Gå til innhold

Den store DAB-"diskusjonen" (skilt ut fra DAB(+)-tråden)


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Mr. Erling said:

er det flere enn meg som avventer å installere DAB+ radio?

Jepps :) For Buskerud her jeg bor stenger etter planen FM nettet i april (NRK) og juni (resten) 2017 så ingen bråhast enda.
Jeg tror det er god sjans for at det dukker opp flere og bedre løsninger fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, OveN skrev:

Jepps :) For Buskerud her jeg bor stenger etter planen FM nettet i april (NRK) og juni (resten) 2017 så ingen bråhast enda.
Jeg tror det er god sjans for at det dukker opp flere og bedre løsninger fremover.

Innerst inne så innbiller jegmeg  at de vil måtte vente med å stenge FM båndet.
Hvordan ellers skal de hjernevaske oss med 'løgner -& politkk'? :oops:
"Ingen" ser på TV - kun streaming, så jeg tror at FM båndet blir en stund til.
- hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mr. Erling said:

Innerst inne så innbiller jegmeg  at de vil måtte vente med å stenge FM båndet.
Hvordan ellers skal de hjernevaske oss med 'løgner -& politkk'? :oops:
"Ingen" ser på TV - kun streaming, så jeg tror at FM båndet blir en stund til.
- hva sier du?

Det er klart at det kan jo snu/utsettes, men jeg har begynt å tvile på at det vil skje. Regjeringen har besluttet at det skal stenges. De satte to kriterier for å utføre stengingen, dette gikk vel på dekning og antall DAB-radioer solgt. Begge disse kriteriene er oppfylt allerede.
Grunnen til at FM-nettet slukkes er vel nå hovedsaklig økonomisk, det er dyrt å drifte både FM- og DAB-nett. Det sies også at DAB-nettet er langt billigere å drifte enn FM-nettet. Fine tall trumfer veldig ofte fornuft, på de fleste områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 5.8.2016 at 22.06, Mr. Erling skrev:

Innerst inne så innbiller jegmeg  at de vil måtte vente med å stenge FM båndet.
Hvordan ellers skal de hjernevaske oss med 'løgner -& politkk'? :oops:
"Ingen" ser på TV - kun streaming, så jeg tror at FM båndet blir en stund til.
- hva sier du?

Enig her. Men radio, tja. Tror nok de fleste er over på dab, om ikke dab pluss enda. E39'en har stereo fra før steinalderen, så jeg venter i hvert fall til nærmere nyåret. Har ikke planer om å bruke mer penger enn nødvendig før bilen eugodkjennes, men må vel begynne å tenke på dette etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender av og til at "teknologiske fremskritt" er dårligere enn teknologien den erstatter. DAB er et eksempel på det. I et fritt og levende marked, der mennesker bestemmer sine egne valg, ville ikke FM blitt stengt til fordel for DAB. Man skulle egentlig forvente at en regjering som messer om "det frie markedet", ikke ville våget seg på en slik øvelse det er å sentralstyre valg av teknologi. Intet enkeltmenneske, ingen gruppe, komité eller regjering har noen gang forutsett hva som slår an i en større befolkning, annet enn på ren slump. Sannsynligheten er overveiende for at folk velger andre veier denne gangen også. Men det spiller liten rolle for myndighetene, for regningen på milliarder av kroner for nok et feilslått IT-prosjekt, blir uansett sendt til den samme befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 12.9.2016 at 19.32, barsjef skrev:

For meg egentlig ganske utrolig al den tid dette jo må berøre ganske mange av deres biler, men er det lite vilje til å finne løsninger, ja da blir vel dette resultatet.

Problemet at det ikke finnes noe originalt er at det strengt tatt berører svært FÅ biler. Det er slett ikke alle land som har DAB-radio, sakset fra Wikipedia:

Sitér

Land med regulære sendinger er som følger:
Europa: Storbritannia, Irland, Danmark, Norge, Sverige, Sveits, Nederland, Belgia, Tyskland, Malta, Italia, Spania, Polen, Frankrike, Gibraltar og Monaco.
Asia: Kina, Taiwan og Sør-Korea.
Oseania: Australia.

Land med prøvelisenser eller -sendinger er som følger:
Europa: Ungarn, Portugal, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia, Tyrkia.
Asia: Indonesia, Malaysia, Mongolia, India, Forente arabiske emirater, Oman, Kuwait, Thailand.
Afrika: Sør-Afrika.
Oseania: New Zealand

Engelsk Wikipedia har en dedikert side over land som bruker DAB: https://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB 
hvor dette kartet kommer fra.

640px-Digital_Audio_Broadcasting.svg.png

Mørk blå: regulære sendinger, mellomblå: prøvesendinger, lyseblå: interesse, gul: bruker ikke lenger DAB (testet og kuttet ut), grå: ingen planer pr i dag.

Selv om dette tross alt er noen land, så er det vel fortsatt sånn at USA er det desidert største markedet for BMW. Norge var det første landet, og er per i dag ett av svært få land, i verden som har vedtatt at FM-nettet skal stenges. I tillegg må en huske at vi har bilene mye lenger her til lands enn i de fleste andre land.

Det blir litt som med TV-signaler, Norge var blant de første landene i Europa (muligens i verden for alt jeg vet) til å sende DVB-T med MPEG4-koding. Nå har riktignok flere land også begynt med det, men for 7-8 år siden så kunne du risikere å kjøpe en TV med DVB-T-tuner som ikke ville virke i Norge. Den analoge tuneren virket så klart, men da analoge sendinger ble slått av måtte de med disse TVene gå over til dekoder, eller bytte TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt noen som tror at DAB er fremtiden?
Jeg personlig vil ta det helt med ro og se det an....
.. er sjeleglad for at jeg har ett avslappet forhold til indoktrineringen fra våre myndigheter og hopper sjeldent når de sier 'hopp' :wink:

Regner med at du vet at hovedgrunnen er ikke å få plass til flere kanaler og rimeligere vedlikehold, men knuse, på sikt, lokalradioene som er en stor sandpåstrøer(!) i hjernevasken av oss!?
Det er derfor så få andre nasjoner har kopiert 'Den siste sovjetstat' sin DAB+ satsing.

Det blir kostbart for de små å betale FM vedlikeholdet.

14291825_10154268908071886_331202868257748425_n.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Fortsatt noen som tror at DAB er fremtiden?
Jeg personlig vil ta det helt med ro og se det an....
.. er sjeleglad for at jeg har ett avslappet forhold til indoktrineringen fra våre myndigheter og hopper sjeldent når de sier 'hopp' :wink:

 

14291825_10154268908071886_331202868257748425_n.jpg

Dette er grunnen til at verden går for sakte framover. Folk som mener vi  bare skal ruge på teknologien vi har, og ikke prøve å komme oss fremover.  Man må feile for å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Dette er grunnen til at verden går for sakte framover. Folk som mener vi  bare skal ruge på teknologien vi har, og ikke prøve å komme oss fremover.  Man må feile for å lykkes.

Prøv saklighet og ikke min person, tennbrikket :wink:

Regner med at du vet at hovedgrunnen er ikke å få plass til flere kanaler og rimeligere vedlikehold, men knuse, på sikt, lokalradioene som er en stor sandpåstrøer(!) i hjernevasken av oss!?
Det er derfor så få andre nasjoner har kopiert 'Den siste sovjetstat' sin DAB+ satsing.

Det blir kostbart for de små å betale FM vedlikeholdet.

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Mr. Erling skrev:

Prøv saklighet og ikke min person, tennbrikket :wink:

Så du mener bmw burde fortsatt og bare produsert e30 fordi den funket veldig bra på 80 tallet? De har laget utrolige bra biler med å tenke framover. Ikke alt som har falt i god smak hos alle, men da gjelder det å finne ut hva som ble gjort feil, forså å rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  hensikten med å bytte til DAB+ er tredelt.
- Det første er at det blir plass til flere kanaler,
- Det andre er at de slipper å vedlikeholde FM-nettet,
- Det tredje (og det viktigste) er at de store blir kvitt små lokalradioer etterhvert; for de har ikke
 råd til å vedlikeholde FM-senderne.

Men pga at de har truet så mange kanaler inn på DAB+ nettet, så får hver stasjon mindre båndbredde,  og dermed dårligere kvalitet.
Så ja tennstikker, det stemmer at DAB+ i Norge vil gi dårligere kvalitet enn det gamle FM nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mr. Erling skrev:

  hensikten med å bytte til DAB+ er tredelt.
- Det første er at det blir plass til flere kanaler,
- Det andre er at de slipper å vedlikeholde FM-nettet,
- Det tredje (og det viktigste) er at de store blir kvitt små lokalradioer etterhvert; for de har ikke
 råd til å vedlikeholde FM-senderne.

Men pga at de har truet så mange kanaler inn på DAB+ nettet, så får hver stasjon mindre båndbredde,  og dermed dårligere kvalitet.
Så ja tennstikker, det stemmer at DAB+ i Norge vil gi dårligere kvalitet enn det gamle FM nettet

Du tror ærligtalt at det ikke kommer til å bli bedre med tiden? Alt kan alltid forbedres, men man må første finne ut hvor det feiler. Sjeldent at en implementering starter feilfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tennbrikket: Det er lov å feile, men det gjelder å innse når man er på feil spor og så gjøre korrigeringer. Dersom DAB+ hadde vært den tekniske nyvinningen som enkelt hevder, så hadde også transisjonen i samfunnet hadde gått av seg selv. Det var feks. ikke nødvendig å stenge ned ISDN for å tvinge folket over på andre løsninger.

Endret av malloq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...