Gå til innhold

2011 525d - Min første BMW


bareBård
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hentet min første BMW for noen dager siden.
Karbonsvart 2011 525d (3.0).

12_27252210.jpg12_810027089.jpg
12_706056823.jpg20161015_173849+_Large_.jpg

Jeg har hatt '87 Audi 100 turbo quattro som vinterbil, trekkbil osv. i over 10 år.
Fortsatt en veldig komfortabel og artig bil med 220hk og 2 manuelle sperrer, men nå er den rett og slett brukt opp.
Jeg har sett aktivt på E61 (og tilsvarende A6 o.l.) i over et halvt år , men jeg fant ikke noen jeg var 100% fornøyd med. Generelt høy pris på bilene med nok utstyr. De få bilene jeg synes var fornuftig priset ble solgt før jeg rakk å reagere. I et tilfelle var jeg bokstavelig talt 5 minutter for sent ute.

For et par uker siden løftet jeg blikket litt og fant ut at F11 var et godt alternativ. Jeg kjøpte faktisk den første jeg prøvekjørte.
Motoren var ganske avgjørende. Jeg kjører en del med tung henger og til det tror jeg R6'en blir bra.
Utstyrsnivået er bare såvidt godkjent, jeg måtte ha komfortseter, navi pro og adaptiv cruise.
Jeg skulle gjerne hatt Webasto, headup og andre gadgets, men det får bli neste gang.
Den elektriske varmeren ser heldigvis ut til å fungere bra, og rattvarme hjelper også, så jeg kan klare meg uten Webasto.

Etter litt bruk innser jeg at jeg burde hatt ambient light innvendig og ekstra lyspakke utvendig. Det kan bli ettermontering.
Jeg gikk også på en liten smell. Jeg trodde comfort access var standard på F11. Først da jeg skulle hente bilen oppdaget jeg at det manglet. Dessverre ser det ut som det er litt styr å ettermontere også.

Den har gått langt, 192kkm, men prisen var deretter, og jeg tror det passer for meg. Jeg kjører lite, så km-standen kommer til å være mer normal når jeg skal selge.
Dessuten er både turbo og dyser byttet på garanti nylig, så jeg håper jeg slipper å bekymre meg for det. Det er vel en fordel med å kjøre langt innenfor garantitiden.
Én eier og komplett servicehefte fra merkeverksted.

Ting å ta tak i:

  • Svetting ved innsug. Det ser ut som det kommer fra temperatursensor (?) i EGR-rør (?). Nå har jeg rengjort skikkelig for å se om det kommer tilbake.
  • Noe rykkete gange ved kald motor og liten belastning. Typisk konstant 40km/t i flatt byggefelt om morgenen. Litt vanskelig å si om det er motor eller girkasse. Kan være inbilning.
  • Ryggekamera melder om feil mens det er i bruk, men fungerer tilsynelatende bra. Visstnok ganske vanlig med dårlig kontakt.
  • Førersetet føles litt skakt. Jeg tror det er fordi lårstøtten ut mot døra har mistet fasongen, ikke usannsynlig med tanke på km-stand. Det er vel kanskje mulig å få tak i ny skumgummi.
  • Mange steinsprutskader i lakken. Tenkte jeg skulle se om noen proffe kunne gjøre noe med disse før vinteren. Karosseriet er helt og pent ellers.

20161015_152042+_Large_.jpg

Og kanskje noen forbedringer:

  • Vinterfelgene er kjedelige (style 236). Dessuten har de piggdekk og det er jeg ikke så glad i. Det kan også virke som 17" er litt i minste laget sammen med bremsene jeg har. Innsiden av felgene er fulle av riper og jeg tror det er fra grus som har satt seg mellom caliper og felg. Jeg vurderer å kjøpe 18" vinterdekk til sommerfelgene og kjøpe nye sommerfelger til våren. Jeg er svak for BBS-stil.
  • Jeg har skinner i bagsjerommet (418?). Det står bare et par flyttbare klosser med øyer i disse. Jeg tenkte jeg skulle få tak i noe mer 'innredning', Audi har en delevegg og noe mer til tilsvarende skinner.
  • Noen interiørbiter ser ut til å ha fått litt har behandling. Muligens barn eller hund. Vurderer å bytte noen deler hvis de er greie å få tak i.
  • Jeg er softwareutvikler og fikler, det blir nok flere elektronikkprosjekter og programmering utover vinteren. Jeg er allerede i gang med å lage ENET-kabel... :)

Utstyrslista:

Spoiler

Type     MX31
Model     525d - EUR
Development Code     F11
Chassis     TOUR
Steering     LL
Doors     5
Engine     N57
Displacement     3.00
Power     150
Drivetrain     HECK
Transmission     AUT
Color     Carbonschwarz Metallic - 416
Upholstery     Leder Dakota/schwarz - LCSW
Production Plant     DINGOLFING
Production Date     2010-12-17

1CA     Selection Cop Relevant Vehicles
1CB     Co2 Content     
2NA     M Lm L.a. Wheels Doub.sp. 350 M,18"     
2PA     Locking Wheel Bolts     
2TB     Sport Automatic Transmission
223     Dynamic Damper Control     
230     Eu Specific Additional Equipment
248     Steering Wheel Heating     
258     Runflat Tyres     
3AC     Trailer Tow Hitch     
3AG     Backup Camera     
302     Alarm System
316     Automatic Tailgate Operation     
320     Model Designation, Deletion     
337     M Sport Package
386     Roof Rail     
4B9     Int.trim Finishers Alum.high Finish     
418     Luggage Compartment Package     
428     Warning Triangle     
431     Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d     
456     Comfort Seats, Electric. Adjustable     
488     Lumbar Support Driver/front Passenger     
494     Seat Heating F Driver/front Passenger     
5AC     Autom. High-beam Headlights Control     
5DF     Active Cruise Ctrl+stop&go Funct.     
502     Headlight Washer System     
508     Park Distance Control (pdc)     
522     Xenon Light     
524     Adaptive Headlights     
534     Automatic Air Conditioning     
6FL     Usb-/audio Interface
6NF     Ext.con.of The Music Play.i.mobilph     
6S4     Language Version Swedish     
6UH     Traffic Information     
6VC     Control Combox
609     Navigation System Professional
614     Internet Preparation
615     Extended Bmw Online Information     
644     Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf.     
676     Hifi Loudspeaker System     
698     Area-code 2
710     M Leather Steering Wheel     
715     M Aerodynamics Package     
760     Individual High-gloss Satin Chrome     
761     Individual Sun Protection Glazing     
775     Individual Roof-lining Anthracite     
8KA     Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months     
8SM     Vin, Visible From Outside     
8TF     Active Protection For Pedestrians     
8TG     Anti-theft System     
8TL     Daytime Lights Front And Rear Aktiv
8TN     Daytime Driving Lights Selectable B     
8V2     Sticker Ncap Nied/dean/schwed
842     Cold Climate Version     
850     Add Fuel Tank Filling For Export
863     Europe/dealer Directory     
877     Deletion Cross-over Operation
888     Danish / On-board Documentation
896     Daytime Lights Function    

 

Endret av bareBård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner.

Det er vel litt delte meninger om disse motorene er skuddsikre.
Nå har jeg akkurat fått permanent motorlampe og feilkode på MAF .....  :?
Det går vel mot full gjennomgang av innsug, flaps, EGR osv.

Elektronikkprosjektene er foreløpig bare tanker og lite konkret, det er min første bil med CAN-buss og det gir jo fristende muligheter.
Men jeg fikk laget kabel og satt opp software for vanlig koding. Første prosjekt var vellykket.
Nå kan jeg lukke bakluka med knappen ved førersetet. Akkurat slik jeg ville ha det. Det er jo lite hjelp i elektrisk luke hvis jeg må gå ut for å lukke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bareBård skrev:

Takk for gratulasjoner.

Det er vel litt delte meninger om disse motorene er skuddsikre.
Nå har jeg akkurat fått permanent motorlampe og feilkode på MAF .....  :?
Det går vel mot full gjennomgang av innsug, flaps, EGR osv.

Elektronikkprosjektene er foreløpig bare tanker og lite konkret, det er min første bil med CAN-buss og det gir jo fristende muligheter.
Men jeg fikk laget kabel og satt opp software for vanlig koding. Første prosjekt var vellykket.
Nå kan jeg lukke bakluka med knappen ved førersetet. Akkurat slik jeg ville ha det. Det er jo lite hjelp i elektrisk luke hvis jeg må gå ut for å lukke den.

Nå vet jeg ikke om det er standard på alle F11, men jeg kan uansett lukke (og åpne) bakluka med nøkkelen. Hold inne den lange tynne knappen nederst noen sekunder så åpner den seg, også må du holde den inne hele veien når den lukker seg. Et kjapt trykk på samme knappen gjør at du slår på lysene på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med veldig fin bil, ser it som du har fått ett bra eksemplar her :) F11 er mye bil for pengene om dagen, tror heller ikke du blir misfornøyd med motoren. De småtingene du nevner er bagateller som lett fikses, jeg ville tatt en Software update hos merkeforhandler så skal du se at den feilmeldingen på ryggekameraet forsvinner. 

Den rykkingen i lave hastigheter er helt normalt på disse bilene, slik er min 530d også. Det er bare å resette Self Learning programmet på automaten, på med tenning (uten at motor går) kickdown i 10 sek og så av med tenning. Så venter du noen minutter før du kjører deg en tur :) 

Ellers er det dog ingen tvil om at N57 motoren kanskje er de beste nyere BMW motoren. Her er det så si ingen kjente feil, meget bra og solid maskin. Feil kan selvsagt forekomme som med alt annet, men det er sjeldent noe alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On Monday, October 24, 2016 at 7.39, Walkabout skrev:

Nå vet jeg ikke om det er standard på alle F11, men jeg kan uansett lukke (og åpne) bakluka med nøkkelen. Hold inne den lange tynne knappen nederst noen sekunder så åpner den seg, også må du holde den inne hele veien når den lukker seg. Et kjapt trykk på samme knappen gjør at du slår på lysene på bilen.

Sånn var min også.
Men knappen ved panseråpneren fungerte bare til åpning. Nå lukker den også.

 

20161015_152042+_Large_+_2_.jpgTetning+innsug.PNG

Lekkasjen er fikset.
Det viste seg at det manglet pakning mellom trykkrøret og innsuget. Etter jeg monterte pakningen forsvant luggingen umiddelbart.
Nå har jeg kjørt noen hundre km uten feilkoder eller annet tull. Bare smooth 6er-gange.

Greit med enkle reparasjoner, men det er litt skuffende å finne en slik feil på en bil som kommer rett fra service på merkeverksted.

Endret av bareBård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Nøyaktig ett år og 10.000km senere fikk jeg svar på mysteriet med den manglende pakningen.

20171110_214943.jpg

Ganske nylig fikk jeg flere feilkoder på at swirl flaps satt fast og var i feil posisjon. 
Jeg ble redd for at innsuget hadde sotet helt igjen eller noe annet alvorlig, men det var altså pakningen som hadde jobbet seg helt inn til sylinder 1. Den lengste enden er litt gnagd og pakningen er 1-2 cm kortere enn opprinnelig, så jeg regner med den har vært borti innsugsventilen.
Heldigvis er pakningen ren gummi, så jeg tror ikke den har gjort noe skade videre innover. Swirl flaps ser ut til å fungere som normalt nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...