Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er ikke helt enkelt å forstå hvorfor M5 har manuell gearkasse i USA, men såvidt jeg har fått med meg oppfatter amerikanerne manuelle gearkasser som det ultimate sportslige. Alt annet (kjedelig) har automatgear og har alltid hatt det i USA - i motsetning til i Europa der manuelle gearkasser stadig er mer eller mindre standard. Dette er et paradoks, men  det er under tvil et forståelig paradoks og det handler om bilkulturelle forskjeller. Jeg tar gjerne en M5 med manuelt gear... :)

 

 

Nå på nye F90 er det vel slutt på manuelt gir også for USA. Kan legge til at jeg fant ut at 577 av 8088 F10 M5 i USA hadde manuelt gir, så ganske sjeldent altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil om at 8-trinns Steptronic gearkassen både er hurtigere og mer effektiv enn den manuelle gearkassen, men i et markedsføringsperspektiv er det viktig for BMW i USA å understreke det sportslige alternativet (altså slik som amerkanerne oppfatter sportslig). BMW fokuserer mye på dette i USA når det gjelder markedsføring med f.eks "The most powerfull letter in the world" (altså bokstaven M), Built for white-knuckle thrills", "Aggressively Powerfull", "Yes, it's still street legal", "Where power was born" etc. - samt tydelige referanser til BMW's historie når det gjelder M-modellene. Ganske kult egentlig... :)

https://www.bmwusa.com/vehicles/m.html 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg litt over de som sier at de ikke kan ha G30 da den ikke er innovativ nok. Bilen dere da etterspør finnes jo ikke ennå, da G30 desidert er den mest innovative bilen i sin klasse. Designet kunne sikkert vært mer spennende, men BMW kjører play safe. E-klassen er innovativ, men den er så innovativ at de har mistet tradisjonelle kunder. Det blir litt som med X6 da den kom, enten synes du den er lekker eller så synes du den er fæl. F10 gikk ut av produksjon som den mest suksessfulle 5-serien noensinne, den er også den mest suksessfulle bilen i sitt segment de siste 30 årene. Det er ikke vanskelig å skjønne at BMW er forsiktige med en oppskrift som tydeligvis funker..never change a winning team. Og G30 tar jo opp tråden der F10 slapp, den selger best i sitt segment og har satt seg som standarden i sin klasse. Er ikke dette nok for dere, så er man altså fri til å forsøke andre merker. Så finner man selv ut om gresset er grønnere på den andre siden 😀

Jeg liker G30, jeg ser for meg selv i en slik om noen år når enten 540i eller M550i har fått en mer spiselig pris. Men jeg må innrømme at jeg hater forandringer, så jeg trives godt med at G30 likner på F10. Og F10 er jo ikke noen dum bil å likne på 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg undrer meg litt over de som sier at de ikke kan ha G30 da den ikke er innovativ nok. Bilen dere da etterspør finnes jo ikke ennå, da G30 desidert er den mest innovative bilen i sin klasse. Designet kunne sikkert vært mer spennende, men BMW kjører play safe. E-klassen er innovativ, men den er så innovativ at de har mistet tradisjonelle kunder. Det blir litt som med X6 da den kom, enten synes du den er lekker eller så synes du den er fæl. F10 gikk ut av produksjon som den mest suksessfulle 5-serien noensinne, den er også den mest suksessfulle bilen i sitt segment de siste 30 årene. Det er ikke vanskelig å skjønne at BMW er forsiktige med en oppskrift som tydeligvis funker..never change a winning team. Og G30 tar jo opp tråden der F10 slapp, den selger best i sitt segment og har satt seg som standarden i sin klasse. Er ikke dette nok for dere, så er man altså fri til å forsøke andre merker. Så finner man selv ut om gresset er grønnere på den andre siden 😀

Jeg liker G30, jeg ser for meg selv i en slik om noen år når enten 540i eller M550i har fått en mer spiselig pris. Men jeg må innrømme at jeg hater forandringer, så jeg trives godt med at G30 likner på F10. Og F10 er jo ikke noen dum bil å likne på 👍

 

MItt problem er ikke at jeg "ikke kan ha" G31, men at jeg synes det er penger i dass å selge en F11 for å kjøpe seg en G31. Det henger selvsagt sammen med at F10/11 er en meget god og populær bil, men også med at BMW ikke tør å være moderne og nyskapende nok til å vekke interessen i større grad hos eksisterende F10/11-kunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Walkabout skrev:

MItt problem er ikke at jeg "ikke kan ha" G31, men at jeg synes det er penger i dass å selge en F11 for å kjøpe seg en G31. Det henger selvsagt sammen med at F10/11 er en meget god og populær bil, men også med at BMW ikke tør å være moderne og nyskapende nok til å vekke interessen i større grad hos eksisterende F10/11-kunder :) 

Det er jeg forsåvidt enig med deg i. Jeg for min del sliter også med å forsvare å legge 500 000 i mellom for en G30. Særlig når F10 fortsatt er en såpass fresh og god bil, derfor venter jeg mest sansynlig noen år. Å gå til en annen produsent i mellomtiden gjør jeg nok ikke, BMW tilbyr så mye annet i sortimentet sitt som jeg er nyskjerrig på å forsøke 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G30/G31 er fine biler, men ikke noe som sier MÅ HA følelsen hos meg enda. Har ikke prøvd den enda, men tror ikke jeg må ha den selv om jeg får prøvd en. Er fortsatt fornøyd med den jeg har nå, savner kanskje et par ting på den men det går fint uten også.

Det som derimot frister mer og mer er 6 Serie GT :-D Perfekte kompromiss mellom 5 og 7 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også litt med «må ha» følelsen i G30, måtte liksom opp på en M550i...men da kom «må ha» følelsen som ett smell også 😉 Når det gjelder F10 så kunne jeg ha denne følelsen selv i en vanlig 520d, så for min del så var det mer spenning og begjær som knyttet seg til F10. Det har nok en sammenheng med at man blir litt eldre og da F10 den gang var langt uten for rekkevidde. Årene har gått og jeg har i dag en meget fin bil som jeg er super fornøyd med. Samt at en G30 er ikke lenger en uoppnåelig bil for meg, da forsvinner litt av spenningen for meg. Men akkurat en M550i er uoppnåelig, den er også noe av det mest ultimate jeg har vært borti på fire hjul....drømmebil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kjennern skrev:

G30/G31 er fine biler, men ikke noe som sier MÅ HA følelsen hos meg enda. Har ikke prøvd den enda, men tror ikke jeg må ha den selv om jeg får prøvd en. Er fortsatt fornøyd med den jeg har nå, savner kanskje et par ting på den men det går fint uten også.

Det som derimot frister mer og mer er 6 Serie GT :-D Perfekte kompromiss mellom 5 og 7 serie.

Nye 6GT er fantastisk! Ser bedre ut live enn på bilder, virkelig den stygge andungen som ble til en svane (sett fra utgangspunktet (5GT)).

hvis man er usikker å sitter med en F10/11 og ikke syns G3* er tingen, ville jeg heller vurdert 6 grand coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ron Jeremy said:

Nye 6GT er fantastisk! Ser bedre ut live enn på bilder, virkelig den stygge andungen som ble til en svane (sett fra utgangspunktet (5GT)).

hvis man er usikker å sitter med en F10/11 og ikke syns G3* er tingen, ville jeg heller vurdert 6 grand coupe.

Enig med deg der, 6 grand coupe er et smykke :) 6GT gir mye bagasjeplass noe 6GC ikke akkurat har (mer en 5 serie touring etter det jeg har lest). Det er også et godt argument for å se på den fremfor G31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjennern skrev:

Jeg burde kanskje vite bedre :oops: .

 

Er det noen som har hørt noe på B&W anlegget i 5 serien ? 


Ja, det har jeg :)
Kollega kjøpte seg G30 med HK anlegget.
Han var litt skuffet og jeg fikk endret på oppsettet på min bil slik at det ble levert med B&W.
Angrer ikke på det. Spiller svært bra og samtidig synes jeg det ser flott ut også. Var redd for at det skulle bli litt glorete, men mot svart interiør synes jeg det ser meget fint ut. Andre interiørfarger endrer mulig på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jonas_S skrev:

Det spiller helt utrolig bra! Men er jo den vurdering om det er verdt summen mellom HK og B&W.


Veldig vanskelig å vurdere.
Kommer jo litt an på lommebok og budsjett.
Lyden er merkbart bedre, men om det er verd mellomlegget må hver enkelt vurdere.
Jeg synes også B&W ser svært bra ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...