Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

For min del er ikke hybrid noe alternativ med mindre de kommer med en sekser, noe som er svært lite sansynlig. [...]

Vi vil se tre hybirdalternativer med G3x 5-serie - 530e, 540e og M550e/550e. De to førstnevnte vil være firesylindrede alternativer kjent fra 330e og X5 40e/740e, men sistnevnte vil komme med en sekssylindret motor (fra Concept CSL Hommage). Måtte den sekssylindrede hybriden bli en skikkelig prisbombe her i Norge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dweezil skrev:

I følge ca.-prisene som er sluppet fra BMW Norge vil G30 540i ligge såvidt under F10 535i i pris, så kostnaden med å få seg 5-serie med 6-sylinder bensin vil ikke være økt etter introduksjonen av G30.

G30 540i xDrive, automat -- fra kr. 832.200 (http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46850)
F10 535i xDrive, automat -- fra kr. 845.000 (i følge offisiell prisliste pr. 1. oktober 2016) 

Da får man i tillegg 34 ekstra hestekrefter i G30 540i (340 hk mot 306 hk i F10 535i).

Vedr. AdBlue, er det helt neglisjerbar kostnad med å etterfylle dette, både pga. at AdBlue er rimelig i innkjøp, og at etterfylling skjer hver ca. 25k kjørte kilometer. Men at det vil kunne øke vedlikeholdskostnadene på eldre biler, stemmer nok.

Så er det også verd å nevne at det mest trolig blir en betydelig avgiftsreduksjon til neste år, noe som vil plassere 540i godt nede i 700 000 kr området. Da kan man faktisk komme greit ut av det til under millionen :) xDrive har jeg kun bruk for en gang, og det er når bilen skal selges igjen så det får bli en vurderings sak. Men om avgiftene går ned og euroen legger seg på ett edruelig nivå så kan kanskje en pen 1 år gammel 540i være noe i 2018, importert ifra BMW systemet i Tyskland. Jeg er også skeptisk til diesel med alt dette Adblue tullet og trusler om kjøreforbud i byer osv, kunne tenkt meg å ha eid en skikkelig bensin BMW med sekser igjen.

Men jeg føler F10 har så mye å gi fortsatt, den kommer til å føles ny i mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man kan forby en motor som slipper ut det samme som en annen (euro 6) kun på grunnlag av drivstofftype fremstår for meg som svært underlig. At ikke noen rynker på nesa og ser etter hva som har foregått av lobbyvirksomhet er enda underligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Vi vil se tre hybirdalternativer med G3x 5-serie - 530e, 540e og M550e/550e. De to førstnevnte vil være firesylindrede alternativer kjent fra 330e og X5 40e/740e, men sistnevnte vil komme med en sekssylindret motor (fra Concept CSL Hommage). Måtte den sekssylindrede hybriden bli en skikkelig prisbombe her i Norge.. :)

Men dette er vel ikke bekreftet? Synes dette høres bra ut, men jeg er redd BMW feiger ut på den siste der med sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekreftet fra pålitelige, interne kilder. Dog er det ikke overraskende om BMW gjør en helvomvending i kjent stil.. 

"The 550e won't have as much power illustrated here but definitely under 500 PS, I am not sure what markets will receive a 550i but I presume the US Market will still offer the V8.
Power eDrive is destined to appear on 5er models upwards.

There is three stages of Power eDrive in entry,mid-line and top-line.
Power eDrive has also been configured with a four cylinder and both the M Division and Rolls-Royce will have their own variation of power eDrive.
BMW M. Used an application of the mid-@line Power eDrive drivetrain for the CSL Hommage.

The strategy is to include every BMW model with plug-in hybrid variations for entry and at the upper end of each model line.
So 530e would be the entry with the 550e being at the top end but be more performance orientated."


 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Noen som vet hvorfor Eff.dynamics 20d kommer senere enn vanlig 520d? Og hvorfor eff.dynamics 20d gjør 0-100 på 7,5 sek og vanlig 20d gjør det på 7,7s?

Og hva er eventuelt forskjellen på disse to bilene? 

7,7s 0-100 er med 6-trinns manuel girkasse som bare vanlig 520d kommer med. Efficient Dynamics 520d kommer kun med automat, og med automat går begge 0-100 på 7,5s.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg fått se det nye vidunderet, en 540i med M-sport og sølvgrå lakk. Mye å like, og noen elementer som jeg er mindre begeistret for. Må si jeg sliter litt med utseende på nyrene og overgangen mellom nyrene og panseret. Mens panseret på F1x slutter i en rett linje rett før fronten med BMW-emblemet, så forsetter panseret på G30 helt ned til og rundt nyrene, med en liten tapp som går ned mellom nyrene. Vet ikke helt hva jeg synes om det... Synes også kromlista rundt nyrene var veldig tykk og framtredende. Plassen i baksetet var ikke så mye å skryte av, ikke noe verre enn F1x, men jeg hadde håpet at de hadde kommet noen hakk nærmere E-klassen.

På den positive siden må jeg si at M-sport-detaljene ser bedre ut på G30 enn på F1x; bilen kler rett og slett M-sport veldig godt! Felgene var lekre og de store hjula fylte godt opp i hjulbuene. Og finishen og detaljene generelt var på typisk BMW-vis upåklagelige; dette er et solid produkt som gjør inntrykk! Liker interiøret godt; det oser kvalitet og gir et bedre inntrykk "live" enn på bildene som er sendt ut. B&W-høyttalerne ser kjempelekre ut (fikk dessverre ikke testet lydkvaliteten). Fikk kun kort tid i førersetet, da det var kø bak meg av folk som hadde lyst til å prøvesitte. Gleder meg til bilen kommer på demo, så jeg kan få bedre tid til å se på detaljene.

Har tinga på prøvekjøring når bilen kommer til forhandleren i februar. Bilia Drammen har fått tildelt en 520d, som forsåvidt er greit, siden bilen har samme motor som i min F11. Skal bli utrolig gøy å få noen timer bak rattet på den og danne seg et bedre inntrykk av bilen og dens kvaliteter. Jeg har også lagt inn ønske om å få prøve 540i, og det virket det som skulle være mulig å få til etterhvert, gjennom å få lånt et eksemplar fra BMW Norge på Fornebu. Can't wait! :-)

Det var fotoforbud til tross for alle bildene som ble sluppet av bilen i går. Vi måtte teipe igjen linsene på mobiltelefonene, så jeg har ikke fått tatt noen bilder. (Regner med at BMW ønsker å ha kontroll på hvilke bilder som spres av bilen i tiden fram til den kommer i butikkene.)

Endret av Dweezil
Typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så er det også verd å nevne at det mest trolig blir en betydelig avgiftsreduksjon til neste år, noe som vil plassere 540i godt nede i 700 000 kr området. Da kan man faktisk komme greit ut av det til under millionen :) xDrive har jeg kun bruk for en gang, og det er når bilen skal selges igjen så det får bli en vurderings sak. Men om avgiftene går ned og euroen legger seg på ett edruelig nivå så kan kanskje en pen 1 år gammel 540i være noe i 2018, importert ifra BMW systemet i Tyskland. Jeg er også skeptisk til diesel med alt dette Adblue tullet og trusler om kjøreforbud i byer osv, kunne tenkt meg å ha eid en skikkelig bensin BMW med sekser igjen.

Men jeg føler F10 har så mye å gi fortsatt, den kommer til å føles ny i mange år til.

I følge oversikten til Bilnorge.no vil avgiftsreduksjonen på F10 535i bli på ca. 40k for neste år. Nå har G30 540i litt andre vitale data, men jeg tror nok avgiftsreduksjonen blir noe tilsvarende for denne. Trekk i tillegg fra ca. 50k for xDrive, om man ikke trenger det, så er man nede i en fra-pris på ca. 750k ny i Norge i 2017. Det er faktisk ikke så gæli for en 5-er med seks bensinsylindre og 340 hk...

Men det er verdt å merke seg dreiemomentet på G30 530d: 620 Nm!! Det må gi et helt vanvittig skyv! Og her snakker vi 2017-frapris på ca. 630k, uten xDrive... :-o

Endret av Dweezil
La til link til Bilnorge.nos avgiftsberegning for 2017 + fiksa feil i dreiemomentet for 530d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.H.D skrev:

Hvilke farge var interiøret da?

Lyst (beige?) skinn-interiør. Fikk inntrykk av at bilen hadde det meste av utstyr, inkludert nøkkel med display ala nye 7-serien og styring av parkering fra nøkkelen, inkl. start av motoren fra nøkkelen (dette ble demonstrert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Dweezil skrev:

I følge oversikten til Bilnorge.no vil avgiftsreduksjonen på F10 535i bli på ca. 40k for neste år. Nå har G30 540i litt andre vitale data, men jeg tror nok avgiftsreduksjonen blir noe tilsvarende for denne. Trekk i tillegg fra ca. 50k for xDrive, om man ikke trenger det, så er man nede i en fra-pris på ca. 750k ny i Norge i 2017. Det er faktisk ikke så gæli for en 5-er med seks bensinsylindre og 340 hk...

Men det er verdt å merke seg dreiemomentet på G30 530d: 620 Nm!! Det må gi et helt vanvittig skyv! Og her snakker vi 2017-frapris på ca. 630k, uten xDrive... :-o

I tillegg så kommer G30 540i til å veie om lag 100 kilo mindre enn F10 535i, videre har den lavere CO2 utslipp noe som også vil redusere avgiften. Så da er det bare å krysse fingrer og tær for at Venstre og KRF ikke klarer å fucke opp budsjettforhandlingene....

Jeg har jo 650 nm i dag, men jeg tror likevel at en 540i ikke skal være en alt for gal overgang. Men en 530d gir jo langt mer bang for the buck, er derfor jeg valgte F10 530d fremfor 528i (3 litern). Så jeg skal absolutt ikke utelukke at jeg vil ha 530d igjen. Men det er dette ad Blue greiene og at diesel er fy om dagen som bekymrer meg, jeg føler fremtiden er litt usikker. Videre så hadde det vært artig å hatt kanskje den siste nye men tradisjonelle BMWen man kan få kjøpt før alt blir hybrid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

I tillegg så kommer G30 540i til å veie om lag 100 kilo mindre enn F10 535i, videre har den lavere CO2 utslipp noe som også vil redusere avgiften. Så da er det bare å krysse fingrer og tær for at Venstre og KRF ikke klarer å fucke opp budsjettforhandlingene....

Jeg har jo 650 nm i dag, men jeg tror likevel at en 540i ikke skal være en alt for gal overgang. Men en 530d gir jo langt mer bang for the buck, er derfor jeg valgte F10 530d fremfor 528i (3 litern). Så jeg skal absolutt ikke utelukke at jeg vil ha 530d igjen. Men det er dette ad Blue greiene og at diesel er fy om dagen som bekymrer meg, jeg føler fremtiden er litt usikker. Videre så hadde det vært artig å hatt kanskje den siste nye men tradisjonelle BMWen man kan få kjøpt før alt blir hybrid ;) 

F10 530d med 650 Nm...? Er vel ikke helt original motorstyring på den, da...? :wink:

AdBlue er ikke noe å være redd for! Jeg har det på min F11 520d, og jeg fylte for første gang ca. 10 liter ved kjørte ca. 23k km. Kjøpes enten i hendige plastkanner med fylletut på bensinstasjon, eller fra pumpe på utvalgte stasjoner. Enkelt og greit, og rimelig i innkjøp.

Men er enig med deg i at drømme-5ern er en 540i! :-)

Endret av Dweezil
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dweezil, hva synes du om fargen på lakken, antar det var den nye fargen kalt bluestone met. Skulle ønske det var flere farger å velge med M-sport. 

Og kjekt med blå M bremser med M-sport pakken som følger med på 530 og opp, tilvalg på 520 ser jeg. Lurer på hvor store de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...