Gå til innhold

Den store DAB-"diskusjonen" (skilt ut fra DAB(+)-tråden)


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Erik E81 Einum skrev:

Etter hvert som vi nærmer oss? Er du klar over hvor nært forestående det er i de første regionene?

11. januar 2017: Nordland; 8. februar 2017: Trøndelag, og Møre og Romsdal; 26. april 2017: Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland.

Dette er fylkene som slukker innen et (drøyt) halvt år. Deretter er det slukking i juni for Sør- og Vestlandet, september for det sentrale Østlandet og desember for de to nordligste fylkene.

Det er lett å tenke at det er lenge til slukkingen, men for den første ca millionen av innbyggerne er det innen bare fire måneder.

Å da Norge er et a veldig få land(molbo land) som kjøre DAB+ må vi nok bare forvente at det ikke kommer noen super løsning her nei. Personlig har jeg vel bestemt meg for at det nok blir å bli kvitt bilen til våren, så får andre ta problemet med å få radio som fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik E81 Einum skrev:

Etter hvert som vi nærmer oss? Er du klar over hvor nært forestående det er i de første regionene?

Er ikke mange måneder igjen nei, ser det. Men blir bare veldig rådvill når merkeverkstedet sier rett ut at det i grunn ikke finnes noen alternativ. 

Syntes hele beslutningen av å slukke FM nettet er håpløst. Beslutningstakerne går ut i media med at det ikke er noen Big deal å ordne seg dab radio til en billig penge i bilen, vel.. de alternativene man blir foreslått er ganske ubrukelige og stygge i mine øyne (løs ledning med sugekopp i vinduet, må styres via app, montere egen skjerm til dashbordet på bilen etc). For oss bmw eiere så er vel litt av problemet at siden dette er et særnorsk fenomen, så blir det ikke fra bmw sin side utviklet egne løsninger for dette formålet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sesam skrev:

Er ikke mange måneder igjen nei, ser det. Men blir bare veldig rådvill når merkeverkstedet sier rett ut at det i grunn ikke finnes noen alternativ. 

Syntes hele beslutningen av å slukke FM nettet er håpløst. Beslutningstakerne går ut i media med at det ikke er noen Big deal å ordne seg dab radio til en billig penge i bilen, vel.. de alternativene man blir foreslått er ganske ubrukelige og stygge i mine øyne (løs ledning med sugekopp i vinduet, må styres via app, montere egen skjerm til dashbordet på bilen etc). For oss bmw eiere så er vel litt av problemet at siden dette er et særnorsk fenomen, så blir det ikke fra bmw sin side utviklet egne løsninger for dette formålet? 

Ser jo at det kanskje nok kan bli ennå dårligere løsning for deg uten skjerm enn folk med skjerm ja.

Å ellers enig i at hele dette dab møkka burde har vært avblåst for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik E81 Einum skrev:

Etter hvert som vi nærmer oss? Er du klar over hvor nært forestående det er i de første regionene?

11. januar 2017: Nordland; 8. februar 2017: Trøndelag, og Møre og Romsdal; 26. april 2017: Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland.

Dette er fylkene som slukker innen et (drøyt) halvt år. Deretter er det slukking i juni for Sør- og Vestlandet, september for det sentrale Østlandet og desember for de to nordligste fylkene.

Det er lett å tenke at det er lenge til slukkingen, men for den første ca millionen av innbyggerne er det innen bare fire måneder.

Helledussen 
Ta det med ro.  Hvorfor lar folk seg hause opp så lett?
Det skal AP-LO ha: Hjernevasken er utmerket. Den rosen fortjener de :-( 
 

14291825_10154268908071886_331202868257748425_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mr. Erling skrev:

Helledussen 
Ta det med ro.  Hvorfor lar folk seg hause opp så lett?
Det skal AP-LO ha: Hjernevasken er utmerket. Den rosen fortjener de :-( 
 

14291825_10154268908071886_331202868257748425_n.jpg

Om DAB har bedre eller dårligere lyd enn FM er egentlig fullstendig irrelevant, FM-nettet stenges, og da blir det DAB man har. Og jo, det stenges faktisk, uansett hvor mange ganger du poster denne dårlig fordekte propagandaen som har minst like mye slagside som de du beskylder for hjernevask! (Og nei, jeg er ikke en AP-velger.)

Lokalradioene blir også stengt, om noen få år. Denne tråden handler om DAB i bil, da spesielt BMW, og da er det i grunn revnende likegyldig om det er noen lokalradioer het og der som fortsatt sender. Her jeg bor er det INGEN lokalradioer, så for kjøring i distriktet hvor jeg bor må jeg ha DAB om jeg vil høre radio. Og hva med når jeg kjører fra en landsdel til en annen? Tror du jeg ønsker 80-90% av strekningen stille, og innimellom få høre en eller annen lokal plateprater fra dalstroka innafor, og to timer senere en annen fra ytre gokk? NEI! Når man kjører bil over lengre distanser vil man ha en av de riksdekkende kanalene, og de stenger faktisk om noen få måneder i de første regionene. Da er man prisgitt DAB overalt hvor det ikke er en eller annen ildsjel som har klart å holde liv i bygderadioen gjennom energisk opplesing av tallene på den ukentlige radiobingoen.

Du kan gjerne fortsette å fornekte alt du fornekter, men det endrer ikke et eneste fakta mht stengedatoer og hva det store flertallet ønsker å ha mulighet til å høre på i bilen (og hjemme, på hytta, i båten osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes DAB låter fin-fint i bilen, har ingenting å si på lydkvaliteten! Synes også auto-svitsjing fra DAB til FM i de tilfeller der DAB-signalet faller ut og det er FM-sending av samme kanal tilgjengelig er veldig kjekt. Jeg er imidlertid ikke veldig imponert over utbyggingshastigheten... en av de mest trafikkerte tunnelene i Drammen, Bragernestunnelen, har fremdeles ikke DAB-dekning. Og flere av tunnelene på E18 vestover fra Oslo mangler dekning.

Et alternativ til DAB er streaming over Internett på mobilen. Jeg vil tro dekningen mange steder er såpass god at det er mulig å holde en strøm i gang under kjøring. Her er en test: http://www.dinside.no/data/test-dab-eller-nettradio-i-bilen/60974272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en mulighet å streame via mobil ja, men krever fort et abonnement med rimelig mye data inkludert om man skal basere seg på streaming..  Er vel heller ikke lov å skulle drive å holde på med mobilen mens man kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være klyse og si: "hva sa jeg", men dette var for meg ikke uventet. 
Ikke verst at det fortsatt fins såkalte 'Folkevalgte' som lytter  til 'Folkets mening'!
( ref. vedlegget)
Sitat:

"Stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås mener hele slukkingen bør utsettes. Hun får også støtte fra tre partikolleger i andre deler av landet.
 Jeg får beskjed fra mange som forteller at de ikke får inn DAB-signal eller at signalet er veldig dårlig, sier Nordås til NRK."

https://www.nrk.no/nordland/stortingsrepresentant-vil-utsette-slukkingen-av-fm-nettet-1.13177168 

Jeg sier igjen: 'TA DET MED RO og avvent situasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bruke så mye som 1,- kr på DAB !!

Her er vedlagt en link med sikkert hundrevis av alternative metoder som vil dukke opp nå fremover..
Bare vent....... :wink:

'Ha is i magen'

Så hvorfor ikke bruke smarttelefonen som radio så er problemet løst.
Gå til ebay og kjøp denne eller lignende til til noen tikroner,

http://www.ebay.com/itm/Wireless-Bluetooth-SD-Car-Kit-Mp3-Player-Radio-FM-Transmiter-Remote-Modulator-/191858670305?hash=item2cabaafae1:g:i~MAAOSwlfxXGJVz

Endret av Mr. Erling
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste beviset for at DAB+ er utdatert finner du ved å besøke nærmeste elektronikkjede. Her finner du knapt et eneste musikkanlegg eller bilradio med DAB+.

Bare et hav av billige og dårlige "kjøkkenradioer" ofte bare i mono og med en ledningsstump som antenne.
-Fremskritt???
Om få år er Norge alene om denne teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også verdt å merke seg at de aller fleste (samtlige?) bilprodusenter kan levere bilene sine med DAB+-mottaker fra fabrikk på det norske markedet. Dette hadde ikke vært mulig om Norge var det eneste landet som har DAB+-sendinger på verdensbasis, siden det ikke ville vært lønnsomt å tilby slik funksjonalitet bare for et såpass lite bilmarked som det norske.

Dette kartet viser oversikt over utbredelsen av DAB/DAB+ på verdensbasis, både med regulære sendinger og prøvesendinger: https://www.worlddab.org/country-information

Man kan mene hva man vil om DAB/DAB+, men det virker rimelig opplagt at digitale radiosendinger kommer til å være med oss vesentlig lengre enn ett års tid. Jeg tviler også sterkt på at tidslinjen for avvikling av FM-nettet i Norge vil avvike vesentlig fra det som er planlagt.

For hjemmebruk er det én løsning som er DAB/DAB+ overlegen, nemlig strømming over Internett. Jeg antar at det er derfor det er få stasjonære løsninger tilgjengelig for DAB-lytting. De "kjøkkenradioene" som finnes er vel primært tenkt for å høre på nyheter på kjøkkenet, der lydkvalitet kommer i andre rekke.

Endret av Dweezil
La til avsnitt om radiolytting hjemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Jeg kommer aldri til å bruke så mye som 1,- kr på DAB !!
Bruk smarttelefonen som radio så er problemet løst.

Gå til ebay og kjøp denne eller lignende til til noen tikroner,
http://www.ebay.com/itm/Wireless-Bluetooth-SD-Car-Kit-Mp3-Player-Radio-FM-Transmiter-Remote-Modulator-/191858670305?hash=item2cabaafae1:g:i~MAAOSwlfxXGJVz

Men denne løsningen har løpende kostnader i form av databruk! 1 time strømming via NRKs egen app tilsvarer 65 MB. En skal ikke bruke lange tiden i bil pr dag før 2-3 GB/mnd har gått med, og det bare til jobbpendling for mange. Dette kommer da selvsagt på toppen av annen databruk, så en må regne inn merkostnaden pr mnd. Langs veien er det også mange kortere og lengre strekninger hvor det bare er Edge-dekning ("2,5G"). Dette er for tregt til å strømme lyd, og jo flere som strømmer på den aktuelle strekningen, jo tregere er det for alle. De fleste, eller i det minste mange av disse strekningene med tregt nett vil aldri få raskere heller, av den enkle grunn at det er alt for få hus i området. Prøv og kjør på tvers av landsdeler med en sånn radioløsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dweezil skrev:

Det er også verdt å merke seg at de aller fleste (samtlige?) bilprodusenter kan levere bilene sine med DAB+-mottaker fra fabrikk på det norske markedet. Dette hadde ikke vært mulig om Norge var det eneste landet som har DAB+-sendinger på verdensbasis, siden det ikke ville vært lønnsomt å tilby slik funksjonalitet bare for et såpass lite bilmarked som det norske.

Dette kartet viser oversikt over utbredelsen av DAB/DAB+ på verdensbasis, både med regulære sendinger og prøvesendinger: https://www.worlddab.org/country-information

Man kan mene hva man vil om DAB/DAB+, men det virker rimelig opplagt at digitale radiosendinger kommer til å være med oss vesentlig lengre enn ett års tid. Jeg tviler også sterkt på at tidslinjen for avvikling av FM-nettet i Norge vil avvike vesentlig fra det som er planlagt.

La meg presisere!
Norge er ikke alene om DAB i Europa, men alene i verden om å slå av FM!!!

Flere europeiske land sender både DAB og FM, og noen kun FM. Sverige testet DAB, men fant ikke behov for dette og fortsetter med kun FM.

Da 'vi' bestemte 'oss', så dette ut til å bli standard.
Andre land snur. I Norge er vi for treige til å justere kurs når den først er satt, og 'særinteressene' (NB) dessuten allerede har investert.

Min ærbødige påstand er at DAB+ satsningen i Norge vil ende opp som nok en politisk  skandale!
-
De klarer  ikke  ¨innfri de to politiske kravene til å skifte ut FM.
-Og at vi må sende både FM og DAB... 

NRK vil bli / er avslørt som 'mørke bakmenn ' som brukt våre lisenspenger mot oss, for  noe vi ikke ville ha. Protestene var / er store.
Dette vil koste oss 'flesk'!
Det vil ende opp med å bli dobbelkostnad. Klassisk 'byråkrat - & politisk' Norge!

Et poeng til:
Når nå NRK er så tungt inne i dette, hvor har de da tatt pengene fra?
Om det er lisenspenger som er brukt til dette, (noe 'alle ' vet de har), så er vel dette ikke helt lovlig?
EFTA's overvåkningsorgan har vel klart sagt at dette kan ikke lisenspenger brukes til, da disse er for å gi allmennkringkasting i form av program, ikke bygge infrastruktur. 

Tror dette blir beskrevet som korrupsjon i alle leksikon?
Nok en punkt for kommende skandale!

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe i nord hvor FM dekningen er tvilsom, selv langs E6 er DAB en drøm! 

Så det kommer jeg til å montere ganske snart :) 

3g/4g dekning er for eksempel ikke sammenhengende mellom Bodø og Fauske engang, så strømming via mobil funker heller dårlig over hele landet.

My 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...