Gå til innhold

Den store DAB-"diskusjonen" (skilt ut fra DAB(+)-tråden)


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Mr. Erling, du gjentar dine egne argumenter, ordrett, i flere innlegg. Husk at en løgn blir ikke sann om den gjentas flere ganger.

F.eks. "FM-nettet stenges IKKE!" - jo, det gjør faktisk det! Riksdekkende kanaler stenger av sine FM-sendinger i løpet av neste år, og lokalradioene har fått dispensasjon til å drive ut 2021. Etter det er det slutt for de også.

Det ble gjort akkurat samme grep på TV-sendinger for få år siden, masse oppstyr og klaging da også, på forhånd. Hvor mange har klaget i ettertid?

Konspirasjonsteorier om lokalradio, hjernevask osv. er så latterlige at det egentlig burde fått stått uimotsagt, men tror du virkelig det er gjennom RADIO at folk flest får sin informasjon i 2016? For det første er det kun NRK-kanalene som indirekte er drevet av staten, de andre riksdekkende kanalene er ikke det. Aviser, nettaviser og TV-kanaler - igjen med unntak av NRK - er ikke drevet av staten. Utenlandske medier, og ikke minst internett er heller ikke drevet av staten. Nei, radio er ikke hovedmediet for nyhetskilder lenger, det er 50+ år siden... Forøvrig, å påpeke bakstreversk tankegang og motstand mot framskritt er ikke et personangrep. Det er å sette søkelys på synspunktene du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB/DAB+ er en løsning bare noen få lande vil ta i bruk. Å det er det nok en grunn for.

Å sammenligne med tv blir litt feil. Veldig mange får tv signalene fra parabol/kabel. Overgang til digitalt bakkenett fikk da ingen betydning for de. Men ellers kan det jo klart sies at det faktisk var en fremgang å gå digitalt når det gjelder tv med dagens HD tv. Men radio i feks bil får en ikke via kabel/parabol. Men hjemme derimot, ja da har jeg så mye radio kanaler via parabol at alle finner noe de liker.

Når det gjelder DAB så får en ikke stort bedre lyd enn på FM. Var nettopp å kjøre med en kompis som har DAB i nye bilen sin. Var ikke bedre lyd der enn via FM i min bil. Hadde en fått høykvalitets lyd ala CD eller ennå bedre med DAB+, ja da kunne jeg skjønt det. Men det gjør en ikke. Å desto flere kanaler de stuer inn på nettet, ja desto dårligere blir lyd kvaliteten. Nei her er det tydelig at noen har vært goe på å fremme ting de tjener på sjøl.

Bare det at et firma som BMW å sikkert mange andre også, ikke har en egen retrofit løsning for DAB+ sier jo faktisk litt om hvilken dårlig å lite utbredt løsning dette er.

Men klart når  elektronikk bransjen nå kan selge 1 million+ nye radioer så ler de jævla godt hele veien til banken.

Er fremdeles ikke overbevist sjøl om at jeg gidde bruke penger å ettermontere dette. Var nettopp å få pris på leasing av ny ford varebil med alt, å langt ifra umulig det blir det i stedet, om det blir å jobbe i norge det neste år eller 2. Så kan bmw'n blir solgt om ellers noen gidde kjøpe den uten fungerende radio.

Er å mulig det bare blir en løsning for å streame musikk via bluetooth fra feks spotify om dette er billigere å montere enn dab dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor slik til at de får TV-signal via kabel vil også bo i et område med svært god DAB-dekning, så for de vil ikke omlegging til DAB være negativt i det daglige. Tvert imot, de får mange flere kanaler, akkurat som at man ved overgang til digitale TV-sendinger fikk mange flere kanaler. Nå er det mange som har parabol ute i distriktene så klart, men digitale TV-signaler ga plutselig muligheten til å se mer enn NRK1 og TV2, også uten parabolantenne. For mange vil en bordantenne være nok, dvs. man trenger ikke å henge noe som helst ute på veggen. Riks-TV lanserte også muligheten for å velge enkeltkanaler i stedet for pakker, og dermed betale mindre. Disse fordelene med digitalt bakkenett gjorde at flere gikk over til det, selv når de hadde hatt parabol tidligere. Direkte sammenlignbart er det ikke, og da er det i hovedsak mottak i bil som er forskjellen.

Når du vurderer streaming, husk abonnementskostnadene på mobil, og Spotifyabonnement (med mindre du har dette uansett). Om du ikke har offline spillelister så må du regne med ca 50 MB/time. To timer daglig, og du bruker 3GB pr mnd. Da må du opp på et av de dyrere abonnementene for å ha datatrafikk tilgjengelig til andre ting. Disse (ekstra)kostnadene kommer hver måned. Da blir kanskje ikke ettermontert DAB så fryktelig dyrt likevel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erik E81 Einum skrev:

De som bor slik til at de får TV-signal via kabel vil også bo i et område med svært god DAB-dekning, så for de vil ikke omlegging til DAB være negativt i det daglige. Tvert imot, de får mange flere kanaler, akkurat som at man ved overgang til digitale TV-sendinger fikk mange flere kanaler. Nå er det mange som har parabol ute i distriktene så klart, men digitale TV-signaler ga plutselig muligheten til å se mer enn NRK1 og TV2, også uten parabolantenne. For mange vil en bordantenne være nok, dvs. man trenger ikke å henge noe som helst ute på veggen. Riks-TV lanserte også muligheten for å velge enkeltkanaler i stedet for pakker, og dermed betale mindre. Disse fordelene med digitalt bakkenett gjorde at flere gikk over til det, selv når de hadde hatt parabol tidligere. Direkte sammenlignbart er det ikke, og da er det i hovedsak mottak i bil som er forskjellen.

Når du vurderer streaming, husk abonnementskostnadene på mobil, og Spotifyabonnement (med mindre du har dette uansett). Om du ikke har offline spillelister så må du regne med ca 50 MB/time. To timer daglig, og du bruker 3GB pr mnd. Da må du opp på et av de dyrere abonnementene for å ha datatrafikk tilgjengelig til andre ting. Disse (ekstra)kostnadene kommer hver måned. Da blir kanskje ikke ettermontert DAB så fryktelig dyrt likevel?

 

Har nå hatt Spotify Premium i en del år. dette ligger inne i mobil abb. Så har da offline ja, noe jeg har brukt utrolig mye på lange flyture med et behagelig Bose headset. Så den biten koster ikke noe å bruke i bil.

Ellers så er det nok ikke tvil om at nettradio blir fremtiden. Folk får mer å mer data inkludert i mobil abb, å flere å flere biler leveres med internett tilgang. Har du nettradio, ja da kan du velge den type musik du liker å ikke dritten NRK spiller, samt annet som blir forstyrret 10 ganer i timen av reklame for en lokal Sputnik konsert som vel ingen unner 75 år gidde høre på.

Å nettopp det at folk får bedre å bedre data tilgjengelighet, gjør nok at mange land gir faen i å bruke penger på DAB/DAB+ da de på den måte slipper en svin dyr utbygging av radio nettet.

Faktisk fatter jeg ikke at det ikke er noen som satser mye mer på nettradio, da dette burde kunne bli en stor selger til alle som bruker radio hjemme. De fleste har internett hjemme å fri bruk av data. Da vil en få Mye bedre utvalg enn dette begredelige utvalg som er på DAB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir forstyrret 10 ganger i timen med reklame om Sputnik så hører du på feil radiokanal i utgangspunktet! :-D

Nettradio er en del av fremtiden, så absolutt, akkurat som at streaming av film, serier og andre programmer på TV også kommer mer og mer, samtidig som at lineære TV-sendinger blir mindre og mindre brukt. Nyheter og andre direktesendinger (herunder sport) er imidlertid mest interessant å se når det skjer.

Flere DAB-radioer for hjemmebruk har nettradiomulighet, men da kan man ikke kjøpe den første og beste man finner på Europris... Pinell sine Supersound er blant modellene med internett. Egentlig skuffende at Tivoli sine ikke har det, såpass dyre som de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har hatt en vanlig radio hjemme i minst 20 år. Musikk har kjørt på tv i mange år, å de senere år spotify via mobil eller smart tv. Har i tillegg al den musikk jeg kan ønske meg via pc eller parabolen. 

Men ser jo at jævla mange gamle/eldre folk nå må ut å bruke penger på noe de egentlig ikke hadde trengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik E81 Einum skrev:

Hvis du blir forstyrret 10 ganger i timen med reklame om Sputnik så hører du på feil radiokanal i utgangspunktet! :-D

Nettradio er en del av fremtiden, så absolutt, akkurat som at streaming av film, serier og andre programmer på TV også kommer mer og mer, samtidig som at lineære TV-sendinger blir mindre og mindre brukt. Nyheter og andre direktesendinger (herunder sport) er imidlertid mest interessant å se når det skjer.

Flere DAB-radioer for hjemmebruk har nettradiomulighet, men da kan man ikke kjøpe den første og beste man finner på Europris... Pinell sine Supersound er blant modellene med internett. Egentlig skuffende at Tivoli sine ikke har det, såpass dyre som de er!

Var lokal radion som har kjørt denne satans reklamen som en plage de siste dager. Men siden konserten er i mårå satser jeg på den er borte til søndag hehe

 

Når det gjelder nyheter, ja så leses disse på nett eller ses på kanaler som CNN/BBC++ Sport ser jeg ikke mye av sjøl, men gutten ser jo alt av fotball fra UK/Europa å det via parabol(Å nei betaler ikke tv2 den formue de vil ha, finnes bedre løsninger til en brøkdel av prisen, når en har parabol) NRK klare jeg ikke huske når jeg har set sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dab+ radio til mine foreldre til jul, og de har aldri vært mer fornøyd med en radio. Å gå fra fm med dårlige signaler, til dab med klare signaler var som natt og dag.

Har selv bare fm radio, og det er ikke mye å skryte av hverken hjemme eller i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på kanal utvalget nå.

Av de 25 landsdekkende kanaler, ja da er de 14 fra NRK møkka.

NRK burde enkelt å greit fratass 95% av pengene de får via lisens. De skulle da beordres til kun å drive 1 landsdekkende kanal som hadde det ene formål at sende nyheter/værmeldinger samt være klar til å sende evt nødmeldinger fra politi/brann/regjering. 

Så kunne private sørge for musikk radio. Er helt på tryna at noen få tullinger skal få lov å bruke så mye penger på masse søppel programmer, som få personer høre likevel. Samme gjelder for TV. 1 kanal med vær/nyheter/nød info.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik E81 Einum skrev:

barsjef, jeg tror du undervurderer KRAFTIG hvor mye folk ser og hører på NRK-kanalene! Det ser en jo med en del av seerstatistikkene.

Om folk skule betale ut ifra hvilke kanaler de vil se. Altså NRK kun fikk skattepenger til 1 nyhets kanal. Resten av kanaler de vil sende måtte de sende via et kommersielt drevet selskap, ja da var det nok ikke mange som så på møkka. Nå er NRK en gratis del av riks tv da dette er lisens betalt(Noe som er totalt på tryna), så da vil en del folk velge å se det, fremfor å betale ekstra for andre kanaler. Men var det kun 1 nyhets kanal å de måtte betale for alle andre kanaler, ja da ville det nok bli kroken på døra for de fleste i NRK, noe jeg personlig hadde funna helt ok.

En skal ike lete lenge for å finne mer interessante ting å se på enn nrk. Lenge leve parabol å dreamboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært, svært få som har kun NRK-kanalene, men likevel velger millioner av mennesker å se på de!

Selvsagt ville seertallene gå ned hvis det ble redusert fra tre til en kanal, og programtilbudet på den ene var utelukkende nyheter, det sier seg jo selv.... Nå er riktignok nyhetene på NRK jevnt over bedre enn på TV2, men likevel ville nok da seertallene minne om de til TV2 Nyhetskanalen. Helt naturlig. Nyhetskanalen har nok svært mange forskjellige seere gjennom et døgn, men ytterst få som blir værende på kanalen over lengre tid.

Jeg gjentar, du undervurderer kraftig hvor mange som ser og hører på NRK, og hvor sterkt de står i befolkningen. Selv om mange, i likhet med deg, misliker lisensordningen, så er det like fullt utrolig mange som ser på NRK, også av de som misliker å betale lisens.

Nyheter, vær, sport, debattprogrammer, aktualitetsmagasin o.l., der er de jevnt over i særklasse best. De har også en del underholdningsprogrammer og dokumentarprogrammer (inkludert naturprogrammer), både norske og utenlandske, som er svært severdige og trekker mange seere. Men selvsagt er det en god del som er mindre interessant, akkurat som på de kommersielle kanalene. Det er vel ingen kanaler som kun har program en finner interessante 24/7? På de kommersielle er det den forbanna reklamen hele tida, og et programtilbud som stort sett består av realityshow, realitykonkurranser, talentkonkurranser og amerikansk sitcom og drama. NRK har et mye bredere tilbud, ergo er det mye større sjanse for at man gjennom ei uke kan finne noe som interesserer en der, enn på flere av de andre kanalene. Jeg har drøssevis av kanaler, men ser jevnlig på langt mindre enn 10 forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk kanaler/BBC/CNN/Discovery/disney/cartoon network/natur programmer, går det i her. Samt Engelsk fotball når eldste gutten er her. NRK har intet av dette som er av interesse.

Film sender canal digital/Viasat på ganske mange kanaler så der er det nok å velge i om en vil se film.

NRK finnes faktisk ikke på noen favoritt lister her, så må evt letes opp i listen av 4000-5000 kanaler unner alle. Omtrent alle i min omgangs krets har samme syn på saken.

Min klare holdning er at folk skal kunne få betale for det de ønsker å ikke tvinges til å betale for masse søppel.

Bare melodi grandprix er nok til å nekte å betale lisens. Vil folk sitte å se på langrend, ja så får de jagu meg betale for det, ser ingen grund for jeg som ikke interessere meg for noe så døn kedeligt skal tvinges til å betale for dette.

Samme gjelder om noen vil ha samisk eller nynorske programmer, ja da får de faktisk betale for dette sjøl.

Så den politiker som klare å avskaffe lisensen skal få en flaske god cognac av meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ellers så hørte jeg på lokal radioen her nede idag at de reklamerte med at det var feil at fm radio ble borte fra neste år.

Lokal radio skulle fortsette mange år ennå på FM reklamerte de for. Tenker det blir ganske kort de fortsette. De er avhengig av reklame kroner. Å når folk har fått dab å dermed må bytte system for å skifte mellom lokal å riks radio, ja da blir det fort for lite lyttere på disse lokal radioer. 

Men tenker DAB mafiaen satser på dette blir tilfellet så de kan få flere av disse reklame kroner.

 

Men blir uanset om BMW tar innbytte i brukte biler eller ei, mange brukte biler på marked fra neste år som faller drastisk i pris all den tid de ikke har brukbar radio. Skulle jeg sjøl ha kjøpt en brukt bil å den ikke har integrert DAB+ ja da ville prisen på en bil i 150k klassen datte ca 40k.

Tenker det fort kan bli mye tvister i tillegg, når folk selger biler med hjemme snekret ettermonterings utstyr som plutselig ikke virker som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 time siden, Sesam skrev:

Så jeg tror jeg sitter litt på gjerdet foreløpig og venter litt.. må da utvikles noen flere løsninger etterhvert som vi nærmer oss stenging av FM-nettet?

Etter hvert som vi nærmer oss? Er du klar over hvor nært forestående det er i de første regionene?

11. januar 2017: Nordland; 8. februar 2017: Trøndelag, og Møre og Romsdal; 26. april 2017: Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland.

Dette er fylkene som slukker innen et (drøyt) halvt år. Deretter er det slukking i juni for Sør- og Vestlandet, september for det sentrale Østlandet og desember for de to nordligste fylkene.

Det er lett å tenke at det er lenge til slukkingen, men for den første ca millionen av innbyggerne er det innen bare fire måneder.

Endret av Erik E81 Einum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...