slaps og nedover funker ikke mye bra men som nevnt, fremkommeligheten er god.
Må jukke litt av og til for å komme ut når jeg står gatelangs i et "snøhull" men da står gjerne ett av hjula på polert is etter forrige "jukker". Med "Traction Mode" har jeg ennå tilgode å stå fast så jeg må ut av bilen, ei heller ta rennnafart opp bakken hjemme.

Sliter over 1mm mer på bakhjula enn fremme pr. sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Nokian Hakka R på min E46 320dAT. Kjøpte dekkene brukt da jeg ikke hadde råd til nye dekk den sesongen. Fungerte greit det.

En kompis har Nokian Hakka R2 på sin E91 320dAT xDrive. Han har kjørt en sesong på de på Østlandet, og en sesong i Finnmark. De dekkene har fungert utrolig bra. "Alle" kjører med piggdekk her, men han har omtrent aldri hatt behov for andre dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Kjøpe just 18" GoodYear UltraGrip Ice 2 til min E87. Valgte det dekket pga det var beste dekket på våt og tørr asfalt siden jeg 90% av tiden kjøre på saltet vei, men samtidig skal det være bra på snø og is. 

Her er du inne på noe vesentlig Øyvind L. Riktig dekk til riktig bruk.
Det er fortsatt ikke et dekk tilgjengelig som er best i alle disipliner selv om enkelte etterhvert scorer veldig bra jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erik BM skrev:

Her er du inne på noe vesentlig Øyvind L. Riktig dekk til riktig bruk.
Det er fortsatt ikke et dekk tilgjengelig som er best i alle disipliner selv om enkelte etterhvert scorer veldig bra jevnt over.

De få gangene det er snø og is så får jeg heller ta det litt mer rolig. Har alltid tenkt slik når jeg handler dekk. Derfor er piggdekk helt uaktuelt for meg.

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

For den det måtte interessere, så falt valget på Matrix Bimmer i matt titan. Med piggfrie Conti Viking Contact 6, i dimensjon 225/45-18".

Legger ved noen bilder fra mandag, da jeg hentet bilen.

Kjørte fra Trondheim til Oslo, via Røros, og Våler i Solør. Krevende forhold med veldig svingete og glatte partier med is, og mye snøvær og snødekte veier. 

Må si meg veldig imponert over både bil og dekk.

20170102_145313.jpg

20170102_145253.jpg20170102_145918.jpg

20170102_145950.jpg

Endret av Flatfarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...