Gå til innhold

Rust i jekkfeste/kanal - EU?


6cyl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei BMW forum :)

Jeg har et spørsmål rundt rust i kanal/jekkfeste på E39. Sist jeg brukte jekkepunktet (venstre, bak) sank hele jekkepunktet opp i kanalen.

Ikke mitt bilde, men helt likt (se vedlegg).

Alle andre punkter er greie. Påbegynnende rust, men det er ikke kjeks enda. Så det virker som det er bakerste del av venstre kanal som er verst.

Spm: Går dette igjennom EU? Skal snart på kontroll.. De skal jo ha bilen opp i værs, så om de mangler et jekkepunkt pga. rust er det kanskje stryk med engang?

Ganske synd mtp. at bilen er fin i lakken og fri for rust utenom. Noen erfaring med å få sveist inn nytt? Tenker på pris o.l..

Takk for alle svar.

01-e39-2_large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et av jekkfestene er så ille som på bildet over, så ville jeg dersom jeg pkk-kontrollør ikke følt meg særlig trygg med å løfte opp den bilen på de resterende 3 jekkfestene... Men man løfter kanskje bilen på hjulene når det er kontroll?

Faller ikke skaden på bildet over inn under 25%-regelen (omkrets)?

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hollabaloo skrev:

Når et av jekkfestene er så ille som på bildet over, så ville jeg dersom jeg pkk-kontrollør ikke følt meg særlig trygg med å løfte opp den bilen på de resterende 3 jekkfestene... Men man løfter kanskje bilen på hjulene når det er kontroll?

Faller ikke skaden på bildet over inn under 25%-regelen (omkrets)?

De sjekker vel dødgang på alle hjul? Derfor jeg er skeptisk på at de godkjenner et jekkfeste de selv ikke kan bruke (Om de ikke jekker i fra diffen, men kan ikke helt se for meg det på en eu?)

25% regelen har jeg aldri helt skjønt.. "Skadens andel av tverrsnittets omkrets i prosent" ? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg viste sin for et års tid siden med det samme problemet. Den gikk rett igjennom, fikk da beskjed om at siden E39 har doble kanaler så var det ikke noe problem med rust i den ytre kanalen. Han viste den hos BMW så det er mulig andre som ikke har like god greie på hvordan bilen er konstruert hadde sagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos naf med bilen på eu kontroll og spurte de om det var ille med rust under bilen, det var det ikke sa han også kom han med en forklaring på hvor mye som skal til før de setter mangel på det. Det måtte være hull på 20x30cm eller noe sånn før det var mangle. Mulig det var større hull også , for jeg husker jeg ble ganske overrasket over hvor mye so skulle til. Men som alt annet på eu kontroll så varierer vel tolkningen av reglene så mye at noen steder så kan du få mangel på det mens andre steder sier de ingenting på det.

 

Pris på rustsveising på verksted er forferdelig dyrt. Jeg hadde samme hullet på e36 og prisene jeg fikk var veldig høye. Jeg fant noen som gjorde jobben privat for en brøkdel av prisen.

Endret av engern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...