Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, BimmerFan! skrev:

Noen som vet hvordan det blir med tanke på å bytte ut grillen på G30 med f.eks. en i sort farge? Mtp. at G30 nå får active grill. 

Sort grill til G30 blir tilgjengelig i M Performance Parts programmet: http://www.bmwblog.com/2016/12/01/see-new-bmw-5-series-decked-m-performance-parts/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

En BMW skal kjøres. Bli kjørt kan man gjøre i andre uinspirerende bilmerker. Kommer aldri til å krysse av på et eneste fører assist system hvis jeg bestiller ny bil en gang.

Det hender man kjører kjedelige veier med en BMW også. F.eks. E6 fra Oslo til Hamar med små barn i bilen, da hadde det vært deilig å kunne slippe hendene fra rattet en gang i blant. Eller i kø, eller sakte-gående trafikk.

En 5-serie skal, etter min mening, levere det beste av både luksus og kjøreopplevelse. BMW kommer til å sakke kraftig akterut dersom de ikke blir best i klassen på autonomous driving, og de begynner å få veldig dårlig tid. De har nettopp levert 7-serie, med dårlige egenskaper, 5-serien ser ikke noe særlig bedre ut.

Snart kommer ny A6, 2018(?),og den kommer garantert til å levere bedre på dette området. Se hva Mercedes har fått til med sin E-klasse, og ikke minst Tesla som er helt overlegen andre merker innen dette området. Vanskelig å forsvare å punge ut for en ny 5-serie når den kommer til å være avleggs på dette området allerede fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Otis skrev:

Jeg synes nok at dinside sin test var litt vag. For lite sammenligning med feks e-klassen. Det var litt for overfladisk. 

Ja, nesten alle "anmeldelsene" fra pressevisningen i Portugal er preget av den samme harelabb-tilnærmingen, både i artikkelform og på YouTube. Han duden fra Autogefühl er dog et hederlig unntak. Det blir derfor veldig spennende å lese mer dyptgående anmeldelser av de beste norske motorjournalistene når bilen blir tilgjengelig for pressen her hjemme.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, olemartin skrev:

Se hva Mercedes har fått til med sin E-klasse, og ikke minst Tesla som er helt overlegen andre merker innen dette området. Vanskelig å forsvare å punge ut for en ny 5-serie når den kommer til å være avleggs på dette området allerede fra dag en.

Tesla er jo ganske kyniske som slipper uferdige og livsfarlige produkter ut på markedet og lar kundene være testdukker. Det er risikabelt av BMW å slippe utpå produkter som ikke er 100% trygge og risikere eventuelle søksmål etter ulykker...Bedre å kjøpe en bil som er gjennomtestet av tyskere enn å kjøpe en bil bare fordi den er først ute med noe nytt.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, olemartin skrev:

Det hender man kjører kjedelige veier med en BMW også. F.eks. E6 fra Oslo til Hamar med små barn i bilen, da hadde det vært deilig å kunne slippe hendene fra rattet en gang i blant. Eller i kø, eller sakte-gående trafikk.

Dagens F10/F11 kan fås med kø-assistent som styrer selv i opp til 40 km/t. Dette er en del av Driving Assistant Plus-pakken, som jeg har på min F11. Kø-assistenten er imidlertid ikke kompatibel med xDrive, så jeg har derfor ikke noen formening om hvor godt denne fungerer i praksis. For min del er imidlertid adaptiv cruise-kontroll det aller mest nyttige hjelpemiddelet i rene forflytnings-etapper i tett trafikk.

6 minutter siden, olemartin skrev:

En 5-serie skal, etter min mening, levere det beste av både luksus og kjøreopplevelse. BMW kommer til å sakke kraftig akterut dersom de ikke blir best i klassen på autonomous driving, og de begynner å få veldig dårlig tid. De har nettopp levert 7-serie, med dårlige egenskaper, 5-serien ser ikke noe særlig bedre ut.

Snart kommer ny A6, 2018(?),og den kommer garantert til å levere bedre på dette området. Se hva Mercedes har fått til med sin E-klasse, og ikke minst Tesla som er helt overlegen andre merker innen dette området. Vanskelig å forsvare å punge ut for en ny 5-serie når den kommer til å være avleggs på dette området allerede fra dag en.

Jeg tror BMW satser knallhardt på utviklingen av autonome kjøresystemer, noe de i høyeste grad slo fast med konseptbilen BMW Vision Next 100. Antakelig ligger de noe etter Audi og Mercedes i utviklingen av disse systemene, noe de virker å være ærlige på i den nye G30, i den forstand at de ikke selger bilen med funksjon for autonom kjøring, men heller velger å kalle det for assistent-systemer. Men jeg tror det heller ikke er alfa og omega for BMW å ha en fullstendig selvkjørende ny generasjon 5-serie. BMW appellerer tradisjonelt til de som foretrekker en litt mer sportslig, dynamisk og engasjerende kjøreopplevelse enn Audi og Mercedes, og man kjøper gjerne en 5-serie fordi man faktisk har et brennende ønske om å ratte bilen rundt mest mulig selv. Kanskje kommer autonom kjøring med LCI på G30/G31, eller kanskje vi må vente helt til åttende generasjon 5-serie. For min del er det uansett ikke så farlig. (På 7-serien kan det dog argumenteres for at det kanskje er et litt større problem at bilen ikke har bedre selvkjørings-funksjoner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, olemartin skrev:

Det hender man kjører kjedelige veier med en BMW også. F.eks. E6 fra Oslo til Hamar med små barn i bilen, da hadde det vært deilig å kunne slippe hendene fra rattet en gang i blant. Eller i kø, eller sakte-gående trafikk.

En 5-serie skal, etter min mening, levere det beste av både luksus og kjøreopplevelse. BMW kommer til å sakke kraftig akterut dersom de ikke blir best i klassen på autonomous driving, og de begynner å få veldig dårlig tid. De har nettopp levert 7-serie, med dårlige egenskaper, 5-serien ser ikke noe særlig bedre ut.

Snart kommer ny A6, 2018(?),og den kommer garantert til å levere bedre på dette området. Se hva Mercedes har fått til med sin E-klasse, og ikke minst Tesla som er helt overlegen andre merker innen dette området. Vanskelig å forsvare å punge ut for en ny 5-serie når den kommer til å være avleggs på dette området allerede fra dag en.

I forhold til konkurrentene ja, men hvor kommer dette "kravet" fra? Var det noe vi savnet før? Er det noe vi plutselig må ha eller som vi blir prakket på av myndighetene at vi må ha? Dette er også bilbransjens siste skrik i teknologi...som gjør at mange føler de må ha det og dermed bytte ut sin forrige modell. Teknologien har vært der lenge, men kommer ikke før nå, fordi bransjen begynner å gå tom for måter å forbedre bilen som vi kjenner den i dag. Det begynner med dette, det ender til slutt opp med et selvkjørende samfunn. Er det dette vi ønsler og støtte? De som går i bresjen for dette gjemmer seg bak fine tall om at ulykkene går ned eller lik 0 dersom alle kjører selvkjørende biler som snakker seg imellom. Men hvor er føreren oppi dette? Skal jeg ikke få kjøre selv så trenger jeg ikke bmw heller. Så da kan vi jo virkelig snakke om i hvilken grad bmw vil slite framover. Dette skjer selvsagt ikke over natta, men jeg er ikke med å støtter dette. Jobbe på pc eller leke med unger mens man kjører skal man ikke gjøre selv på en selvkjørende bil. Vi klarte oss uten dette for 10 år siden og kunne sikkert ennå klart det. 

Det er ikke skrevet mot deg, men mot bransjen i den retningen det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BimmerFan! skrev:

Tenkte mer på hvordan man bytter den :) Da grillen inneholder bevegelige deler :) 

M Performance grillen til nye 7 serie vil jeg tro er tilsvarende, og den er i alle fall ikke unormalt dyr i forhold til M Performance grill til f.eks f10. 

Men hvordan selve monteringen er vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BimmerFan! skrev:

Tenkte mer på hvordan man bytter den :) Da grillen inneholder bevegelige deler :) 

Ok! :-) Da snakker du med feil person... :wink:

Du kan jo høre med den lokale BMW-sjappa? Det er kanskje litt tidlig enda, men når M Performance til G30 blir ordentlig lansert en gang ila. 2017 bør den lokale dealer'n kunne gi deg priser inkl. montering, evt. peke deg i retning av monteringsanvisning. (Jeg tror for min del at jeg hadde holdt meg langt unna å prøve å vrenge av nyrene på min splitter nye G30/G31 hjemme i garasjen...)

Endret av Dweezil
La til avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haakon_H skrev:

Se bilde i artikkelen, hvor man ser inn bakdøra og ser ryggen på forsetene. Ser veldig e60 aktig og gammaldags ut? Klarer ikke å se hvor designforbedringene er i forhold til f1x. I dashbordet blir jeg trukket til klumpen av en midtkonsoll med en påklistra skjerm oppå. Hva var feil med det langstrakte designet på f1x hvor midtpartiet gled sømløst over i partiet der girskapen sitter. Og skjermen var integrert. Det står i artikkelen at g30 er designet akkurat så ny at eiere av nåværende f1x vil bytte denne inn. Jeg er nemlig ikke sikker på det :P 

En annen ting som ikke står, men som blir høyst aktuell i norge, er 518d med 1,5 diesel på 150hk og 3 sylindre. Tror denne motoren vil fungere ok :) men gjenstår å se.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Evopower skrev:

Se bilde i artikkelen, hvor man ser inn bakdøra og ser ryggen på forsetene. Ser veldig e60 aktig og gammaldags ut? Klarer ikke å se hvor designforbedringene er i forhold til f1x. I dashbordet blir jeg trukket til klumpen av en midtkonsoll med en påklistra skjerm oppå. Hva var feil med det langstrakte designet på f1x hvor midtpartiet gled sømløst over i partiet der girskapen sitter. Og skjermen var integrert. Det står i artikkelen at g30 er designet akkurat så ny at eiere av nåværende f1x vil bytte denne inn. Jeg er nemlig ikke sikker på det :P 

En annen ting som ikke står, men som blir høyst aktuell i norge, er 518d med 1,5 diesel på 150hk og 3 sylindre. Tror denne motoren vil fungere ok :) men gjenstår å se.

 

Jeg håper på død og liv at G30 ikke kommer med en 3 sylindra dieselmotor.. Her sitter jeg å angrer på at jeg valgte N47 motoren, det må jo bare bli enda verre med R3 diesel.. Håper BMW holder seg for god for det. 

Derimot dersom den motoren kommer så vil G30 muligens bli den rimeligste bilen i den klassen med god margin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt så er det selvkjørende systemet i G30 det som kan kjøre lengst uten førers inngripen og i høyeste hastighet. Mercedes sitt system er jo ikke akkruat feilfritt det heller. Autofil utførte jo en test av dette i nye E klassen og det var jo ikke akkruat imponerende det vi fikk lese...

Jeg er nå ellers av den oppfatning at skal man kjøre kjedelige veier og ikke vil kjøre selv, så tar man bussen. Det er tryggere og sikkert billigere også :) 

edit: Jeg ser nå at BMW G30 sitt Driver Assist Pluss også bytter fil selv i hastigheter opp til 160 km/t. Mercedes sitt Drive Pilot gjør ikke dette og kan heller ikke kjøre fortere enn 130 km/t. Tesla sitt system er jo ikke ferdig utviklet en gang, biler kjører jo av veien og inn i hverandre i ett. Så å si at BMW sitt system er i bakleksa blir litt feil, iallfall så lenge BMW sitt selvkjørende system er det på markedet som "kan" mest. Disse bilene som er testet her er førproduksjonsmodeller, jeg er sikker på at BMW med disse tilbakemeldingene kommer til å finslipe egenskapene til dette systemet :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på mangelfulle/ikke feilfrie features og utstyr er neppe å ta bussen.

Selvkjørende biler kommer for fullt enten man vil eller ikke, hadde biler "kunnet" dette for "lenge siden" hadde "noen" implementert det for lenge siden. Tro det eller ei. Selvkjørende biler er en ganske Big deal og markedsføringen av dette er ganske betydelig og kraftfull. Ja Tesla markedsførte det med feil ordvalg, men er PR idag kommet lengst. Selvsagt blir dette jobbet heftig med, vil tro dette passer fint som markedsføringsmat til X7 eller kommende RR SUV'en. Ellers blir det spennende å se hva BMW vil vise på CES, mitt håp er å se dette i kommende inext/i5. 

Hadde forøvrig en interresant samtale med en kollega idag. Denne kjøpte ny F10 520 xda for 6 måneder siden. Med de nye avgiftene for 2017 mente han at han nå kunne få en G30 530d for prisen han gav for sin nåværende 520d. Mao han følte kr rant ut mellom fingrene og vurderte å bare bestille en G30 530d først som sist. Han nølte med tanke på hybriden, var overbevist om at denne ville bli Sdrive only, han trengte X-drive. De politiske intensivene gjør bil og kjøp litt vanskelig å forutse og planlegge. Dog er det flott av fokus på effekt har forsvunnet. Gjør det enklere å få litt morsommere motoriseringer, slik en BMW fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...