Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt tid bak rattet på G31 530d xDrive...for en fabelaktig bil 😀 Jeg kan ikke annet enn å bruke min egen F10 530d som referanse for mine erfaringer. For å ta det positive først, så er det designet. Det er ikke noen revolusjon..men vet du hva...det gjør meg ingen verdens ting så lenge det er dynamisk og linjelekkert. Som i F10 så finner jeg en perfekt sittestilling, rattet er herlig og tykt men navet trukket i skinn...lekkert 👌Alt du tar på føles dyrt og veldig påkostet, det er dog litt for mange felter med sort blank overflate som etterlater fingermerker. Touch kontrollene til klima er uvante, men tror det blir tilvenning. Jeg sliter litt med å finne ut av IDriven, CIC er enklere å bruke synes jeg...vanesak. Ute på veien er bilen fantastisk stillegående, styringen er nydelig presis. Selv med 20" så sluker den dårlig by asfalt på en fantastisk måte i forhold til F10 som er direkte ubehagelig her. Ute på motorveien er den som F10en, intet mer eller mindre. Bilen jeg kjørte hadde M sport understell med Active Intergral Steering, ikke adaptiv understell som ikke var å få i kombinasjon Active Steering. F10en har Adaptivt understell med Dynamic drive, så i harde kurver så synes jeg at F10en ligger mer plantet. G31 krenger en smule med M-sport understellet, det likte jeg ikke. Men Active Steering og den mer presise styringen veier opp for dette i min bok. G31 føles med dette mer lett på foten enn F10. Motoren er lavmælt og med flott sekser lyd, draget er fabelaktig som det skal være. Girkassen maser ikke eller nykker under 50 km/t slik den kan gjøre på F10. Nydelig kombinasjon av girkasse og motor, rett og slett. 

Det jeg ikke likte er blinklys hendlene, som nevnt av andre her. Videre hatet jeg at man på Active Cruise justerer avstanden til bilen foran med kun en knapp. På F10 har du en knapp for øke avstanden og en for å minke den, helt genialt. Jeg undret meg også over at når du tok igjen en annen bil på ACC så får du opp hekken av en F10 i HUD...hvorfor en utgått modell? (hvorfor ikke en Suzuki Ignis? Det er jo sånne biler man som regel tar igjen). Display key var rått, kult å parkere bilen fjernstyrt. Men igjen, det irriterte meg max at du går ut av bilen for å parkere den. Så må den få kontakt med bilen, så må motoren stanses, så må motoren startes igjen...det er for omstendelig og tar for lang tid. Dessuten hater jeg å stoppe og starte motoren rett etterhverandre. Noe annet som er teit er forøvrig ikke bilens feil, men Norge. I utlandet kan du slippe rattet i opptil 30 sek i inntil 210 km/t, i Norge går ikke dette. Maks 15 sek før den maser om at du må gripe i kringla igjen, dog styrer den unna hinder hvis den støter på det. Noe annet er Bird Eye View hvor du kan se bilen i perspektiv 360 grader, skikkelig kult. I utlandet får du se dette på telefonen din via Connected Drive, så du kan følge med på bilen når du er vekk. Fantastisk for sånne som meg som er over snittet redd for bilen sin. Men i Norge så har data og teletilsynet stoppet dette. Noen gode grunner til å importere altså. 

Alt i alt en fantastisk bil, de har tatt en F10 og gjort den bedre på de fleste områder. Er den så god at jeg kommer til å løpe til Bavaria for å bytte ut min F10? Nei! Er den så god at jeg kommer til å velge den når jeg føler at min F10 er moden for utskiftning? Ja, definetivt 👍 Godt jobba BMW, dere har gjort verdens beste og mest komplette bil enda bedre 😀

IMG_0484.thumb.JPG.39aa0f52ac81d14975f82831b4dbd863.JPG

IMG_0485.thumb.JPG.848b86f970bafdb8fedb1a768c714306.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 19.6.2017 at 21.35, Fredrik 90 skrev:

Jeg har fått litt tid bak rattet på G31 530d xDrive...for en fabelaktig bil 😀 Jeg kan ikke annet enn å bruke min egen F10 530d som referanse for mine erfaringer. For å ta det positive først, så er det designet. Det er ikke noen revolusjon..men vet du hva...det gjør meg ingen verdens ting så lenge det er dynamisk og linjelekkert. Som i F10 så finner jeg en perfekt sittestilling, rattet er herlig og tykt men navet trukket i skinn...lekkert 👌Alt du tar på føles dyrt og veldig påkostet, det er dog litt for mange felter med sort blank overflate som etterlater fingermerker. Touch kontrollene til klima er uvante, men tror det blir tilvenning. Jeg sliter litt med å finne ut av IDriven, CIC er enklere å bruke synes jeg...vanesak. Ute på veien er bilen fantastisk stillegående, styringen er nydelig presis. Selv med 20" så sluker den dårlig by asfalt på en fantastisk måte i forhold til F10 som er direkte ubehagelig her. Ute på motorveien er den som F10en, intet mer eller mindre. Bilen jeg kjørte hadde M sport understell med Active Intergral Steering, ikke adaptiv understell som ikke var å få i kombinasjon Active Steering. F10en har Adaptivt understell med Dynamic drive, så i harde kurver så synes jeg at F10en ligger mer plantet. G31 krenger en smule med M-sport understellet, det likte jeg ikke. Men Active Steering og den mer presise styringen veier opp for dette i min bok. G31 føles med dette mer lett på foten enn F10. Motoren er lavmælt og med flott sekser lyd, draget er fabelaktig som det skal være. Girkassen maser ikke eller nykker under 50 km/t slik den kan gjøre på F10. Nydelig kombinasjon av girkasse og motor, rett og slett. 

Det jeg ikke likte er blinklys hendlene, som nevnt av andre her. Videre hatet jeg at man på Active Cruise justerer avstanden til bilen foran med kun en knapp. På F10 har du en knapp for øke avstanden og en for å minke den, helt genialt. Jeg undret meg også over at når du tok igjen en annen bil på ACC så får du opp hekken av en F10 i HUD...hvorfor en utgått modell? (hvorfor ikke en Suzuki Ignis? Det er jo sånne biler man som regel tar igjen). Display key var rått, kult å parkere bilen fjernstyrt. Men igjen, det irriterte meg max at du går ut av bilen for å parkere den. Så må den få kontakt med bilen, så må motoren stanses, så må motoren startes igjen...det er for omstendelig og tar for lang tid. Dessuten hater jeg å stoppe og starte motoren rett etterhverandre. Noe annet som er teit er forøvrig ikke bilens feil, men Norge. I utlandet kan du slippe rattet i opptil 30 sek i inntil 210 km/t, i Norge går ikke dette. Maks 15 sek før den maser om at du må gripe i kringla igjen, dog styrer den unna hinder hvis den støter på det. Noe annet er Bird Eye View hvor du kan se bilen i perspektiv 360 grader, skikkelig kult. I utlandet får du se dette på telefonen din via Connected Drive, så du kan følge med på bilen når du er vekk. Fantastisk for sånne som meg som er over snittet redd for bilen sin. Men i Norge så har data og teletilsynet stoppet dette. Noen gode grunner til å importere altså. 

Alt i alt en fantastisk bil, de har tatt en F10 og gjort den bedre på de fleste områder. Er den så god at jeg kommer til å løpe til Bavaria for å bytte ut min F10? Nei! Er den så god at jeg kommer til å velge den når jeg føler at min F10 er moden for utskiftning? Ja, definetivt 👍 Godt jobba BMW, dere har gjort verdens beste og mest komplette bil enda bedre 😀

IMG_0484.thumb.JPG.39aa0f52ac81d14975f82831b4dbd863.JPG

IMG_0485.thumb.JPG.848b86f970bafdb8fedb1a768c714306.JPG

Flott lesning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden forrige post :)

Det har skjedd litt i G3x-verden siden sist.
Av det jeg har fått med meg er at for for G31 er nå 540d  lansert og M550d og M550i skal snart lanseres.
540d er også klar på G30
I tillegg er det kommet til noen flere valg av utstyr.
Tipper det kommer mer utstyr og flere motoriseringer jevnt og trutt fremover.

Jeg for min del hadde egentlig bestilt meg en G31 540i xDrive, men BMW har per i dag store problemer med levering av større bensinmotorer, og jeg ville ikke vente så lenge at muligheten ble levering til neste år med mulig langt høyre avgifter.
Valget ble G31 540d xDrive istedet. Under 10 000,- skiller de i pris, dieselen tar 0-100 0,2 sek raskere og dieselen er langt rimeligere i bruk. Jada, mister bensin rekkesekser lyden, men lyden er ikke feil i dieselsekserene til BMW heller. 
Momentet er også svært bra, så dette gleder jeg meg til.

Som mye nevnt i tråden her, så har jeg lyttet til både den, andre og lest meg litt opp.
Har derfor valgt å utstyre bilen med Adaptiv Drive og mistet mulighet til 4-hjulsstyring.
Jeg tror at dette er det som gir bilen den beste kjøreopplevelsen.

Som andre har nevnt her så får en ikke med senking (10mm) med adaptiv drive slik en gjør med rent M-sport understell.
Jeg vurderer derfor å senke bilen noe. Skal ikke senkes mye, jeg tenker ca 20mm fram og bak.
Har forstått det slik at en slik senking ikke "ødelegger" adaptiv drive/dynamic damper control?
Er det noen som har noe innspill angående dette?
Forslag? Tanker?
Link til noen som alt har gjort dette?
Produkter?

Jeg er opptatt av at bilen skal oppleves komfortabel, men jeg synes også at bilen ikke kler for mye avstand fra dekk til skjerm...

Endret av Jan Christian Huus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der. Sto 2stk g30 på butikken. En senket msport og en standard. Den med standard høyde hadde for mye høyde fra dekk til hjulbue (ikke ofte jeg sier det) så 15-20mm senking må være gullefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evopower skrev:

Helt enig med deg der. Sto 2stk g30 på butikken. En senket msport og en standard. Den med standard høyde hadde for mye høyde fra dekk til hjulbue (ikke ofte jeg sier det) så 15-20mm senking må være gullefint :)

Det er det jeg også tenker.
Har en F11 i dag med xDrive og M-sport. Med Xdrive er denne 15mm høyere enn en M-sport uten Xdrive.
Senket min 30mm slik at den nå er 15mm lavere enn en M-sport uten xDrive.
Jeg synes den både ser flottere ut, ligger bedre på veien, men det går ikke utover komforten.
Hadde sikkert vært enda finere med 50mm senking og bilen hadde lagt enda bedre på veien (med god veikvalitet).
Men jeg tror det hadde tatt skade på komforten.

Derfor jeg tenker 20mm (kanskje 25mm) senking på G31 med M-sport og adaptiv drive vil være et svært bra valg for min del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 23.9.2017 at 18.16, TRF skrev:

?

Har du huska å ta på deg brillene denne dagen @Fredrik 90

E34 og E39 har flere likhetstrekk enn E28 og E34. E39 og E60 har også færre likhetstrekk, du skal være jævlig svaksynt for å ikke se det...så ille er ikke synet mitt. Så kan man jo diskutere om akkurat det der er inviduelt ifra person til person, er øyet som ser (svaksynt eller ei)

Med du skal ha for forsøket 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For forsøket?

Det er vel knapt et generasjonsskifte hos bmw som har vært like stort....

Dersom vi å prater design, og kun det, så gjør ikke den svært spesielle e60en at e39 er noe mer like e34 av den grunn. De deler "ingen" linjer omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lirte ikke du av deg noe "ikke legg ord i munnen på meg" i en annen tråd her for litt siden? Ofte en fordel å leve som man prediker.

Du hadde et innlegg om hvordan bmw sine modeller går i par, og når du kom til 90 tallet sier du "så har du e34 og e39 som er like" hvilket jo er omtrent så fjernt fra sannheten man kan komme. Jeg er helt med på at stil og design oppfattes individuelt, men jeg har aldri hørt om noen som har samme oppfatning en gang.

Det nytter ikke å rettferdiggjøre det med hva som skjer med eks e60 og andre modeller. e34 og e39 er ikke "like". ikke i nærheten. De deler omtrent ingenting av designspråket. Jeg skjønner at påstanden passet fint inn for å underbygge din konklusjon, men det gjør det ikke noe mer riktig.

Det er bra at du holder deg til å diskutere design, for teknisk har man heller omtrent aldri hatt større forskjell på to generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver, men jeg er uenig. Slik jeg ser det så går det i partall, E12 og E28, E34 og E39 og F10 og G30. De er ikke like, det er nok ett feil ord å bruke men jeg regnet med at folk ikke var så firkantede at de skjønte det.

E34 og E39 er mer like enn E39 og E60. Du kan mene og argumentere til du blir blå i trynet, men det er min objektive mening 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...