Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

https://www.finn.no/56436910

Vossen er dyre felger. Med kvalitetsdekk slik som i annonsen kommer de her på 40.000kr. Men det er mulig det finnes rimeligere alternativ. Usikker på hvem som forhandler i norge, men flere dekksjapper tar disse inn etter ønske :) 

Når det gjelder dekk så ville jeg valgt enten Hankook Ventus s1 evo2, Goodyear eagle f1 assymetric3, eller Michelin pilot sport4. Sistnevnte er det råeste rent prestandamessig, mens de to andre har andre gode egenskaper. Bor du på regntunge, kalde vestlandet, kan michelin være i hardeste laget. Hankook har mykest gummi av disse, og goodyear en fin mellomting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2017 at 20.40, Evopower skrev:

https://www.finn.no/56436910

Vossen er dyre felger. Med kvalitetsdekk slik som i annonsen kommer de her på 40.000kr. Men det er mulig det finnes rimeligere alternativ. Usikker på hvem som forhandler i norge, men flere dekksjapper tar disse inn etter ønske :) 

Når det gjelder dekk så ville jeg valgt enten Hankook Ventus s1 evo2, Goodyear eagle f1 assymetric3, eller Michelin pilot sport4. Sistnevnte er det råeste rent prestandamessig, mens de to andre har andre gode egenskaper. Bor du på regntunge, kalde vestlandet, kan michelin være i hardeste laget. Hankook har mykest gummi av disse, og goodyear en fin mellomting :) 

Takk for info :)

Må sjekke min faste felgpusher da han normalt gir meg veldig gode priser...
Alternativt har jeg en de forbindelser i Østerrike og Tyskland som kan benytes :)

Har brukt BBS på dagens bil og vært veldig fornøyd.

Noen som med enkle ord kan forklare forskjellen på Dynamic damper control og adaptiv drive?

Endret av Jan Christian Huus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2017 at 20.46, Jan Christian Huus skrev:

Noen som med enkle ord kan forklare forskjellen på Dynamic damper control og adaptiv drive?

Adaptive Drive (2VA) inkluderer Dynamic Damper Control (223) og Dynamic Drive, hvor Dynamic Drive i hovedsak er aktive stabilisatorstag. Så vidt meg bekjent kan ikke Adaptive Drive kombineres med Integral Active Steering (2VH) på andre modeller enn M550i.

Kanskje noen andre kan utfylle med informasjon og hvorfor man skal velge det ene fremfor det andre av de to alternativene nedenfor?

 - AD = Demperjustering og mindre krenging i svinger, samt en liten komfort-fordel også ved dårlig vei (?)

eller

 - DDC og IAS = Demperjustering, mer stabil i høy fart og mer manøvrerbar ved lav fart (?)

 

Endret av blinks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hanzhe skrev:

Ja, det må være det. Har ikke sett spionbilder av den siden oktober, og da var det kamuflasje på speilene og taket også. Så skulle ønsket bildene var bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjørte en liten tur i en helt ny hybrid 530e idag, Jeg er jo dieselmann, og har ikke lyst til å like hybrider, men må si drivlinjen imponerte. Meget godt drag og helt grei lyd. 

I denne fikk jeg også mulighet til å kjenne på G30 sportsetene, og de likte jeg meget godt. Den eneste ekstra innstilling de mangler i forhold til komfortsetene, er justering av øvre del av seterygg. Dette savnet jeg ikke da skulderstøtten allerede er god. :-D

Når det gjelder G31 530e, så ser det ikke ut til at det blir noe av. Men G31 520d med xDrive kommer til sommeren for de som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Såvidt" og "såvidt" fru blom..begge bilene er jo knall bra men G30 er jo ett godt hakk foran også i denne testen. Men i hver eneste test jeg har lest av G30 nå så ser det ut som om G30 alltid tilbyr det lille ekstra. Ja interiøret er ikke like elegant som E klassen, men det er så mye bedre bygget og består av bedre kvalitet. E klassen er super komfortabel å kjøre, særlig med luftfjæring. Det er G30 også, med vanlig fjæring...og den er sportslig i tillegg. BMW har rett og slett laget verdens fineste mellomklasse bil :) 

Jeg har faktisk ikke lest en eneste test som G30 ikke har vunnet. Skal bli spennende å se hva Norske Autofil kommer frem til, de får jo alle sine reklame inntekter ifra Bertel O Steen. Der vinner jo Mercedes hver eneste test, på helt vittige argumenter ifra journalistene... Skal bli spennende å se hva de kommer frem til når de tester E klasse mot G30, det er vel kanskje en grunn til at de ikke har kommet ut med noen test av disse to enda ;) Alle andre bilmagasiner har jo testet disse to nå...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

"Såvidt" og "såvidt" fru blom..begge bilene er jo knall bra men G30 er jo ett godt hakk foran også i denne testen. Men i hver eneste test jeg har lest av G30 nå så ser det ut som om G30 alltid tilbyr det lille ekstra. Ja interiøret er ikke like elegant som E klassen, men det er så mye bedre bygget og består av bedre kvalitet. E klassen er super komfortabel å kjøre, særlig med luftfjæring. Det er G30 også, med vanlig fjæring...og den er sportslig i tillegg. BMW har rett og slett laget verdens fineste mellomklasse bil :) 

Jeg har faktisk ikke lest en eneste test som G30 ikke har vunnet.

Nyeste E klasse er første gang må ha følelsen i meg sier MB istedenfor BMW. Når det er sagt, kan man ikke slå av støttesystemene 100% på MB, og det hindrer et evt kjøp fra min side den dagen jeg vinner i lotto :P der er bmw bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med @Evopower at MB E-klasse gir en mer "må-ha-følelse" enn BMW 5-serie. Det er nesten litt flaut å se hvor mye bedre interiøret i E-klasse ser ut enn 5-serie. BMW har ligget milevis foran MB på dette ved de siste tre generasjonene av 5-serie vs. E-klasse, men nå har de virkelig ikke hengt med i timene her. At BMW ikke har plastikk i interiøret (ref. testen om dekselet på midtkonsollen til E-klasse) er rett og slett tull. 5-serie har like kjip plastikk bak midtkonsollen som sin nevnte konkurrent. Jeg håper virkelig at Tysklands-Toyota.. ehm, BMW gjør grep for å ta igjen den enorme utviklingen Mercedes har kommet med i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at interiøet til E-klasse ser penere ut helt til man setter seg inn i den og deretter setter seg inn i G30. G30 føles av en eller annen grunn mer ekslusiv ut og ergonomien er jo helt klart bedre i G30. Når man setter seg ned i bilen føler man at man er i ett med bilen. Denne følelsen fikk jeg ikke etter å ha satt meg inn i E klasse. 

Det skal sies at E klasse W213 er milevis bedre enn W212, slik er det ikke med G30 vs F10. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dweezil skrev:

@Fredrik 90: Jeg regner med at du også tror at "månelandingen" ble spilt inn i et filmstudio i Hollywood...? :wink:

Nå er jeg ikke helt med her....?

1 time siden, Evopower skrev:

Nyeste E klasse er første gang må ha følelsen i meg sier MB istedenfor BMW. Når det er sagt, kan man ikke slå av støttesystemene 100% på MB, og det hindrer et evt kjøp fra min side den dagen jeg vinner i lotto :P der er bmw bedre.

Jeg skal også være ærlig på at E klassen er den første Mercedesen som har gitt meg skikkelig "må ha" følelse. Såpass at jeg oppsøkte Mercedes forhandleren i byen og lånte en ny E-klasse over en helg, fikk pristilbud på en E350d med innbytte på min F10. Jeg synes bilen var knall bra, likte den ordentlig godt. Men likevel ble jeg bitte litt skuffet, den var god men ikke såååå god som bilpressen ga intrykk av. 

Som med deg, så reagerte jeg på at støttesystemene ikke kan skrus helt av. Jeg synes også Command systemet var mer tungvidt å bruke enn Idrive, samt at opplevd kvalitet på interiøret var en stor skuffelse med tanke på hvordan det ser ut. Jeg fikk ikke den "få i pose og sekk" følelsen som jeg får i en 5-serie. 

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig med @Evopower at MB E-klasse gir en mer "må-ha-følelse" enn BMW 5-serie. Det er nesten litt flaut å se hvor mye bedre interiøret i E-klasse ser ut enn 5-serie. BMW har ligget milevis foran MB på dette ved de siste tre generasjonene av 5-serie vs. E-klasse, men nå har de virkelig ikke hengt med i timene her. At BMW ikke har plastikk i interiøret (ref. testen om dekselet på midtkonsollen til E-klasse) er rett og slett tull. 5-serie har like kjip plastikk bak midtkonsollen som sin nevnte konkurrent. Jeg håper virkelig at Tysklands-Toyota.. ehm, BMW gjør grep for å ta igjen den enorme utviklingen Mercedes har kommet med i senere tid.

Har du kjørt nyeste E klasse?

Du sier det jo selv, at interiøret i E klassen SER bedre ut. Det er ikke ikke bedre, jeg har kjørt både G30 og W213 og kan skrive under på det. Ergonomien er bedre i G30, materialkvaliteten er bedre, infortainmensystemet er milevis forran men likevel ser det ikke like bra ut. BMW har så absolutt fulgt med i timen, det er bare det at Mercedes har også begynt å følge med i timen. Derfor er forskjellene mindre i dag enn på tidligere generasjoner. 

Hvor finner du billig og kjip plast i interiøret på G30? Hvis man leter med lupe under og over så finner man så klart billig plast, hva forventer du egentelig? Det er en 5-serie som begynner på 489 000...ikke en Rolls Royce Phantom til 4 mill. Det viktiste er at de detaljer, knapper og hendler du berører i hverdagen er av gode materialer, og de er de på G30 etter min og samtlige motorjournalister sin mening. 

Jeg var solgt etter bare noen få meter i en G30 530d. Selv om jeg virkelig ikke liker interiøret i denne så synes jeg alt annet stemte 100 prosent. Jeg trodde virkelig at jeg skulle slite med å svelge det interiørdesignet, men det gikk rett ned i kombinasjon med G30 sine egenskaper. Misforstå ikke, jeg synes W213 er en helt fantastisk flott bil på alle mulige måter. For meg så manglet den prikken over Ien, og den prikken har G30 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har du kjørt nyeste E klasse?

Du sier det jo selv, at interiøret i E klassen SER bedre ut. Det er ikke ikke bedre, jeg har kjørt både G30 og W213 og kan skrive under på det. Ergonomien er bedre i G30, materialkvaliteten er bedre, infortainmensystemet er milevis forran men likevel ser det ikke like bra ut. BMW har så absolutt fulgt med i timen, det er bare det at Mercedes har også begynt å følge med i timen. Derfor er forskjellene mindre i dag enn på tidligere generasjoner. 

Hvor finner du billig og kjip plast i interiøret på G30? Hvis man leter med lupe under og over så finner man så klart billig plast, hva forventer du egentelig? Det er en 5-serie som begynner på 489 000...ikke en Rolls Royce Phantom til 4 mill. Det viktiste er at de detaljer, knapper og hendler du berører i hverdagen er av gode materialer, og de er de på G30 etter min og samtlige motorjournalister sin mening. 

Jeg var solgt etter bare noen få meter i en G30 530d. Selv om jeg virkelig ikke liker interiøret i denne så synes jeg alt annet stemte 100 prosent. Jeg trodde virkelig at jeg skulle slite med å svelge det interiørdesignet, men det gikk rett ned i kombinasjon med G30 sine egenskaper. Misforstå ikke, jeg synes W213 er en helt fantastisk flott bil på alle mulige måter. For meg så manglet den prikken over Ien, og den prikken har G30 :) 

Jeg har ikke kjørt E-klasse, men jeg har sett en i virkeligheten.

Interiøret i E-klasse ser ikke bare bedre, men det har også bedre kvalitet på materialene. 5-serie kan leveres med plastikk/kunstkinn, mens E-klasse kan leveres med nappaskinn på dashbordet. Enkelte vil helt sikkert dra inn Individual her, men da har Mercedes "Designo" (eller hva det heter) som et direkte alternativ til BMWs Individual-program. Man trenger ikke se lenger enn til luftedysene hvor Mercedes sine er i aluminium, mens BMW har matt plastikk.

Billig og kjip plast møter deg med en gang du åpner døren til G30. Sidepanelet på dashbordet er av solid hardplast. Det samme gjelder bakpartiet av midtkonsollen. Jeg føler ikke jeg har spesielt høye forventninger, men 5-serie er utvilsomt bygget billigere enn hva som er tilfellet for tidligere generasjoner. Polstrede dørtrekk med velour/trekk i dørlommene er erstattet med glatt hardplast. Det er ingen unnskyldning at prisen starter på en snaue halv million - det gjør det ikke mer aktuelt av den grunn at det er benyttet kjipe materialvalg. Husk at den gjennomsnittlige 5-serien koster rundt 200.000kr mer enn nevnte pris. Da snakker vi ikke om noen billigbil lenger. Når det gjelder hendler er det vel nettopp avdekket at disse er av svært mye dårligere kvalitet enn tidligere - og dette er en skikkelig dealbreaker for en hendel man bruker så mye man gjør. Ergonomien med disse er heller ikke god. Man hører til og med plastikklyden!

Det er fint å høre at du er solgt over G30. Jeg med flere er ikke det. For min del synes jeg BMW har sunket såpass mye de senere årene med designløsning, materialkvaliteter og så videre at jeg sannsynligvis er på mine siste år som BMW-eier (i hvert fall når vi snakker "normale" biler) med mindre det ikke foretas noe radikalt hos Toyota-kvarteret.. ehm.. BMW-kvarteret..

Gi meg en Maserati Ghibli med interiøret til Mercedes E-klasse og infotainmentsystemet til BMW 5-serie. Da snakker vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...