Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

Nå, Saltkjelen skrev:

Laserlys lanseres samtidig med M5. Om det blir forbeholdt M5 vites dog ikke, men om så ville vært trist. 

Tipper det blir tilgjengelig for G3x-modellene også. Det kommer sikkert til koste skjorta, men det ville vært rart om dette var forbeholdt M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 er nok den som har revolusjonert 5 serie designet størst da den kom. Mens f10 designet er det mest vellykkede og kommer til å stå som et eksempel i perfekt bildesign i all fremtid. Alle proposjoner, hensyn, linjeføring...alt stemmer bare med f10/11.

Derfor har ikke forventningene mine vært så store til g30. Jeg visste på forhånd at de klarer ikke å toppe seg selv og gjøre g30 så mye bedre enn det f10 var for e60.

Når det er sagt så ser g30 helt ok ut. Det eneste negative er den påklistra skjermen istedenfor innebygget. Og midtkonsollen ser uferdig ut med det mellomrommet ned mot girkassetunellen. Så på interiør er det 1-0 til nye E klasse. Men jeg tror bmw har vektlagt andre ting på g30. Ting som man "må ha" i dag for å få solgt biler. Den vil ha mer duppeditter og slekte mer på nye 7 serien i så måte. I tillegg blir den lettere og mer effetic. Raskere. Større.

Men jeg kommer nok heller til å kjøpe f10 i flere år som brukt før det hadde blitt en g30. Og som alltid: bmw er best på facelift. Ville derfor ikke kjøpt denne g30 preface uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

E60 er nok den som har revolusjonert 5 serie designet størst da den kom. Mens f10 designet er det mest vellykkede og kommer til å stå som et eksempel i perfekt bildesign i all fremtid. Alle proposjoner, hensyn, linjeføring...alt stemmer bare med f10/11.

Derfor har ikke forventningene mine vært så store til g30. Jeg visste på forhånd at de klarer ikke å toppe seg selv og gjøre g30 så mye bedre enn det f10 var for e60.

Når det er sagt så ser g30 helt ok ut. Det eneste negative er den påklistra skjermen istedenfor innebygget. Og midtkonsollen ser uferdig ut med det mellomrommet ned mot girkassetunellen. Så på interiør er det 1-0 til nye E klasse. Men jeg tror bmw har vektlagt andre ting på g30. Ting som man "må ha" i dag for å få solgt biler. Den vil ha mer duppeditter og slekte mer på nye 7 serien i så måte. I tillegg blir den lettere og mer effetic. Raskere. Større.

Men jeg kommer nok heller til å kjøpe f10 i flere år som brukt før det hadde blitt en g30. Og som alltid: bmw er best på facelift. Ville derfor ikke kjøpt denne g30 preface uansett.

 

Men som alltid ser BMW best ut live. Jeg delte mye av tankene du her nevner - med unntak av E60, en lite elegant model og kvaliteten var under nivået man skal forvente av en 5 serie, men dette er min mening.

Så inntil du faktisk får sett G30 live, ha et åpent sinn. Linjene og løsningene på G30 er enkle - men geniale og de er evolusjonært mer moderne enn på F10, sett ved siden av av F10, så er G30 et solid steg opp og frem. Dessuten var 540'n vi fikk se ikke av de mest spektakulære mtp fargevalg. G31 vil nok også bli hakket mer forfinet enn hva G30 er. For de fleste tenker det du tenker, inntil de får sett den nye modellen, det hørte jeg flere som kommenterte. Fra F10, så har lista vært så høy, at G30 er en særdeles gjennomtestet og ekstremt fokusert model - visuelt og teknisk. Men fremstår nok litt som nye 7 serien - som litt flat på bilder. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

E60 er nok den som har revolusjonert 5 serie designet størst da den kom. Mens f10 designet er det mest vellykkede og kommer til å stå som et eksempel i perfekt bildesign i all fremtid. Alle proposjoner, hensyn, linjeføring...alt stemmer bare med f10/11.

Dette er jo i aller høyste grad en subjektiv mening og jeg er heller ikke enig. E34 er uten tvil modellen som så langt har revolusjonert 5-serien aller mest da den kom på markedet i 1988. Forgjengeren E28 ser minst 15 år eldre ut og var det på mange måter også.

Jeg er ellers helt enig med "The Hedgehog" i at G30 fremstår som en elegant evolusjon i relasjon til F10. Det er ikke de dramatiske endringene, men de er der og spesielt hvis man ser modellene ved siden av hverandre. Jeg tenker at en designmessig sammenligning med E12 og E28 er relevant i denne sammenhengen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye i de to ovennevnte postene her, men jeg liker både G30 og F10. :) F11 touring er etter mitt syn den peneste stasjonsvogn man kan ha / få, men jeg klarer aldri velge det fremfor sedan.. F10 it is, og det blir min neste bil igjen, savner 2011-modellen min veldig, ja. ;) Men igjen, smaken er som baken, og jeg foretrekker fremdeles F10 <3 .D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Men som alltid ser BMW best ut live. Jeg delte mye av tankene du her nevner - med unntak av E60, en lite elegant model og kvaliteten var under nivået man skal forvente av en 5 serie, men dette er min mening.

Så inntil du faktisk får sett G30 live, ha et åpent sinn. Linjene og løsningene på G30 er enkle - men geniale og de er evolusjonært mer moderne enn på F10, sett ved siden av av F10, så er G30 et solid steg opp og frem. Dessuten var 540'n vi fikk se ikke av de mest spektakulære mtp fargevalg. G31 vil nok også bli hakket mer forfinet enn hva G30 er. For de fleste tenker det du tenker, inntil de får sett den nye modellen, det hørte jeg flere som kommenterte. Fra F10, så har lista vært så høy, at G30 er en særdeles gjennomtestet og ekstremt fokusert model - visuelt og teknisk. Men fremstår nok litt som nye 7 serien - som litt flat på bilder. 

Enig med deg med i e60 hvis du misforsto. Dette er den 5 serien jeg liker minst. Ikke fin å se på (min mening) og har også hatt en e60 preface og jeg likte ikke hvor dårlig sammenskrudd bilen virket med en haug barnesykdommer. Virker som bmw forhastet seg ved utviklingen og lagde mye nytt og fituristisk i denne modellen, de hadde bare ikke tid å kvalitetssikre alt og teste holdbarheten.

Ja g30 er ingen stygg bil. Sikkert veldig bra live som du sier. Og garantert tøff i MSPORT UTGAVE. :) det er bare at det er vanskelig å toppe f10/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette er jo i aller høyste grad en subjektiv mening og jeg er heller ikke enig. E34 er uten tvil modellen som så langt har revolusjonert 5-serien aller mest da den kom på markedet i 1988. Forgjengeren E28 ser minst 15 år eldre ut og var det på mange måter også.

Jeg er ellers helt enig med "The Hedgehog" i at G30 fremstår som en elegant evolusjon i relasjon til F10. Det er ikke de dramatiske endringene, men de er der og spesielt hvis man ser modellene ved siden av hverandre. Jeg tenker at en designmessig sammenligning med E12 og E28 er relevant i denne sammenhengen... :) 

E34 er en flott bil. Men understellet er så å si likt som e28. Jeg har hatt flere e28 og bare prøvekjørt e34. Kjøreopplevelsen er nokså lik, men interiør og støydemping er milevis bedre i e34. E28 hadde karakter da den kom, med shark nose designet. E34 ble mer anonym, men etter min mening finere enn e28. Men lt er subjektivt som du sier :)

E60 mener jeg er den som har gjort mest endringer. Folk måpte da designet ble vist første gang. Det er veldig delte meninger om e60. Elsk/hat forhold. Bangle-designet og det minimalistiske idrive dashbordet var helt nytt for denne klassen, som var litt gubbete. Derfor er det den modellen som har revolusjonert 5 serie mest er min mening. Jeg liker den dog ikke, og var lettet da f10 kom og fikk inn litt trekk i fra e34 designet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

E60 er nok den som har revolusjonert 5 serie designet størst da den kom. Mens f10 designet er det mest vellykkede og kommer til å stå som et eksempel i perfekt bildesign i all fremtid. Alle proposjoner, hensyn, linjeføring...alt stemmer bare med f10/11. [...]

Ja, det er ingen tvil om at E6x er den mest revolusjonerende 5-serien hittil hva gjelder design. E6x er et elsk- eller hat design, men moderniteten i designet er det ingen som kan ta fra BMW. At denne modellen er designet og utviklet så tidlig som rundt 2000 er igrunn uvirkelig, da designet og modellen virker moderne den dag i dag.

Design er selvfølgelig en subjektiv vurdering, men jeg er ikke enig i at F1x er enestående med designhensyn og linjeføring. Her mener jeg E6x virker mer gjennomtenkt. Mens F1x blander flere stilarter og har et par kompromisser, fremstår E6x som gjennomgående minimalistisk og uten kompromisser. De største designbommertene med F1x synes jeg er panserlinjen, usymmetriske dørtrekk (enda større utslag om interiøret er i stoff eller alcantara) og midtkonsoll designmessig vendt mot passasjeren (!). Interiøret til en F1x med manuell girkasse er en total skivebom, man var avhengig av å bestille bilen riktig utstyrt i forhold til utvendig speildesign og en del av utstyrstilleggene virket lite gjennomtenkt. Her, utifra hva jeg har lest og sett, mener jeg G30 er tilbake i E6x-sporet.

Til slutt; nei, jeg er ingen E6x "love-fanboy" og F1x "hater" - det er ikke utenkelig at en F1x blir min neste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evopower skrev:

E60 er nok den som har revolusjonert 5 serie designet størst da den kom. Mens f10 designet er det mest vellykkede og kommer til å stå som et eksempel i perfekt bildesign i all fremtid. Alle proposjoner, hensyn, linjeføring...alt stemmer bare med f10/11.

 

Kan jo diskuteres. Hører daglig folk si akkurat dette om E39, som nå begynner å dra på årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg likte spesielt c stolpen og linjeføring derifra og uthevingen av coupe'en, smakfullt og elegant på samme tid. Jeg skjønner du hadde samme prat med eksperten, tror du overtok stafettpinnen fra meg Fredrik. Var kledd i sort og praiet eksperten like etter avdukingen. Hadde dessverre litt dårlig tid, skal oppsummere inntrykkene og ringe Martin imorgen og gi litt tilbakemelding. Neste gang får jeg si hei til deg også. :wink:

Det var deg ja, du skulle så absolutt ha tatt kontakt :) Man ser jo ikke ansiktene bak profilene her, så selv om man "kjenner" hverandre igjennom forumet så er man likevel helt fremmed. Ja jeg måtte ha en god prat med ham, var flere vesentlige ting jeg lurte på så det var supert at han var til stede :) 

17 timer siden, BimmerFan! skrev:

Jeg kan tenke meg at G30 kanskje kommer med LED når den får en facelift. Jeg hadde meget lyst til å få sett G30, men ble dessverre ikke invitert av Bilsalongen, selv etter å ha tatt alle servicer osv hos dem. Det hadde også vært en ypperlig mulighet til å bli kjent med deg og få sett den vakre F10'n din :D 

Jeg trodde du var der, synes jeg så din bil på utsiden. Når det er sagt så sto det veldig mange F10 linet opp på utsiden, Bilsalongen vet hva de gjør når de sender ut disse invitasjonene.

Vi får ta det neste gang, alltid hyggelig å hilse på andre F10 entusiaster :) 

16 timer siden, Saltkjelen skrev:

Laserlys lanseres samtidig med M5. Om det blir forbeholdt M5 vites dog ikke, men om så ville vært trist. 

Nja, han ifra BMW mente dette kun var ville rykter. Men det kan tenkes at det kommer på en fremtidig LCI kanskje :) 

8 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er jo i aller høyste grad en subjektiv mening og jeg er heller ikke enig. E34 er uten tvil modellen som så langt har revolusjonert 5-serien aller mest da den kom på markedet i 1988. Forgjengeren E28 ser minst 15 år eldre ut og var det på mange måter også.

Her er jeg helt enig med deg, E34 er helt klart den modellen som har revulosjonert 5-serien mest. Både i design og teknikk, det er jo bare å sette en E34 ved siden av en E28 og en E60 ved siden av en E39. For oss som ikke er gamle nok til å huske eller ha opplevd lanseringen av E34 så er det lett å mene at E60 var mest revulosjonerende. E60 er den mest revulosjonerende 5-serien jeg kan huske, men går man litt i historien så ser jeg jo at det faktisk var E34. 

Og bakgrunnen til det er først og fremst designet, E34 er en bil som ser bra ut selv i dag. I 1988 så var dette ett design som var veldig moderene og fremtidsrettet, BMW markedsførte E34 som "Bilen for 90 tallet". Teknikken var som på G30, veldig likt 7-serien og man kunne få det aller meste i E34 som man kunne i E32. Jeg liker å si at E34 var modellen som formet den moderene 5-serien slik vi kjenner den i dag, det var modellen som satte 5-serie på topp i sitt segment. E34 var en bil som ble utviklet etter "no cost" prinsippet, det spilte ingen rolle hvor dyr utviklingen ble, den skulle bare bli best og viktigs av alt...være bedre enn Mercedes W124 (hvilket er en evig diskusjon) BMW E34 med sin M50 motorserie går ofte for å være den beste bilen BMW har laget. Jeg kjører stadig min nå 23 år gamle 520i, den nærmer seg stygt 300 000 km men er likevel fast og fin å kjøre, motoren går silkemykt og bruker ikke olje. Interiøret har rett og slett ikke bruks slitasje, det er noen riper her og der men ellers så ser det utrolig bra ut. Så jeg har ikke noe problem med å være enig i at E34 er den beste bilen BMW har laget. 

6 timer siden, Evopower skrev:

E34 er en flott bil. Men understellet er så å si likt som e28. Jeg har hatt flere e28 og bare prøvekjørt e34. Kjøreopplevelsen er nokså lik, men interiør og støydemping er milevis bedre i e34. E28 hadde karakter da den kom, med shark nose designet. E34 ble mer anonym, men etter min mening finere enn e28. Men lt er subjektivt som du sier :)

E60 mener jeg er den som har gjort mest endringer. Folk måpte da designet ble vist første gang. Det er veldig delte meninger om e60. Elsk/hat forhold. Bangle-designet og det minimalistiske idrive dashbordet var helt nytt for denne klassen, som var litt gubbete. Derfor er det den modellen som har revolusjonert 5 serie mest er min mening. Jeg liker den dog ikke, og var lettet da f10 kom og fikk inn litt trekk i fra e34 designet :)

Understellet til E34 er i hovedsak veldig likt E28, men jeg oppfatter det som to helt forskjellige biler å kjøre likevel. Mye av dette skyldes som du sier bedre støydemping men også bedre sitteposisjon. Videre så er E34 karosseriet veldig mye mer stivere enn E28, og styre responsen er en helt annen. 

Jeg hatet E60 da den kom, i dag synes jeg det er en fantastisk bil og slettes ikke noe grått kapittel i 5-serie rekken. Jeg synes F10 er mye penere men jeg synes ikke at E60 er en mindre pen bil, det finnes ikke stygge 5-serier i min bok. Når det er sagt så synes jeg F10 er helt genial, jeg vil nok si at F10 og E39 var de mest imponerende 5-seriene vi har sett så langt. Jeg synes E34 var den mest nyskapende og beste, men den var ikke like imponerende som E39 var. E39 regelrett pissa på konkurrentene ut hele sitt livsløp....nettopp hva F10 har gjort i disse 6 årene. For meg så er F10 verdens beste bil, den er lekker, nydelig å kjøre, lite feil, god plass og ikke minst så er det en skikkelig 5-serie. Jeg er ennå usikker på om G30 klarer å slå suksessen til F10, det gjenstår å se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nja, han ifra BMW mente dette kun var ville rykter. Men det kan tenkes at det kommer på en fremtidig LCI kanskje :) [...]

Selvfølgelig sier han det, noe annet ville vært rart - de skal jo tross alt selge biler med ICON-lysene som det beste og råeste frem til den tid. Kildene som har bekreftet at laserlys kommer i forbindelse med M5 jobber på hovedkontoret. :) 

Jeg var på førpremieren av G30 i dag, og må si jeg sitter igjen med et meget godt inntrykk til tross for et par ting jeg ikke er helt fornøyd med (bagasjeromslåsen, varseltrekanten, luftinntaket i forskjermen og manglende sidemarkeringslys), men alt i alt var det en meget gjennomført bil. Iht. salgssjefen på Bavaria i Oslo vil de kun tilby bakhjulstrekk på 520d (og 530e) og M5. Alle andre modeller vil kun bli levert med xDrive. M5 vil for øvrig bli levert med xDrive som standard, men kan via et knappetrykk i iDrive bli bakhjulsdreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun xDrive? Regner med det er kun i Norge?

Jeg lurer fortsatt på hvorfor BMW Norge utelater såpass mange modeller de gjør. Det kan vel ikke koste noe å ha de ekstra linjene i prislistene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Selvfølgelig sier han det, noe annet ville vært rart - de skal jo tross alt selge biler med ICON-lysene som det beste og råeste frem til den tid. Kildene som har bekreftet at laserlys kommer i forbindelse med M5 jobber på hovedkontoret. :) 

Jeg var på førpremieren av G30 i dag, og må si jeg sitter igjen med et meget godt inntrykk til tross for et par ting jeg ikke er helt fornøyd med (bagasjeromslåsen, varseltrekanten, luftinntaket i forskjermen og manglende sidemarkeringslys), men alt i alt var det en meget gjennomført bil. Iht. salgssjefen på Bavaria i Oslo vil de kun tilby bakhjulstrekk på 520d (og 530e) og M5. Alle andre modeller vil kun bli levert med xDrive. M5 vil for øvrig bli levert med xDrive som standard, men kan via et knappetrykk i iDrive bli bakhjulsdreven.

Ja jeg vet ikke, jeg håper dog det kommer for jeg vil ha Laserlys ;) 

Ellers så la jeg merke til akkurat det samme som deg, låsen på bakluka, varseltrekanten og luftinntaket på skjermen. I tillegg så reagerte jeg på at ryggekameraet satt som en sort plast klump under bak ved skiltet. Men dette var en førproduksjonsmodell, mulig det ikke blir slik. Vi ble jo "advart" mot at enkelte ting og detaljer ikke var ferdig bearbeidet, derav også fotoforbudet :) 

Helt på trynet at de skal tilby så mye xDrive, heldigvis så fås de øvrige modellene 530i, 530d og 540i med bakhjulstrekk i alle andre markeder. Videre er det utrolig kult at M5en kommer med xDrive som kan skrus av, det kommer til å lage litt bølger i segmentet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kun xDrive for biler til Norge. Jeg forstår heller ikke hvorfor BMW Norge utelukker enkelte modeller (1-serie 3-dørs og 740i), men det var hovedsakelig på grunn av hvordan de anså salgsantallet og markedsverdi på bruktmarkedet. De mener at en større modell enn 520d med bakhjulstrekk er uselgelig visstnok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...