Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

image.thumb.jpg.1d879fa8b226965e95e6a4e8edb52d2b.jpg

image.thumb.jpg.38c9cbb8c8d961b77fe3686ba6e2c42e.jpg

Da har jeg tilbrakt litt tid med G30, rettere sagt en 530d xDrive :) Den umiddelbare forskjellen ifra F10 er ute på veien, G30 kjører veldig mye bedre og er veldig mye mer komfortabel. Det er lenge siden jeg kjørte en så stillegående bil, hull og dårlig asfalt tar den helt nydelig. Her faller F10 litt igjennom, selv om den også er noe av de bedre jeg har kjørt. Videre noterte jeg meg veldig skarp og presis styring, bilen føles som en 3 serie i svingene. Jeg synes F10 kan kjøres sporty, G30 er mange hakk opp. På motorveien i Comfort er den helt herlig, da føles den som en 7-serie. Selvkjøringen hvor du kan slippe rattet i ett halvt minutt var kult, men ikke noe jeg føler behov for å ha. Som nevnt tidligere så ble jeg også skuffet over hendlene til blinklys og viskere, dette var en solid nedgradering ifra tidligere generasjoner. Er det dog nok til at jeg avfeier bilen? Overhode ikke, G30 er herlig nok på alle andre områder. Interiørdesignet blir jeg ennå ikke venn med, samt Idriven krever litt tilvenning når du har den gamle typen i F10. Men den opplevde kvaliteten er helt på topp og bilen føles dyr og eksklusiv, særlig i mørket med interiørlyset :) Gesture controll er kult, men jeg tok meg selv i å gjøre bevegelsen litt lavt nede så ikke andre bilister ser det :P Noe annet som jeg likte var lyden ifra motoren, inni bilen så høres det ikke ut som en diesel. Du hører bare at det er en maskulin sekser der fremme. 

Så er dette en bil jeg kan ha som erstatter til min nåværende F10 530d? Det må jeg si at den absolutt er, "må ha" følelsen er der  den skal :) Men blir det en drømme bil slik F10 var for meg i mange år? Nei! Årsaken til det er blant annet at G30 er ikke så ulik F10, det er på en måte kun en ny og forbedret type. Da F10 kom så var det for meg en dyr og uoppnåelig bil, da får den fort drømmebil status. En grei G30 kan jeg gå i butikken å bestille i morgen om jeg vil, så da er litt av "essensen" borte. Dette er dog på det personlige plan, ikke til forkleinelse for bilen. Men om ett par år så tror jeg nok en G30 vil bli aktuell for meg, det er den eneste verdige arvtageren jeg finner til F10en :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0002.JPG.25f100c837556c916042870b54253cdf.JPG

Alpina B5 Biturbo er nå lansert, 608 hk og 800 nm 8) For en bil, dette er seriøse saker med 0-100 på 3,5 sek, 0-200 på 11,4 og toppfart på 330 km/t. Det gjør at dette er en av de raskeste sedanene i verden, både på akselerasjon og toppfart. Den kommer også som Touring, så da har man en stasjonsvogn med plass til fem personer og bagasje som gjør 330 km/t. Det er superbil territorium ;) 

Noe annet er at dette tegner ett bra bilde av hvor hardcore F90 M5 blir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra akselerasjonen 0-100 Km/t var det ikke mye forskjell fra F10/11 Alpina B5 Bi-Turbo. Den hadde 600 HK og 800 Nm samt klarte 0-100 Km/t på 4,2 sekunder og hadde en topphastighet på 328 Km/t. Det er verdt å nevne at denne motoren (Alpina's interne kode er M2/2) er basert på BMW's N63B44TU motor og er ikke en S-motor selv om effekten er nogenlunde identisk. M2/2 motoren utvikler imidlertid vesentlig mer moment og dette preger også B5's karakteristikk vis a vis M5. Disse modellene har også forskjellige gearkasser der B5 har en variant av 8-trinns gearkassen fra 550i, mens M5 har en 7-trinns DCT gearkasse. Jeg vil tro at motoren i G30 B5 er en lett oppgradert versjon av M2/2 motoren. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo 50 Edition utgaven av F10 B5 Biturbo som hadde 600 hk og 800 nm. Denne ble kun laget i 50 utgaver av hver modell, så jeg synes ikke dette er en rettferdig sammenlikning. Vanlig F10 B5 Biturbo hadde 540 hk 730 nm, så jeg vil si det er en stor forskjell. I tillegg så veier G30 ca 100 kg mindre, noe som kommer godt med. Jeg er sikker på at det kommer noen spesialmodeller av G30 B5 også med tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at B5 (også Edition 50 varianten) primært er bygget til et litt annet marked enn M5. Selv om du ikke liker Motortrend kommer forskjellen på disse bilene ganske tydelig frem i denne filmen som riktig nok omhandler B6 vs. M6, men motorene, gearkassene og understelet er de samme som hhv. B5 og M5 ... :)

https://www.youtube.com/watch?v=TKqHQ_PvlXM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er bygget for to forskjellige kundegrupper har jeg da aldri vært uenig i... Det jeg ikke var enig i var sammenlikningen mellom F10 B5 50 edition og nye G30 B5 Biturbo. Det kommer sikkert noen spesialversjoner av G30 også med tiden :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Friday, March 03, 2017 at 21.19, Fredrik 90 skrev:

image.thumb.jpg.1d879fa8b226965e95e6a4e8edb52d2b.jpg

image.thumb.jpg.38c9cbb8c8d961b77fe3686ba6e2c42e.jpg

Da har jeg tilbrakt litt tid med G30, rettere sagt en 530d xDrive :) Den umiddelbare forskjellen ifra F10 er ute på veien, G30 kjører veldig mye bedre og er veldig mye mer komfortabel. Det er lenge siden jeg kjørte en så stillegående bil, hull og dårlig asfalt tar den helt nydelig. Her faller F10 litt igjennom, selv om den også er noe av de bedre jeg har kjørt. Videre noterte jeg meg veldig skarp og presis styring, bilen føles som en 3 serie i svingene. Jeg synes F10 kan kjøres sporty, G30 er mange hakk opp. På motorveien i Comfort er den helt herlig, da føles den som en 7-serie.

Godt skrevet :) og interresant bemerking angående kjørefølelse, dynamikk og komfort. Jeg skrev her, da jeg kjørte g30, at jeg ikke hadde fått med meg at demobilen hadde adaptivt understell og 4 hjuls styring. Merket ikke forskjell da jeg trykket de forskjellige instillingene. Og bilen kjørte bra, men ikke noe bedre enn f11 jeg har prøvd i 10 minutt. Samme med g30 i 20 minutt. Jeg er sikker på at prøveturene mine har vært for korte, du som kommer fra f10 har bedre referansegrunnlag :) personlig merket jeg en del vindsus i den g30 jeg prøvde. Ikke mye, men det skal ikke være lyd i det hele tatt i dette segmentet. E39 er ikke mye mer bråkete for å si det slik. Nye E klasse skal være enda mer støysvak sies det. 

Demobilene er preppet med utstyr. Blir spennende å lese kjøreopplevelser uten 4ws, og med både standard og msport understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Godt skrevet :) og interresant bemerking angående kjørefølelse, dynamikk og komfort. Jeg skrev her, da jeg kjørte g30, at jeg ikke hadde fått med meg at demobilen hadde adaptivt understell og 4 hjuls styring. Merket ikke forskjell da jeg trykket de forskjellige instillingene. Og bilen kjørte bra, men ikke noe bedre enn f11 jeg har prøvd i 10 minutt. Samme med g30 i 20 minutt. Jeg er sikker på at prøveturene mine har vært for korte, du som kommer fra f10 har bedre referansegrunnlag :) personlig merket jeg en del vindsus i den g30 jeg prøvde. Ikke mye, men det skal ikke være lyd i det hele tatt i dette segmentet. E39 er ikke mye mer bråkete for å si det slik. Nye E klasse skal være enda mer støysvak sies det. 

Demobilene er preppet med utstyr. Blir spennende å lese kjøreopplevelser uten 4ws, og med både standard og msport understell.

Hvordan vi opplever disse bilene kan jo selvsagt være inviduelt, men jeg må si jeg kjente meg igjen i mye av det jeg har lest i tester. Det jeg stusset på er at jeg synes ikke den opplevde kvaliteten er såååå mye bedre enn F10, tenker da på ting som hendlene bak rattet. Men fit and finish er jo som alltid på topp hos BMW, her skuffer ikke G30 synes jeg. G30 er også mer stillegåene enn E klassen, iallfall hva jeg selv opplevde og hva jeg ser tester skiver. 220d motoren i Mercedesen er dog en del mer kultivert i gangen enn 520d. BMW lager verdens mest kultiverte seksylidrede dieselmotorer, en femkrone kan nærmest stå på høykant på motordekselet mens motoren går. Derfor er det rart at de ikke klarer å produsere enn firesylidret dieselmotor som er kultivert og stille i gangen, MB klarer det og Audi klarer det. 

Ellers så synes jeg at G30 kjørte som en 5-serie skal, den skal gli mykt bortover med en slags tung og solid følelse. Når du så hiver den i svingene så skal denne tunge følelsen forsvinne og bilen skal krympe rundt deg, akkurat slik 5 seriene alltid har gjort. Nå har jeg hatt alle femmerne siden E34 med unntak av E60 (har dog kjørt mye E60 da vi har hatt en i familien i mange år), så jeg føler meg godt kjent med disse bilene. G30 er absolutt en verdig oppfølger, noe annet ville egentelig være rart ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...