Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

G3* er en model som bærer preg av at BMW "trår vannet". En liten stopgap og så kjører de safe i mellomtiden. De store Investeringene og de nye løsningene, samt spennende nyskapende design kommer nok ikke før inext. Kjedelig at 530e ikke kommer som touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette designtrekket har vi jo sett ifra BMW før, egentelig helt tilbake til E12. Først så kom E12, så kom E28 som var ganske lik. Så kom E34 som en revolusjon i 1988. Men da begynte 7-serie kundene å gnaule om at E32 7-serie var alt for lik 5-serien og kjøpte heller den da utdaterte MB W126 S klassen. Men vi hadde E12 og E28 som var like, så var det E34 og E39 som var like. Så kom E60 som alle hatet, det gikk noen år så synes alle den var litt fin likevel. Men BMW fikk mye pes, så de safet mer og kom med F10. Denne ble en heidundrende salgs suksess, mest solgte bil i segmentet i gjennom tidene. Så har vi da G30, litt forsiktig i designet for å holde på kundene ifra F10. Så når vi ser tilbake så er det egentelig kun E60 som stikker seg ut. Ellers så har BMW latt det gå i partall, de safer på ny modell på to generasjoner før de skeier ut på den tredje. Så om man ser litt på historien så bør det ikke være noen stor bombe at G30 er mer en evolusjon enn revolusjon. 

Jeg har også trykket litt i konfirguratoren, og hvis jeg modererer meg kraftig så klarer jeg å holde en G30 530d xDrive M-sport under millionen. Så jeg må bare medele at jeg per dags dato er for fornøyd med F10en til at dette er aktuelt ;) Men om ett til to år så snakker vi brukt ifra Tyskland, hvis ikke avgiftene på har gått i taket...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått somlet meg til å prøvekjøre den nye 5-serien, og det med stil! Først fikk jeg kjøre G30 M550i xDrive (!), etterfulgt av G31 530d xDrive. Jeg kjørte begge bilene på landevei med variert tilstand, tetthet av svinger og fartsgrenser. Begge bilene ble kjørt i Sport-modus, etter en liten periode med rolig oppvarming i Comfort-modus i starten.

M550i var en svært spesiell opplevelse: lyden, akselerasjonen og komforten (!) var milevis unna det jeg er vant med. At denne er en bil som går bra og låter friskt, er jo ingen overraskelse, men at den også sluker ujevnheter i underlaget på en mesterlig måte, var jeg faktisk mer overrasket over. Jeg kjenner etterhvert min F11 ganske godt, og der merker jeg fort at ujevnheter og dårlig vei skaper små rykninger i bilen. Det er slett ikke ubehagelig eller direkte plagsomt, men såpass at det legges godt merke til. M550i-en slukte ujevnhetene på en helt overlegen måte, uten at det forplantet seg noe særlig opp i karosseriet. Dette er mange klasser opp fra min F11. Og ganske uventet av en bil som er tunet for sportslig kjøring!

Komforten går på ingen måte ut over kjørefølelsen under aktiv kjøring. M550i er et presisjonsinstrument og den sitter som klistret på veien. Med min ikke-eksisterende bane-erfaring var jeg antakelig laangt unna å presse den mot noe i nærheten av bilens grense (og ikke er det smart å drive med villmannskjøring på offentlig vei heller), men jeg forsøkte et par ganger å presse bilen opp mot min egen grense, og det kjentes hele tiden som det var rikelig med marginer. Styrepresisjonen er helt fenomenal, og den runder alle typer svinger med en smidighet og lekenhet som fremkaller smilet.

Og lyden av V8-motoren er helt fantastisk! Den skulle vært å få på blå resept mot nedstemthet; det er klin umulig å holde smilet tilbake når man trykker pedalen i gulvet. Og for et skyv! På norsk landevei med 80-grense er det nesten komisk å kjøre et slikt råskinn; man rekker ikke mange sekundene med V8-brøl før man fartsmessig er oppe i miste-lappen-territorium... Gjorde et par (trygge!) forbikjøringer, og det var ikke akkurat noe stort problem med denne bilen. Poff, så er man forbi! Med V8-bonus-brøl attåt!

Å sette seg i en 530d rett etter å ha rattet M550i blir litt merkelig. Diesel rekke-sekseren er en super motor med et utrolig skyv, men det er bare det at kontrastene til V8-motoren i M550i blir så store. I denne (urettferdige!) sammenligningen fremstår 530d som en litt sedat kjøremaskin. Kjørefølelsen i 530d er mer sammenlignbar med den jeg får i min F11; jeg kjenner faktisk igjen mange av de bevegelsene bilen gjør fra min egen bil. Når man legger seg inn i svingene, kjenner man tydeligere at dette er en stor familiebil, enn man gjør i M550i. Det er merkbare tendenser til krenging i karosseriet, selv om også 530d tar svingene godt. Kan det være at det er en forskjell mellom sedan og stasjonsvogn her? Kan luftfjærene bak på stasjonsvogna (gjelder vel både den gamle og den nye generasjonen 5-serie) ha noe å si, kontra tradisjonelle fjærer bak på sedan?

Jeg fikk ikke så mye tid til å vurdere interiøret. Jeg synes generelt at BMW har løst interiør-designet på G3x på en eksemplarisk måte. De nye blinklys-hendlene synes jeg fungerte bra i praksis, og er ikke noe som ville plaget meg i det daglige. Betjeningen av klima-anlegget med touch-knapper fungerte også bra i praksis, og det nye Surround View-systemet er veldig imponerende. Jeg la merke til at et par betjenings-funksjoner som jeg har blitt vant til i min F11, ikke var videreført på G3x. Dette gjelder bl.a. hurtigknappen for NAV/MAP på iDrive-kontrollen, som på F11 veksler mellom kartvisning og menyen for valg av destinasjoner/POI for hver gang man trykker på den. På G3x får man opp destinasjons-menyen, men man kan ikke komme tilbake til kartet ved å trykke én gang til. Andre veien var det en smart forbedring på G3x kontra F1x at når man justerer det elektriske setet, så dukker en meny for lagring av sete-innstillinger automatisk opp på iDrive-skjermen. Smart!

Skal jeg oppsummere, synes jeg at spranget fra F11 520d til G31 530d ikke er såpass stort at jeg bare mååå bestille ny bil. Jeg synes ikke forskjellen i kjøreopplevelsen er så stor at det rettferdiggjør kostnaden for meg. Ja, sekser-motoren i 530d er råsterk og har et lydbilde som er mange hakk mer inspirerende enn fireren i 520d. Men det er ikke så ofte man faktisk har bruk for de ekstra kreftene i hverdagskjøringen. M550i er derimot et avhengighetsskapende bekjentskap...! Dette er en helt annen bil enn den jeg kjører til daglig, med såpass mange forbedringer at jeg faktisk kunne være fristet til å bytte! Men prisen på M550i gjør at den faller utenfor mitt bilbudsjett, og det med god margin.

Utstyr: Begge bilene har komfort-seter og skinn-interiør. Ingen av dem har EDC eller Adaptive Drive (hvis ikke M550i har dette som en del av S2VW M Sport Suspension Professional?). 530d har S2VH Integral Active Steering. Komplette utstyrslister kan finnes med VIN-dekoder (bilenes VIN finnes via reg.nr.-oppslag på www.vegvesen.no).

medium.20170526_085950.jpg.22a3b320ed225

medium.20170526_090030.jpg.c95b7b085dea1

medium.20170526_090003.jpg.8a331e651bce4

medium.20170526_101000.jpg.6459aa4ff0f29

medium.20170526_101022.jpg.bf77a51c4717f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dweezil skrev:

Utstyr: Begge bilene har komfort-seter og skinn-interiør. Ingen av dem har EDC eller Adaptive Drive (hvis ikke M550i har dette som en del av S2VW M Sport Suspension Professional?). 530d har S2VH Integral Active Steering. Komplette utstyrslister kan finnes med VIN-dekoder (bilenes VIN finnes via reg.nr.-oppslag på www.vegvesen.no).

 

Det var prøvekjøringen sin det. :-D

Da har den M550i'en alt av understellsutstyr, altså EDC (Standard), adaptive drive og integral aktiv styring, men siden det er M Performance tunet har det en egen utsyrskode, 2VW. 

Det er bare på M550 du får både adaptive drive og integral aktiv styring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, E.H.D skrev:

Da har den M550i'en alt av understellsutstyr, altså EDC (Standard), adaptive drive og integral aktiv styring, men siden det er M Performance tunet har det en egen utsyrskode, 2VW. 

Det er bare på M550 du får både adaptive drive og integral aktiv styring. 

Ok! Da er det nok Adaptive Drive som utgjør den store forskjellen i kjørekomfort på M550i og 530d; den 530d-en jeg kjørte hadde ikke Adaptive Drive. Dersom jeg skulle kjøpe G3x fra 530 og oppover, ville jeg definitivt krysset av for Adaptive Drive i utstyrslista, selv om det koster en del. Det utgjør da tydeligvis STOR forskjell i opplevd komfort og kjørefølelse. I det minste bør man sørge for å prøvekjøre bil både med og uten, før man evt. velger det bort...

Endret av Dweezil
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dweezil skrev:

Ok! Da er det nok Adaptive Drive som utgjør den store forskjellen i kjørekomfort på M550i og 530d; den 530d-en jeg kjørte hadde ikke Adaptive Drive. Dersom jeg skulle kjøpe G3x fra 530 og oppover, ville jeg definitivt krysset av for Adaptive Drive i utstyrslista, selv om det koster en del. Det utgjør da tydeligvis STOR forskjell i opplevd komfort og kjørefølelse. I det minste bør man sørge for å prøvekjøre bil både med og uten, før man evt. velger det bort...

Ser G31'en har M sport understell (704), så du hadde nok fått mer komfort bare med å velge EDC (223). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessige prøvekjøringer, @Dweezil!

Og det er flere interessante tema å følge opp her, tenker jeg, etter selv å ha kjørt G30 520d med standardunderstell og dynamisk deming, og nå 530d med M Sport, men uten EDC.
 
Ja, jeg tenker nok det er en mulig både vekt og luftfjæringsforskjell mellom sedan og touring. Den letthetsfølelsen jeg fikk gjennom de faste referansesvingene var ikke helt den samme i 530d'en, men her bidrar nok både frontvekt og karroserivekt (G31 530d med panoramatak, 19" og komfortseter var akkurat 2 tonn på kontainervekta, med ca halv tank.)
 
Men M Sport er "løp og kjøp" på G3x etter min smak. Med min F31 (standardunderstell) som nærmeste referanse er G31 M Sport vesentlig mer komfortabel, og hadde jeg ikke vist om at det fantes både dynamisk demping og adaptive drive, kunne jeg levd lenge og lykkelig med det understellet som var på 530d'en.
 
Problemet mitt (og sikker de fleste andre som bruker tid her inne...), er å vite om at det finnes noe som er bedre ... Så ja, jeg hadde definitivt bestilt min G31 med M Sport OG dynamisk demping.
 
Adative drive kan også være et spørsmål i samme kategori, og basert på det du, Dweezil skriver om M550i. Men den har nok et understell som er tilpasset motoren, også.
 
Derfor hadde det vært veldig interessant om noen her har kjørt identisk bil med/ uten adaptive drive - det ville være en mer enn kjærkommen oppdatering i tråden (unnskyld om jeg har oversett noe bakover i tid ...)
 
Min "ut på tur" historie med 530d kan du lese på www.blåhvitblogg.no.
 
Et annet tema som kunne være interessant å diskutere med andre som har kjørt G3x: Styrefølelse. Det er jo en høyst subjektiv størrelse. Er dere enige eller uenige med meg i det jeg skriver?
 
 
 
 
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrefølelsen var ikke så dårlig som fansen skal ha det til (prøvde 520d standardunderstell med edc) vil si den er ledende blandt elektriske styringer. Men like direkte som i e39'en blir den ikke. Min negative holdning til prøveturen var det at man er så polstret fra alle inntrykk. Og for de aller fleste er dette et pluss, og sikkert en 5 serie verdig. Jeg savner det mer mekaniske man får i e34 og e39, for eksempel kjente jeg ikke forskjell på kjøremodusene, annet enn at girkassa var mer på hugget i sport. Først etterpå ble jeg opplyst om at bilen hadde edc. Nå har sikkert jeg andre oppfatninger om variable kjøremodus, blandt annet at man skal merke større forskjeller.

Derfor hadde jeg nok valgt vanlig msport understell, som jo er mer komfortabelt enn på 3 serie msport. For mange er det å føle veien bedre, en form for komfort. Duvende mercedes følelse er ikke alltid komfort. Men det kommer an på førerens preferanser.

En annen ting som er fordel msport er måten den står på bakken. Jeg var hos forhandleren. Der står det en g30 msport adaptive suspension (edc) og en g31 msport. Sistnevnte var mye mer aggressiv i tilstedeværelsen uten at jeg kunne sette fingeren på hva. Etter litt tenking ser jeg jo at msport understell ligger en del lavere enn den med msport edc. Den med edc såg plutselig for høy ut. Lavere modell harmonerer mer. 

Ellers synes jeg den støyet for mye fra dekkene. Et støynivå som hadde vært veldig bra med 245/275 sommerdekk, men den stod på 225 hakka r2 piggfri!  I tillegg kommer det som det ikke er noen fasit på, men f1x er penere. G3x føles som en mellom-modell før det virkelig tar av med teknologi. Og da er det ikke verdt pengene dersom jeg var i den økonomisle stand at det i det hele tatt skulle bli aktuelt. 

Alt i alt en kanonbra bil! Men ikke for alle pirkepettere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blåhvitblogger skrev:

Kjempemessige prøvekjøringer, @Dweezil!

Takk! :-)

Sitér

Og det er flere interessante tema å følge opp her, tenker jeg, etter selv å ha kjørt G30 520d med standardunderstell og dynamisk deming, og nå 530d med M Sport, men uten EDC.

Ja, jeg tenker nok det er en mulig både vekt og luftfjæringsforskjell mellom sedan og touring. Den letthetsfølelsen jeg fikk gjennom de faste referansesvingene var ikke helt den samme i 530d'en, men her bidrar nok både frontvekt og karroserivekt (G31 530d med panoramatak, 19" og komfortseter var akkurat 2 tonn på kontainervekta, med ca halv tank.)
 
Men M Sport er "løp og kjøp" på G3x etter min smak. Med min F31 (standardunderstell) som nærmeste referanse er G31 M Sport vesentlig mer komfortabel, og hadde jeg ikke vist om at det fantes både dynamisk demping og adaptive drive, kunne jeg levd lenge og lykkelig med det understellet som var på 530d'en.
 
Problemet mitt (og sikker de fleste andre som bruker tid her inne...), er å vite om at det finnes noe som er bedre ... Så ja, jeg hadde definitivt bestilt min G31 med M Sport OG dynamisk demping.
 
Adative drive kan også være et spørsmål i samme kategori, og basert på det du, Dweezil skriver om M550i. Men den har nok et understell som er tilpasset motoren, også.
 
Derfor hadde det vært veldig interessant om noen her har kjørt identisk bil med/ uten adaptive drive - det ville være en mer enn kjærkommen oppdatering i tråden (unnskyld om jeg har oversett noe bakover i tid ...)
 
Min "ut på tur" historie med 530d kan du lese på www.blåhvitblogg.no.
 
Et annet tema som kunne være interessant å diskutere med andre som har kjørt G3x: Styrefølelse. Det er jo en høyst subjektiv størrelse. Er dere enige eller uenige med meg i det jeg skriver?

Leste innlegget ditt om 530d-kjøring; bra, som vanlig! :-)

Enig mhp. M Sport til G3x: synes den er finere med! Litt festlig, egentlig, for på F1x synes jeg det er motsatt...

Jepp, det hadde vært interessant og teste med og uten Adaptive Drive, med nogenlunde like spesifikasjoner ellers. Jeg har en teori om at det ikke er tilstrekkelig med EDC, men at man må opp på Adaptive Drive for å forebygge krenge-tendensene jeg opplevde i standard-utgaven av 530d...

Det illustrerer egentlig et problem med kjøp av ny BMW i Norge: Det er mulig å få så vanvittig mange kombinasjoner av utstyr at det er omtrent umulig å få testet effekten av ulike utstyrsvalg. Da jeg bestilte F11, var det en del valg jeg gjorde kun basert på ting jeg hadde lest på nett, og ikke fikk prøvd ut i praksis før jeg skrev kontrakt. Det har stort sett gått bra, selv om jeg nok ville gjort et par valg annerledes i retrospekt.

Det hadde vært interessant å finne ut om man kunne få nogenlunde sammenlignbare kjøreegenskaper på en 530d eller 540i som det jeg opplevde med M550i-en. For det var virkelig stor forskjell, sett bort fra motoreffekten. M550i-en var mindre sensitiv for ujevnheter i veibanen, samtidig som den omtrent ikke viste noen tendenser til krenging. En bil med M550i-ens kjørefølelse, men med mer moderat motorisering kunne nok kanskje fått kontraktskulepennen min på glid...

Det med styrefølelsen har jeg ikke variert nok bil-erfaring til å si noe særlig om, annet enn at i min referanseverden er styrefølelsen i den nye 5-serien mer enn bra nok! :-)

Endret av Dweezil
Publiserte ved en feiltakelse før jeg var ferdig skrevet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dweezil skrev:

Det hadde vært interessant å finne ut om man kunne få nogenlunde sammenlignbare kjøreegenskaper på en 530d eller 540i som det jeg opplevde med M550i-en. For det var virkelig stor forskjell, sett bort fra motoreffekten. M550i-en var mindre sensitiv for ujevnheter i veibanen, samtidig som den omtrent ikke viste noen tendenser til krenging. En bil med M550i-ens kjørefølelse, men med mer moderat motorisering kunne nok kanskje fått kontraktskulepennen min på glid...

Ja, helt enig - interresant å finne ut av dette, kanskje  spesielt:

8 timer siden, Dweezil skrev:

M550i-en var mindre sensitiv for ujevnheter i veibanen

To mulige forklaringer: Adaptive drive, eller dekk. La du merke til om det kanskje hadde sneket seg på dekk uten runflat på M550i'en? Kanskje til og med noe fra Michelin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Blåhvitblogger skrev:

To mulige forklaringer: Adaptive drive, eller dekk. La du merke til om det kanskje hadde sneket seg på dekk uten runflat på M550i'en? Kanskje til og med noe fra Michelin?

Jeg tenkte jeg skulle ta nærbilde av dekkene, men det kokte bort... så jeg vet ikke. I utstyrslistene fra VIN-dekoderen står det at begge bilene har utstyrskode S258 - Tire with run-flat functionality, så jeg går ut i fra at begge hadde RFT under prøvekjøringen. Begge bilene har felger S2QR - BMW LA wheel Individual V-spoke 759, og dekkene så så vidt jeg husker ganske like ut, så det er godt mulig de var skodd helt likt, og at dette nok ikke kan være årsaken til forskjellene.

Det hadde også vært interessant å prøve G30 vs. G31 med nogenlunde like spesifikasjoner ellers, for å se om sedan vs. stasjonsvogn med tilhørende forskjeller i fjæringsoppsettet bak kan påvirke kjøreopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en forespørsel til selger om dekk og fikk raskt svar: Good Year Eagle 245/35/20 på begge bilene. Altså er de helt likt skodd!

Det hadde vært rart om det skulle være veldig store forskjeller i opplevd kjørefølelse mellom sedanen og stasjonsvogna, så jeg tror den mest plausible teorien om forskjellen er Adaptive Drive. Dette systemet har, så vidt jeg har skjønt, krengningsstabilisatorer i tillegg til aktiv/smart demperkontroll, noe som absolutt kan forklare fraværet av krenging i M550i. (BMW kan jo selvsagt også ha gjort andre tilpasninger i oppsettet på M550i, så en test av like biler med og uten Adaptive Drive hadde vært interessant.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. fjæring og styrefølelse i relasjon til luftfjæring (bak) i kombinasjon med integralstyring vs. M-Sport understel uten luftfjæring og integralstyring drøfter Thomas Majchrzak nettopp dette i disse to testene av hhv. G31 530d og G30 M550i xDrive. Jmf. BMW er forøvrig vektforskjellen på disse modellene kun 20 Kg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hageb skrev:

Hvilken effekt har Integral Active Steering på kjøreopplevelsen og styrefølelsen?

Etter min mening er Integral Active Steering svaret på et ellers umulig kompromiss: Kvikkstyrt i lav fart, kombinert med høyfartsstabilitet. Jeg las for eksempel om M1 da ams kjørte den gjennom sin moderne testrutine i forbindelse med 100-årsjubileet, at den var direkte nervøs og måtte gjetes kontinuerlig over 160 km/h. Men kvikkstyrt, det var den :wink: 

I praksis er min erfaring/ mening at bilers som 7- og 5- serien blir merkbart nettere å hånterer i hverdagstrafikk/ bykjøring med active steering; bilene virker mye mer kompakte enn størrelsen skulle tilsi på grunn av den mer direkte styreresponsen for små rattutslag i lav fart. Og stabiliteten når det går unna er absolutt ikke noe å si på!

Enkelte purister vil hevde at en "ren" styreutveksling og bare forhjulsstyring gir en bedre styrefølelse. Som helhetsvurdering, i en hverdagsbil, er jeg ikke enig. Kanskje det er en forskjell ved de helt store utskeielsenen i veigrepets grenseland, det skal jeg ikke utelukke (men også Porsche leverer bakhjulsstyring nå), men følelsen gjennom rattet i lav fart og i normal trafikk er generelt bedre. Så ja, min G31 blir nok med Integral Active Steering.

Hvordan jeg opplevde dette i 530d utbroderer jeg for øvring i det siste blogginnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...