Gå til innhold

Har kjøpt i3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Forstår hva du mener :-P men elbil eller ikke så merker en rett og slett om bilen har der lille ekstra/skjel eller hva en skal kalle det :-)

E-golfen hadde det ikke syntes vi,  den var en kjedlig normal bil. Svak motor i forhold til i3. Ja den var lettkjørt og grei nok.. Meeen det var det :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut e-Golf også, mer konvensjonell utseendet, men svakere "motorisert", mindre batteri, men et større (30%) er på vei, i April 2017.

Er litt den følelsen jeg får, vi er fremdeles litt i beta epoken vedr el.bil. I min søken etter en "smart" motorisering som bil nr 2, som er rimelig i drift, gratis gjennom bommer (om enn så lenge). Men så er det den evige kampen om bilentusiasme vs det kalkulerte og økonomiske. Ikke minst har du en politisk idealisme som er lite forutsigbar. Det er også det tekniske aspektet, man har ikke et 7 års livsløp og en facelift model etter 3 - 4 år, slik konvensjonelle biler har. En Lci har marginalt bedre prestanda og mer effekt enn "originalen", mens elbilen får 30% mer batterikapasitet etter kun 2 år på markedet... Hva vil slikt si for bruktbilpriser? Og hva med de neste 2-4 årene, vil kurven for utvikling/pris bli tilsvarende?

Jeg kikket såvidt på alternativer til en "kvart" en - til en ok i3 - det er mye morsomt for halve summen der ute, driftsutgiftene er større og mer uforutsigbart med noe gamlere. Men vi her inne er vel over gjennomsnittet opptatt av bil og ikke med kun det praktiske/økonomiske for øyet. Nåvel, jeg skal låne en i3 imorgen, så får vi se hva slags tanker jeg sitter med etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært veldig skeptisk til El bil, men i3 overrasket meg positivt som en lettkjørt og morsom bil :) Har prøvd E golf, Leaf og Kia også, de ga ikke samme feelingen. For min del iallfall. Eneste jeg ikke likte, er at man merker at den er smal og høy i rundkjøringer. Men det finnes jo H&R fjærer og spacere om det blir for påtrengende i lengden. 

Men som du sier, så blir det nok mye nytt på Elbil fronten framover. Så er nok sikkert en bil man må belage seg på å ha en stund kanskje?

Finnes jo en del oppgraderinger til i3 også :)

 

BMW-i-Lumma-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt 5-6 mil med en ny i3, hvit av farge og relativ nøktern utstyrt. Har aldri kjørt ren elbil før, kun hybrid. Det er jo en smått absurd følelse å "starte opp" en elbil og trille lydløst avgårde. Etter disse få milene sitter jeg igjen med et par kjappe tanker. Det første er størrelsen på i3, den ser liten ut på veien, smal, høy og litt rar, futuristisk. Innvendig er den overraskende stor, meget enkel å komme inn og ut av og mindre komplisert enn jeg fryktet å komme inn og ut baksetet. Guttungen på 9 år fant noen "spaker" i ryggen på setene foran i nakkestøtten, etterhvert fant jeg ut at forsetet kan vippes frem, slik som på cabrioleter og coupe'er, fiffig. Dette gjorde at jeg klarte å sitte bak meg selv og det å komme ut var heller ingen stor akrobatisk øvelse. i3'n er minimalistisk og nøktern innvendig, en miljøbil med resirkulerte overflater og den står frem som et ærlig og gjennomarbeidet produkt. Dernest kjørefølelsen, imponerende spontan og voldsom akselerasjon ved gasspådrag kombinert med følelsen av stillhet, med bare en svak summing er fascinerende. Det er lett å la seg blende av enkelheten og hva som åpenbart er fremtidens drivlinje. Her er det ingen klakking eller sjenerende ulyder. Men det som imponerte meg mest ved i3 var komforten, den oppleves ikke som en liten stump bil, men som en større og mer kjøreglad bil. Jeg hadde lave forventninger, men når man finner rytmen i bilen, lar motorbremsen og gassen styre, er den latterlig lettkjørt og intuitiv. Noen av de mer morsomme erfaringene man opplever, er der hvor man har et noe abstrakt og nøktern forhold til noe eller noen, for så å bli positivt overrasket. BMW i3 er lett å like rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt i3 siden juli 2014 og kjørt over 40.000 problemfrie km med den. Siden November 2015 har vi kun hatt i3'en og supplert med leiebil når vi skal på ferie/hytte. På sommeren kjører jeg motorsykkel til og fra jobb. 

Vi er en familie på 4 med to barnehagebarn og hund. I3'en fungere meget godt i hverdagen for oss og vårt bruksmønster. Vi bor 24 km unna arbeid og kjøret igjennom flere bomsnitt i miljøpakken i Trondheim. Vi har spart mye penger på denne løsningen. 

Vi kjøpte servicepakken på 4 år til 5000kr. Servicer er partallsår på i3en. Det vil si at neste service vi skal betale er når bilen er 6 år. 

Bilen er utrolig kvikk og lettkjørt samt behagelig nok. Jeg synes forsåvidt at den er litt stump over humper, men det er en kort bil så slik må det kanskje være. 

Jeg må innrømme at det er en nedtur å sette seg inn i en dieselbil som kakler og vibrerer etter å ha kjørt elbil en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ESveen skrev:

Vi har hatt i3 siden juli 2014 og kjørt over 40.000 problemfrie km med den. Siden November 2015 har vi kun hatt i3'en og supplert med leiebil når vi skal på ferie/hytte. På sommeren kjører jeg motorsykkel til og fra jobb. 

Vi er en familie på 4 med to barnehagebarn og hund. I3'en fungere meget godt i hverdagen for oss og vårt bruksmønster. Vi bor 24 km unna arbeid og kjøret igjennom flere bomsnitt i miljøpakken i Trondheim. Vi har spart mye penger på denne løsningen. 

Vi kjøpte servicepakken på 4 år til 5000kr. Servicer er partallsår på i3en. Det vil si at neste service vi skal betale er når bilen er 6 år. 

Bilen er utrolig kvikk og lettkjørt samt behagelig nok. Jeg synes forsåvidt at den er litt stump over humper, men det er en kort bil så slik må det kanskje være. 

Jeg må innrømme at det er en nedtur å sette seg inn i en dieselbil som kakler og vibrerer etter å ha kjørt elbil en stund. 

Det er alltid interresant å høre fra noen med tilsvarende livssituasjon som en selv (familie med to barn).

At dere i tilegg har hund gjør det ikke mindre imponerende, med kun en bil. Selger sa at kundene kom med allverdens rare regnestykker ifbm elbil og i3. Videre nevnte han 3 mnd ventetid ved bestilling av ny i3, jeg får 8% av prisen ved storkunderabatt - men noe usikker på om jeg ønsker å vente på i3, eller kjøpe brukt. Nevnte min tanker ifht rekkevidden på 60 vs 94 AH, men det virket ikke som kundene var spesielt affesert av rekkevidden. Men han var samtidig trygg på at det ville komme en facelift og nok en rekkeviddeøkning om ca 2 år. Ser det ligger 2016 modeller som er bra utstyrt til ca 260k med svart lav km, sikkert mtp bekymring vs den nye i3 med økt rekkevidde? En ny godt utstyrt i3 for meg ligger på ca 320k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at vi begge har vært i mamma/pappa perm i perioden. Vi jobber 5min unna hverandre å kjører sammen til jobb. 

Det har vært flere tilfeller der jeg har savnet større bil med hengerfeste. Har tilgang til kassebil på jobb som jeg låner av og til. 

Det presser seg fram ett behov for to biler etterhvert, kanskje til våren. Men det har vært ett morsomt prosjekt. Penger har vi iallefall spart. 

Jeg ville gått for den med lengst rekkevidde, da vi det blir litt knapt på vinteren, men det spørs på deres bruksmønster. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har tanken modnet litt.

i3 frembringer endel nye aspekter, men det er jo gjengs for elbil tematikken, det er tidlig og som alltid går veien til mens man går.

Bl.a lading er et hett tema, det finnes wallboks, hurtiglading, 3 fas og konvensjonell "standard" lading i vanlig stikkontakt utendørs.

i3 later til å trekke opptil 13A, noe som tilsvarer at man trenger en 16A sikring og kabel med tverrsnitt 2.5mm2. So far so good, men dette er ennå tidlig tider mtp elbil. Leser at ulike kraftaktører har satt opp noen krav mtp lading av elbil. Disse går stort sett ut på å ha en egen dedikert kurs på 16A samt ha et vern type B - for meg som jobber i bransjen er dette en kostnad på under 1000 lappen, for meningmann 3-5 dobbelte, selvsagt kommer innstallasjon oppå dette igjen.

Alternativer til dette er wallboks, den originale boksen koster ca 20.000.-, men fåes til 13.000.- på kampanje i disse dager. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at min lokale forhandler ikke får solgt disse, så de blir "dumpet" for ca 9.000.- om dagen, grunnen er enkel, 99 av 100 som har elbil lader i vanlig stikkontakt. Jeg ser vel for meg at slike dedikerte bokser blir endel av elbil pakke om kort tid og at dette er noe som bør følge med ved kjøp av bilen, slik enkelte merker reklamerer med. Man kan også få uorginale bokser fra 3 parts leverandører, disse koster fra 5-10.000.- ca.

Men det later til at det blir flere restriksjoner etterhvert - snakket med en arkitekt forleden som jobber med nybygg, det siste kravet vedr elbil pr nå er at disse skal ikke parkeres med konvensjonelle biler, av type parkeringshus/garasje, grunnet brannfare. 

Tiltross for dette har jeg kjøpt radiobil.

Jeg var i tvil om jeg skulle kjøpe ny, eller kjøpe en "billig" i3, jeg får storkunderabatt på ca 8% ved kjøp av ny bil, men må da vente til midten av Januar før bilen ankommer. Dette har jeg ikke tid til, da jeg trenger en nr 2 bil asap. Rekkevidden på den "nye" later heller ikke til å være like bra som på papiret og ladetiden er selvsagt lenger også. Så logikken min tilsier at om jeg lader hver 3 eller hver 5 dag, spiller liten rolle, jeg lader uansett gratis på jobb også - om enn så lenge. Så valget falt på en 16´model som var medium + utstyrt. i3 er sjelden noe som støver bort i hyllene, de er svært attraktive, også første generasjon.

Bilen ankommer Mandag, skal se om jeg får hivd ut noen bilder senere.

:-)

IMG_0257.PNG

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lading så er det ikke rare greiene som kreves. Jeg lader teslaen min på 10A (DLE anbefaler faktisk ikke mer en 8A på "schuko" kontakt) selv om den kan lades på 13A. Jeg plugger bare i når jeg parkerer så er den stortsett "full" dagen etterpå så ladehastighet er egentlig ikke et problem jeg har tenkt noe særlig over etter jeg kjøpte elbil. Før kjøpet så tenkte jeg på 400V trafo for å få 11kW lading siden jeg trodde hastigheten var mye viktigere :) Jeg har lagt opp 4 kvadrat på en 15A Eaton automat og om jeg belaster denne med 13A så har jeg over 60 grader på klemmene etter 5-6 timer så det er verdt å tenke på at skapet kan bli varmt om du ligger med kontinuerlig last så nært grensen på et thermisk vern. Bruk for all del ikke gamle skrøpelige kurser med mange skjøtepunkt, gamle kabler og gamle skrusikringer på kursen du skal lade på daglig. 

Dedikert kurs med B-vern er et krav i NEK 400 fra 1.1.2015 ja. Det er dog ikke et krav om at dette må installeres om du benytter schuko (ikke anbefalt) eller monterer et CEE stikk på en eksisterende kurs. 

Alternativet du nevner med "wallboks" trenger ikke å være så dyrt. J.Kirkebø selger ladestasjon til under 5000kr inkl. mva og 5800kr med inkludert b-vern, men da må du trekke dobbeltisolert kabel fra sikringsskap til veggboks om du plasserer B-vernet her. Det er ingenting magisk med slike veggbokser så å kjøpe uoriginalt går helt fint.. 

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Det du nevner med at folk velger å lade i fra stikk har jeg sagt mange ganger når dette har blitt diskutert også. Jeg tror kravene i NEK faktisk virker i mot sin hensikt. Krav om dedikert kurs er forsåvidt greit nok med tanke på samtidighetsfaktor. Kravet om B-vern er dog helt tullete. B-vern er der for å beskytte mot DC-jordfeil strømmer som et A-vern ikke vil løse ut på. Dette er en ekstra sikkerhet og beskytter liv og helse ved en feil. De argumenterer med at DC-feil kan oppstå i en likeretter, men det kan jo skje på omtrent alt av annet utstyr i dag også siden det sitter en likeretter med switchmode forsyning i omtrent alt av utstyr. Stasjonær pc, laptop forsyning, varmepumper, div ladere osv burde jo også da hatt krav om B-vern. Det er også en mikroskopisk sjangse for at en feil i likeretter vil lage en DC-jordfeil som A-vernet eller overbelastningsvernet ikke løser ut på. Det som blir oppnådd er jo at folk lader på farlige, under dimmensjonerte, gamle kurser med schuko kontakt som er laget for 8A kontinuerlig last og hele greia er en brannfelle som er langt mer farlig enn en teoretisk mulighet for at man kan få strøm ved feil. Uff kjenner jeg blir skikkelig oppgitt hver gang dett temaet dukker opp (på NK/NEK altså).

 

Gratulerer med valg av bil :) Jeg var også kjempe skeptisk til å gå over til duracell bil, men har ikke angret et sekund så langt. Draget er fantastisk og alt ellers virker som det er flere år frem i tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ mslello det høres jo utmerket ut, håper vi blir det også.

Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan i3´n fungerer på glatta, er jo vant til X-drive, og F25 - så litt bortskjemt der. Men man har kanskje som i andre BMWér muligheten til å delvis slå av DSC ved behov? Eller er det eco pro som kanskje er mest hensiktsmessig å kjøre med om vinteren? Minner meg litt om gamle dager i E36én, med vinterprogram på automatkassa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått testa litt på glatt føre nå i helga. Rundt 0 grader og blanding av snø og is her jeg bor.

Fungerer veldig bra å ta seg fram. Har kjørt stort sett i comfort modus :) Men DSC er skuffende streng, selv i Traction modus.

Får den til å logre litt, men har ikke knekt koden enda.. Litt synd, da den kunne vært veldig morsom med 0 antispinn med så responsiv motor :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen i hus.

Ble oppringt at Autotransport i lunsjen, så jeg avtale å møte sjåføren på Autostrada i Skien 20 minutter senere. Bilen var som selger sa, ryddig. Men ikke en binders fulgte med, Når man kjører på med premium i navnet til firmaet (Auto1 premium), forventer man "noe". Nåvel, jeg tok saken i egne hender og kjøpte 20 langstilkede hvite roser og dertil hørende sjokolade og kjørte opp til arbeidsplassen til kvinnen (selvsagt etter en rask kattevask av bilen og fjerning av vinterdekk) rakk akkurat å få kvasten og go´sakene på plass på frontruten og gjemme meg før hun kom ut. Hun virket fornøyd.

:-)

Har kjørt litt og kost meg med den noen mil, for deretter å sette meg inn i bil nr 2, 13´ F25, så blir jeg igjen slått av hvor gammelmodig denne bilen og drivlinjen virker.

Nuvel, jeg har forsøkt å sette meg inn i i3 og hva den representerer, connected drive for eksempel. Føler vel som en IOS bruker at BMW har en vei å gå mtp intuitet og brukervennlighet.

Det ligger bl.a en bruker inne fra tidligere, bilen er kjøpt ny på Sulland i Mars i år, slike innstillninger er ikke helt rett frem og endre later det til. Men har etter endel rabalder fått remote services til å fungere. Lastet ned BMW i appen, dette fungerer ok, så fått satt opp til en avresise 06:30 imorgen, spent på å se hvordan dette fungerer ifht klimatisering. Har satt bilen til lading, ser den lyser blått slik den skal, men etter en sjekk noe senere er det ikke noe lys, på appen later det likevel til at den er aktiv og øker rekkevidden og antall %. Så er det en ting til jeg ser ut til å trenge i denne årstiden, noen mer robuste gulvmatter, vet ikke om det finnes noe fornuftig å få tak i?

Er det ellers noe en fersk i3 eier bør notere seg, laste ned eller se mer på? Isåmåte setter jeg pris på kreative innspill. Mer inntrykk kommer senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ron Jeremy said:

 

Har kjørt litt og kost meg med den noen mil, for deretter å sette meg inn i bil nr 2, 13´ F25, så blir jeg igjen slått av hvor gammelmodig denne bilen og drivlinjen virker.

 

Ikke prøv tesla :D

 

Ang. ting du bør skaffe deg så kan du jo se litt på hvilken ladekabler det kan være greit å ha. Kjenner ikke i3 så godt, men jeg har en type2 kabel i tillegg til vanlig stikk da nye ladestasjoner som settes opp nå ofte har denne kontakten. Ellers så kan det være lurt å følge litt med om du lader bilen på gamle kurser siden elbil gjerne ligger inne med høy effekt over lang tid som kan føre til varmgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...