Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

De M Performance felgene til G30/31 er style 669, og kommer i to finisher. Svart med diamond cut slik som på den hvite G31 over her og som på denne Mediterranean blå her.

attachment.php?attachmentid=1602565&stc=

Disse finnes også i ensfarget Orbit grå som på denne Carbon sorte.

attachment.php?attachmentid=1602581&stc=

Ser disse koster 750-800 Euro per felg i Tyskland, eller 4285 Euro for komplett sett med Pirelli dekk og dekktrykksensorer.

Jeg synes personlig at dette ser for pinklete ut uten senk/spacere siden felgene bare er 8" og 9" breie og Pirelli dekkene i tillegg ser veldig smale ut  selv om de er 245 og 275.

Til sammenligning så ser Michelin PSS i samme dekkdimensjon mye bedre ut på disse M550 felgene, style 668, som også er 8" og 9" breie.

attachment.php?attachmentid=1539218&stc=

 

Felger fra 7 serie G11 er 8,5" ET25 og 10" ET41 i 20" og 21", så de vil sitte mer flush enn de orginale G30 felgene.

 

Personlig mener jeg dette hadde vært konge (selv om jeg vet det ikke aktuelt pga pris), de er litt i samme gate som de orginale M550 felgene både til F10 (style 434) og G30 (style 668). :wink:

16464641_1189978491116219_52682123871267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.H.D skrev:

De M Performance felgene til G30/31 er style 669, og kommer i to finisher. Svart med diamond cut slik som på den hvite G31 over her og som på denne Mediterranean blå her.

attachment.php?attachmentid=1602565&stc=

Disse finnes også i ensfarget Orbit grå som på denne Carbon sorte.

attachment.php?attachmentid=1602581&stc=

Ser disse koster 750-800 Euro per felg i Tyskland, eller 4285 Euro for komplett sett med Pirelli dekk og dekktrykksensorer.

Jeg synes personlig at dette ser for pinklete ut uten senk/spacere siden felgene bare er 8" og 9" breie og Pirelli dekkene i tillegg ser veldig smale ut  selv om de er 245 og 275.

Til sammenligning så ser Michelin PSS i samme dekkdimensjon mye bedre ut på disse M550 felgene, style 668, som også er 8" og 9" breie.

attachment.php?attachmentid=1539218&stc=

 

Felger fra 7 serie G11 er 8,5" ET25 og 10" ET41 i 20" og 21", så de vil sitte mer flush enn de orginale G30 felgene.

 

Personlig mener jeg dette hadde vært konge (selv om jeg vet det ikke aktuelt pga pris), de er litt i samme gate som de orginale M550 felgene både til F10 (style 434) og G30 (style 668). :wink:

16464641_1189978491116219_52682123871267

De to siste som ble vist her var bra stlig.
Stiste kanskje i overkant.
Men mulig style 668 kan passe svært bra.
Skal sjekkes mere ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke mye som vitner om "luxury" (ref. innstegslistene) eller premium med utstrakt bruk av ruglete og glatt hardplast over større deler av interiøret. BMW har unektelig tatt en del snarveier når det gjelder materialkvaliteten og designløsninger når det kom til G3x. 
 

attachment.php?attachmentid=1587686&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profittjaget gjør at det blir partier med billig plast dessverre. BMW er nok fullt klar over det, men velger å ha det slik. Drømmen er jo et fullstendig isolert, polstret interiør, med soft touch og de dyreste skinnmaterialene over alt. Men da snakker man dobbel pris. Synd at BMW velger å inngå kompromisser, istedenfor å skille seg ut som Premium. Alt nå til dags er jo Premium ifølge motorpressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det så fantastisk at man kan kjøpe akkurat den bilen man vil. Liker man ikke finishen i G30 så ikke kjøp den, enkelt og greit :) Denne klagingen og sytingen begynner å bli tåpelig... Det gjentar seg hele tiden og begynner nå å bli litt trøttende å lese...

Jeg får bare mer og mer lyst på en G30, særlig nå som de begynner å bli synlige i trafikken. Den totale "må ha" følelsen er ikke som den var på F10, men det har noe med tilgjengeligheten for min del. F10 var en uoppnåelig bil for meg da jeg fikk lyst på en slik. En G30 er ikke uoppnåelig for meg nå, og da forsvinner litt av spenningen ved å virkelig ønske seg noe. Men jeg klarer nok ikke å skille meg av med min F10 riktig ennå, føler fortsatt at den gir meg noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10 ble vel aldri kritisert for å virke billig eller enkel da den kom. Eneste negative jeg har hørt om f10 er vel at ikke alle liker panserskjøten over grillen.

G30 har fått de mest kritiske til å sette spørsmål med interiørets enkelhet og eksteriørets lite fornyende sider. Men det er fremdeles en fenomenal bil.

E61 ble kritisert for å være for sær da den kom. Men også her har man en klan som elsker bilen og mener det er tidenes flotteste bmw.

Aldri før har jeg hørt en ny bmw bli kritisert for opplevd kvalitet og ekslusivitetsinntrykket. Det er derfor det er litt spesielt med g30. 1 og 2 serie er også enkle, men det snakkes det ikke så mye om. Kan ha med prisen å gjøre. Fra 5 serie og oppover, forventes alt, og man blir ekstremt pirkete. Jeg eg også sikker på at mange G30 eiere mye heller ville hatt e34, 39 eller f10, hvis man skulle valgt en bil kun basert på følelsen i mannen som kjører den. Men jeg vil tro mange velger g30 kun for å vise til at man har siste skrik, imponere naboen, samt ha det nyeste og sikreste for barnetransport. Og også den bedre halvdel er mer vel i en ny bil enn en bil som typen skrur på annenhver helg :P Dette er nok det som taler for g30 salget akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da er det så fantastisk at man kan kjøpe akkurat den bilen man vil. Liker man ikke finishen i G30 så ikke kjøp den, enkelt og greit :) Denne klagingen og sytingen begynner å bli tåpelig... Det gjentar seg hele tiden og begynner nå å bli litt trøttende å lese...

Tenk så kjedelig og lite nyansert et forum eller en diskusjonstråd ville blitt om den kun bestod av hardnakkede fanboys som elsker bilen kun fordi den har en BMW-rondell på panseret. Om du synes det er forferdelig å lese (i mine øyne berettiget) klaging og syting på kvaliteten (manglende som sådan) i den nye 5-serien så står du i din fulle rett til å mene det - likevel kan du også bare bla deg videre om det ikke er av interesse.

At BMW har skortet ned så mye på kvaliteten på G30 er i mine øyne svært kritikkverdig. Om du hadde lest flere amerikanske forumer ser du at modellen ikke akkurat roses opp i skyene når det kommer til den innvendige kvaliteten og designløsninger. Du har helt rett i at man kan kjøpe akkurat den modellen man selv ønsker, men er det ikke litt trist at mennesker som er i kundegruppen til 5-serien og som har hatt BMW i alle år vurderer å kjøpe andre merker på grunn av dette? For min del er det svært trist, men forhåpentligvis fanger BMW opp en del av misnøyen som kommer opp i entusiastforumer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da er det så fantastisk at man kan kjøpe akkurat den bilen man vil. Liker man ikke finishen i G30 så ikke kjøp den, enkelt og greit :) Denne klagingen og sytingen begynner å bli tåpelig... Det gjentar seg hele tiden og begynner nå å bli litt trøttende å lese...

Hvis man ser virkelig firkantet på det så... ja, men jeg synes at denne formen for argumentasjoner er for enkelt. Den opplevde kvaliteten var høyere på E46 så hvorfor bruker BMW så billig plastikk idag og sogar på 5-serien? Jeg mener ikke at BMW objektivt kan forsvare denne utviklingen uansett hvor dyr bilen ellers er å produsere eller hvor store marginer de ønsker å ha på G30. Det er mye billig plastikk på vår Citroën (som koster en fjerdedel av G30), men den ser faktisk ikke så billig ut som på G30. Skjerpings BMW!

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vinkler og vrir på ting, som vanlig. Selvsagt skal man diskutere, men det får da være grenser for hvor mye dette temaet skal diskuteres. Det det er jo side opp og side ned, budskapet deres har kommet ut og gått på reprise. Nå har G30 blitt som den har og det er ikke noe å gjøre med det, uansett hvor mye enkelte av dere syter. Ordebøkene hos BMW er stappfulle, så jeg tviler på at dette er noe som bekymrer de nevneverdig. La oss heller akseptere tiden vi dessverre lever i, og enten beholde våre gamle og bedre BMWer eller prøve ett annet merke. Verre er det faktisk ikke :)  

Hvis dette skal fortsette så kan jo tråden bytte navn til "Den store G30 klage tråden". Eller kanskje opprette en tråd hvor dere kan skrive side opp og side ned om hvor håpløse BMW har blitt... Eventuelt kjøpe en Mercedes eller Audi, for det er jo mye bedre biler :)  Jeg er iallfall fornøyd med hvordan G30 er, men jeg er jo tross alt fanboy...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det jo ut som interiøret bare hardplast, og det er jo ikke sant. Plasten på enden av dashbordet (som døren skjuler) og listen ved døråpningen er akkurat llike mye hardplast på F10.

Største skuffelsen er det lille rommet til venstre for rattet som ikke er kledd i stoff. På den andre siden så føles skyveluken foran girspaken mye mer premium på G30 enn vippelokket som er på F10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, E.H.D skrev:

Her høres det jo ut som interiøret bare hardplast, og det er jo ikke sant. Plasten på enden av dashbordet (som døren skjuler) og listen ved døråpningen er akkurat llike mye hardplast på F10.

Største skuffelsen er det lille rommet til venstre for rattet som ikke er kledd i stoff. På den andre siden så føles skyveluken foran girspaken mye mer premium på G30 enn vippelokket som er på F10.

Godt at det ikke bare er meg som reagerer, synes dette begynner å bli latterlig.

Enkelte små ting er det selvsagt, men som du er inne på så er det enkelte detaljer som har blitt bedre. For meg så veier det opp for det lille negative :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å kunne ha to tanker i hodet samtidig. Få om noen mener at G30 ikke er en fin bil (og en fin evolusjon på 5-serien), men det er åpenbart mange som klager på den opplevde kvaliteten på enkelte detaljer i bilen. Jeg tenker at mange forventer kun det beste når det handler om en ny 5-serie fra BMW og at det med dagens konkurranse i nettopp dette markedet kan bli farlig for BMW hvis de ikke i størst mulig grad innfrir denne forventningen. Spesielt Audi har ekstremt stor fokus på hvor viktig den opplevde kvaliteten er og at alt man kan ta og føle på samt se i bilen er spitzen klasse (spesielt i de dyrere modellene). Jeg hører gang på gang at ulike biljournalister nevner dette og at Audi er den eneste bilprodusenten som virkelig tar dette på alvor.

Det var VAG's tidligere direktør, Ferdinand Piëch, som først så hvor viktig den opplevde kvaliteten er for bilkjøpere av premium biler er. Han ønsket å videreføre den høye standarden Porsche hadde - der han trådte sine barnesko, som barnebarn av Ferdinand Porsche, samt ble opplært som ingeniør. Nettopp det at han er ingeniør og ikke f.eks økonom tror jeg var en viktig årsak til at han hadde disse visjonene for VAG og spesielt Audi.

Hos BMW er det idag for mye blårussen som bestemmer og dette merkes på enkelte detaljer og relativt spartansk utstyrsnivå selv i de dyrere modellene. BMW er etterhvert beryktet for det siste så la oss håpe at de ikke blir like beryktet for å bruke billig plastikk i de dyrere modellene også.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.5.2017 at 12.59, Saltkjelen skrev:

Det er dessverre ikke mye som vitner om "luxury"..

Det er såpass ja. Kan ikke tenke meg at det koster all verden med litt tøy i oppbevaringsrommene i bilen. Frøkna's gamle Mazda 626 fra 1994 hadde skikkelig tøy i oppbevaringsrom.

For majoriteten av aktuelle kjøpere av G30 så er vel ikke dette akkurat vippepunktet, (desverre.) Men selvfølgelig så burde dette være å forvente i slik en dyr bil.

Etter å ha lest mye om bilen på nettet og besiktiget interiøret selv så virker det kanskje som om denne avdelingen hos BMW har fått mindre midler å spille med?

"Edit: Kan det være at BMW venter med sånt til facelift? Kjedelig av BMW isåfall :| ''

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at enkelte ting her er godt nok belyst etterhvert og om det trengs ytterligere diskusjoner frem og tilbake så kan en opprette en chat eller noe.
Alternativt kan det opprettes en egen (ny) tråd for G30 og G31 (G31 er ikke med i denne tråden).

Hva sier dere?
Jeg og sikkert flere her inne har bestilt ny 5-serie og vi er intr å diskutere bilen slik den er, poste bilder, dele erfaringer osv.
Litt slik jeg har opplevd på forumet til F10/F11..

Om dere er uenig, så bare skrik ut :)

Har som sagt satt en G31 i bestilling, og lurte på å opprette tråd etterhvert. Bilen blir ikke levert før i august, men artig med litt tips om både felger, evnt senk og interiør (mulig jeg gjør noen endringer).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...