Gå til innhold

318d e91 går tom for strøm over natta


Reefer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Madammens e91 går tom for strøm over natta.

Og det høres en klikkelyd som etterfølges av litt summing ca 1 gang pr 1,5 min. Og det varer i ca 1 minutt hver gang. 

Har prøvd å måle litt med multimeter og får da fram at den trekker ca 5A i ca 1min hver  1,5 min.

 

Noen som har vært borti dette før? 

Takker for svar.

M.v.h

Stian Engebakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange ting, klikkinga er kanskje fra et relé. Du kan prøve å høre deg fram til hvor det kommer fra eller nappe sikringer i det strømtrekket pågår for å lokalisere hvilken krets strømtrekket skjer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut. Jeg feilsøkte en kompis sin 2006 E91 320d for 3-4 år siden og da var feilen et relé. Reléet koster vel ca. 150,- og var svært enkelt å skifte. Jeg lagde en tråd her inne:

Fant ut at det var relé med OEMnr.: 

61368364582

som var feil..!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig annet oem-nr på din da din er 18d, selv om jeg tror det er samme, men det er ihvertfall dieselpumpereleet. Dette releet ble brukt frem til 2006, så om din er nyere er det annet nummer. Dette lå på venstre side i motorrommet, jeg måtte skru ut noen deksler/kupefilteret mener jeg å huske. Jeg finner ikke DIY på dette som jeg hadde da. Skal se hva jeg får til å finne fram.

Edit: Kan det være denne som går i din? Tok utgangspunkt i 2007mod 318d... 

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=VW11-EUR-08-2007-E91-BMW-318d&diagId=61_3936

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme problemet jeg hadde på E60-en min. Den tappet seg også for strøm over natta. Dette kom helt plutselig. 

DISA-ventilen summet nesten kontinuerlig, med noen korte pauser. Fant etterhvert ut at IBS-en var gåen. Koblet den bare ut, og siden har problemet vært løst. Har ikke bestilt ny, da folk mener det er helt ufarlig å kjøre med. Forkorter batterilevetiden, men jeg tror det er billigere å bytte batteri litt oftere enn det er å bytte sensoren. 

På E60 er det to ledninger som skal kobles fra, som sitter på jordledningen fra batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Jeg håper det ordner seg, kjekt om det bare er et billig relee som er feilen :) 

Hold oss oppdatert!

Ja, var forberedt på mange timers feilsøking.

 

Sier ifra når jeg har fått sjekket litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg håper det ordner seg, kjekt om det bare er et billig relee som er feilen :) 

Hold oss oppdatert!

Da har jeg byttet relè uten bedring.

Men må da være noe som gir signal at dieselpumpa skal starte?

On 19.10.2016 at 18.10, Eselfjes skrev:

Høres ut som samme problemet jeg hadde på E60-en min. Den tappet seg også for strøm over natta. Dette kom helt plutselig. 

DISA-ventilen summet nesten kontinuerlig, med noen korte pauser. Fant etterhvert ut at IBS-en var gåen. Koblet den bare ut, og siden har problemet vært løst. Har ikke bestilt ny, da folk mener det er helt ufarlig å kjøre med. Forkorter batterilevetiden, men jeg tror det er billigere å bytte batteri litt oftere enn det er å bytte sensoren. 

På E60 er det to ledninger som skal kobles fra, som sitter på jordledningen fra batteriet. 

Der var det mye jeg ikke skjønte:)

Hvor sitter denne Disa-ventilen da?

 

M.V.H

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Reefer skrev:

Da har jeg byttet relè uten bedring.

Men må da være noe som gir signal at dieselpumpa skal starte?

Der var det mye jeg ikke skjønte:)

Hvor sitter denne Disa-ventilen da?

 

M.V.H

Stian

Det er ikke DISA-ventilen som er problemet, men IBS-en. Er ikke sikker på om du har DISA-ventil engang, men på min bil åpnet og lukket denne seg hele tiden fordi IBS-en var gåen. :)

Problemet ditt er vel at bilen ikke går i sleep-modus. Ødelagt IBS vil gjøre at den ikke går i sleep. Finn ut hvordan du kobler ut IBS-en, så regner jeg med at problemet ditt er løst. På E60 var det to ledninger jeg bare nappet ut. Disse ledningene satt på jordingskabelen fra batteriet. Du merker at problemet er løst ved at det ikke summer noe mer når bilen er låst. 

Igjen, skulle det vise seg å være IBS-en, kan du enten kjøpe en ny, eller kjøre rundt uten. Helt ufarlig å kjøre uten slik jeg har skjønt, men batterilevetiden vil bli dårligere. 

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...